Análise da agricultura familiar no estado de Mato Grosso via compra institucional do Programa de Aquisição de Alimentos – PAA, nos anos 2016-2020
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Monografias da UFMT |
Texto Completo: | http://bdm.ufmt.br/handle/1/3794 |
Resumo: | The present work aims to analyze the implementation of the PAA - Food Acquisition Program in family farming in terms of the amount of resources allocated in the states of Brazil and in the Mato Grosso region from 2016 to 2020. The methodology used is descriptiveanalytical, based on secondary data from CONAB - National Supply Company, regarding the total volume of resources made available by the federal government for the acquisition of PAA products, the number of supplier and consumer farmers, the quantity of municipalities, the number of supplier organizations, the volume of food produced, and the number of receiving unit beneficiaries. The data were tabulated using spreadsheets. The results indicate that the marketing space influences the purchase of the product. It is observed that a reduction in the amounts of PAA modalities by CONAB results in a reduction in the number of beneficiaries (suppliers and consumers). However, when there are Public Policies providing access to institutional markets through support programs such as PAA, it enables the State's purchasing power in family farming to allow farmers and their productive organizations (cooperatives and associations) to access the market. From this perspective, it strengthens the marketing of surplus production and ultimately promotes social inclusion. |
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Análise da agricultura familiar no estado de Mato Grosso via compra institucional do Programa de Aquisição de Alimentos – PAA, nos anos 2016-2020CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ECONOMIAPAA - Programa de Aquisição de AlimentosEspaço de comercializaçãoPoder de compraMercadoPAA - Food Acquisition ProgramMarketing spacePurchasing powerMarketThe present work aims to analyze the implementation of the PAA - Food Acquisition Program in family farming in terms of the amount of resources allocated in the states of Brazil and in the Mato Grosso region from 2016 to 2020. The methodology used is descriptiveanalytical, based on secondary data from CONAB - National Supply Company, regarding the total volume of resources made available by the federal government for the acquisition of PAA products, the number of supplier and consumer farmers, the quantity of municipalities, the number of supplier organizations, the volume of food produced, and the number of receiving unit beneficiaries. The data were tabulated using spreadsheets. The results indicate that the marketing space influences the purchase of the product. It is observed that a reduction in the amounts of PAA modalities by CONAB results in a reduction in the number of beneficiaries (suppliers and consumers). However, when there are Public Policies providing access to institutional markets through support programs such as PAA, it enables the State's purchasing power in family farming to allow farmers and their productive organizations (cooperatives and associations) to access the market. From this perspective, it strengthens the marketing of surplus production and ultimately promotes social inclusion.O presente trabalho tem como objetivo analisar a execução do PAA - Programa de Aquisição de Alimentos na agricultura familiar em termos do montante de recursos aplicado nos estados do Brasil e na região do Mato Grosso nos anos de 2016 a 2020. A metodologia utilizada é a descritiva-analítica, baseada em dados secundários da CONAB – Companhia Nacional de Abastecimento, referente ao volume total de recursos disponibilizados pelo governo federal para a aquisição de produtos do PAA, número de agricultores fornecedores e consumidores, quantidade de municípios, quantidades de organização fornecedoras, volume de alimentos produzidos, quantidade de atendimento de unidade recebedora. Os dados foram tabulados via planilhas. Os resultados indicam que o espaço de comercialização influencia na compra do produto, observa-se que quando ocorre uma redução dos montantes dos valores das modalidades do PAA da CONAB resulta em uma redução do público beneficiário (fornecedores e consumidores). No entanto quando há Políticas Públicas de acesso aos mercados institucionais via aos programas de apoio como o PAA, faz com que o poder de compra do Estado junto a Agricultura familiar permita o acesso dos agricultores e suas organizações produtivas (cooperativas e associações) no mercado. Sob essa ótica, ocorre o fortalecimento da comercialização da produção excedente, assim como acaba gerando inclusão social.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilFaculdade de Economia (FE)UFMT CUC - CuiabáCiências Econômicas - CUCRibeiro, Alexandro Rodrigues326.597.921-00http://lattes.cnpq.br/0006793524224802Ribeiro, Alexandro Rodrigues326.597.921-00http://lattes.cnpq.br/0006793524224802Batista, Henrique Rogê088.626.106-61http://lattes.cnpq.br/7168397184289089Leite, Patricia dos Santos023.492.201-09http://lattes.cnpq.br/2720651272978347Teixeira, Carla Marian2023-12-29T13:45:57Z2023-10-312023-12-29T13:45:57Z2023-10-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/datasetTEIXEIRA, Carla Marian. Análise da agricultura familiar no estado de Mato Grosso via compra institucional do Programa de Aquisição de Alimentos – PAA, nos anos 2016-2020. 2023. 36 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Econômicas) - Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Economia, Cuiabá, 2023.http://bdm.ufmt.br/handle/1/3794porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Monografias da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-12-30T06:01:10Zoai:localhost:1/3794Biblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestopendoar:2023-12-30T06:01:10falseBiblioteca Digital de Monografiahttps://bdm.ufmt.br/PUBhttp://200.129.241.122/oai/requestbibliotecacentral@ufmt.br||opendoar:2023-12-30T06:01:10Biblioteca Digital de Monografias da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
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