THE TRANSITION FROM 5TH TO 6TH YEAR GRADUATES: A TEACHING VIEW

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Monteiro, Lorena Arero Albuquerque
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Sá, Pedro Franco de, Quintela, Elaine Cristina Monteiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Reamec
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/15438
Resumo: This work presents the results of a research that aimed to analyze the mastery of skills in mathematics and Portuguese learned by students in the transition from the 5th to the 6th grade of elementary school in the view of the teachers oh these two stages. The production of information occurred through questionnaires applied to the teachers of Portuguese and mathematics who worked in the 6th grade and pedagogues who worked in the 5th grade all teachers from Secretaria Municipal de Educação de Belém (SEMEC). The instrument sought to obtain information regarding the perception of respondents about the skills in mathematics and Portuguese demonstrated by students of the aforementioned educational network of the 5th when they arrive in the 6th grade. The analysis of results that both in relation to the Portuguese and mathematics the perception of the 5th grade teachers is divided between partial and full and in the 6th grade between partial and no domain. These results indicate the existence of a need for a dialogue in among the professors of these disciplines to build a perception closer to reality.
id UFMT-5_45b9a18fe9236a3dbf6da7bd7bc2fb2b
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/15438
network_acronym_str UFMT-5
network_name_str Revista Reamec
repository_id_str
spelling THE TRANSITION FROM 5TH TO 6TH YEAR GRADUATES: A TEACHING VIEWLA TRANSICIÓN DEL ESTUDIANTE DEL 5º AL 6º GRADOS: PERSPECTIVA DOCENTEA TRANSIÇÃO DO EGRESSO DO 5º PARA O 6º ANO: VISÃO DOCENTEEnsino de MatemáticaEnsino de Língua PortuguesaTransição do 5º para o 6º anoMathematics teachingPortuguese language teachingTransition from the 5th to the 6th gradeEnseñanza de las MatemáticasLengua PortuguesaTransición del 5° a 6° GradoThis work presents the results of a research that aimed to analyze the mastery of skills in mathematics and Portuguese learned by students in the transition from the 5th to the 6th grade of elementary school in the view of the teachers oh these two stages. The production of information occurred through questionnaires applied to the teachers of Portuguese and mathematics who worked in the 6th grade and pedagogues who worked in the 5th grade all teachers from Secretaria Municipal de Educação de Belém (SEMEC). The instrument sought to obtain information regarding the perception of respondents about the skills in mathematics and Portuguese demonstrated by students of the aforementioned educational network of the 5th when they arrive in the 6th grade. The analysis of results that both in relation to the Portuguese and mathematics the perception of the 5th grade teachers is divided between partial and full and in the 6th grade between partial and no domain. These results indicate the existence of a need for a dialogue in among the professors of these disciplines to build a perception closer to reality.Este trabajo presenta los resultados de una investigación en que se ha objetivado analizar el dominio de las Habilidades Matemáticas y em Lengua Portuguesa presentado por los alumnos de transición del 5° a 6°grados de la Enseñanza Fundamental em la visión de los docentes de esos grupos. La producción de las informaciones ha ocurrido por medio de cuestionarios, que fueram aplicados a los profesores de Lengua Portuguesa, y de Matemáticas, que actúan en el 6° grado, y a los pedagogos que ministran clases em el 5° grado. Todos esos docentes trabajan em la Secretaría Municipal de Educación de Belém (SEMEC). El instrumento empleado buscó obtener informaciones relacionadas a la percepción de los encuestados acerca del dominio de las Habilidades Matemáticas y las de Lengua Portuguesa demostradas por los estudiantes de la referida Red Educacional del 5° a 6°grados. El anasis de los resultados ha enseñado que, tanto em relación a la Lengua Portuguesa como em las Habilidades Matemáticas, la percepción de los docentes del 5° grado se divide entre, parcial y plenol, y en el 6°grado, entre parcial y no dominado. Esos resultados señalan que se hace necessário la práctica del diálogo entre los docentes de las referidas asignaturas para que, así, se pueda construir una percepción más cerca de la realidade.Este trabalho apresenta os resultados de uma pesquisa que objetivou analisar o domínio das habilidades em Matemática e em Língua Portuguesa apresentadas pelos alunos na transição do 5º para o 6º ano do ensino fundamental, na visão dos docentes dessas duas etapas. A produção das informações ocorreu por meio de questionários aplicados aos professores de Língua Portuguesa e de Matemática, que atuavam no 6º ano, e de pedagogos, que atuavam no 5º ano, todos docentes da Secretaria Municipal de Educação de Belém (SEMEC). O instrumento buscou obter informações relativas à percepção dos consultados sobre o domínio das habilidades em Matemática e em Língua Portuguesa, demonstradas pelos estudantes da referida rede educacional do 5º ao chegarem ao 6º ano. A análise dos resultados indicou que, tanto em relação à Língua Portuguesa, quanto à Matemática, a percepção dos docentes do 5º ano divide-se entre parcial e pleno e no 6º ano entre parcial e não domínio. Esses resultados indicam a existência da necessidade de um diálogo entre os docentes das referidas disciplinas para construir uma percepção mais próxima da realidade.