Representação social de polícia por crianças que frequentam creche em favela: Social representation of “police” by children from a daycare in a favela

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: do Nazareth FERREIRA, Célia Márcia
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Pereira LIMA, Rita de Cássia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Educação Pública
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/11235
Resumo: The research investigated the police social representations for childreen of a daycare, located in a Rio de Janeiro’s slum. It was based on the Theory of Social Representations in dialogue with the perspectivo of developmental psychology, in the approach of Vygosky. Ten children participated, opting for microgenetic analysis, and for the data production the interactions established in play were filmed. Three episodes were selected in which there were reference to the “police”. The metaphors, “fericious lion”, “dog barking”, and “Caveirão” reveled the image of a “bad”, “dangerous” police, that “hurts” and “kills”, generatins fear. The social contexto was fundamental for the research of the social representation of police, wich does not inspire children’s trust.
id UFMT-3_f6bb740ea5d1cf9229929c5d41fa3bda
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/11235
network_acronym_str UFMT-3
network_name_str Revista de Educação Pública
repository_id_str
spelling Representação social de polícia por crianças que frequentam creche em favela: Social representation of “police” by children from a daycare in a favelaThe research investigated the police social representations for childreen of a daycare, located in a Rio de Janeiro’s slum. It was based on the Theory of Social Representations in dialogue with the perspectivo of developmental psychology, in the approach of Vygosky. Ten children participated, opting for microgenetic analysis, and for the data production the interactions established in play were filmed. Three episodes were selected in which there were reference to the “police”. The metaphors, “fericious lion”, “dog barking”, and “Caveirão” reveled the image of a “bad”, “dangerous” police, that “hurts” and “kills”, generatins fear. The social contexto was fundamental for the research of the social representation of police, wich does not inspire children’s trust.El estudio investigó representaciones sociales de policía para niños en una guardería unbicada en uma favela de Río de Janeiro. Se basó en la Teoria de las Representaciones Sociales en diálogo con lá perspectiva de la psicología del desarrollo, en el acercamiento vigostkyan. Diez ninños participarán, optando por el análisis microgenético, y para la producción de los datos fueron filmados la interacciones estabelecidas en los juegos. Se selecionaron tres episódios en los que se hace referencia a la “polícia”. Las metáforas “léon feroz”, “perro ladrando” y “Caveirão” revelaron imágenes de la policía, que “hiere”, “mata”, generando meido. El contexto social fue fundamental para el estudio de la representación social de la policía, que no inspira la confianza de los niños.  O estudo investigou as representações sociais de polícia para crianças de uma creche, situada em uma favela do Rio de Janeiro. Fundamentou-se na Teoria das Representações Sociais em diálogo com a perspectiva da psicologia do desenvolvimento, na abordagem vigotskyana. Dez crianças participaram, optando-se pela análise microgenética, e para a produção dos dados foram filmadas as interações estabelecidas em brincadeiras. Foram selecionados três episódios em que há referência à polícia. As metáforas, “leão ferroz”, “cachorro latindo” e “Caveirão”, revelaram imagens da polícia “má”, “perigosa”, que “machuca” e “mata”, gerando medo. O contexto social foi fundamental para o estudo da representação social de polícia, a qual não inspira a confiança das crianças.Universidade Federal de Mato Grosso2020-12-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/1123510.29286/rep.v29ijan/dez.11235Revista de Educação Pública; v. 29 (2020): Revista de Educação Pública, v. 29 jan./dez. 2020; 1-242238-20970104-596210.29286/rep.v29ijan/dezreponame:Revista de Educação Públicainstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/11235/7777Copyright (c) 2020 Revista de Educação Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessdo Nazareth FERREIRA, Célia Márcia Pereira LIMA, Rita de Cássia 2020-10-03T11:38:09Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/11235Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublicaPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/oai||rep@ufmt.br2238-20970104-5962opendoar:2020-10-03T11:38:09Revista de Educação Pública - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Representação social de polícia por crianças que frequentam creche em favela: Social representation of “police” by children from a daycare in a favela
title Representação social de polícia por crianças que frequentam creche em favela: Social representation of “police” by children from a daycare in a favela
spellingShingle Representação social de polícia por crianças que frequentam creche em favela: Social representation of “police” by children from a daycare in a favela
do Nazareth FERREIRA, Célia Márcia
title_short Representação social de polícia por crianças que frequentam creche em favela: Social representation of “police” by children from a daycare in a favela
title_full Representação social de polícia por crianças que frequentam creche em favela: Social representation of “police” by children from a daycare in a favela
title_fullStr Representação social de polícia por crianças que frequentam creche em favela: Social representation of “police” by children from a daycare in a favela
title_full_unstemmed Representação social de polícia por crianças que frequentam creche em favela: Social representation of “police” by children from a daycare in a favela
title_sort Representação social de polícia por crianças que frequentam creche em favela: Social representation of “police” by children from a daycare in a favela
author do Nazareth FERREIRA, Célia Márcia
author_facet do Nazareth FERREIRA, Célia Márcia
Pereira LIMA, Rita de Cássia
author_role author
author2 Pereira LIMA, Rita de Cássia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv do Nazareth FERREIRA, Célia Márcia
Pereira LIMA, Rita de Cássia
description The research investigated the police social representations for childreen of a daycare, located in a Rio de Janeiro’s slum. It was based on the Theory of Social Representations in dialogue with the perspectivo of developmental psychology, in the approach of Vygosky. Ten children participated, opting for microgenetic analysis, and for the data production the interactions established in play were filmed. Three episodes were selected in which there were reference to the “police”. The metaphors, “fericious lion”, “dog barking”, and “Caveirão” reveled the image of a “bad”, “dangerous” police, that “hurts” and “kills”, generatins fear. The social contexto was fundamental for the research of the social representation of police, wich does not inspire children’s trust.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/11235
10.29286/rep.v29ijan/dez.11235
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/11235
identifier_str_mv 10.29286/rep.v29ijan/dez.11235
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/11235/7777
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista de Educação Pública
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista de Educação Pública
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educação Pública; v. 29 (2020): Revista de Educação Pública, v. 29 jan./dez. 2020; 1-24
2238-2097
0104-5962
10.29286/rep.v29ijan/dez
reponame:Revista de Educação Pública
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista de Educação Pública
collection Revista de Educação Pública
repository.name.fl_str_mv Revista de Educação Pública - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv ||rep@ufmt.br
_version_ 1799711217436065792