MIGRAÇÃO E EDUCAÇÃO: A INVISIBILIZAÇÃO DO MIGRANTE NOS DOCUMENTOS CURRICULARES DA REGIÃO NORDESTE DO BRASIL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Pública |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12671 |
Resumo: | Based on the relationship between migration and education, this article aims to verify the curriculum documents of Basic Education of the Northeast Region of Brazil to understand how such documents reflect the migration phenomenon. Based on the post-structuralist orientation, the documents were investigated in search of markings and variations of the presence of the migrant subject, considering different theoretical traditions, critically exercising the bricolage. As considerations, we have that the curriculum documents still do not consider the phenomenon of international migration and its complexity in a convincing way. There are two movements, the first of invisibility and the second of fragmented and non-problematizing consideration. |
id |
UFMT-3_d8ee42167ed014953619760cef574da8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/12671 |
network_acronym_str |
UFMT-3 |
network_name_str |
Revista de Educação Pública |
repository_id_str |
|
spelling |
MIGRAÇÃO E EDUCAÇÃO: A INVISIBILIZAÇÃO DO MIGRANTE NOS DOCUMENTOS CURRICULARES DA REGIÃO NORDESTE DO BRASILMigração InternacionalEducaçãoCurrículoInvisibilidade SocialRegião NordesteBased on the relationship between migration and education, this article aims to verify the curriculum documents of Basic Education of the Northeast Region of Brazil to understand how such documents reflect the migration phenomenon. Based on the post-structuralist orientation, the documents were investigated in search of markings and variations of the presence of the migrant subject, considering different theoretical traditions, critically exercising the bricolage. As considerations, we have that the curriculum documents still do not consider the phenomenon of international migration and its complexity in a convincing way. There are two movements, the first of invisibility and the second of fragmented and non-problematizing consideration.A partir da díade migração e educação este artigo objetiva verificar os documentos curriculares da Educação Básica da Região Nordeste do Brasil a fim de compreender como tais documentos refletem o fenômeno migração. Com base na orientação pós-estruturalista investigou-se os documentos à busca de marcações e variações da presença do sujeito migrante, considerando diferentes tradições teóricas, exercendo a bricolagem de modo crítico. Como considerações têm-se que os documentos curriculares ainda não consideram o fenômeno migração internacional e sua complexidade de modo contundente por meio de dois movimentos, o primeiro da invisibilidade e o segundo da consideração fragmentada e não problematizadora.Universidade Federal de Mato Grosso2022-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/1267110.29286/rep.v31ijan/dez.12671Revista de Educação Pública; v. 31 (2022): Revista de Educação Pública, v. 31 jan./dez. 2022; 1-212238-20970104-596210.29286/rep.v31ijan/dezreponame:Revista de Educação Públicainstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12671/10635Copyright (c) 2022 Revista de Educação Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessMATOS-DE-SOUZA, RodrigoRODRIGUES, Maria dos Remédios Barbosa de MOURA, Ellen Michelle 2023-03-12T16:36:39Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/12671Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublicaPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/oai||rep@ufmt.br2238-20970104-5962opendoar:2023-03-12T16:36:39Revista de Educação Pública - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
MIGRAÇÃO E EDUCAÇÃO: A INVISIBILIZAÇÃO DO MIGRANTE NOS DOCUMENTOS CURRICULARES DA REGIÃO NORDESTE DO BRASIL |
title |
MIGRAÇÃO E EDUCAÇÃO: A INVISIBILIZAÇÃO DO MIGRANTE NOS DOCUMENTOS CURRICULARES DA REGIÃO NORDESTE DO BRASIL |
spellingShingle |
MIGRAÇÃO E EDUCAÇÃO: A INVISIBILIZAÇÃO DO MIGRANTE NOS DOCUMENTOS CURRICULARES DA REGIÃO NORDESTE DO BRASIL MATOS-DE-SOUZA, Rodrigo Migração Internacional Educação Currículo Invisibilidade Social Região Nordeste |
title_short |
MIGRAÇÃO E EDUCAÇÃO: A INVISIBILIZAÇÃO DO MIGRANTE NOS DOCUMENTOS CURRICULARES DA REGIÃO NORDESTE DO BRASIL |
title_full |
MIGRAÇÃO E EDUCAÇÃO: A INVISIBILIZAÇÃO DO MIGRANTE NOS DOCUMENTOS CURRICULARES DA REGIÃO NORDESTE DO BRASIL |
title_fullStr |
MIGRAÇÃO E EDUCAÇÃO: A INVISIBILIZAÇÃO DO MIGRANTE NOS DOCUMENTOS CURRICULARES DA REGIÃO NORDESTE DO BRASIL |
title_full_unstemmed |
MIGRAÇÃO E EDUCAÇÃO: A INVISIBILIZAÇÃO DO MIGRANTE NOS DOCUMENTOS CURRICULARES DA REGIÃO NORDESTE DO BRASIL |
title_sort |
MIGRAÇÃO E EDUCAÇÃO: A INVISIBILIZAÇÃO DO MIGRANTE NOS DOCUMENTOS CURRICULARES DA REGIÃO NORDESTE DO BRASIL |
author |
MATOS-DE-SOUZA, Rodrigo |
author_facet |
MATOS-DE-SOUZA, Rodrigo RODRIGUES, Maria dos Remédios Barbosa de MOURA, Ellen Michelle |
author_role |
author |
author2 |
RODRIGUES, Maria dos Remédios Barbosa de MOURA, Ellen Michelle |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
MATOS-DE-SOUZA, Rodrigo RODRIGUES, Maria dos Remédios Barbosa de MOURA, Ellen Michelle |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Migração Internacional Educação Currículo Invisibilidade Social Região Nordeste |
topic |
Migração Internacional Educação Currículo Invisibilidade Social Região Nordeste |
description |
Based on the relationship between migration and education, this article aims to verify the curriculum documents of Basic Education of the Northeast Region of Brazil to understand how such documents reflect the migration phenomenon. Based on the post-structuralist orientation, the documents were investigated in search of markings and variations of the presence of the migrant subject, considering different theoretical traditions, critically exercising the bricolage. As considerations, we have that the curriculum documents still do not consider the phenomenon of international migration and its complexity in a convincing way. There are two movements, the first of invisibility and the second of fragmented and non-problematizing consideration. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-03-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12671 10.29286/rep.v31ijan/dez.12671 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12671 |
identifier_str_mv |
10.29286/rep.v31ijan/dez.12671 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12671/10635 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Educação Pública info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Educação Pública |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Pública; v. 31 (2022): Revista de Educação Pública, v. 31 jan./dez. 2022; 1-21 2238-2097 0104-5962 10.29286/rep.v31ijan/dez reponame:Revista de Educação Pública instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Revista de Educação Pública |
collection |
Revista de Educação Pública |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Educação Pública - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rep@ufmt.br |
_version_ |
1799711217491640320 |