POLÍTICAS PÚBLICAS, PRODUÇÕES ACADÊMICAS E MESTRADOS PROFISSIONAIS EM EDUCAÇÃO: QUAL É O LUGAR OCUPADO PELOS PROFESSORES?
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Data de Publicação: | 2021 |
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Título da fonte: | Revista de Educação Pública |
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Resumo: | This article promotes a discussion about the place occupied by teachers in the political and academic spheres and defends the Professional Master's Degrees in Education as spaces where a re-signification of the profession can occur. Supported by authors from the teaching professionalization field and by an exploratory study, the research is structured from the documentary analysis of the legal apparatus and, subsequently, a survey of productions in the area. The data analyzed reveals that technicality remains in the training policies and the proposition of the MPEs. On the other hand, the works in the area announce innovative perspectives in the implementation of the program, recognizing the teachers as researchers of the professional field. |
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POLÍTICAS PÚBLICAS, PRODUÇÕES ACADÊMICAS E MESTRADOS PROFISSIONAIS EM EDUCAÇÃO: QUAL É O LUGAR OCUPADO PELOS PROFESSORES?Mestrados profissionais em educaçãoPolíticas públicasProduções acadêmicasProfissionalização do ensinoThis article promotes a discussion about the place occupied by teachers in the political and academic spheres and defends the Professional Master's Degrees in Education as spaces where a re-signification of the profession can occur. Supported by authors from the teaching professionalization field and by an exploratory study, the research is structured from the documentary analysis of the legal apparatus and, subsequently, a survey of productions in the area. The data analyzed reveals that technicality remains in the training policies and the proposition of the MPEs. On the other hand, the works in the area announce innovative perspectives in the implementation of the program, recognizing the teachers as researchers of the professional field.Esse artigo promove uma discussão sobre o lugar ocupado pelos professores nas esferas políticas e acadêmicas e defende os Mestrados Profissionais em Educação (MPEs) como espaços de ressignificação da profissão. Respaldada em autores do campo da profissionalização do ensino e num estudo exploratório, a pesquisa estrutura-se, a partir da análise documental dos aparatos legais e, posteriormente, do levantamento do tipo estado da arte das produções na área. Os dados analisados revelam a permanência do tecnicismo nas políticas de formação e na proposição dos MPEs. Já as produções, anunciam perspectivas inovadoras, na efetivação dos programas, reconhecendo os professores como pesquisadores do campo profissional.Universidade Federal de Mato Grosso2021-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/ziphttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/1116210.29286/rep.v30ijan/dez.11162Revista de Educação Pública; v. 30 (2021): Revista de Educação Pública, v. 30 jan./dez. 2021; 1-202238-20970104-596210.29286/rep.v30ijan/dezreponame:Revista de Educação Públicainstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/11162/10089https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/11162/10904https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/11162/10905https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/11162/10906https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/11162/10908https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/11162/10907Copyright (c) 2021 Revista de Educação Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessONOFRE, Márcia Regina SOUZA NETO, Samuel de 2022-03-24T19:09:13Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/11162Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublicaPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/oai||rep@ufmt.br2238-20970104-5962opendoar:2022-03-24T19:09:13Revista de Educação Pública - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
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