O ensino de História, memória e história local : um estudo do município de Rolim de Moura-RO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/4707 |
Resumo: | The state of Rondônia is one of the youngest states in Brazil in terms of its emancipation. Because it was colonized by migrants who came from other regions and given its history being considered recent, sometimes its own population does not value it. This situation has a direct impact on the teaching of History of Rondônia, which through a law is part of the curriculum of regular high schools. Until recently, the discipline's teaching had its rigor raised in the fact that the Federal University of Rondônia demanded it as a requirement in the selection process. Today, local and regional teaching, besides showing little interest on the part of the students and sometimes laborious for teachers, has no basis for learning the history of the municipalities themselves, especially those in the interior. With these assumptions in mind, the present work seeks to problematize the teaching of local and regional history of the municipality of Rolim de Moura with the proposal of creating a didactic material elaborated from interviews with oral sources delimited on the daily history of the municipality throughout the 1980s. The material would be indicated for work with students still in elementary school and would start from the idea of approaching and valuing the local, demonstrating the changes that the municipality has been going through. |
id |
UFMT_24cf80abab2ce239e7f0916e57753efb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/4707 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
O ensino de História, memória e história local : um estudo do município de Rolim de Moura-ROCurrículoEnsino de históriaHistória localRegionalFontes oraisRolim de MouraCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIACurriculumHistory teachLocalRegional historyOral sourcesRolim de MouraThe state of Rondônia is one of the youngest states in Brazil in terms of its emancipation. Because it was colonized by migrants who came from other regions and given its history being considered recent, sometimes its own population does not value it. This situation has a direct impact on the teaching of History of Rondônia, which through a law is part of the curriculum of regular high schools. Until recently, the discipline's teaching had its rigor raised in the fact that the Federal University of Rondônia demanded it as a requirement in the selection process. Today, local and regional teaching, besides showing little interest on the part of the students and sometimes laborious for teachers, has no basis for learning the history of the municipalities themselves, especially those in the interior. With these assumptions in mind, the present work seeks to problematize the teaching of local and regional history of the municipality of Rolim de Moura with the proposal of creating a didactic material elaborated from interviews with oral sources delimited on the daily history of the municipality throughout the 1980s. The material would be indicated for work with students still in elementary school and would start from the idea of approaching and valuing the local, demonstrating the changes that the municipality has been going through.O Estado de Rondônia é um dos estados mais jovens do Brasil no que tange a sua emancipação. Por ter sido colonizado por migrantes que vieram de outras regiões e dada a sua história ser considerada recente, por vezes sua própria população não a valoriza. Essa situação tem reflexo direto no ensino de História de Rondônia, que por meio de uma lei, faz parte do currículo das escolas regulares de ensino médio. Até pouco tempo atrás, o ensino da disciplina tinha seu rigor alçado no fato de a Universidade Federal de Rondônia o cobrar como requisito no processo seletivo. Hoje, o ensino do local e do regional, além de demonstrar pouco interesse por parte dos educandos e por vezes trabalhoso para os professores, não tem qualquer base para o aprendizado da história dos próprios municípios, sobretudo os do interior. Tendo tais pressupostos em vista, o presente trabalho busca problematizar o ensino de história local e regional do município de Rolim de Moura com a proposta da criação de um material didático elaborado a partir de entrevistas com fontes orais delimitadas em cima da história do cotidiano do município ao longo dos anos de 1980. O material seria indicado para o trabalho com os estudantes ainda no ensino fundamental e partiria da ideia de aproximar e valorizar o local, demonstrando as mudanças pelas quais o município tem passado.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Geografia, História e Documentação (IGHD)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de História - PROFHISTÓRIAFeitosa, Beatriz dos Santos de Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/4656920799712889Trovão, Flavio Vilas Boas850.494.179-53http://lattes.cnpq.br/2740243377988037Joanoni Neto, Vitale068.129.038-25http://lattes.cnpq.br/4250602422299416817.018.881-49Souza, Edison Antônio de515.863.479-34http://lattes.cnpq.br/3814515919974053Ferreira, Gabriel Filipe Cassol Cortez2023-10-09T12:41:50Z2020-12-142023-10-09T12:41:50Z2020-09-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisFERREIRA, Gabriel Filipe Cassol Cortez. O ensino de História, memória e história local: um estudo do município de Rolim de Moura – RO. 2020. 127 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Geografia, História e Documentação, Cuiabá, 2020.http://ri.ufmt.br/handle/1/4707porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-10-21T07:02:13Zoai:localhost:1/4707Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-10-21T07:02:13Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O ensino de História, memória e história local : um estudo do município de Rolim de Moura-RO |
