Avaliação do desempenho termolumínico em edificação educacional
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/2144 |
Resumo: | In academic environments, the efficiency of the production process can be directly harmed by the thermal discomfort and bright and to ensure proper development must meet the minimum conditions of comfort required by users, in order to preserve the physical and psychological health as well as the consumption of electrical energy. The boundaries considered for thermal comfort zone, in the intervals of 25°C and 29°C, low humidity (below 60%),When high humidifies amplitude reduces the range of 25° C to 26° c. In this context, based on a case study, this paper presents the performance evaluation heat released in an educational building, located in the city of Varzea Grande/MT, aiming to provide an academic environment suitable for the development of pedagogical and administrative activities in the warm period rainy. In this study, demonstrates that the hourly average temperatures for the studied environments are in satisfactory situation of thermal comfort for users, and enlightenment values far below the recommended standard, yet, users accustomed to the environments typically do not realize the need for readjustment of the environments. The contribution of this work to the institution demonstrated that becomes necessary a revision and readjustment under the conditions of the studied environments in order to provide a suitable environment for the development of educational activities. |
id |
UFMT_1553b3e7800892153905d0c1c06c4cbc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/2144 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Avaliação do desempenho termolumínico em edificação educacionalConforto ambientalEficiência energéticaEdificação educacionalCNPQ::ENGENHARIASEnvironmental comfortEnergy efficiencyEducational buildingIn academic environments, the efficiency of the production process can be directly harmed by the thermal discomfort and bright and to ensure proper development must meet the minimum conditions of comfort required by users, in order to preserve the physical and psychological health as well as the consumption of electrical energy. The boundaries considered for thermal comfort zone, in the intervals of 25°C and 29°C, low humidity (below 60%),When high humidifies amplitude reduces the range of 25° C to 26° c. In this context, based on a case study, this paper presents the performance evaluation heat released in an educational building, located in the city of Varzea Grande/MT, aiming to provide an academic environment suitable for the development of pedagogical and administrative activities in the warm period rainy. In this study, demonstrates that the hourly average temperatures for the studied environments are in satisfactory situation of thermal comfort for users, and enlightenment values far below the recommended standard, yet, users accustomed to the environments typically do not realize the need for readjustment of the environments. The contribution of this work to the institution demonstrated that becomes necessary a revision and readjustment under the conditions of the studied environments in order to provide a suitable environment for the development of educational activities.Em ambientes acadêmicos a eficiência do processo produtivo pode ser diretamente prejudicada pelo desconforto térmico e lumínico, e para garantir bom desenvolvimento devem-se atender as condições mínimas de conforto requeridas pelos usuários, a fim de preservar a saúde física e psicológica bem como o consumo de energia elétrica. Os limites considerados para a zona de conforto térmico, nos intervalos de 25°C e 29°C, para baixas umidades (abaixo de 60%), quando apresentam altas umidades a amplitude reduz ao intervalo de 25°C a 26°C. Nesse contexto, com base num estudo de caso, este trabalho apresenta a avaliação de desempenho termolumínico em uma edificação educacional, localizada na cidade de Várzea Grande / MT, visando proporcionar um ambiente acadêmico adequado para o desenvolvimento das atividades pedagógicas e administrativas no período quente-chuvoso. Neste estudo, demonstra que as temperaturas médias horárias para os ambientes estudados encontram-se em situação satisfatória de conforto térmico para os usuários, e a iluminação valores muito abaixo do recomendado pela norma, ainda assim, os usuários acostumados com os ambientes normalmente não percebem a necessidade de readequação dos ambientes. A contribuição deste trabalho para a instituição demonstrou que se torna necessária uma revisão e readequação nas condições dos ambientes estudados, visando proporcionar um ambiente adequado para o desenvolvimento das atividades pedagógicas e administrativas.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilFaculdade de Arquitetura, Engenharia e Tecnologia (FAET)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Engenharia de Edificações e AmbientalNogueira, Marta Cristina de Jesus Albuquerquehttp://lattes.cnpq.br/8280601583280522Nogueira, Marta Cristina de Jesus Albuquerque531.387.751-87http://lattes.cnpq.br/8280601583280522Durante, Luciane Cleonice474.810.131-87http://lattes.cnpq.br/3288386869580332531.387.751-87Leão, Marlon695.731.821-49http://lattes.cnpq.br/8029228126244943Lambert, José Antonio258.520.606-82http://lattes.cnpq.br/6851867519867627Mitsuyuki, Herbert Tadashi2020-11-11T15:03:26Z2015-05-052020-11-11T15:03:26Z2015-03-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisMITSUYUKI, Herbert Tadashi. Avaliação do desempenho termolumínico em edificação educacional. 