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2023-10-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1543810.26571/reamec.v11i1.15438 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23056REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23056REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e230562318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/15438/12950Copyright (c) 2023 Lorena Arero Albuquerque Monteiro, Pedro Franco de Sá, Elaine Cristina Monteiro Quintelahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMonteiro, Lorena Arero Albuquerque Sá, Pedro Franco de Quintela, Elaine Cristina Monteiro 2024-01-28T21:08:51Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/15438Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2024-01-28T21:08:51Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE TRANSITION FROM 5TH TO 6TH YEAR GRADUATES: A TEACHING VIEW
LA TRANSICIÓN DEL ESTUDIANTE DEL 5º AL 6º GRADOS: PERSPECTIVA DOCENTE
A TRANSIÇÃO DO EGRESSO DO 5º PARA O 6º ANO: VISÃO DOCENTE
title THE TRANSITION FROM 5TH TO 6TH YEAR GRADUATES: A TEACHING VIEW
spellingShingle THE TRANSITION FROM 5TH TO 6TH YEAR GRADUATES: A TEACHING VIEW
Monteiro, Lorena Arero Albuquerque
Ensino de Matemática
Ensino de Língua Portuguesa
Transição do 5º para o 6º ano
Mathematics teaching
Portuguese language teaching
Transition from the 5th to the 6th grade
Enseñanza de las Matemáticas
Lengua Portuguesa
Transición del 5° a 6° Grado
title_short THE TRANSITION FROM 5TH TO 6TH YEAR GRADUATES: A TEACHING VIEW
title_full THE TRANSITION FROM 5TH TO 6TH YEAR GRADUATES: A TEACHING VIEW
title_fullStr THE TRANSITION FROM 5TH TO 6TH YEAR GRADUATES: A TEACHING VIEW
title_full_unstemmed THE TRANSITION FROM 5TH TO 6TH YEAR GRADUATES: A TEACHING VIEW
title_sort THE TRANSITION FROM 5TH TO 6TH YEAR GRADUATES: A TEACHING VIEW
author Monteiro, Lorena Arero Albuquerque
author_facet Monteiro, Lorena Arero Albuquerque
Sá, Pedro Franco de
Quintela, Elaine Cristina Monteiro
author_role author
author2 Sá, Pedro Franco de
Quintela, Elaine Cristina Monteiro
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Monteiro, Lorena Arero Albuquerque
Sá, Pedro Franco de
Quintela, Elaine Cristina Monteiro
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Matemática
Ensino de Língua Portuguesa
Transição do 5º para o 6º ano
Mathematics teaching
Portuguese language teaching
Transition from the 5th to the 6th grade
Enseñanza de las Matemáticas
Lengua Portuguesa
Transición del 5° a 6° Grado
topic Ensino de Matemática
Ensino de Língua Portuguesa
Transição do 5º para o 6º ano
Mathematics teaching
Portuguese language teaching
Transition from the 5th to the 6th grade
Enseñanza de las Matemáticas
Lengua Portuguesa
Transición del 5° a 6° Grado
description This work presents the results of a research that aimed to analyze the mastery of skills in mathematics and Portuguese learned by students in the transition from the 5th to the 6th grade of elementary school in the view of the teachers oh these two stages. The production of information occurred through questionnaires applied to the teachers of Portuguese and mathematics who worked in the 6th grade and pedagogues who worked in the 5th grade all teachers from Secretaria Municipal de Educação de Belém (SEMEC). The instrument sought to obtain information regarding the perception of respondents about the skills in mathematics and Portuguese demonstrated by students of the aforementioned educational network of the 5th when they arrive in the 6th grade. The analysis of results that both in relation to the Portuguese and mathematics the perception of the 5th grade teachers is divided between partial and full and in the 6th grade between partial and no domain. These results indicate the existence of a need for a dialogue in among the professors of these disciplines to build a perception closer to reality.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/15438
10.26571/reamec.v11i1.15438
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/15438
identifier_str_mv 10.26571/reamec.v11i1.15438
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/15438/12950
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
dc.source.none.fl_str_mv REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 11 Núm. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23056
REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 11 n. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23056
REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 11 No. 1 (2023): Janeiro a dezembro de 2023 - Publicação Contínua (10 ANOS DA REVISTA REAMEC); e23056
2318-6674
reponame:Revista Reamec
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista Reamec
collection Revista Reamec
repository.name.fl_str_mv Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistareamec@gmail.com||
_version_ 1797174814176182272