title |
O ensino de História, memória e história local : um estudo do município de Rolim de Moura-RO |
spellingShingle |
O ensino de História, memória e história local : um estudo do município de Rolim de Moura-RO Ferreira, Gabriel Filipe Cassol Cortez Currículo Ensino de história História local Regional Fontes orais Rolim de Moura CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA Curriculum History teach Local Regional history Oral sources Rolim de Moura |
title_short |
O ensino de História, memória e história local : um estudo do município de Rolim de Moura-RO |
title_full |
O ensino de História, memória e história local : um estudo do município de Rolim de Moura-RO |
title_fullStr |
O ensino de História, memória e história local : um estudo do município de Rolim de Moura-RO |
title_full_unstemmed |
O ensino de História, memória e história local : um estudo do município de Rolim de Moura-RO |
title_sort |
O ensino de História, memória e história local : um estudo do município de Rolim de Moura-RO |
author |
Ferreira, Gabriel Filipe Cassol Cortez |
author_facet |
Ferreira, Gabriel Filipe Cassol Cortez |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Feitosa, Beatriz dos Santos de Oliveira http://lattes.cnpq.br/4656920799712889 Trovão, Flavio Vilas Boas 850.494.179-53 http://lattes.cnpq.br/2740243377988037 Joanoni Neto, Vitale 068.129.038-25 http://lattes.cnpq.br/4250602422299416 817.018.881-49 Souza, Edison Antônio de 515.863.479-34 http://lattes.cnpq.br/3814515919974053 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Gabriel Filipe Cassol Cortez |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo Ensino de história História local Regional Fontes orais Rolim de Moura CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA Curriculum History teach Local Regional history Oral sources Rolim de Moura |
topic |
Currículo Ensino de história História local Regional Fontes orais Rolim de Moura CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA Curriculum History teach Local Regional history Oral sources Rolim de Moura |
description |
The state of Rondônia is one of the youngest states in Brazil in terms of its emancipation. Because it was colonized by migrants who came from other regions and given its history being considered recent, sometimes its own population does not value it. This situation has a direct impact on the teaching of History of Rondônia, which through a law is part of the curriculum of regular high schools. Until recently, the discipline's teaching had its rigor raised in the fact that the Federal University of Rondônia demanded it as a requirement in the selection process. Today, local and regional teaching, besides showing little interest on the part of the students and sometimes laborious for teachers, has no basis for learning the history of the municipalities themselves, especially those in the interior. With these assumptions in mind, the present work seeks to problematize the teaching of local and regional history of the municipality of Rolim de Moura with the proposal of creating a didactic material elaborated from interviews with oral sources delimited on the daily history of the municipality throughout the 1980s. The material would be indicated for work with students still in elementary school and would start from the idea of approaching and valuing the local, demonstrating the changes that the municipality has been going through. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-14 2020-09-28 2023-10-09T12:41:50Z 2023-10-09T12:41:50Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
FERREIRA, Gabriel Filipe Cassol Cortez. O ensino de História, memória e história local: um estudo do município de Rolim de Moura – RO. 2020. 127 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Geografia, História e Documentação, Cuiabá, 2020. http://ri.ufmt.br/handle/1/4707 |
identifier_str_mv |
FERREIRA, Gabriel Filipe Cassol Cortez. O ensino de História, memória e história local: um estudo do município de Rolim de Moura – RO. 2020. 127 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Geografia, História e Documentação, Cuiabá, 2020. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/4707 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Geografia, História e Documentação (IGHD) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de História - PROFHISTÓRIA |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Geografia, História e Documentação (IGHD) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de História - PROFHISTÓRIA |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1804648522959552512 |