CULTURE MEDIA AND SCIENTIFIC LITERACY: CONTRIBUTIONS IN TEACHING-LEARNING PROCESS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sobrinho, Roberto Sanches Mubarac
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Herran, Vallace Chriciano Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Reamec
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5342
Resumo: In this work, we make a discussion of the emergence of media culture and the use of New Information and Communication Technologies (ICT) and their contribution to scientific literacy process of children. Still we approach possibilities for the educational process, as well as conceptions about the process of Interactivity and Didactic Transposition. The study is the theoretical basis of a survey that is running process in the Graduate Program in Education and Science Education in the Amazon - PPGEEC, the University of the State of Amazonas - UEA. Has bibliographic and focuses on research through surveys in articles, books, periodicals and works of experts addressing the issue in question. We can consider that given the current scenario, the school should design its actions towards forming critical citizens and skills inherent in media society, seeking to adopt new ways of teaching that takes into account the own knowledge of the student.
id UFMT-5_e67a1515b0370cb662a6366824ef22fe
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/5342
network_acronym_str UFMT-5
network_name_str Revista Reamec
repository_id_str
spelling CULTURE MEDIA AND SCIENTIFIC LITERACY: CONTRIBUTIONS IN TEACHING-LEARNING PROCESSCULTURA MIDIÁTICA E ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA: CONTRIBUIÇÕES PARA O PROCESSO ENSINO-APRENDIZAGEMMedia CultureNTICScientific LiteracyChildhoodCultura MidiáticaNovas Tecnologias da Informação e ComunicaçãoAlfabetização CientíficaInfância.In this work, we make a discussion of the emergence of media culture and the use of New Information and Communication Technologies (ICT) and their contribution to scientific literacy process of children. Still we approach possibilities for the educational process, as well as conceptions about the process of Interactivity and Didactic Transposition. The study is the theoretical basis of a survey that is running process in the Graduate Program in Education and Science Education in the Amazon - PPGEEC, the University of the State of Amazonas - UEA. Has bibliographic and focuses on research through surveys in articles, books, periodicals and works of experts addressing the issue in question. We can consider that given the current scenario, the school should design its actions towards forming critical citizens and skills inherent in media society, seeking to adopt new ways of teaching that takes into account the own knowledge of the student.Neste trabalho fazemos uma discussão sobre a emergência da cultura midiática e o uso das Novas Tecnologias da Informação e Comunicação (NTIC) e suas contribuições para o processo de alfabetização cientifica das crianças. Abordamos ainda possibilidades para o processo educacional, bem como, concepções a respeito do processo de Interatividade e Transposição Didática. O estudo representa a base teórica de uma pesquisa que está em processo de execução no âmbito do Programa de Pós-Graduação em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia - PPGEEC, pela Universidade do Estado do Amazonas - UEA. Tem caráter bibliográfico e se debruça na investigação por meio de levantamentos realizados em artigos, livros, periódicos e trabalhos de especialistas que abordam a temática em questão. Podemos considerar que diante do atual cenário, a escola deve projetar suas ações no sentido de formar cidadãos críticos e com habilidades inerentes a sociedade midiática, buscando adotar novas maneiras de ensinar, que leve em consideração o conhecimento próprio do aluno.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2017-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/ziphttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/534210.26571/2318-6674.a2017.v5.n1.p48-61.i5342 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 5 Núm. 1 (2017): Janeiro a Junho de 2017; 48-61REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 5 n. 1 (2017): Janeiro a Junho de 2017; 48-61REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 5 No. 1 (2017): Janeiro a Junho de 2017; 48-612318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5342/3536https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5342/9441https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5342/9440https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5342/9442https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5342/9443https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5342/9444Copyright (c) 2017 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSobrinho, Roberto Sanches MubaracHerran, Vallace Chriciano Souza2017-12-13T10:01:58Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/5342Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2017-12-13T10:01:58Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv CULTURE MEDIA AND SCIENTIFIC LITERACY: CONTRIBUTIONS IN TEACHING-LEARNING PROCESS
CULTURA MIDIÁTICA E ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA: CONTRIBUIÇÕES PARA O PROCESSO ENSINO-APRENDIZAGEM
title CULTURE MEDIA AND SCIENTIFIC LITERACY: CONTRIBUTIONS IN TEACHING-LEARNING PROCESS
spellingShingle CULTURE MEDIA AND SCIENTIFIC LITERACY: CONTRIBUTIONS IN TEACHING-LEARNING PROCESS
Sobrinho, Roberto Sanches Mubarac
Media Culture
NTIC
Scientific Literacy
Childhood
Cultura Midiática
Novas Tecnologias da Informação e Comunicação
Alfabetização Científica
Infância.
title_short CULTURE MEDIA AND SCIENTIFIC LITERACY: CONTRIBUTIONS IN TEACHING-LEARNING PROCESS
title_full CULTURE MEDIA AND SCIENTIFIC LITERACY: CONTRIBUTIONS IN TEACHING-LEARNING PROCESS
title_fullStr CULTURE MEDIA AND SCIENTIFIC LITERACY: CONTRIBUTIONS IN TEACHING-LEARNING PROCESS
title_full_unstemmed CULTURE MEDIA AND SCIENTIFIC LITERACY: CONTRIBUTIONS IN TEACHING-LEARNING PROCESS
title_sort CULTURE MEDIA AND SCIENTIFIC LITERACY: CONTRIBUTIONS IN TEACHING-LEARNING PROCESS
author Sobrinho, Roberto Sanches Mubarac
author_facet Sobrinho, Roberto Sanches Mubarac
Herran, Vallace Chriciano Souza
author_role author
author2 Herran, Vallace Chriciano Souza
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sobrinho, Roberto Sanches Mubarac
Herran, Vallace Chriciano Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Media Culture
NTIC
Scientific Literacy
Childhood
Cultura Midiática
Novas Tecnologias da Informação e Comunicação
Alfabetização Científica
Infância.
topic Media Culture
NTIC
Scientific Literacy
Childhood
Cultura Midiática
Novas Tecnologias da Informação e Comunicação
Alfabetização Científica
Infância.
description In this work, we make a discussion of the emergence of media culture and the use of New Information and Communication Technologies (ICT) and their contribution to scientific literacy process of children. Still we approach possibilities for the educational process, as well as conceptions about the process of Interactivity and Didactic Transposition. The study is the theoretical basis of a survey that is running process in the Graduate Program in Education and Science Education in the Amazon - PPGEEC, the University of the State of Amazonas - UEA. Has bibliographic and focuses on research through surveys in articles, books, periodicals and works of experts addressing the issue in question. We can consider that given the current scenario, the school should design its actions towards forming critical citizens and skills inherent in media society, seeking to adopt new ways of teaching that takes into account the own knowledge of the student.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-07-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5342
10.26571/2318-6674.a2017.v5.n1.p48-61.i5342
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5342
identifier_str_mv 10.26571/2318-6674.a2017.v5.n1.p48-61.i5342
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5342/3536
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5342/9441
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5342/9440
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5342/9442
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5342/9443
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/5342/9444
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
dc.source.none.fl_str_mv REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 5 Núm. 1 (2017): Janeiro a Junho de 2017; 48-61
REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 5 n. 1 (2017): Janeiro a Junho de 2017; 48-61
REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 5 No. 1 (2017): Janeiro a Junho de 2017; 48-61
2318-6674
reponame:Revista Reamec
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista Reamec
collection Revista Reamec
repository.name.fl_str_mv Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistareamec@gmail.com||
_version_ 1797174814864048128