Avaliação do desempenho termolumínico em edificação educacional

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mitsuyuki, Herbert Tadashi
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/2144
Resumo: In academic environments, the efficiency of the production process can be directly harmed by the thermal discomfort and bright and to ensure proper development must meet the minimum conditions of comfort required by users, in order to preserve the physical and psychological health as well as the consumption of electrical energy. The boundaries considered for thermal comfort zone, in the intervals of 25°C and 29°C, low humidity (below 60%),When high humidifies amplitude reduces the range of 25° C to 26° c. In this context, based on a case study, this paper presents the performance evaluation heat released in an educational building, located in the city of Varzea Grande/MT, aiming to provide an academic environment suitable for the development of pedagogical and administrative activities in the warm period rainy. In this study, demonstrates that the hourly average temperatures for the studied environments are in satisfactory situation of thermal comfort for users, and enlightenment values far below the recommended standard, yet, users accustomed to the environments typically do not realize the need for readjustment of the environments. The contribution of this work to the institution demonstrated that becomes necessary a revision and readjustment under the conditions of the studied environments in order to provide a suitable environment for the development of educational activities.
id UFMT_1553b3e7800892153905d0c1c06c4cbc
oai_identifier_str oai:localhost:1/2144
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling Avaliação do desempenho termolumínico em edificação educacionalConforto ambientalEficiência energéticaEdificação educacionalCNPQ::ENGENHARIASEnvironmental comfortEnergy efficiencyEducational buildingIn academic environments, the efficiency of the production process can be directly harmed by the thermal discomfort and bright and to ensure proper development must meet the minimum conditions of comfort required by users, in order to preserve the physical and psychological health as well as the consumption of electrical energy. The boundaries considered for thermal comfort zone, in the intervals of 25°C and 29°C, low humidity (below 60%),When high humidifies amplitude reduces the range of 25° C to 26° c. In this context, based on a case study, this paper presents the performance evaluation heat released in an educational building, located in the city of Varzea Grande/MT, aiming to provide an academic environment suitable for the development of pedagogical and administrative activities in the warm period rainy. In this study, demonstrates that the hourly average temperatures for the studied environments are in satisfactory situation of thermal comfort for users, and enlightenment values far below the recommended standard, yet, users accustomed to the environments typically do not realize the need for readjustment of the environments. The contribution of this work to the institution demonstrated that becomes necessary a revision and readjustment under the conditions of the studied environments in order to provide a suitable environment for the development of educational activities.Em ambientes acadêmicos a eficiência do processo produtivo pode ser diretamente prejudicada pelo desconforto térmico e lumínico, e para garantir bom desenvolvimento devem-se atender as condições mínimas de conforto requeridas pelos usuários, a fim de preservar a saúde física e psicológica bem como o consumo de energia elétrica. Os limites considerados para a zona de conforto térmico, nos intervalos de 25°C e 29°C, para baixas umidades (abaixo de 60%), quando apresentam altas umidades a amplitude reduz ao intervalo de 25°C a 26°C. Nesse contexto, com base num estudo de caso, este trabalho apresenta a avaliação de desempenho termolumínico em uma edificação educacional, localizada na cidade de Várzea Grande / MT, visando proporcionar um ambiente acadêmico adequado para o desenvolvimento das atividades pedagógicas e administrativas no período quente-chuvoso. Neste estudo, demonstra que as temperaturas médias horárias para os ambientes estudados encontram-se em situação satisfatória de conforto térmico para os usuários, e a iluminação valores muito abaixo do recomendado pela norma, ainda assim, os usuários acostumados com os ambientes normalmente não percebem a necessidade de readequação dos ambientes. A contribuição deste trabalho para a instituição demonstrou que se torna necessária uma revisão e readequação nas condições dos ambientes estudados, visando proporcionar um ambiente adequado para o desenvolvimento das atividades pedagógicas e administrativas.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilFaculdade de Arquitetura, Engenharia e Tecnologia (FAET)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Engenharia de Edificações e AmbientalNogueira, Marta Cristina de Jesus Albuquerquehttp://lattes.cnpq.br/8280601583280522Nogueira, Marta Cristina de Jesus Albuquerque531.387.751-87http://lattes.cnpq.br/8280601583280522Durante, Luciane Cleonice474.810.131-87http://lattes.cnpq.br/3288386869580332531.387.751-87Leão, Marlon695.731.821-49http://lattes.cnpq.br/8029228126244943Lambert, José Antonio258.520.606-82http://lattes.cnpq.br/6851867519867627Mitsuyuki, Herbert Tadashi2020-11-11T15:03:26Z2015-05-052020-11-11T15:03:26Z2015-03-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisMITSUYUKI, Herbert Tadashi. Avaliação do desempenho termolumínico em edificação educacional. 