Filosofia e feminismos no ensino médio em tempos sombrios
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/5274 |
Resumo: | The dissertation ‘Philosophy and feminisms in high school in dark times’ aims to present a didactic unit developed to be worked with high school students in Philosophy classes. It also aims to investigate the insertion of Philosophy in basic education and possibilities of making answers to the dark times. The didactic proposal is based on a perspective of Problematization, Investigation, and Creation of common subjects of moral philosophy and contemporary ethics. The unit whose title is #nãosouobrigada: Filosofia e feminismos problematizes the concepts of Reconhecimento, Emancipação, and Feminismos, in addition to providing a brief overview of the movement, inspired by Gadamer's philosophical hermeneutics (1997). The bibliography used is composed of philosophical texts, articles, laws, and normative documents on the Teaching of Philosophy. Dark time is a reference to the neoliberal context in which both the research, application of the unit, and also the author are inserted. |
id |
UFMT_32b06106fcaf9fc1b52a2964894b2b43 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/5274 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Filosofia e feminismos no ensino médio em tempos sombriosFilosofiaEnsino de filosofiaFeminismosCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIAPhilosophyPhilosophy teachingFeminismThe dissertation ‘Philosophy and feminisms in high school in dark times’ aims to present a didactic unit developed to be worked with high school students in Philosophy classes. It also aims to investigate the insertion of Philosophy in basic education and possibilities of making answers to the dark times. The didactic proposal is based on a perspective of Problematization, Investigation, and Creation of common subjects of moral philosophy and contemporary ethics. The unit whose title is #nãosouobrigada: Filosofia e feminismos problematizes the concepts of Reconhecimento, Emancipação, and Feminismos, in addition to providing a brief overview of the movement, inspired by Gadamer's philosophical hermeneutics (1997). The bibliography used is composed of philosophical texts, articles, laws, and normative documents on the Teaching of Philosophy. Dark time is a reference to the neoliberal context in which both the research, application of the unit, and also the author are inserted.A dissertação “Filosofia e feminismos no ensino médio em tempos sombrios” possui por objetivo apresentar uma unidade didática desenvolvida para ser trabalhada com estudantes do Ensino Médio nas aulas de Filosofia. Além disso, procura investigar acerca da inserção da Filosofia na educação básica e possibilidade para a elaboração de respostas aos tempos sombrios. A proposta didática é fundamentada em uma perspectiva de problematização, investigação e criação de temas comuns à Filosofia moral e a ética contemporânea. A unidade cujo título é #nãosouobrigada: lições de Filosofia e feminismos problematiza o conceito de Reconhecimento, Emancipação e Feminismos, além de ofertar um breve panorama do movimento, inspirada na hermenêutica filosófica de Gadamer (1997). A bibliografia utilizada é composta de textos filosóficos, artigos, leis e documentos normativos sobre o Ensino de Filosofia. Tempos sombrios é a referência ao contexto neoliberal em que está inserida tanto a pesquisa e a aplicação da unidade quanto a autora.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Humanas e Sociais (ICHS)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em FilosofiaPetry, Cleristonhttp://lattes.cnpq.br/6885577670557196Petry, Cleriston014.012.910-31http://lattes.cnpq.br/6885577670557196Olea, Hilda Regina Pereira Menezes716.216.950-34http://lattes.cnpq.br/9426179918718349014.012.910-31Vilela-Ardengh, Ana Carolina Nunes da Cunha939.070.521-53http://lattes.cnpq.br/3216528662192395Oliveira, Tamires Siqueira de2024-02-28T16:45:16Z2022-08-152024-02-28T16:45:16Z2021-09-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisOLIVEIRA, Tamires de Siqueira. Filosofia e feminismos no ensino médio em tempos sombrios. 2021. 124 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Filosofia) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Cuiabá, 2021.http://ri.ufmt.br/handle/1/5274porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2024-03-04T07:01:21Zoai:localhost:1/5274Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2024-03-04T07:01:21Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Filosofia e feminismos no ensino médio em tempos sombrios |
title |
Filosofia e feminismos no ensino médio em tempos sombrios |
spellingShingle |
Filosofia e feminismos no ensino médio em tempos sombrios Oliveira, Tamires Siqueira de Filosofia Ensino de filosofia Feminismos CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA Philosophy Philosophy teaching Feminism |
title_short |
Filosofia e feminismos no ensino médio em tempos sombrios |
title_full |
Filosofia e feminismos no ensino médio em tempos sombrios |
title_fullStr |
Filosofia e feminismos no ensino médio em tempos sombrios |
title_full_unstemmed |
Filosofia e feminismos no ensino médio em tempos sombrios |
title_sort |
Filosofia e feminismos no ensino médio em tempos sombrios |
author |
Oliveira, Tamires Siqueira de |
author_facet |
Oliveira, Tamires Siqueira de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Petry, Cleriston http://lattes.cnpq.br/6885577670557196 Petry, Cleriston 014.012.910-31 http://lattes.cnpq.br/6885577670557196 Olea, Hilda Regina Pereira Menezes 716.216.950-34 http://lattes.cnpq.br/9426179918718349 014.012.910-31 Vilela-Ardengh, Ana Carolina Nunes da Cunha 939.070.521-53 http://lattes.cnpq.br/3216528662192395 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Tamires Siqueira de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Filosofia Ensino de filosofia Feminismos CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA Philosophy Philosophy teaching Feminism |
topic |
Filosofia Ensino de filosofia Feminismos CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA Philosophy Philosophy teaching Feminism |
description |
The dissertation ‘Philosophy and feminisms in high school in dark times’ aims to present a didactic unit developed to be worked with high school students in Philosophy classes. It also aims to investigate the insertion of Philosophy in basic education and possibilities of making answers to the dark times. The didactic proposal is based on a perspective of Problematization, Investigation, and Creation of common subjects of moral philosophy and contemporary ethics. The unit whose title is #nãosouobrigada: Filosofia e feminismos problematizes the concepts of Reconhecimento, Emancipação, and Feminismos, in addition to providing a brief overview of the movement, inspired by Gadamer's philosophical hermeneutics (1997). The bibliography used is composed of philosophical texts, articles, laws, and normative documents on the Teaching of Philosophy. Dark time is a reference to the neoliberal context in which both the research, application of the unit, and also the author are inserted. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-09 2022-08-15 2024-02-28T16:45:16Z 2024-02-28T16:45:16Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
OLIVEIRA, Tamires de Siqueira. Filosofia e feminismos no ensino médio em tempos sombrios. 2021. 124 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Filosofia) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Cuiabá, 2021. http://ri.ufmt.br/handle/1/5274 |
identifier_str_mv |
OLIVEIRA, Tamires de Siqueira. Filosofia e feminismos no ensino médio em tempos sombrios. 2021. 124 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Filosofia) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Cuiabá, 2021. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/5274 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Humanas e Sociais (ICHS) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Filosofia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Humanas e Sociais (ICHS) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Filosofia |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1804648533508227072 |