THE TRANSITION FROM 5TH TO 6TH YEAR GRADUATES: A TEACHING VIEW
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Reamec |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/15438 |
Resumo: | This work presents the results of a research that aimed to analyze the mastery of skills in mathematics and Portuguese learned by students in the transition from the 5th to the 6th grade of elementary school in the view of the teachers oh these two stages. The production of information occurred through questionnaires applied to the teachers of Portuguese and mathematics who worked in the 6th grade and pedagogues who worked in the 5th grade all teachers from Secretaria Municipal de Educação de Belém (SEMEC). The instrument sought to obtain information regarding the perception of respondents about the skills in mathematics and Portuguese demonstrated by students of the aforementioned educational network of the 5th when they arrive in the 6th grade. The analysis of results that both in relation to the Portuguese and mathematics the perception of the 5th grade teachers is divided between partial and full and in the 6th grade between partial and no domain. These results indicate the existence of a need for a dialogue in among the professors of these disciplines to build a perception closer to reality. |
id |
UFMT-5_45b9a18fe9236a3dbf6da7bd7bc2fb2b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/15438 |
network_acronym_str |
UFMT-5 |
network_name_str |
Revista Reamec |
repository_id_str |
|
spelling |
THE TRANSITION FROM 5TH TO 6TH YEAR GRADUATES: A TEACHING VIEWLA TRANSICIÓN DEL ESTUDIANTE DEL 5º AL 6º GRADOS: PERSPECTIVA DOCENTEA TRANSIÇÃO DO EGRESSO DO 5º PARA O 6º ANO: VISÃO DOCENTEEnsino de MatemáticaEnsino de Língua PortuguesaTransição do 5º para o 6º anoMathematics teachingPortuguese language teachingTransition from the 5th to the 6th gradeEnseñanza de las MatemáticasLengua PortuguesaTransición del 5° a 6° GradoThis work presents the results of a research that aimed to analyze the mastery of skills in mathematics and Portuguese learned by students in the transition from the 5th to the 6th grade of elementary school in the view of the teachers oh these two stages. The production of information occurred through questionnaires applied to the teachers of Portuguese and mathematics who worked in the 6th grade and pedagogues who worked in the 5th grade all teachers from Secretaria Municipal de Educação de Belém (SEMEC). The instrument sought to obtain information regarding the perception of respondents about the skills in mathematics and Portuguese demonstrated by students of the aforementioned educational network of the 5th when they arrive in the 6th grade. The analysis of results that both in relation to the Portuguese and mathematics the perception of the 5th grade teachers is divided between partial and full and in the 6th grade between partial and no domain. These results indicate the existence of a need for a dialogue in among the professors of these disciplines to build a perception closer to reality.Este trabajo presenta los resultados de una investigación en que se ha objetivado analizar el dominio de las Habilidades Matemáticas y em Lengua Portuguesa presentado por los alumnos de transición del 5° a 6°grados de la Enseñanza Fundamental em la visión de los docentes de esos grupos. La producción de las informaciones ha ocurrido por medio de cuestionarios, que fueram aplicados a los profesores de Lengua Portuguesa, y de Matemáticas, que actúan en el 6° grado, y a los pedagogos que ministran clases em el 5° grado. Todos esos docentes trabajan em la Secretaría Municipal de Educación de Belém (SEMEC). El instrumento empleado buscó obtener informaciones relacionadas a la percepción de los encuestados acerca del dominio de las Habilidades Matemáticas y las de Lengua Portuguesa demostradas por los estudiantes de la referida Red Educacional del 5° a 6°grados. El anasis de los resultados ha enseñado que, tanto em relación a la Lengua Portuguesa como em las Habilidades Matemáticas, la percepción de los docentes del 5° grado se divide entre, parcial y plenol, y en el 6°grado, entre parcial y no dominado. Esos resultados señalan que se hace necessário la práctica del diálogo entre los docentes de las referidas asignaturas para que, así, se pueda construir una percepción más cerca de la realidade.Este trabalho apresenta os resultados de uma pesquisa que objetivou analisar o domínio das habilidades em Matemática e em Língua Portuguesa apresentadas pelos alunos na transição do 5º para o 6º ano do ensino fundamental, na visão dos docentes dessas duas etapas. A produção das informações ocorreu por meio de questionários aplicados aos professores de Língua Portuguesa e de Matemática, que atuavam no 6º ano, e de pedagogos, que atuavam no 5º ano, todos docentes da Secretaria Municipal de Educação de Belém (SEMEC). O instrumento buscou obter informações relativas à percepção dos consultados sobre o domínio das habilidades em Matemática e em Língua Portuguesa, demonstradas pelos estudantes da referida rede educacional do 5º ao chegarem ao 6º ano. A análise dos resultados indicou que, tanto em relação à Língua Portuguesa, quanto à Matemática, a percepção dos docentes do 5º ano divide-se entre parcial e pleno e no 6º ano entre parcial e não domínio. Esses resultados indicam a existência da necessidade de um diálogo entre os docentes das referidas disciplinas para construir uma percepção mais próxima da realidade.