Representação social de polícia por crianças que frequentam creche em favela: Social representation of “police” by children from a daycare in a favela
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Educação Pública |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/11235 |
Resumo: | The research investigated the police social representations for childreen of a daycare, located in a Rio de Janeiro’s slum. It was based on the Theory of Social Representations in dialogue with the perspectivo of developmental psychology, in the approach of Vygosky. Ten children participated, opting for microgenetic analysis, and for the data production the interactions established in play were filmed. Three episodes were selected in which there were reference to the “police”. The metaphors, “fericious lion”, “dog barking”, and “Caveirão” reveled the image of a “bad”, “dangerous” police, that “hurts” and “kills”, generatins fear. The social contexto was fundamental for the research of the social representation of police, wich does not inspire children’s trust. |
id |
UFMT-3_f6bb740ea5d1cf9229929c5d41fa3bda |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/11235 |
network_acronym_str |
UFMT-3 |
network_name_str |
Revista de Educação Pública |
repository_id_str |
|
spelling |
Representação social de polícia por crianças que frequentam creche em favela: Social representation of “police” by children from a daycare in a favelaThe research investigated the police social representations for childreen of a daycare, located in a Rio de Janeiro’s slum. It was based on the Theory of Social Representations in dialogue with the perspectivo of developmental psychology, in the approach of Vygosky. Ten children participated, opting for microgenetic analysis, and for the data production the interactions established in play were filmed. Three episodes were selected in which there were reference to the “police”. The metaphors, “fericious lion”, “dog barking”, and “Caveirão” reveled the image of a “bad”, “dangerous” police, that “hurts” and “kills”, generatins fear. The social contexto was fundamental for the research of the social representation of police, wich does not inspire children’s trust.El estudio investigó representaciones sociales de policía para niños en una guardería unbicada en uma favela de Río de Janeiro. Se basó en la Teoria de las Representaciones Sociales en diálogo con lá perspectiva de la psicología del desarrollo, en el acercamiento vigostkyan. Diez ninños participarán, optando por el análisis microgenético, y para la producción de los datos fueron filmados la interacciones estabelecidas en los juegos. Se selecionaron tres episódios en los que se hace referencia a la “polícia”. Las metáforas “léon feroz”, “perro ladrando” y “Caveirão” revelaron imágenes de la policía, que “hiere”, “mata”, generando meido. El contexto social fue fundamental para el estudio de la representación social de la policía, que no inspira la confianza de los niños. O estudo investigou as representações sociais de polícia para crianças de uma creche, situada em uma favela do Rio de Janeiro. Fundamentou-se na Teoria das Representações Sociais em diálogo com a perspectiva da psicologia do desenvolvimento, na abordagem vigotskyana. Dez crianças participaram, optando-se pela análise microgenética, e para a produção dos dados foram filmadas as interações estabelecidas em brincadeiras. Foram selecionados três episódios em que há referência à polícia. As metáforas, “leão ferroz”, “cachorro latindo” e “Caveirão”, revelaram imagens da polícia “má”, “perigosa”, que “machuca” e “mata”, gerando medo. O contexto social foi fundamental para o estudo da representação social de polícia, a qual não inspira a confiança das crianças.Universidade Federal de Mato Grosso2020-12-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/1123510.29286/rep.v29ijan/dez.11235Revista de Educação Pública; v. 29 (2020): Revista de Educação Pública, v. 29 jan./dez. 2020; 1-242238-20970104-596210.29286/rep.v29ijan/dezreponame:Revista de Educação Públicainstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/11235/7777Copyright (c) 2020 Revista de Educação Públicainfo:eu-repo/semantics/openAccessdo Nazareth FERREIRA, Célia Márcia Pereira LIMA, Rita de Cássia 2020-10-03T11:38:09Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/11235Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublicaPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/oai||rep@ufmt.br2238-20970104-5962opendoar:2020-10-03T11:38:09Revista de Educação Pública - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Representação social de polícia por crianças que frequentam creche em favela: Social representation of “police” by children from a daycare in a favela |
title |
Representação social de polícia por crianças que frequentam creche em favela: Social representation of “police” by children from a daycare in a favela |
spellingShingle |
Representação social de polícia por crianças que frequentam creche em favela: Social representation of “police” by children from a daycare in a favela do Nazareth FERREIRA, Célia Márcia |
title_short |
Representação social de polícia por crianças que frequentam creche em favela: Social representation of “police” by children from a daycare in a favela |
title_full |
Representação social de polícia por crianças que frequentam creche em favela: Social representation of “police” by children from a daycare in a favela |
title_fullStr |
Representação social de polícia por crianças que frequentam creche em favela: Social representation of “police” by children from a daycare in a favela |
title_full_unstemmed |
Representação social de polícia por crianças que frequentam creche em favela: Social representation of “police” by children from a daycare in a favela |
title_sort |
Representação social de polícia por crianças que frequentam creche em favela: Social representation of “police” by children from a daycare in a favela |
author |
do Nazareth FERREIRA, Célia Márcia |
author_facet |
do Nazareth FERREIRA, Célia Márcia Pereira LIMA, Rita de Cássia |
author_role |
author |
author2 |
Pereira LIMA, Rita de Cássia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
do Nazareth FERREIRA, Célia Márcia Pereira LIMA, Rita de Cássia |
description |
The research investigated the police social representations for childreen of a daycare, located in a Rio de Janeiro’s slum. It was based on the Theory of Social Representations in dialogue with the perspectivo of developmental psychology, in the approach of Vygosky. Ten children participated, opting for microgenetic analysis, and for the data production the interactions established in play were filmed. Three episodes were selected in which there were reference to the “police”. The metaphors, “fericious lion”, “dog barking”, and “Caveirão” reveled the image of a “bad”, “dangerous” police, that “hurts” and “kills”, generatins fear. The social contexto was fundamental for the research of the social representation of police, wich does not inspire children’s trust. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/11235 10.29286/rep.v29ijan/dez.11235 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/11235 |
identifier_str_mv |
10.29286/rep.v29ijan/dez.11235 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/11235/7777 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista de Educação Pública info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista de Educação Pública |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educação Pública; v. 29 (2020): Revista de Educação Pública, v. 29 jan./dez. 2020; 1-24 2238-2097 0104-5962 10.29286/rep.v29ijan/dez reponame:Revista de Educação Pública instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Revista de Educação Pública |
collection |
Revista de Educação Pública |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Educação Pública - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rep@ufmt.br |
_version_ |
1799711217436065792 |