O significado da educação de jovens e adultos para educandos e educadores no CEJA Cesário Neto

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araujo, Zilma Franco Morais
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/1004
Resumo: The research investigated the meaning of the Teens and Adults Education has for learners and educators from the I Segment-Fundamental School, from the implantation of the EJA Centers (CEJA) in Mato Grosso, as a result of questions and reflections about the education model that is written and inscribed there. The method of approach used was the phenomenological. Phenomenology is a specific way to look at phenomena unveiling meanings that in dialog with its dimensions causes us an oncoming of speaking and doing. We know that teaching does not exist without learning and this is, therefore, a complementary relationship. In it, the valorization of the meaning will be representative of the modality. These meanings show that when languages soaked by the aura of knowledge and boldness of "being more" intersect, new faces of reality emerge in opposition to the educational dichotomies, confronting it, and these, when in a world that makes the subjects invisibles, makes them visible. In Paulo Freire, educating is a demanding "doing", and in this moment, the intersection of meanings allows for a connection of the world of the subjects- that only listen, to the school world- that only speaks. World in transit of a body, illiterate, to a world of this same body, now literate, willing to a new pronounce. And, in that way, at the same time that the protagonists are unveiled, they also unveil the pedagogical function in the school environment.
id UFMT_21c8cb3f095843ffb40c0061331f73bb
oai_identifier_str oai:localhost:1/1004
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling O significado da educação de jovens e adultos para educandos e educadores no CEJA Cesário NetoFenomenologiaEducação freirianaEJA/CEJANarrativasSignificadosCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOPhenomenologyFreire EducationEJA/CEJANarrativesMeaningsThe research investigated the meaning of the Teens and Adults Education has for learners and educators from the I Segment-Fundamental School, from the implantation of the EJA Centers (CEJA) in Mato Grosso, as a result of questions and reflections about the education model that is written and inscribed there. The method of approach used was the phenomenological. Phenomenology is a specific way to look at phenomena unveiling meanings that in dialog with its dimensions causes us an oncoming of speaking and doing. We know that teaching does not exist without learning and this is, therefore, a complementary relationship. In it, the valorization of the meaning will be representative of the modality. These meanings show that when languages soaked by the aura of knowledge and boldness of "being more" intersect, new faces of reality emerge in opposition to the educational dichotomies, confronting it, and these, when in a world that makes the subjects invisibles, makes them visible. In Paulo Freire, educating is a demanding "doing", and in this moment, the intersection of meanings allows for a connection of the world of the subjects- that only listen, to the school world- that only speaks. World in transit of a body, illiterate, to a world of this same body, now literate, willing to a new pronounce. And, in that way, at the same time that the protagonists are unveiled, they also unveil the pedagogical function in the school environment.CAPESA pesquisa investigou a respeito do significado que tem a Educação de Jovens e Adultos para educandos e educadores do I Segmento- Ensino Fundamental, a partir da implantação dos Centros de EJA (CEJA) em Mato Grosso, como resultado de questionamentos e reflexões sobre o modelo de educação que se escreve e que se inscreve lá. O método de abordagem foi o fenomenológico. A fenomenologia é uma certa maneira de olhar para os fenômenos desvelando significações que em diálogo com as suas dimensões nos provocam a uma aproximação do falar com o fazer. Sabemos que o ensinar não existe sem o aprender e esta é, portanto, uma relação complementar. Nela, a valorização do significado será representativo da modalidade. Esses significados demonstraram que quando linguagens embebidas pela aura do compromisso e da ousadia de “ser mais” se entrecruzam, novas faces da realidade surgem em oposição às dicotomias educativas, confrontando-as, e estas, ao adentrar o mundo que invisibiliza os sujeitos, visibiliza-os. Em Paulo Freire, educar é um “que fazer” exigente, e nesse momento o entrecruzamento dos significados possibilitam uma interligação do mundo do sujeitos- que apenas ouvem, ao mundo da escola- que somente fala. Mundo em trânsito de um corpo analfabeto pronunciado, para um mundo desse mesmo corpo agora, alfabetizado, disposto a um novo pronunciar. E, dessa forma, ao mesmo tempo em que os protagonistas se desvelam, desvendam também o fazer pedagógico no espaço escolar.