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2023-10-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1543810.26571/reamec.v11i1.15438 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23056REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23056REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e230562318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/15438/12950Copyright (c) 2023 Lorena Arero Albuquerque Monteiro, Pedro Franco de Sá, Elaine Cristina Monteiro Quintelahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMonteiro, Lorena Arero Albuquerque Sá, Pedro Franco de Quintela, Elaine Cristina Monteiro 2024-01-28T21:08:51Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/15438Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2024-01-28T21:08:51Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE TRANSITION FROM 5TH TO 6TH YEAR GRADUATES: A TEACHING VIEW LA TRANSICIÓN DEL ESTUDIANTE DEL 5º AL 6º GRADOS: PERSPECTIVA DOCENTE A TRANSIÇÃO DO EGRESSO DO 5º PARA O 6º ANO: VISÃO DOCENTE |
title |
THE TRANSITION FROM 5TH TO 6TH YEAR GRADUATES: A TEACHING VIEW |
spellingShingle |
THE TRANSITION FROM 5TH TO 6TH YEAR GRADUATES: A TEACHING VIEW Monteiro, Lorena Arero Albuquerque Ensino de Matemática Ensino de Língua Portuguesa Transição do 5º para o 6º ano Mathematics teaching Portuguese language teaching Transition from the 5th to the 6th grade Enseñanza de las Matemáticas Lengua Portuguesa Transición del 5° a 6° Grado |
title_short |
THE TRANSITION FROM 5TH TO 6TH YEAR GRADUATES: A TEACHING VIEW |
title_full |
THE TRANSITION FROM 5TH TO 6TH YEAR GRADUATES: A TEACHING VIEW |
title_fullStr |
THE TRANSITION FROM 5TH TO 6TH YEAR GRADUATES: A TEACHING VIEW |
title_full_unstemmed |
THE TRANSITION FROM 5TH TO 6TH YEAR GRADUATES: A TEACHING VIEW |
title_sort |
THE TRANSITION FROM 5TH TO 6TH YEAR GRADUATES: A TEACHING VIEW |
author |
Monteiro, Lorena Arero Albuquerque |
author_facet |
Monteiro, Lorena Arero Albuquerque Sá, Pedro Franco de Quintela, Elaine Cristina Monteiro |
author_role |
author |
author2 |
Sá, Pedro Franco de Quintela, Elaine Cristina Monteiro |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Monteiro, Lorena Arero Albuquerque Sá, Pedro Franco de Quintela, Elaine Cristina Monteiro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Matemática Ensino de Língua Portuguesa Transição do 5º para o 6º ano Mathematics teaching Portuguese language teaching Transition from the 5th to the 6th grade Enseñanza de las Matemáticas Lengua Portuguesa Transición del 5° a 6° Grado |
topic |
Ensino de Matemática Ensino de Língua Portuguesa Transição do 5º para o 6º ano Mathematics teaching Portuguese language teaching Transition from the 5th to the 6th grade Enseñanza de las Matemáticas Lengua Portuguesa Transición del 5° a 6° Grado |
description |
This work presents the results of a research that aimed to analyze the mastery of skills in mathematics and Portuguese learned by students in the transition from the 5th to the 6th grade of elementary school in the view of the teachers oh these two stages. The production of information occurred through questionnaires applied to the teachers of Portuguese and mathematics who worked in the 6th grade and pedagogues who worked in the 5th grade all teachers from Secretaria Municipal de Educação de Belém (SEMEC). The instrument sought to obtain information regarding the perception of respondents about the skills in mathematics and Portuguese demonstrated by students of the aforementioned educational network of the 5th when they arrive in the 6th grade. The analysis of results that both in relation to the Portuguese and mathematics the perception of the 5th grade teachers is divided between partial and full and in the 6th grade between partial and no domain. These results indicate the existence of a need for a dialogue in among the professors of these disciplines to build a perception closer to reality. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/15438 10.26571/reamec.v11i1.15438 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/15438 |
identifier_str_mv |
10.26571/reamec.v11i1.15438 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/15438/12950 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
dc.source.none.fl_str_mv |
REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23056 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23056 REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23056 2318-6674 reponame:Revista Reamec instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Revista Reamec |
collection |
Revista Reamec |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistareamec@gmail.com|| |
_version_ |
1797174814176182272 |