Filosofia e feminismos no ensino médio em tempos sombrios

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Tamires Siqueira de
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/5274
Resumo: The dissertation ‘Philosophy and feminisms in high school in dark times’ aims to present a didactic unit developed to be worked with high school students in Philosophy classes. It also aims to investigate the insertion of Philosophy in basic education and possibilities of making answers to the dark times. The didactic proposal is based on a perspective of Problematization, Investigation, and Creation of common subjects of moral philosophy and contemporary ethics. The unit whose title is #nãosouobrigada: Filosofia e feminismos problematizes the concepts of Reconhecimento, Emancipação, and Feminismos, in addition to providing a brief overview of the movement, inspired by Gadamer's philosophical hermeneutics (1997). The bibliography used is composed of philosophical texts, articles, laws, and normative documents on the Teaching of Philosophy. Dark time is a reference to the neoliberal context in which both the research, application of the unit, and also the author are inserted.
id UFMT_32b06106fcaf9fc1b52a2964894b2b43
oai_identifier_str oai:localhost:1/5274
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling Filosofia e feminismos no ensino médio em tempos sombriosFilosofiaEnsino de filosofiaFeminismosCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIAPhilosophyPhilosophy teachingFeminismThe dissertation ‘Philosophy and feminisms in high school in dark times’ aims to present a didactic unit developed to be worked with high school students in Philosophy classes. It also aims to investigate the insertion of Philosophy in basic education and possibilities of making answers to the dark times. The didactic proposal is based on a perspective of Problematization, Investigation, and Creation of common subjects of moral philosophy and contemporary ethics. The unit whose title is #nãosouobrigada: Filosofia e feminismos problematizes the concepts of Reconhecimento, Emancipação, and Feminismos, in addition to providing a brief overview of the movement, inspired by Gadamer's philosophical hermeneutics (1997). The bibliography used is composed of philosophical texts, articles, laws, and normative documents on the Teaching of Philosophy. Dark time is a reference to the neoliberal context in which both the research, application of the unit, and also the author are inserted.A dissertação “Filosofia e feminismos no ensino médio em tempos sombrios” possui por objetivo apresentar uma unidade didática desenvolvida para ser trabalhada com estudantes do Ensino Médio nas aulas de Filosofia. Além disso, procura investigar acerca da inserção da Filosofia na educação básica e possibilidade para a elaboração de respostas aos tempos sombrios. A proposta didática é fundamentada em uma perspectiva de problematização, investigação e criação de temas comuns à Filosofia moral e a ética contemporânea. A unidade cujo título é #nãosouobrigada: lições de Filosofia e feminismos problematiza o conceito de Reconhecimento, Emancipação e Feminismos, além de ofertar um breve panorama do movimento, inspirada na hermenêutica filosófica de Gadamer (1997). A bibliografia utilizada é composta de textos filosóficos, artigos, leis e documentos normativos sobre o Ensino de Filosofia. Tempos sombrios é a referência ao contexto neoliberal em que está inserida tanto a pesquisa e a aplicação da unidade quanto a autora.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Humanas e Sociais (ICHS)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em FilosofiaPetry, Cleristonhttp://lattes.cnpq.br/6885577670557196Petry, Cleriston014.012.910-31http://lattes.cnpq.br/6885577670557196Olea, Hilda Regina Pereira Menezes716.216.950-34http://lattes.cnpq.br/9426179918718349014.012.910-31Vilela-Ardengh, Ana Carolina Nunes da Cunha939.070.521-53http://lattes.cnpq.br/3216528662192395Oliveira, Tamires Siqueira de2024-02-28T16:45:16Z2022-08-152024-02-28T16:45:16Z2021-09-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisOLIVEIRA, Tamires de Siqueira. Filosofia e feminismos no ensino médio em tempos sombrios. 2021. 124 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Filosofia) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Cuiabá, 2021.http://ri.ufmt.br/handle/1/5274porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2024-03-04T07:01:21Zoai:localhost:1/5274Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2024-03-04T07:01:21Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Filosofia e feminismos no ensino médio em tempos sombrios
title Filosofia e feminismos no ensino médio em tempos sombrios
spellingShingle Filosofia e feminismos no ensino médio em tempos sombrios
Oliveira, Tamires Siqueira de
Filosofia
Ensino de filosofia
Feminismos
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA
Philosophy
Philosophy teaching
Feminism
title_short Filosofia e feminismos no ensino médio em tempos sombrios
title_full Filosofia e feminismos no ensino médio em tempos sombrios
title_fullStr Filosofia e feminismos no ensino médio em tempos sombrios
title_full_unstemmed Filosofia e feminismos no ensino médio em tempos sombrios
title_sort Filosofia e feminismos no ensino médio em tempos sombrios
author Oliveira, Tamires Siqueira de
author_facet Oliveira, Tamires Siqueira de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Petry, Cleriston
http://lattes.cnpq.br/6885577670557196
Petry, Cleriston
014.012.910-31
http://lattes.cnpq.br/6885577670557196
Olea, Hilda Regina Pereira Menezes
716.216.950-34
http://lattes.cnpq.br/9426179918718349
014.012.910-31
Vilela-Ardengh, Ana Carolina Nunes da Cunha
939.070.521-53
http://lattes.cnpq.br/3216528662192395
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Tamires Siqueira de
dc.subject.por.fl_str_mv Filosofia
Ensino de filosofia
Feminismos
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA
Philosophy
Philosophy teaching
Feminism
topic Filosofia
Ensino de filosofia
Feminismos
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA
Philosophy
Philosophy teaching
Feminism
description The dissertation ‘Philosophy and feminisms in high school in dark times’ aims to present a didactic unit developed to be worked with high school students in Philosophy classes. It also aims to investigate the insertion of Philosophy in basic education and possibilities of making answers to the dark times. The didactic proposal is based on a perspective of Problematization, Investigation, and Creation of common subjects of moral philosophy and contemporary ethics. The unit whose title is #nãosouobrigada: Filosofia e feminismos problematizes the concepts of Reconhecimento, Emancipação, and Feminismos, in addition to providing a brief overview of the movement, inspired by Gadamer's philosophical hermeneutics (1997). The bibliography used is composed of philosophical texts, articles, laws, and normative documents on the Teaching of Philosophy. Dark time is a reference to the neoliberal context in which both the research, application of the unit, and also the author are inserted.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-09
2022-08-15
2024-02-28T16:45:16Z
2024-02-28T16:45:16Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv OLIVEIRA, Tamires de Siqueira. Filosofia e feminismos no ensino médio em tempos sombrios. 2021. 124 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Filosofia) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Cuiabá, 2021.
http://ri.ufmt.br/handle/1/5274
identifier_str_mv OLIVEIRA, Tamires de Siqueira. Filosofia e feminismos no ensino médio em tempos sombrios. 2021. 124 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Filosofia) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Cuiabá, 2021.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/5274
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Humanas e Sociais (ICHS)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Filosofia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Humanas e Sociais (ICHS)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Filosofia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1804648533508227072