Efeito agudo do consumo de produto comercial com propriedades ergogênicas sobre o desempenho de mulheres durante testes físicos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santini, Eliana
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/1757
Resumo: Introduction: The recurrent search for greatest results in sports and also in the esthetics issues has leading athletes and non-athletes to indiscriminate consumption of ergogenic drugs and supplements. Aims: To analyze the effect of utilization of products with ergogenic properties on the women’s performance during anaerobic physical tests. Methods: A double-blind experimental study, crossover, randomized and controlled, with administration of commercial thermogenic products with ergogenic property or placebo substance, was performed. Thermogenic products containing 2.31 mg.kg-1 of caffeine and 1,88 mg.kg-1 of Citrus aurantium, as well placebo products were administered to 8 women aged 18-30 (21,5±2,1), who were performing strength physical training at last for six months. After sample randomization, were made four trials and the groups were reversed (thermogenic group and placebo group). The static strength, as well muscle potency and resistance were evaluated by abdominal resistance tests, flexion and extension of the elbow, vertical jump, lumbar traction and handgrip strength, being the latter two variables assessed by mechanical dynamometer Results: There was no statistical difference in the performance of women during anaerobic tests (p>0,05) if compared the four trials, independent of the use thermogenic supplement (TS) or placebo product (PP). Conclusion: In the present study, the recommended dose of ergogenic products showed a non-significant effect during static strength, potency and muscle strenght. Moreover, we suggest that the inexperience of the subjects to perform the tests proposed, mainly vertical jump and arm flexion and extension, associated to unknown factors, caused no results in relation to performance improvement.
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Thermogenic products containing 2.31 mg.kg-1 of caffeine and 1,88 mg.kg-1 of Citrus aurantium, as well placebo products were administered to 8 women aged 18-30 (21,5±2,1), who were performing strength physical training at last for six months. After sample randomization, were made four trials and the groups were reversed (thermogenic group and placebo group). The static strength, as well muscle potency and resistance were evaluated by abdominal resistance tests, flexion and extension of the elbow, vertical jump, lumbar traction and handgrip strength, being the latter two variables assessed by mechanical dynamometer Results: There was no statistical difference in the performance of women during anaerobic tests (p>0,05) if compared the four trials, independent of the use thermogenic supplement (TS) or placebo product (PP). Conclusion: In the present study, the recommended dose of ergogenic products showed a non-significant effect during static strength, potency and muscle strenght. Moreover, we suggest that the inexperience of the subjects to perform the tests proposed, mainly vertical jump and arm flexion and extension, associated to unknown factors, caused no results in relation to performance improvement.Introdução: A busca constante por melhores resultados, tanto no âmbito esportivo como nas questões de estética corporal, tem levado atletas e não atletas ao uso indiscriminado de recursos ergogênicos. Objetivo: Analisar o efeito do consumo de produto com propriedades ergogênicas sobre o desempenho de mulheres em testes físicos anaeróbios. Materiais e Métodos: Estudo experimental duplo-cego, crossover, randomizado, controlado e com administração de produto termogênico comercial com propriedades ergogênicas ou substância placebo. Foram administrados produto termogênico contendo em média 2.31 mg.kg-1 de cafeína e 1,88 mg.kg-1 de Citrus aurantium e substância placebo para oito mulheres com idade entre 18 a 30 anos (21,5±2,1) que estivessem realizando treinamento resistido há, pelo menos, seis meses. Após a randomização da amostra, foram efetuadas quatro coletas, invertendo-se os grupos denominados de grupo termogênico (GT) e grupo placebo (GP). Foram avaliadas força estática bem como potência e resistência musculares por meio dos testes de resistência abdominal, flexão e extensão de cotovelo, salto vertical, tração lombar e preensão manual, sendo os dois últimos com auxílio do dinamômetro mecânico. Resultados: Não houve diferença estatística no que se refere ao desempenho das mulheres durante os testes físicos anaeróbios (p>0,05) quando comparadas as quatro coletas, independentemente do uso do suplemento termogênico ou substância placebo. Conclusão: A dosagem preconizada de produto termogênico no presente estudo não exerceu efeito ergogênico significativo em testes de força estática, potência e resistência muscular. Além disso, provavelmente a inexperiência em alguns dos testes físicos, particularmente salto vertical e flexão de braço, podem ter exercido forte influência para a não atuação do produto como auxílio ergogênico para um melhor desempenho.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilFaculdade de Nutrição (FANUT)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Nutrição, Alimentos e MetabolismoFett, Carlos Alexandrehttp://lattes.cnpq.br/1802404946212461Fett, Carlos Alexandre329.119.121-87http://lattes.cnpq.br/1802404946212461Voltarelli, Fabrício Azevedo294.893.518-06http://lattes.cnpq.br/8710187484419682329.119.121-87Cameron, Luiz Claudio707.093.787-34Santini, Eliana2020-02-04T16:50:44Z2013-09-062020-02-04T16:50:44Z2013-07-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisSANTINI, Eliana Efeito agudo do consumo de produto comercial com propriedades ergogênicas sobre o desempenho de mulheres durante testes físicos. 41 f. 2013. 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