O ensino de História, memória e história local : um estudo do município de Rolim de Moura-RO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Gabriel Filipe Cassol Cortez
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/4707
Resumo: The state of Rondônia is one of the youngest states in Brazil in terms of its emancipation. Because it was colonized by migrants who came from other regions and given its history being considered recent, sometimes its own population does not value it. This situation has a direct impact on the teaching of History of Rondônia, which through a law is part of the curriculum of regular high schools. Until recently, the discipline's teaching had its rigor raised in the fact that the Federal University of Rondônia demanded it as a requirement in the selection process. Today, local and regional teaching, besides showing little interest on the part of the students and sometimes laborious for teachers, has no basis for learning the history of the municipalities themselves, especially those in the interior. With these assumptions in mind, the present work seeks to problematize the teaching of local and regional history of the municipality of Rolim de Moura with the proposal of creating a didactic material elaborated from interviews with oral sources delimited on the daily history of the municipality throughout the 1980s. The material would be indicated for work with students still in elementary school and would start from the idea of approaching and valuing the local, demonstrating the changes that the municipality has been going through.
id UFMT_24cf80abab2ce239e7f0916e57753efb
oai_identifier_str oai:localhost:1/4707
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling O ensino de História, memória e história local : um estudo do município de Rolim de Moura-ROCurrículoEnsino de históriaHistória localRegionalFontes oraisRolim de MouraCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIACurriculumHistory teachLocalRegional historyOral sourcesRolim de MouraThe state of Rondônia is one of the youngest states in Brazil in terms of its emancipation. Because it was colonized by migrants who came from other regions and given its history being considered recent, sometimes its own population does not value it. This situation has a direct impact on the teaching of History of Rondônia, which through a law is part of the curriculum of regular high schools. Until recently, the discipline's teaching had its rigor raised in the fact that the Federal University of Rondônia demanded it as a requirement in the selection process. Today, local and regional teaching, besides showing little interest on the part of the students and sometimes laborious for teachers, has no basis for learning the history of the municipalities themselves, especially those in the interior. With these assumptions in mind, the present work seeks to problematize the teaching of local and regional history of the municipality of Rolim de Moura with the proposal of creating a didactic material elaborated from interviews with oral sources delimited on the daily history of the municipality throughout the 1980s. The material would be indicated for work with students still in elementary school and would start from the idea of approaching and valuing the local, demonstrating the changes that the municipality has been going through.O Estado de Rondônia é um dos estados mais jovens do Brasil no que tange a sua emancipação. Por ter sido colonizado por migrantes que vieram de outras regiões e dada a sua história ser considerada recente, por vezes sua própria população não a valoriza. Essa situação tem reflexo direto no ensino de História de Rondônia, que por meio de uma lei, faz parte do currículo das escolas regulares de ensino médio. Até pouco tempo atrás, o ensino da disciplina tinha seu rigor alçado no fato de a Universidade Federal de Rondônia o cobrar como requisito no processo seletivo. Hoje, o ensino do local e do regional, além de demonstrar pouco interesse por parte dos educandos e por vezes trabalhoso para os professores, não tem qualquer base para o aprendizado da história dos próprios municípios, sobretudo os do interior. Tendo tais pressupostos em vista, o presente trabalho busca problematizar o ensino de história local e regional do município de Rolim de Moura com a proposta da criação de um material didático elaborado a partir de entrevistas com fontes orais delimitadas em cima da história do cotidiano do município ao longo dos anos de 1980. O material seria indicado para o trabalho com os estudantes ainda no ensino fundamental e partiria da ideia de aproximar e valorizar o local, demonstrando as mudanças pelas quais o município tem passado.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Geografia, História e Documentação (IGHD)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de História - PROFHISTÓRIAFeitosa, Beatriz dos Santos de Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/4656920799712889Trovão, Flavio Vilas Boas850.494.179-53http://lattes.cnpq.br/2740243377988037Joanoni Neto, Vitale068.129.038-25http://lattes.cnpq.br/4250602422299416817.018.881-49Souza, Edison Antônio de515.863.479-34http://lattes.cnpq.br/3814515919974053Ferreira, Gabriel Filipe Cassol Cortez2023-10-09T12:41:50Z2020-12-142023-10-09T12:41:50Z2020-09-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisFERREIRA, Gabriel Filipe Cassol Cortez. O ensino de História, memória e história local: um estudo do município de Rolim de Moura – RO. 2020. 127 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Geografia, História e Documentação, Cuiabá, 2020.http://ri.ufmt.br/handle/1/4707porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-10-21T07:02:13Zoai:localhost:1/4707Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-10-21T07:02:13Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv O ensino de História, memória e história local : um estudo do município de Rolim de Moura-RO
