A internet nossa de cada dia : efeitos identitários na mobilização subjetiva para a aprendizagem de língua inglesa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Melo, Ariane Macedo
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/1046
Resumo: This work aims to analyze and understand how the contact with the English language on top of the contact with the cyberspace can alter a student’s identity constituition of a character. We intend to understand some effects on the identity and subjectiveness of some students resulting from the contact with the cyberspace through the analysis of the representations of English language students related to English language learned through the internet. The corpus for this study has been constituted of statements conceived by the students in response to a questionnaire about what the English language meant to them and how they perceived the learning of this language through the internet, among other matters. Our reflections are founded upon the postulation of the French Discourse Analysis (PÊCHEUX, 1969 and ORLANDI, 2006, 2007) as well as on the studies concerning to identity (CORACINI, 2003, GHIRALDELO, 2003 and GRIGOLETTO, 2003), among other researchers. The carried out analysis has revealed the individuals – questioned through communication and information technologies, more precisely in this case, through the internet and also through the teacher’s discourse and about what he/she represents, as well as the discourses concerned to the school as an institution – are determinatively heterogeneous, take diversified subject positions and suffer identity changes during the teaching-learning process of the English language.
id UFMT_24fc93fbadd370e5dae31799fc9d2581
oai_identifier_str oai:localhost:1/1046
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling A internet nossa de cada dia : efeitos identitários na mobilização subjetiva para a aprendizagem de língua inglesaAnálise de discursoEnsino-aprendizagem de língua estrangeira.IdentidadeInternetCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESAnalyses of the discourseTeaching-learning of a foreign languageIdentityInternetThis work aims to analyze and understand how the contact with the English language on top of the contact with the cyberspace can alter a student’s identity constituition of a character. We intend to understand some effects on the identity and subjectiveness of some students resulting from the contact with the cyberspace through the analysis of the representations of English language students related to English language learned through the internet. The corpus for this study has been constituted of statements conceived by the students in response to a questionnaire about what the English language meant to them and how they perceived the learning of this language through the internet, among other matters. Our reflections are founded upon the postulation of the French Discourse Analysis (PÊCHEUX, 1969 and ORLANDI, 2006, 2007) as well as on the studies concerning to identity (CORACINI, 2003, GHIRALDELO, 2003 and GRIGOLETTO, 2003), among other researchers. The carried out analysis has revealed the individuals – questioned through communication and information technologies, more precisely in this case, through the internet and also through the teacher’s discourse and about what he/she represents, as well as the discourses concerned to the school as an institution – are determinatively heterogeneous, take diversified subject positions and suffer identity changes during the teaching-learning process of the English language.Este trabalho tem como propósito analisar e compreender de que forma o contato com a língua inglesa somado ao contato com o ciberespaço altera a constituição identitária do sujeito enquanto aluno. Através da análise de representações de alunos de língua inglesa acerca da aprendizagem dessa língua por intermédio da internet, pretendemos compreender alguns efeitos na identidade e subjetividade desses alunos, resultantes do contato com o ciberespaço. O corpus para esse estudo foi constituído por enunciados formulados pelos alunos como resposta a perguntas de um questionário acerca do que a língua inglesa significa para eles, como percebem a aprendizagem dessa língua via internet, dentre outras questões. Nossas reflexões se fundamentarão nos pressupostos da Análise de Discurso Francesa (PÊCHEUX, 1969 e ORLANDI, 2006, 2007) e nos estudos sobre identidade (CORACINI, 2003, GHIRALDELO, 2003 e GRIGOLETTO, 2003), dentre outros pesquisadores. A análise empreendida revelou que os sujeitos – interpelados pelas tecnologias de informação e comunicação, mais especificamente neste caso, pela internet e também pelos discursos do professor e acerca do que ele representa, bem como os discursos concernentes à instituição escola – são constitutivamente heterogêneos, ocupam posições sujeito diversas e sofrem mudanças identitárias no decorrer do processo de ensino-aprendizagem de língua inglesa.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Linguagens (IL)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Estudos de LinguagemPedroso, Sergio Floreshttp://lattes.cnpq.br/4174805732409051Pedroso, Sergio Flores217.143.088-55http://lattes.cnpq.br/4174805732409051Di Renzo, Ana Maria640.333.419-00http://lattes.cnpq.br/8767491819871914217.143.088-55Jesus, Danie Marcelo de545.376.571-20http://lattes.cnpq.br/5826176151112581Melo, Ariane Macedo2019-04-29T08:35:00Z2012-01-272019-04-29T08:35:00Z2011-06-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisMELO, Ariane Macedo. A internet nossa de cada dia: efeitos identitários na mobilização subjetiva para a aprendizagem de língua inglesa. 2011. 109 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagem) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Linguagens, Cuiabá, 2011.http://ri.ufmt.br/handle/1/1046porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2019-04-30T07:03:26Zoai:localhost:1/1046Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2019-04-30T07:03:26Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv A internet nossa de cada dia : efeitos identitários na mobilização subjetiva para a aprendizagem de língua inglesa
title A internet nossa de cada dia : efeitos identitários na mobilização subjetiva para a aprendizagem de língua inglesa
spellingShingle A internet nossa de cada dia : efeitos identitários na mobilização subjetiva para a aprendizagem de língua inglesa
Melo, Ariane Macedo
Análise de discurso
Ensino-aprendizagem de língua estrangeira.
