Mulheres e pombagiras nos terreiros Centro Espírita Pai Jeremias e Egbè Omorisà Sangò, em Cuiabá - MT
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/2833 |
Resumo: | The purpose of this study was to understand the experiences of Camdonblé and Umbanda women practitioners, thinking about the relationships between women and Pombagiras discussing these relations through the interviews collected in two Terreiros (cult house of Afro-Brazilian religions) in Cuiabá, Mato Grosso, Brazil. In addition, it seeks to understand the gender relations into these religions, observing the intersections between gender, race/ skin color/ ethnicity and sexuality and deals with other issues like the link between Pombagira and the good or the evil. The aim is to make for an afrocentered reading of the Pombagira image, demystifying her association whit of evil, since she acts as intermediary of the love relationships linked to power, by sexuality, and combats the feminine role built in patriarchal society. Ethnopsychology is used, which allows the researcher, inserted in the Afro-Brazilian religious spaces, to take on the role of a consultant, making possible interpretations based on the interdisciplinary dialogue between Social Psychology and the Coloniality / Modernity Movement. The method used is narrative inquiry, which focuses on the human experience, facilitating the interaction between researcher and participants. |
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Mulheres e pombagiras nos terreiros Centro Espírita Pai Jeremias e Egbè Omorisà Sangò, em Cuiabá - MTPombagiraGêneroPesquisa narrativaCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESPombagiraGenderNarrative inquiryThe purpose of this study was to understand the experiences of Camdonblé and Umbanda women practitioners, thinking about the relationships between women and Pombagiras discussing these relations through the interviews collected in two Terreiros (cult house of Afro-Brazilian religions) in Cuiabá, Mato Grosso, Brazil. In addition, it seeks to understand the gender relations into these religions, observing the intersections between gender, race/ skin color/ ethnicity and sexuality and deals with other issues like the link between Pombagira and the good or the evil. The aim is to make for an afrocentered reading of the Pombagira image, demystifying her association whit of evil, since she acts as intermediary of the love relationships linked to power, by sexuality, and combats the feminine role built in patriarchal society. Ethnopsychology is used, which allows the researcher, inserted in the Afro-Brazilian religious spaces, to take on the role of a consultant, making possible interpretations based on the interdisciplinary dialogue between Social Psychology and the Coloniality / Modernity Movement. The method used is narrative inquiry, which focuses on the human experience, facilitating the interaction between researcher and participants.Este trabalho realiza um estudo em dois terreiros de religiões afro-brasileiras, em CuiabáMato Grosso, com a finalidade de refletir sobre as relações entre mulheres e Pombagiras, visando a compreender as experiências das praticantes frequentadoras do Candomblé e Umbanda, assim como almeja discutir as relações das médiuns com suas Pombagiras, através das entrevistas coletadas. Além disso, busca-se compreender as relações de gênero que permeiam essas religiões, observando as intersecções entre gênero, raça/cor/etnia e sexualidade. Ademais, trata de outras questões relevantes, dentre as quais o bem e o mal associados à Pombagira. A finalidade é contribuir para uma leitura afrocentrada da imagem das Pombagiras, desmitificando sua associação com o mal, uma vez que agem como intermediadoras das relações amorosas vinculadas ao poder, via sexualidade, além de sua manifestação como contestadoras do papel feminino construído na sociedade patriarcal. Para isso, recorre-se à Etnopsicologia, a qual permite ao pesquisador, inserido nos espaços religiosos afro-brasileiros, assumir a postura de consulente, possibilitando interpretações baseadas no diálogo interdisciplinar entre a Psicologia Social e o Movimento Colonialidade/Modernidade. O método utilizado é a pesquisa narrativa, que tem como foco a experiência humana, facilitando a interação entre pesquisador e participantes.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilFaculdade de Comunicação e Artes (FCA)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Estudos de Cultura ContemporâneaGalindo, Dolores Cristina Gomeshttp://lattes.cnpq.br/6781116835399339Santos, Giordanna Laura da Silva012.689.091-90http://lattes.cnpq.br/6969828032349548Galindo, Dolores Cristina Gomes024.439.794-58http://lattes.cnpq.br/6781116835399339024.439.794-58Brandão, Ludmila de Lima725.084.267-68http://lattes.cnpq.br/3912278759228410Guimarães, Rafael Siqueira de160.933.448-51http://lattes.cnpq.br/2789271398653060Carvalho, Heloisa Lima de2021-08-27T15:49:21Z2018-12-102021-08-27T15:49:21Z2018-11-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisCARVALHO, Heloisa Lima de. Mulheres e pombagiras nos terreiros Centro Espírita Pai Jeremias e Egbè Omorisà Sangò, em Cuiabá – MT. 2018. 190 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Cultura Contemporânea) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Linguagens, Cuiabá, 2018.http://ri.ufmt.br/handle/1/2833porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2022-03-18T17:22:45Zoai:localhost:1/2833Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2022-03-18T17:22:45Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
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