O ensino religioso sem religião : individualismo, consumo cultural e a transfiguração da experiência religiosa em escolas de Mato Grosso (1990-2012)
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Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/1387 |
Resumo: | This work is stimulated by reflecting on the need to think about the present configuration of Religious , given the changes that the religious field has experienced in this century. The study focuses on the discourse of religious education teachers, representatives of public space that is the school. The assumptions of the study believe that teachers are central elements that streamline the process of curriculum change and the role of teachers as agents of change depends fundamentally on the attitudes they develop in relation to the process. Before the rearrangement mode of cultural production, based on the exercise of cultural consumption, we observe that the teacher has as reference the traditional model of religious education or classroom practice falls within the realm of science of religion - study area that claims characteristics of science - ends up weakening the ecclesiastical identity. For this, we use the theoretical framework of Gianni Vattimo and Gilles Lipovetsky, which will help us to think about the plurality and religious fragmentation and standardization of current consumer experience. |
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O ensino religioso sem religião : individualismo, consumo cultural e a transfiguração da experiência religiosa em escolas de Mato Grosso (1990-2012)Ensino religiosoModernidadeConsumoVattimoLipovetskyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIAReligious educationModernityConsumptionVattimoLipovetskyThis work is stimulated by reflecting on the need to think about the present configuration of Religious , given the changes that the religious field has experienced in this century. The study focuses on the discourse of religious education teachers, representatives of public space that is the school. The assumptions of the study believe that teachers are central elements that streamline the process of curriculum change and the role of teachers as agents of change depends fundamentally on the attitudes they develop in relation to the process. Before the rearrangement mode of cultural production, based on the exercise of cultural consumption, we observe that the teacher has as reference the traditional model of religious education or classroom practice falls within the realm of science of religion - study area that claims characteristics of science - ends up weakening the ecclesiastical identity. For this, we use the theoretical framework of Gianni Vattimo and Gilles Lipovetsky, which will help us to think about the plurality and religious fragmentation and standardization of current consumer experience.O presente trabalho é estimulado pela reflexão sobre a necessidade de se pensar a presente configuração da Religião no espaço público, dadasàs mudanças pelas quais o campo religioso tem passado no presente século. O estudo tem como foco o discurso dos professores de ensino religioso, representantes do espaço público que é a escola. Os pressupostos do estudo consideram que os professores são elementos centrais que dinamizam o processo de mudança curricular e que a atuação dos professores como agentes de mudança depende, fundamentalmente, das atitudes que eles desenvolvem em relação ao processo. Diante do rearranjo do modo de produção cultural, baseado no exercício do consumo cultural, procuramos observar se o professor tem como referencial o modelo tradicional de ensino religioso ou se sua prática em sala insere-se no universo das ciências da religião - área de estudo que reivindica características de ciência - acaba enfraquecendo a identidade eclesiástica. Para tal, utilizaremos o aporte teórico de Gianni Vattimo e Gilles Lipovetsky, que nos auxiliarão a pensar a pluralidade e fragmentação religiosa atualmente e a padronização da experiencia de consumo.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Humanas e Sociais (ICHS)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em HistóriaRust, Leandro Duartehttp://lattes.cnpq.br/2003089985913278Rust, Leandro Duarte046.038.996-37http://lattes.cnpq.br/2003089985913278Brandão, Ludmila de Lima725.084.267-68http://lattes.cnpq.br/3912278759228410046.038.996-37Rodrigues, Cândido Moreira204.600.798-08http://lattes.cnpq.br/1367734788905163Guimarães, Jozy Mary Nogueira Souza2019-09-04T07:41:22Z2014-05-202019-09-04T07:41:22Z2013-04-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisGUIMARÃES, Jozy Mary Nogueira Souza. O ensino religioso sem religião: individualismo, consumo cultural e a transfiguração da experiência religiosa em escolas de Mato Grosso (1990-2012). 2013. 104 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Cuiabá, 2013.http://ri.ufmt.br/handle/1/1387porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2019-09-05T07:02:58Zoai:localhost:1/1387Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2019-09-05T07:02:58Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
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