2015. 107 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Edificações e Ambiental) - Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Arquitetura, Engenharia e Tecnologia, Cuiabá, 2015.http://ri.ufmt.br/handle/1/2144porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2020-11-14T06:01:50Zoai:localhost:1/2144Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2020-11-14T06:01:50Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Avaliação do desempenho termolumínico em edificação educacional
title Avaliação do desempenho termolumínico em edificação educacional
spellingShingle Avaliação do desempenho termolumínico em edificação educacional
Mitsuyuki, Herbert Tadashi
Conforto ambiental
Eficiência energética
Edificação educacional
CNPQ::ENGENHARIAS
Environmental comfort
Energy efficiency
Educational building
title_short Avaliação do desempenho termolumínico em edificação educacional
title_full Avaliação do desempenho termolumínico em edificação educacional
title_fullStr Avaliação do desempenho termolumínico em edificação educacional
title_full_unstemmed Avaliação do desempenho termolumínico em edificação educacional
title_sort Avaliação do desempenho termolumínico em edificação educacional
author Mitsuyuki, Herbert Tadashi
author_facet Mitsuyuki, Herbert Tadashi
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Nogueira, Marta Cristina de Jesus Albuquerque
http://lattes.cnpq.br/8280601583280522
Nogueira, Marta Cristina de Jesus Albuquerque
531.387.751-87
http://lattes.cnpq.br/8280601583280522
Durante, Luciane Cleonice
474.810.131-87
http://lattes.cnpq.br/3288386869580332
531.387.751-87
Leão, Marlon
695.731.821-49
http://lattes.cnpq.br/8029228126244943
Lambert, José Antonio
258.520.606-82
http://lattes.cnpq.br/6851867519867627
dc.contributor.author.fl_str_mv Mitsuyuki, Herbert Tadashi
dc.subject.por.fl_str_mv Conforto ambiental
Eficiência energética
Edificação educacional
CNPQ::ENGENHARIAS
Environmental comfort
Energy efficiency
Educational building
topic Conforto ambiental
Eficiência energética
Edificação educacional
CNPQ::ENGENHARIAS
Environmental comfort
Energy efficiency
Educational building
description In academic environments, the efficiency of the production process can be directly harmed by the thermal discomfort and bright and to ensure proper development must meet the minimum conditions of comfort required by users, in order to preserve the physical and psychological health as well as the consumption of electrical energy. The boundaries considered for thermal comfort zone, in the intervals of 25°C and 29°C, low humidity (below 60%),When high humidifies amplitude reduces the range of 25° C to 26° c. In this context, based on a case study, this paper presents the performance evaluation heat released in an educational building, located in the city of Varzea Grande/MT, aiming to provide an academic environment suitable for the development of pedagogical and administrative activities in the warm period rainy. In this study, demonstrates that the hourly average temperatures for the studied environments are in satisfactory situation of thermal comfort for users, and enlightenment values far below the recommended standard, yet, users accustomed to the environments typically do not realize the need for readjustment of the environments. The contribution of this work to the institution demonstrated that becomes necessary a revision and readjustment under the conditions of the studied environments in order to provide a suitable environment for the development of educational activities.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-05-05
2015-03-06
2020-11-11T15:03:26Z
2020-11-11T15:03:26Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MITSUYUKI, Herbert Tadashi. Avaliação do desempenho termolumínico em edificação educacional. 2015. 107 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Edificações e Ambiental) - Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Arquitetura, Engenharia e Tecnologia, Cuiabá, 2015.
http://ri.ufmt.br/handle/1/2144
identifier_str_mv MITSUYUKI, Herbert Tadashi. Avaliação do desempenho termolumínico em edificação educacional. 2015. 107 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Edificações e Ambiental) - Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Arquitetura, Engenharia e Tecnologia, Cuiabá, 2015.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/2144
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Faculdade de Arquitetura, Engenharia e Tecnologia (FAET)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Edificações e Ambiental
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Faculdade de Arquitetura, Engenharia e Tecnologia (FAET)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Edificações e Ambiental
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1804648503801020416