A internet nossa de cada dia : efeitos identitários na mobilização subjetiva para a aprendizagem de língua inglesa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/1046 |
Resumo: | This work aims to analyze and understand how the contact with the English language on top of the contact with the cyberspace can alter a student’s identity constituition of a character. We intend to understand some effects on the identity and subjectiveness of some students resulting from the contact with the cyberspace through the analysis of the representations of English language students related to English language learned through the internet. The corpus for this study has been constituted of statements conceived by the students in response to a questionnaire about what the English language meant to them and how they perceived the learning of this language through the internet, among other matters. Our reflections are founded upon the postulation of the French Discourse Analysis (PÊCHEUX, 1969 and ORLANDI, 2006, 2007) as well as on the studies concerning to identity (CORACINI, 2003, GHIRALDELO, 2003 and GRIGOLETTO, 2003), among other researchers. The carried out analysis has revealed the individuals – questioned through communication and information technologies, more precisely in this case, through the internet and also through the teacher’s discourse and about what he/she represents, as well as the discourses concerned to the school as an institution – are determinatively heterogeneous, take diversified subject positions and suffer identity changes during the teaching-learning process of the English language. |
id |
UFMT_24fc93fbadd370e5dae31799fc9d2581 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/1046 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
A internet nossa de cada dia : efeitos identitários na mobilização subjetiva para a aprendizagem de língua inglesaAnálise de discursoEnsino-aprendizagem de língua estrangeira.IdentidadeInternetCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESAnalyses of the discourseTeaching-learning of a foreign languageIdentityInternetThis work aims to analyze and understand how the contact with the English language on top of the contact with the cyberspace can alter a student’s identity constituition of a character. We intend to understand some effects on the identity and subjectiveness of some students resulting from the contact with the cyberspace through the analysis of the representations of English language students related to English language learned through the internet. The corpus for this study has been constituted of statements conceived by the students in response to a questionnaire about what the English language meant to them and how they perceived the learning of this language through the internet, among other matters. Our reflections are founded upon the postulation of the French Discourse Analysis (PÊCHEUX, 1969 and ORLANDI, 2006, 2007) as well as on the studies concerning to identity (CORACINI, 2003, GHIRALDELO, 2003 and GRIGOLETTO, 2003), among other researchers. The carried out analysis has revealed the individuals – questioned through communication and information technologies, more precisely in this case, through the internet and also through the teacher’s discourse and about what he/she represents, as well as the discourses concerned to the school as an institution – are determinatively heterogeneous, take diversified subject positions and suffer identity changes during the teaching-learning process of the English language.Este trabalho tem como propósito analisar e compreender de que forma o contato com a língua inglesa somado ao contato com o ciberespaço altera a constituição identitária do sujeito enquanto aluno. Através da análise de representações de alunos de língua inglesa acerca da aprendizagem dessa língua por intermédio da internet, pretendemos compreender alguns efeitos na identidade e subjetividade desses alunos, resultantes do contato com o ciberespaço. O corpus para esse estudo foi constituído por enunciados formulados pelos alunos como resposta a perguntas de um questionário acerca do que a língua inglesa significa para eles, como percebem a aprendizagem dessa língua via internet, dentre outras questões. Nossas reflexões se fundamentarão nos pressupostos da Análise de Discurso Francesa (PÊCHEUX, 1969 e ORLANDI, 2006, 2007) e nos estudos sobre identidade (CORACINI, 2003, GHIRALDELO, 2003 e GRIGOLETTO, 2003), dentre outros pesquisadores. A análise empreendida revelou que os sujeitos – interpelados pelas tecnologias de informação e comunicação, mais especificamente neste caso, pela internet e também pelos discursos do professor e acerca do que ele representa, bem como os discursos concernentes à instituição escola – são constitutivamente heterogêneos, ocupam posições sujeito diversas e sofrem mudanças identitárias no decorrer do processo de ensino-aprendizagem de língua inglesa.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Linguagens (IL)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Estudos de LinguagemPedroso, Sergio Floreshttp://lattes.cnpq.br/4174805732409051Pedroso, Sergio Flores217.143.088-55http://lattes.cnpq.br/4174805732409051Di Renzo, Ana Maria640.333.419-00http://lattes.cnpq.br/8767491819871914217.143.088-55Jesus, Danie Marcelo de545.376.571-20http://lattes.cnpq.br/5826176151112581Melo, Ariane Macedo2019-04-29T08:35:00Z2012-01-272019-04-29T08:35:00Z2011-06-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisMELO, Ariane Macedo. A internet nossa de cada dia: efeitos identitários na mobilização subjetiva para a aprendizagem de língua inglesa. 2011. 109 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagem) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Linguagens, Cuiabá, 2011.http://ri.ufmt.br/handle/1/1046porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2019-04-30T07:03:26Zoai:localhost:1/1046Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2019-04-30T07:03:26Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A internet nossa de cada dia : efeitos identitários na mobilização subjetiva para a aprendizagem de língua inglesa |
