MIGRAÇÃO E EDUCAÇÃO: A INVISIBILIZAÇÃO DO MIGRANTE NOS DOCUMENTOS CURRICULARES DA REGIÃO NORDESTE DO BRASIL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: MATOS-DE-SOUZA, Rodrigo
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: RODRIGUES, Maria dos Remédios, Barbosa de MOURA, Ellen Michelle
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Pública
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12671
Resumo: Based on the relationship between migration and education, this article aims to verify the curriculum documents of Basic Education of the Northeast Region of Brazil to understand how such documents reflect the migration phenomenon. Based on the post-structuralist orientation, the documents were investigated in search of markings and variations of the presence of the migrant subject, considering different theoretical traditions, critically exercising the bricolage. As considerations, we have that the curriculum documents still do not consider the phenomenon of international migration and its complexity in a convincing way. There are two movements, the first of invisibility and the second of fragmented and non-problematizing consideration.
id UFMT-3_d8ee42167ed014953619760cef574da8
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/12671
network_acronym_str UFMT-3
network_name_str Revista de Educação Pública
repository_id_str
spelling MIGRAÇÃO E EDUCAÇÃO: A INVISIBILIZAÇÃO DO MIGRANTE NOS DOCUMENTOS CURRICULARES DA REGIÃO NORDESTE DO BRASILMigração InternacionalEducaçãoCurrículoInvisibilidade SocialRegião NordesteBased on the relationship between migration and education, this article aims to verify the curriculum documents of Basic Education of the Northeast Region of Brazil to understand how such documents reflect the migration phenomenon. Based on the post-structuralist orientation, the documents were investigated in search of markings and variations of the presence of the migrant subject, considering different theoretical traditions, critically exercising the bricolage. As considerations, we have that the curriculum documents still do not consider the phenomenon of international migration and its complexity in a convincing way. There are two movements, the first of invisibility and the second of fragmented and non-problematizing consideration.A partir da díade migração e educação este artigo objetiva verificar os documentos curriculares da Educação Básica da Região Nordeste do Brasil a fim de compreender como tais documentos refletem o fenômeno migração. Com base na orientação pós-estruturalista investigou-se os documentos à busca de marcações e variações da presença do sujeito migrante, considerando diferentes tradições teóricas, exercendo a bricolagem de modo crítico. Como considerações têm-se que os documentos curriculares ainda não consideram o fenômeno migração internacional e sua complexidade de modo contundente por meio de dois movimentos, o primeiro da invisibilidade e o segundo da consideração fragmentada e não problematizadora.Universidade Federal de Mato Grosso2022-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/1267110.29286/rep.v31ijan/dez.12671Revista de Educação Pública; v. 31 (2022): Revista de Educação Pública, v. 31 jan./dez. 2022; 1-212238-20970104-596210.29286/rep.v31ijan/dezreponame:Revista de Educação Públicainstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12671/10635Copyright (c) 2022 Revista de Educação Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessMATOS-DE-SOUZA, RodrigoRODRIGUES, Maria dos Remédios Barbosa de MOURA, Ellen Michelle 2023-03-12T16:36:39Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/12671Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublicaPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/oai||rep@ufmt.br2238-20970104-5962opendoar:2023-03-12T16:36:39Revista de Educação Pública - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv MIGRAÇÃO E EDUCAÇÃO: A INVISIBILIZAÇÃO DO MIGRANTE NOS DOCUMENTOS CURRICULARES DA REGIÃO NORDESTE DO BRASIL
title MIGRAÇÃO E EDUCAÇÃO: A INVISIBILIZAÇÃO DO MIGRANTE NOS DOCUMENTOS CURRICULARES DA REGIÃO NORDESTE DO BRASIL
spellingShingle MIGRAÇÃO E EDUCAÇÃO: A INVISIBILIZAÇÃO DO MIGRANTE NOS DOCUMENTOS CURRICULARES DA REGIÃO NORDESTE DO BRASIL
MATOS-DE-SOUZA, Rodrigo
Migração Internacional
Educação
Currículo
Invisibilidade Social
Região Nordeste
title_short MIGRAÇÃO E EDUCAÇÃO: A INVISIBILIZAÇÃO DO MIGRANTE NOS DOCUMENTOS CURRICULARES DA REGIÃO NORDESTE DO BRASIL
title_full MIGRAÇÃO E EDUCAÇÃO: A INVISIBILIZAÇÃO DO MIGRANTE NOS DOCUMENTOS CURRICULARES DA REGIÃO NORDESTE DO BRASIL
title_fullStr MIGRAÇÃO E EDUCAÇÃO: A INVISIBILIZAÇÃO DO MIGRANTE NOS DOCUMENTOS CURRICULARES DA REGIÃO NORDESTE DO BRASIL
title_full_unstemmed MIGRAÇÃO E EDUCAÇÃO: A INVISIBILIZAÇÃO DO MIGRANTE NOS DOCUMENTOS CURRICULARES DA REGIÃO NORDESTE DO BRASIL
title_sort MIGRAÇÃO E EDUCAÇÃO: A INVISIBILIZAÇÃO DO MIGRANTE NOS DOCUMENTOS CURRICULARES DA REGIÃO NORDESTE DO BRASIL
author MATOS-DE-SOUZA, Rodrigo
author_facet MATOS-DE-SOUZA, Rodrigo
RODRIGUES, Maria dos Remédios
Barbosa de MOURA, Ellen Michelle
author_role author
author2 RODRIGUES, Maria dos Remédios
Barbosa de MOURA, Ellen Michelle
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv MATOS-DE-SOUZA, Rodrigo
RODRIGUES, Maria dos Remédios
Barbosa de MOURA, Ellen Michelle
dc.subject.por.fl_str_mv Migração Internacional
Educação
Currículo
Invisibilidade Social
Região Nordeste
topic Migração Internacional
Educação
Currículo
Invisibilidade Social
Região Nordeste
description Based on the relationship between migration and education, this article aims to verify the curriculum documents of Basic Education of the Northeast Region of Brazil to understand how such documents reflect the migration phenomenon. Based on the post-structuralist orientation, the documents were investigated in search of markings and variations of the presence of the migrant subject, considering different theoretical traditions, critically exercising the bricolage. As considerations, we have that the curriculum documents still do not consider the phenomenon of international migration and its complexity in a convincing way. There are two movements, the first of invisibility and the second of fragmented and non-problematizing consideration.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12671
10.29286/rep.v31ijan/dez.12671
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12671
identifier_str_mv 10.29286/rep.v31ijan/dez.12671
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/12671/10635
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Educação Pública
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Educação Pública
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Pública; v. 31 (2022): Revista de Educação Pública, v. 31 jan./dez. 2022; 1-21
2238-2097
0104-5962
10.29286/rep.v31ijan/dez
reponame:Revista de Educação Pública
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista de Educação Pública
collection Revista de Educação Pública
repository.name.fl_str_mv Revista de Educação Pública - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv ||rep@ufmt.br
_version_ 1799711217491640320