O significado da educação de jovens e adultos para educandos e educadores no CEJA Cesário Neto
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/1004 |
Resumo: | The research investigated the meaning of the Teens and Adults Education has for learners and educators from the I Segment-Fundamental School, from the implantation of the EJA Centers (CEJA) in Mato Grosso, as a result of questions and reflections about the education model that is written and inscribed there. The method of approach used was the phenomenological. Phenomenology is a specific way to look at phenomena unveiling meanings that in dialog with its dimensions causes us an oncoming of speaking and doing. We know that teaching does not exist without learning and this is, therefore, a complementary relationship. In it, the valorization of the meaning will be representative of the modality. These meanings show that when languages soaked by the aura of knowledge and boldness of "being more" intersect, new faces of reality emerge in opposition to the educational dichotomies, confronting it, and these, when in a world that makes the subjects invisibles, makes them visible. In Paulo Freire, educating is a demanding "doing", and in this moment, the intersection of meanings allows for a connection of the world of the subjects- that only listen, to the school world- that only speaks. World in transit of a body, illiterate, to a world of this same body, now literate, willing to a new pronounce. And, in that way, at the same time that the protagonists are unveiled, they also unveil the pedagogical function in the school environment. |
id |
UFMT_21c8cb3f095843ffb40c0061331f73bb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/1004 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
O significado da educação de jovens e adultos para educandos e educadores no CEJA Cesário NetoFenomenologiaEducação freirianaEJA/CEJANarrativasSignificadosCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOPhenomenologyFreire EducationEJA/CEJANarrativesMeaningsThe research investigated the meaning of the Teens and Adults Education has for learners and educators from the I Segment-Fundamental School, from the implantation of the EJA Centers (CEJA) in Mato Grosso, as a result of questions and reflections about the education model that is written and inscribed there. The method of approach used was the phenomenological. Phenomenology is a specific way to look at phenomena unveiling meanings that in dialog with its dimensions causes us an oncoming of speaking and doing. We know that teaching does not exist without learning and this is, therefore, a complementary relationship. In it, the valorization of the meaning will be representative of the modality. These meanings show that when languages soaked by the aura of knowledge and boldness of "being more" intersect, new faces of reality emerge in opposition to the educational dichotomies, confronting it, and these, when in a world that makes the subjects invisibles, makes them visible. In Paulo Freire, educating is a demanding "doing", and in this moment, the intersection of meanings allows for a connection of the world of the subjects- that only listen, to the school world- that only speaks. World in transit of a body, illiterate, to a world of this same body, now literate, willing to a new pronounce. And, in that way, at the same time that the protagonists are unveiled, they also unveil the pedagogical function in the school environment.CAPESA pesquisa investigou a respeito do significado que tem a Educação de Jovens e Adultos para educandos e educadores do I Segmento- Ensino Fundamental, a partir da implantação dos Centros de EJA (CEJA) em Mato Grosso, como resultado de questionamentos e reflexões sobre o modelo de educação que se escreve e que se inscreve lá. O método de abordagem foi o fenomenológico. A fenomenologia é uma certa maneira de olhar para os fenômenos desvelando significações que em diálogo com as suas dimensões nos provocam a uma aproximação do falar com o fazer. Sabemos que o ensinar não existe sem o aprender e esta é, portanto, uma relação complementar. Nela, a valorização do significado será representativo da modalidade. Esses significados demonstraram que quando linguagens embebidas pela aura do compromisso e da ousadia de “ser mais” se entrecruzam, novas faces da realidade surgem em oposição às dicotomias educativas, confrontando-as, e estas, ao adentrar o mundo que invisibiliza os sujeitos, visibiliza-os. Em Paulo Freire, educar é um “que fazer” exigente, e nesse momento o entrecruzamento dos significados possibilitam uma interligação do mundo do sujeitos- que apenas ouvem, ao mundo da escola- que somente fala. Mundo em trânsito de um corpo analfabeto pronunciado, para um mundo desse mesmo corpo agora, alfabetizado, disposto a um novo pronunciar. E, dessa forma, ao mesmo tempo em que os protagonistas se desvelam, desvendam também o fazer pedagógico no espaço escolar.