title |
A internet nossa de cada dia : efeitos identitários na mobilização subjetiva para a aprendizagem de língua inglesa |
spellingShingle |
A internet nossa de cada dia : efeitos identitários na mobilização subjetiva para a aprendizagem de língua inglesa Melo, Ariane Macedo Análise de discurso Ensino-aprendizagem de língua estrangeira. Identidade Internet CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Analyses of the discourse Teaching-learning of a foreign language Identity Internet |
title_short |
A internet nossa de cada dia : efeitos identitários na mobilização subjetiva para a aprendizagem de língua inglesa |
title_full |
A internet nossa de cada dia : efeitos identitários na mobilização subjetiva para a aprendizagem de língua inglesa |
title_fullStr |
A internet nossa de cada dia : efeitos identitários na mobilização subjetiva para a aprendizagem de língua inglesa |
title_full_unstemmed |
A internet nossa de cada dia : efeitos identitários na mobilização subjetiva para a aprendizagem de língua inglesa |
title_sort |
A internet nossa de cada dia : efeitos identitários na mobilização subjetiva para a aprendizagem de língua inglesa |
author |
Melo, Ariane Macedo |
author_facet |
Melo, Ariane Macedo |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Pedroso, Sergio Flores http://lattes.cnpq.br/4174805732409051 Pedroso, Sergio Flores 217.143.088-55 http://lattes.cnpq.br/4174805732409051 Di Renzo, Ana Maria 640.333.419-00 http://lattes.cnpq.br/8767491819871914 217.143.088-55 Jesus, Danie Marcelo de 545.376.571-20 http://lattes.cnpq.br/5826176151112581 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Melo, Ariane Macedo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Análise de discurso Ensino-aprendizagem de língua estrangeira. Identidade Internet CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Analyses of the discourse Teaching-learning of a foreign language Identity Internet |
topic |
Análise de discurso Ensino-aprendizagem de língua estrangeira. Identidade Internet CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Analyses of the discourse Teaching-learning of a foreign language Identity Internet |
description |
This work aims to analyze and understand how the contact with the English language on top of the contact with the cyberspace can alter a student’s identity constituition of a character. We intend to understand some effects on the identity and subjectiveness of some students resulting from the contact with the cyberspace through the analysis of the representations of English language students related to English language learned through the internet. The corpus for this study has been constituted of statements conceived by the students in response to a questionnaire about what the English language meant to them and how they perceived the learning of this language through the internet, among other matters. Our reflections are founded upon the postulation of the French Discourse Analysis (PÊCHEUX, 1969 and ORLANDI, 2006, 2007) as well as on the studies concerning to identity (CORACINI, 2003, GHIRALDELO, 2003 and GRIGOLETTO, 2003), among other researchers. The carried out analysis has revealed the individuals – questioned through communication and information technologies, more precisely in this case, through the internet and also through the teacher’s discourse and about what he/she represents, as well as the discourses concerned to the school as an institution – are determinatively heterogeneous, take diversified subject positions and suffer identity changes during the teaching-learning process of the English language. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-06-10 2012-01-27 2019-04-29T08:35:00Z 2019-04-29T08:35:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MELO, Ariane Macedo. A internet nossa de cada dia: efeitos identitários na mobilização subjetiva para a aprendizagem de língua inglesa. 2011. 109 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagem) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Linguagens, Cuiabá, 2011. http://ri.ufmt.br/handle/1/1046 |
identifier_str_mv |
MELO, Ariane Macedo. A internet nossa de cada dia: efeitos identitários na mobilização subjetiva para a aprendizagem de língua inglesa. 2011. 109 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagem) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Linguagens, Cuiabá, 2011. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/1046 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Linguagens (IL) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Linguagens (IL) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1804648494594523136 |