CIGS ZOO: A STRATEGIC SPACE TO RAISE ENVIRONMENTAL AWARENESS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Reamec |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/8724 |
Resumo: | This study is the result of a practical experience attending the “Science Education in Non-Formal Spaces” a discipline of the Graduate Program in Science Education and Teaching in the Amazon. Our goal is to highlight the importance of the CIGS Zoo for carrying out practices aimed at environmental awareness regarding the Amazonian fauna. This is a qualitative and descriptive research. Eight students attending the abovementioned Program participated as research subjects. For data collection, we used participant observation and record of activities performed by the teacher. The mediator teacher used different resources present in the zoo to work with environmental awareness with the students during the practice on the zoo. Therefore, we highlight that this researched place is a strategic space to raise environmental awareness, considering that it houses several endangered species of the Amazonian fauna. |
id |
UFMT-5_0260f50364daa886e875c736eecd8fb4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/8724 |
network_acronym_str |
UFMT-5 |
network_name_str |
Revista Reamec |
repository_id_str |
|
spelling |
CIGS ZOO: A STRATEGIC SPACE TO RAISE ENVIRONMENTAL AWARENESSO JARDIM ZOOLÓGICO DO CIGS: UM ESPAÇO ESTRATÉGICO PARA DESPERTAR A SENSIBILIZAÇÃO AMBIENTALEnvironmental AwarenessNon-Formal SpacesAmazonian faunaSensibilização AmbientalEspaços Não-FormaisFauna AmazônicaEspécies ameaçadas de extinção.This study is the result of a practical experience attending the “Science Education in Non-Formal Spaces” a discipline of the Graduate Program in Science Education and Teaching in the Amazon. Our goal is to highlight the importance of the CIGS Zoo for carrying out practices aimed at environmental awareness regarding the Amazonian fauna. This is a qualitative and descriptive research. Eight students attending the abovementioned Program participated as research subjects. For data collection, we used participant observation and record of activities performed by the teacher. The mediator teacher used different resources present in the zoo to work with environmental awareness with the students during the practice on the zoo. Therefore, we highlight that this researched place is a strategic space to raise environmental awareness, considering that it houses several endangered species of the Amazonian fauna.Este estudo é fruto de uma experiência prática, vivenciada durante a disciplina de Educação em Ciências em Espaços Não-Formais, do Programa de Pós-Graduação em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia. Nosso objetivo é destacar a importância do Jardim Zoológico do CIGS na realização de práticas voltadas para a sensibilização ambiental em relação à fauna amazônica. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, descritiva. Os sujeitos participantes foram oito estudantes de uma turma especial de Mestrado. Na coleta de dados usamos a observação participante e o registro das atividades realizadas pelo professor. Na prática realizada neste espaço, o professor mediador utilizou diferentes recursos presentes no zoológico para trabalhar a sensibilização ambiental com os alunos. Neste sentido, destacamos que o local pesquisado configura-se como um espaço estratégico que visa despertar a sensibilização ambiental, tendo em vista que abriga diversas espécies da fauna amazônica ameaçadas de extinção.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2019-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/ziphttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/872410.26571/REAMEC.a2019.v7.n2.p280-292.i8724 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 7 Núm. 2 (2019): Julho a dezembro de 2019; 280-292REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 7 n. 2 (2019): Julho a dezembro de 2019; 280-292REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 7 No. 2 (2019): Julho a dezembro de 2019; 280-2922318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/8724/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/8724/9110https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/8724/9109https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/8724/9114https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/8724/9113https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/8724/9112Copyright (c) 2019 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Fabrícia Souza daSantos, Sammya Danielle Florêncio dosTerán, Augusto Fachín2019-12-03T11:18:47Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/8724Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2019-12-03T11:18:47Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CIGS ZOO: A STRATEGIC SPACE TO RAISE ENVIRONMENTAL AWARENESS O JARDIM ZOOLÓGICO DO CIGS: UM ESPAÇO ESTRATÉGICO PARA DESPERTAR A SENSIBILIZAÇÃO AMBIENTAL |
title |
CIGS ZOO: A STRATEGIC SPACE TO RAISE ENVIRONMENTAL AWARENESS |
spellingShingle |
CIGS ZOO: A STRATEGIC SPACE TO RAISE ENVIRONMENTAL AWARENESS Silva, Fabrícia Souza da Environmental Awareness Non-Formal Spaces Amazonian fauna Sensibilização Ambiental Espaços Não-Formais Fauna Amazônica Espécies ameaçadas de extinção. |
title_short |
CIGS ZOO: A STRATEGIC SPACE TO RAISE ENVIRONMENTAL AWARENESS |
title_full |
CIGS ZOO: A STRATEGIC SPACE TO RAISE ENVIRONMENTAL AWARENESS |
title_fullStr |
CIGS ZOO: A STRATEGIC SPACE TO RAISE ENVIRONMENTAL AWARENESS |
title_full_unstemmed |
CIGS ZOO: A STRATEGIC SPACE TO RAISE ENVIRONMENTAL AWARENESS |
title_sort |
CIGS ZOO: A STRATEGIC SPACE TO RAISE ENVIRONMENTAL AWARENESS |
author |
Silva, Fabrícia Souza da |
author_facet |
Silva, Fabrícia Souza da Santos, Sammya Danielle Florêncio dos Terán, Augusto Fachín |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Sammya Danielle Florêncio dos Terán, Augusto Fachín |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Fabrícia Souza da Santos, Sammya Danielle Florêncio dos Terán, Augusto Fachín |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Environmental Awareness Non-Formal Spaces Amazonian fauna Sensibilização Ambiental Espaços Não-Formais Fauna Amazônica Espécies ameaçadas de extinção. |
topic |
Environmental Awareness Non-Formal Spaces Amazonian fauna Sensibilização Ambiental Espaços Não-Formais Fauna Amazônica Espécies ameaçadas de extinção. |
description |
This study is the result of a practical experience attending the “Science Education in Non-Formal Spaces” a discipline of the Graduate Program in Science Education and Teaching in the Amazon. Our goal is to highlight the importance of the CIGS Zoo for carrying out practices aimed at environmental awareness regarding the Amazonian fauna. This is a qualitative and descriptive research. Eight students attending the abovementioned Program participated as research subjects. For data collection, we used participant observation and record of activities performed by the teacher. The mediator teacher used different resources present in the zoo to work with environmental awareness with the students during the practice on the zoo. Therefore, we highlight that this researched place is a strategic space to raise environmental awareness, considering that it houses several endangered species of the Amazonian fauna. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/8724 10.26571/REAMEC.a2019.v7.n2.p280-292.i8724 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/8724 |
identifier_str_mv |
10.26571/REAMEC.a2019.v7.n2.p280-292.i8724 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/8724/pdf https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/8724/9110 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/8724/9109 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/8724/9114 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/8724/9113 https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/8724/9112 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
dc.source.none.fl_str_mv |
REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 7 Núm. 2 (2019): Julho a dezembro de 2019; 280-292 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 7 n. 2 (2019): Julho a dezembro de 2019; 280-292 REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 7 No. 2 (2019): Julho a dezembro de 2019; 280-292 2318-6674 reponame:Revista Reamec instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Revista Reamec |
collection |
Revista Reamec |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistareamec@gmail.com|| |
_version_ |
1797174815387287552 |