title O ensino de História, memória e história local : um estudo do município de Rolim de Moura-RO
spellingShingle O ensino de História, memória e história local : um estudo do município de Rolim de Moura-RO
Ferreira, Gabriel Filipe Cassol Cortez
Currículo
Ensino de história
História local
Regional
Fontes orais
Rolim de Moura
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
Curriculum
History teach
Local
Regional history
Oral sources
Rolim de Moura
title_short O ensino de História, memória e história local : um estudo do município de Rolim de Moura-RO
title_full O ensino de História, memória e história local : um estudo do município de Rolim de Moura-RO
title_fullStr O ensino de História, memória e história local : um estudo do município de Rolim de Moura-RO
title_full_unstemmed O ensino de História, memória e história local : um estudo do município de Rolim de Moura-RO
title_sort O ensino de História, memória e história local : um estudo do município de Rolim de Moura-RO
author Ferreira, Gabriel Filipe Cassol Cortez
author_facet Ferreira, Gabriel Filipe Cassol Cortez
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Feitosa, Beatriz dos Santos de Oliveira
http://lattes.cnpq.br/4656920799712889
Trovão, Flavio Vilas Boas
850.494.179-53
http://lattes.cnpq.br/2740243377988037
Joanoni Neto, Vitale
068.129.038-25
http://lattes.cnpq.br/4250602422299416
817.018.881-49
Souza, Edison Antônio de
515.863.479-34
http://lattes.cnpq.br/3814515919974053
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Gabriel Filipe Cassol Cortez
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo
Ensino de história
História local
Regional
Fontes orais
Rolim de Moura
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
Curriculum
History teach
Local
Regional history
Oral sources
Rolim de Moura
topic Currículo
Ensino de história
História local
Regional
Fontes orais
Rolim de Moura
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
Curriculum
History teach
Local
Regional history
Oral sources
Rolim de Moura
description The state of Rondônia is one of the youngest states in Brazil in terms of its emancipation. Because it was colonized by migrants who came from other regions and given its history being considered recent, sometimes its own population does not value it. This situation has a direct impact on the teaching of History of Rondônia, which through a law is part of the curriculum of regular high schools. Until recently, the discipline's teaching had its rigor raised in the fact that the Federal University of Rondônia demanded it as a requirement in the selection process. Today, local and regional teaching, besides showing little interest on the part of the students and sometimes laborious for teachers, has no basis for learning the history of the municipalities themselves, especially those in the interior. With these assumptions in mind, the present work seeks to problematize the teaching of local and regional history of the municipality of Rolim de Moura with the proposal of creating a didactic material elaborated from interviews with oral sources delimited on the daily history of the municipality throughout the 1980s. The material would be indicated for work with students still in elementary school and would start from the idea of approaching and valuing the local, demonstrating the changes that the municipality has been going through.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-14
2020-09-28
2023-10-09T12:41:50Z
2023-10-09T12:41:50Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FERREIRA, Gabriel Filipe Cassol Cortez. O ensino de História, memória e história local: um estudo do município de Rolim de Moura – RO. 2020. 127 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Geografia, História e Documentação, Cuiabá, 2020.
http://ri.ufmt.br/handle/1/4707
identifier_str_mv FERREIRA, Gabriel Filipe Cassol Cortez. O ensino de História, memória e história local: um estudo do município de Rolim de Moura – RO. 2020. 127 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Geografia, História e Documentação, Cuiabá, 2020.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/4707
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Geografia, História e Documentação (IGHD)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de História - PROFHISTÓRIA
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Geografia, História e Documentação (IGHD)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de História - PROFHISTÓRIA
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1804648522959552512