2015. 107 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Edificações e Ambiental) - Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Arquitetura, Engenharia e Tecnologia, Cuiabá, 2015.http://ri.ufmt.br/handle/1/2144porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2020-11-14T06:01:50Zoai:localhost:1/2144Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2020-11-14T06:01:50Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliação do desempenho termolumínico em edificação educacional |
title |
Avaliação do desempenho termolumínico em edificação educacional |
spellingShingle |
Avaliação do desempenho termolumínico em edificação educacional Mitsuyuki, Herbert Tadashi Conforto ambiental Eficiência energética Edificação educacional CNPQ::ENGENHARIAS Environmental comfort Energy efficiency Educational building |
title_short |
Avaliação do desempenho termolumínico em edificação educacional |
title_full |
Avaliação do desempenho termolumínico em edificação educacional |
title_fullStr |
Avaliação do desempenho termolumínico em edificação educacional |
title_full_unstemmed |
Avaliação do desempenho termolumínico em edificação educacional |
title_sort |
Avaliação do desempenho termolumínico em edificação educacional |
author |
Mitsuyuki, Herbert Tadashi |
author_facet |
Mitsuyuki, Herbert Tadashi |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Nogueira, Marta Cristina de Jesus Albuquerque http://lattes.cnpq.br/8280601583280522 Nogueira, Marta Cristina de Jesus Albuquerque 531.387.751-87 http://lattes.cnpq.br/8280601583280522 Durante, Luciane Cleonice 474.810.131-87 http://lattes.cnpq.br/3288386869580332 531.387.751-87 Leão, Marlon 695.731.821-49 http://lattes.cnpq.br/8029228126244943 Lambert, José Antonio 258.520.606-82 http://lattes.cnpq.br/6851867519867627 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mitsuyuki, Herbert Tadashi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Conforto ambiental Eficiência energética Edificação educacional CNPQ::ENGENHARIAS Environmental comfort Energy efficiency Educational building |
topic |
Conforto ambiental Eficiência energética Edificação educacional CNPQ::ENGENHARIAS Environmental comfort Energy efficiency Educational building |
description |
In academic environments, the efficiency of the production process can be directly harmed by the thermal discomfort and bright and to ensure proper development must meet the minimum conditions of comfort required by users, in order to preserve the physical and psychological health as well as the consumption of electrical energy. The boundaries considered for thermal comfort zone, in the intervals of 25°C and 29°C, low humidity (below 60%),When high humidifies amplitude reduces the range of 25° C to 26° c. In this context, based on a case study, this paper presents the performance evaluation heat released in an educational building, located in the city of Varzea Grande/MT, aiming to provide an academic environment suitable for the development of pedagogical and administrative activities in the warm period rainy. In this study, demonstrates that the hourly average temperatures for the studied environments are in satisfactory situation of thermal comfort for users, and enlightenment values far below the recommended standard, yet, users accustomed to the environments typically do not realize the need for readjustment of the environments. The contribution of this work to the institution demonstrated that becomes necessary a revision and readjustment under the conditions of the studied environments in order to provide a suitable environment for the development of educational activities. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-05-05 2015-03-06 2020-11-11T15:03:26Z 2020-11-11T15:03:26Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MITSUYUKI, Herbert Tadashi. Avaliação do desempenho termolumínico em edificação educacional. 2015. 107 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Edificações e Ambiental) - Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Arquitetura, Engenharia e Tecnologia, Cuiabá, 2015. http://ri.ufmt.br/handle/1/2144 |
identifier_str_mv |
MITSUYUKI, Herbert Tadashi. Avaliação do desempenho termolumínico em edificação educacional. 2015. 107 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Edificações e Ambiental) - Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Arquitetura, Engenharia e Tecnologia, Cuiabá, 2015. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/2144 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Faculdade de Arquitetura, Engenharia e Tecnologia (FAET) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Edificações e Ambiental |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Faculdade de Arquitetura, Engenharia e Tecnologia (FAET) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Edificações e Ambiental |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1804648503801020416 |