Infraestruturas de logística e transporte em Mato Grosso : uma leitura geográfica
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/3810 |
Resumo: | The introduction of Brazil, in the new international division of labor brought about many changes in the national geographical space. The final economic integration of Brazil, under the aegis of globalization, was made possible by the expansion of the technicalscientific-informational environment, generously supported by the state, embodied in the artificiality of the territory, the modification of the natural environment for the actions of social groups which was enhanced to meet the demands of modern production required by the new logic of reproduction of capital. In this process, agricultural modernization was sharp and the agricultural frontier expanded, through the productive incorporation of outlying areas, especially the lands of Mato Grosso territory. The modernization of the agricultural sector resulted in increased production and the need for greater corporate fluidity, demanding more investment in the transportation sector. However, as the state had little capacity to provide the Mato Grosso area of logistics adequate transport to corporate interests, it created a framework that limits the competitiveness of the agribusiness chain, leading him to seek new possibilities for overcoming the existing difficulties |
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Infraestruturas de logística e transporte em Mato Grosso : uma leitura geográficaPolíticas públicasMato GrossoAgronegócioInfraestrutura de transporte e logísticaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIAPublic policiesMato GrossoAgribusinessTransport e logistics infrastructureThe introduction of Brazil, in the new international division of labor brought about many changes in the national geographical space. The final economic integration of Brazil, under the aegis of globalization, was made possible by the expansion of the technicalscientific-informational environment, generously supported by the state, embodied in the artificiality of the territory, the modification of the natural environment for the actions of social groups which was enhanced to meet the demands of modern production required by the new logic of reproduction of capital. In this process, agricultural modernization was sharp and the agricultural frontier expanded, through the productive incorporation of outlying areas, especially the lands of Mato Grosso territory. The modernization of the agricultural sector resulted in increased production and the need for greater corporate fluidity, demanding more investment in the transportation sector. However, as the state had little capacity to provide the Mato Grosso area of logistics adequate transport to corporate interests, it created a framework that limits the competitiveness of the agribusiness chain, leading him to seek new possibilities for overcoming the existing difficultiesA introdução do Brasil, na nova divisão internacional do trabalho provocou muitas transformações no espaço geográfico nacional. A integração econômica definitiva do território brasileiro, sob a égide da globalização, foi viabilizada pela expansão do meio técnico-científico-informacional, generosamente amparado pelo Estado, materializado na artificialização do território, ou seja, na modificação do meio natural pelas ações dos grupos sociais, o qual foi potencializado para responder às demandas da produção moderna exigida pela nova lógica de reprodução do capital. Nesse processo, a modernização agrícola foi aguda e a fronteira agrícola expandida, através da incorporação produtiva de áreas periféricas, principalmente as terras do território matogrossense. A modernização do setor agrícola implicou no aumento da produção e na necessidade de uma maior fluidez corporativa, reclamando mais investimentos no setor de transportes. Porém, como o Estado teve pouca capacidade de dotar o território matogrossense da logística de transportes adequada aos interesses corporativos, criou-se um quadro que limita a competitividade da cadeia do agronegócio, levando-o a buscar novas possibilidades para superar as dificuldades existentes.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Humanas e Sociais (ICHS) – RondonópolisUFMT CUR - RondonopólisPrograma de Pós-Graduação em Geografia – RondonópolisNegri, Silvio Moiséshttp://lattes.cnpq.br/1106288907071464Negri, Silvio Moisés014.345.919-80http://lattes.cnpq.br/1106288907071464Perehouskei, Nestor Alexandre768.415.709-44http://lattes.cnpq.br/2779999483041051014.345.919-80Ferreira, Evaldo615.806.861-68http://lattes.cnpq.br/9191994488587600Souza, Ronivalter de2023-02-13T20:35:52Z2019-11-062023-02-13T20:35:52Z2016-05-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisSOUZA, Ronivalter de. Infraestruturas de logística e transporte em Mato Grosso: uma leitura geográfica. 2016. 131 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Rondonópolis, 2016.http://ri.ufmt.br/handle/1/3810porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-02-18T06:01:30Zoai:localhost:1/3810Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-02-18T06:01:30Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
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