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Educação (IE)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoBarros Neta, Maria da Anunciação Pinheirohttp://lattes.cnpq.br/4780912723951170Barros Neta, Maria da Anunciação Pinheiro137.634.743-15http://lattes.cnpq.br/4780912723951170Passos, Luiz Augusto011.741.408-52http://lattes.cnpq.br/5248678282985273137.634.743-15Rêses, Erlando da Silva393.346.601-63http://lattes.cnpq.br/8519891607184656Araujo, Zilma Franco Morais2019-04-03T15:32:14Z2013-07-022019-04-03T15:32:14Z2013-06-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisARAUJO, Zilma Franco Morais. O significado da educação de jovens e adultos para educandos e educadores no CEJA Cesário Neto. 2013. 152 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Cuiabá, 2013.http://ri.ufmt.br/handle/1/1004porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2019-04-05T07:02:41Zoai:localhost:1/1004Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2019-04-05T07:02:41Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv O significado da educação de jovens e adultos para educandos e educadores no CEJA Cesário Neto
title O significado da educação de jovens e adultos para educandos e educadores no CEJA Cesário Neto
spellingShingle O significado da educação de jovens e adultos para educandos e educadores no CEJA Cesário Neto
Araujo, Zilma Franco Morais
Fenomenologia
Educação freiriana
EJA/CEJA
Narrativas
Significados
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Phenomenology
Freire Education
EJA/CEJA
Narratives
Meanings
title_short O significado da educação de jovens e adultos para educandos e educadores no CEJA Cesário Neto
title_full O significado da educação de jovens e adultos para educandos e educadores no CEJA Cesário Neto
title_fullStr O significado da educação de jovens e adultos para educandos e educadores no CEJA Cesário Neto
title_full_unstemmed O significado da educação de jovens e adultos para educandos e educadores no CEJA Cesário Neto
title_sort O significado da educação de jovens e adultos para educandos e educadores no CEJA Cesário Neto
author Araujo, Zilma Franco Morais
author_facet Araujo, Zilma Franco Morais
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Barros Neta, Maria da Anunciação Pinheiro
http://lattes.cnpq.br/4780912723951170
Barros Neta, Maria da Anunciação Pinheiro
137.634.743-15
http://lattes.cnpq.br/4780912723951170
Passos, Luiz Augusto
011.741.408-52
http://lattes.cnpq.br/5248678282985273
137.634.743-15
Rêses, Erlando da Silva
393.346.601-63
http://lattes.cnpq.br/8519891607184656
dc.contributor.author.fl_str_mv Araujo, Zilma Franco Morais
dc.subject.por.fl_str_mv Fenomenologia
Educação freiriana
EJA/CEJA
Narrativas
Significados
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Phenomenology
Freire Education
EJA/CEJA
Narratives
Meanings
topic Fenomenologia
Educação freiriana
EJA/CEJA
Narrativas
Significados
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Phenomenology
Freire Education
EJA/CEJA
Narratives
Meanings
description The research investigated the meaning of the Teens and Adults Education has for learners and educators from the I Segment-Fundamental School, from the implantation of the EJA Centers (CEJA) in Mato Grosso, as a result of questions and reflections about the education model that is written and inscribed there. The method of approach used was the phenomenological. Phenomenology is a specific way to look at phenomena unveiling meanings that in dialog with its dimensions causes us an oncoming of speaking and doing. We know that teaching does not exist without learning and this is, therefore, a complementary relationship. In it, the valorization of the meaning will be representative of the modality. These meanings show that when languages soaked by the aura of knowledge and boldness of "being more" intersect, new faces of reality emerge in opposition to the educational dichotomies, confronting it, and these, when in a world that makes the subjects invisibles, makes them visible. In Paulo Freire, educating is a demanding "doing", and in this moment, the intersection of meanings allows for a connection of the world of the subjects- that only listen, to the school world- that only speaks. World in transit of a body, illiterate, to a world of this same body, now literate, willing to a new pronounce. And, in that way, at the same time that the protagonists are unveiled, they also unveil the pedagogical function in the school environment.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-07-02
2013-06-28
2019-04-03T15:32:14Z
2019-04-03T15:32:14Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ARAUJO, Zilma Franco Morais. O significado da educação de jovens e adultos para educandos e educadores no CEJA Cesário Neto. 2013. 152 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Cuiabá, 2013.
http://ri.ufmt.br/handle/1/1004
identifier_str_mv ARAUJO, Zilma Franco Morais. O significado da educação de jovens e adultos para educandos e educadores no CEJA Cesário Neto. 2013. 152 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Cuiabá, 2013.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/1004
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Educação (IE)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Educação (IE)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1800846258464620544