Identidade
Internet
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Analyses of the discourse
Teaching-learning of a foreign language
Identity
Internet
title_short A internet nossa de cada dia : efeitos identitários na mobilização subjetiva para a aprendizagem de língua inglesa
title_full A internet nossa de cada dia : efeitos identitários na mobilização subjetiva para a aprendizagem de língua inglesa
title_fullStr A internet nossa de cada dia : efeitos identitários na mobilização subjetiva para a aprendizagem de língua inglesa
title_full_unstemmed A internet nossa de cada dia : efeitos identitários na mobilização subjetiva para a aprendizagem de língua inglesa
title_sort A internet nossa de cada dia : efeitos identitários na mobilização subjetiva para a aprendizagem de língua inglesa
author Melo, Ariane Macedo
author_facet Melo, Ariane Macedo
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Pedroso, Sergio Flores
http://lattes.cnpq.br/4174805732409051
Pedroso, Sergio Flores
217.143.088-55
http://lattes.cnpq.br/4174805732409051
Di Renzo, Ana Maria
640.333.419-00
http://lattes.cnpq.br/8767491819871914
217.143.088-55
Jesus, Danie Marcelo de
545.376.571-20
http://lattes.cnpq.br/5826176151112581
dc.contributor.author.fl_str_mv Melo, Ariane Macedo
dc.subject.por.fl_str_mv Análise de discurso
Ensino-aprendizagem de língua estrangeira.
Identidade
Internet
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Analyses of the discourse
Teaching-learning of a foreign language
Identity
Internet
topic Análise de discurso
Ensino-aprendizagem de língua estrangeira.
Identidade
Internet
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Analyses of the discourse
Teaching-learning of a foreign language
Identity
Internet
description This work aims to analyze and understand how the contact with the English language on top of the contact with the cyberspace can alter a student’s identity constituition of a character. We intend to understand some effects on the identity and subjectiveness of some students resulting from the contact with the cyberspace through the analysis of the representations of English language students related to English language learned through the internet. The corpus for this study has been constituted of statements conceived by the students in response to a questionnaire about what the English language meant to them and how they perceived the learning of this language through the internet, among other matters. Our reflections are founded upon the postulation of the French Discourse Analysis (PÊCHEUX, 1969 and ORLANDI, 2006, 2007) as well as on the studies concerning to identity (CORACINI, 2003, GHIRALDELO, 2003 and GRIGOLETTO, 2003), among other researchers. The carried out analysis has revealed the individuals – questioned through communication and information technologies, more precisely in this case, through the internet and also through the teacher’s discourse and about what he/she represents, as well as the discourses concerned to the school as an institution – are determinatively heterogeneous, take diversified subject positions and suffer identity changes during the teaching-learning process of the English language.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-06-10
2012-01-27
2019-04-29T08:35:00Z
2019-04-29T08:35:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MELO, Ariane Macedo. A internet nossa de cada dia: efeitos identitários na mobilização subjetiva para a aprendizagem de língua inglesa. 2011. 109 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagem) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Linguagens, Cuiabá, 2011.
http://ri.ufmt.br/handle/1/1046
identifier_str_mv MELO, Ariane Macedo. A internet nossa de cada dia: efeitos identitários na mobilização subjetiva para a aprendizagem de língua inglesa. 2011. 109 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagem) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Linguagens, Cuiabá, 2011.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/1046
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Linguagens (IL)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Linguagens (IL)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagem
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1804648494594523136