CIGS ZOO: A STRATEGIC SPACE TO RAISE ENVIRONMENTAL AWARENESS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Fabrícia Souza da
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Santos, Sammya Danielle Florêncio dos, Terán, Augusto Fachín
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Reamec
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/8724
Resumo: This study is the result of a practical experience attending the “Science Education in Non-Formal Spaces” a discipline of the Graduate Program in Science Education and Teaching in the Amazon. Our goal is to highlight the importance of the CIGS Zoo for carrying out practices aimed at environmental awareness regarding the Amazonian fauna. This is a qualitative and descriptive research. Eight students attending the abovementioned Program participated as research subjects. For data collection, we used participant observation and record of activities performed by the teacher. The mediator teacher used different resources present in the zoo to work with environmental awareness with the students during the practice on the zoo. Therefore, we highlight that this researched place is a strategic space to raise environmental awareness, considering that it houses several endangered species of the Amazonian fauna.
id UFMT-5_0260f50364daa886e875c736eecd8fb4
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/8724
network_acronym_str UFMT-5
network_name_str Revista Reamec
repository_id_str
spelling CIGS ZOO: A STRATEGIC SPACE TO RAISE ENVIRONMENTAL AWARENESSO JARDIM ZOOLÓGICO DO CIGS: UM ESPAÇO ESTRATÉGICO PARA DESPERTAR A SENSIBILIZAÇÃO AMBIENTALEnvironmental AwarenessNon-Formal SpacesAmazonian faunaSensibilização AmbientalEspaços Não-FormaisFauna AmazônicaEspécies ameaçadas de extinção.This study is the result of a practical experience attending the “Science Education in Non-Formal Spaces” a discipline of the Graduate Program in Science Education and Teaching in the Amazon. Our goal is to highlight the importance of the CIGS Zoo for carrying out practices aimed at environmental awareness regarding the Amazonian fauna. This is a qualitative and descriptive research. Eight students attending the abovementioned Program participated as research subjects. For data collection, we used participant observation and record of activities performed by the teacher. The mediator teacher used different resources present in the zoo to work with environmental awareness with the students during the practice on the zoo. Therefore, we highlight that this researched place is a strategic space to raise environmental awareness, considering that it houses several endangered species of the Amazonian fauna.Este estudo é fruto de uma experiência prática, vivenciada durante a disciplina de Educação em Ciências em Espaços Não-Formais, do Programa de Pós-Graduação em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia. Nosso objetivo é destacar a importância do Jardim Zoológico do CIGS na realização de práticas voltadas para a sensibilização ambiental em relação à fauna amazônica. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, descritiva. Os sujeitos participantes foram oito estudantes de uma turma especial de Mestrado. Na coleta de dados usamos a observação participante e o registro das atividades realizadas pelo professor. Na prática realizada neste espaço, o professor mediador utilizou diferentes recursos presentes no zoológico para trabalhar a sensibilização ambiental com os alunos. Neste sentido, destacamos que o local pesquisado configura-se como um espaço estratégico que visa despertar a sensibilização ambiental, tendo em vista que abriga diversas espécies da fauna amazônica ameaçadas de extinção.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2019-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/ziphttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/872410.26571/REAMEC.a2019.v7.n2.p280-292.i8724 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 7 Núm. 2 (2019): Julho a dezembro de 2019; 280-292REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 7 n. 2 (2019): Julho a dezembro de 2019; 280-292REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 7 No. 2 (2019): Julho a dezembro de 2019; 280-2922318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/8724/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/8724/9110https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/8724/9109https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/8724/9114https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/8724/9113https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/8724/9112Copyright (c) 2019 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Fabrícia Souza daSantos, Sammya Danielle Florêncio dosTerán, Augusto Fachín2019-12-03T11:18:47Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/8724Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2019-12-03T11:18:47Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv CIGS ZOO: A STRATEGIC SPACE TO RAISE ENVIRONMENTAL AWARENESS
O JARDIM ZOOLÓGICO DO CIGS: UM ESPAÇO ESTRATÉGICO PARA DESPERTAR A SENSIBILIZAÇÃO AMBIENTAL
title CIGS ZOO: A STRATEGIC SPACE TO RAISE ENVIRONMENTAL AWARENESS
spellingShingle CIGS ZOO: A STRATEGIC SPACE TO RAISE ENVIRONMENTAL AWARENESS
Silva, Fabrícia Souza da
Environmental Awareness
Non-Formal Spaces
Amazonian fauna
Sensibilização Ambiental
Espaços Não-Formais
Fauna Amazônica
Espécies ameaçadas de extinção.
title_short CIGS ZOO: A STRATEGIC SPACE TO RAISE ENVIRONMENTAL AWARENESS
title_full CIGS ZOO: A STRATEGIC SPACE TO RAISE ENVIRONMENTAL AWARENESS
title_fullStr CIGS ZOO: A STRATEGIC SPACE TO RAISE ENVIRONMENTAL AWARENESS
title_full_unstemmed CIGS ZOO: A STRATEGIC SPACE TO RAISE ENVIRONMENTAL AWARENESS
title_sort CIGS ZOO: A STRATEGIC SPACE TO RAISE ENVIRONMENTAL AWARENESS
author Silva, Fabrícia Souza da
author_facet Silva, Fabrícia Souza da
Santos, Sammya Danielle Florêncio dos
Terán, Augusto Fachín
author_role author
author2 Santos, Sammya Danielle Florêncio dos
Terán, Augusto Fachín
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Fabrícia Souza da
Santos, Sammya Danielle Florêncio dos
Terán, Augusto Fachín
dc.subject.por.fl_str_mv Environmental Awareness
Non-Formal Spaces
Amazonian fauna
Sensibilização Ambiental
Espaços Não-Formais
Fauna Amazônica
Espécies ameaçadas de extinção.
topic Environmental Awareness
Non-Formal Spaces
Amazonian fauna
Sensibilização Ambiental
Espaços Não-Formais
Fauna Amazônica
Espécies ameaçadas de extinção.
description This study is the result of a practical experience attending the “Science Education in Non-Formal Spaces” a discipline of the Graduate Program in Science Education and Teaching in the Amazon. Our goal is to highlight the importance of the CIGS Zoo for carrying out practices aimed at environmental awareness regarding the Amazonian fauna. This is a qualitative and descriptive research. Eight students attending the abovementioned Program participated as research subjects. For data collection, we used participant observation and record of activities performed by the teacher. The mediator teacher used different resources present in the zoo to work with environmental awareness with the students during the practice on the zoo. Therefore, we highlight that this researched place is a strategic space to raise environmental awareness, considering that it houses several endangered species of the Amazonian fauna.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/8724
10.26571/REAMEC.a2019.v7.n2.p280-292.i8724
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/8724
identifier_str_mv 10.26571/REAMEC.a2019.v7.n2.p280-292.i8724
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/8724/pdf
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/8724/9110
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/8724/9109
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/8724/9114
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/8724/9113
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/8724/9112
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
dc.source.none.fl_str_mv REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 7 Núm. 2 (2019): Julho a dezembro de 2019; 280-292
REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 7 n. 2 (2019): Julho a dezembro de 2019; 280-292
REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 7 No. 2 (2019): Julho a dezembro de 2019; 280-292
2318-6674
reponame:Revista Reamec
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista Reamec
collection Revista Reamec
repository.name.fl_str_mv Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistareamec@gmail.com||
_version_ 1797174815387287552