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Educação (IE)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoBarros Neta, Maria da Anunciação Pinheirohttp://lattes.cnpq.br/4780912723951170Barros Neta, Maria da Anunciação Pinheiro137.634.743-15http://lattes.cnpq.br/4780912723951170Passos, Luiz Augusto011.741.408-52http://lattes.cnpq.br/5248678282985273137.634.743-15Rêses, Erlando da Silva393.346.601-63http://lattes.cnpq.br/8519891607184656Araujo, Zilma Franco Morais2019-04-03T15:32:14Z2013-07-022019-04-03T15:32:14Z2013-06-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisARAUJO, Zilma Franco Morais. O significado da educação de jovens e adultos para educandos e educadores no CEJA Cesário Neto. 2013. 152 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Cuiabá, 2013.http://ri.ufmt.br/handle/1/1004porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2019-04-05T07:02:41Zoai:localhost:1/1004Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2019-04-05T07:02:41Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O significado da educação de jovens e adultos para educandos e educadores no CEJA Cesário Neto |
title |
O significado da educação de jovens e adultos para educandos e educadores no CEJA Cesário Neto |
spellingShingle |
O significado da educação de jovens e adultos para educandos e educadores no CEJA Cesário Neto Araujo, Zilma Franco Morais Fenomenologia Educação freiriana EJA/CEJA Narrativas Significados CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Phenomenology Freire Education EJA/CEJA Narratives Meanings |
title_short |
O significado da educação de jovens e adultos para educandos e educadores no CEJA Cesário Neto |
title_full |
O significado da educação de jovens e adultos para educandos e educadores no CEJA Cesário Neto |
title_fullStr |
O significado da educação de jovens e adultos para educandos e educadores no CEJA Cesário Neto |
title_full_unstemmed |
O significado da educação de jovens e adultos para educandos e educadores no CEJA Cesário Neto |
title_sort |
O significado da educação de jovens e adultos para educandos e educadores no CEJA Cesário Neto |
author |
Araujo, Zilma Franco Morais |
author_facet |
Araujo, Zilma Franco Morais |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Barros Neta, Maria da Anunciação Pinheiro http://lattes.cnpq.br/4780912723951170 Barros Neta, Maria da Anunciação Pinheiro 137.634.743-15 http://lattes.cnpq.br/4780912723951170 Passos, Luiz Augusto 011.741.408-52 http://lattes.cnpq.br/5248678282985273 137.634.743-15 Rêses, Erlando da Silva 393.346.601-63 http://lattes.cnpq.br/8519891607184656 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araujo, Zilma Franco Morais |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Fenomenologia Educação freiriana EJA/CEJA Narrativas Significados CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Phenomenology Freire Education EJA/CEJA Narratives Meanings |
topic |
Fenomenologia Educação freiriana EJA/CEJA Narrativas Significados CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Phenomenology Freire Education EJA/CEJA Narratives Meanings |
description |
The research investigated the meaning of the Teens and Adults Education has for learners and educators from the I Segment-Fundamental School, from the implantation of the EJA Centers (CEJA) in Mato Grosso, as a result of questions and reflections about the education model that is written and inscribed there. The method of approach used was the phenomenological. Phenomenology is a specific way to look at phenomena unveiling meanings that in dialog with its dimensions causes us an oncoming of speaking and doing. We know that teaching does not exist without learning and this is, therefore, a complementary relationship. In it, the valorization of the meaning will be representative of the modality. These meanings show that when languages soaked by the aura of knowledge and boldness of "being more" intersect, new faces of reality emerge in opposition to the educational dichotomies, confronting it, and these, when in a world that makes the subjects invisibles, makes them visible. In Paulo Freire, educating is a demanding "doing", and in this moment, the intersection of meanings allows for a connection of the world of the subjects- that only listen, to the school world- that only speaks. World in transit of a body, illiterate, to a world of this same body, now literate, willing to a new pronounce. And, in that way, at the same time that the protagonists are unveiled, they also unveil the pedagogical function in the school environment. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-07-02 2013-06-28 2019-04-03T15:32:14Z 2019-04-03T15:32:14Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ARAUJO, Zilma Franco Morais. O significado da educação de jovens e adultos para educandos e educadores no CEJA Cesário Neto. 2013. 152 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Cuiabá, 2013. http://ri.ufmt.br/handle/1/1004 |
identifier_str_mv |
ARAUJO, Zilma Franco Morais. O significado da educação de jovens e adultos para educandos e educadores no CEJA Cesário Neto. 2013. 152 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Cuiabá, 2013. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/1004 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Educação (IE) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Educação (IE) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1800846258464620544 |