Mobilidade urbana : análise, compreensão e perspectivas para Rondonópolis/MT
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/2295 |
Resumo: | This research, in its general goal, has the purpose of analyze and consequently has an understanding of urban mobility and accessibility and their impact on the city of Rondonópolis / MT. For this, it was observed that the Federal Law No. 12,587 (Statute of Urban Mobility) is being put into practice in the city with regard to public transport and nonmotorized. Analyzed by tracing the lines of public transportation, if they meet the necessities of the population that uses them. We seek to synthesize all aspects presented in the survey through the case study. We use multiple data sources and diverse collection methods: direct and indirect observations, interviews, questionnaires, stories, audio and video records, letters, maps, documents, and more. Interviews were conducted during the months of March and April 2015 with the purpose of collecting data to get the results proposed in the goals. We noticed that the National Law on Urban Mobility is not applied in the city, for the collective transport by bus and non-motorized is not a priority in the city. It can make the city accessible from the point of view of urban mobility. It's a matter of planning and respect for the universal rights of accessibility and urban mobility. |
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Mobilidade urbana : análise, compreensão e perspectivas para Rondonópolis/MTMobilidade urbanaAcessibilidadeTransporteTrânsitoRondonópolis/MTCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIAUrban mobilityAccessibilityTransportationTrafficRondonópolis / MTThis research, in its general goal, has the purpose of analyze and consequently has an understanding of urban mobility and accessibility and their impact on the city of Rondonópolis / MT. For this, it was observed that the Federal Law No. 12,587 (Statute of Urban Mobility) is being put into practice in the city with regard to public transport and nonmotorized. Analyzed by tracing the lines of public transportation, if they meet the necessities of the population that uses them. We seek to synthesize all aspects presented in the survey through the case study. We use multiple data sources and diverse collection methods: direct and indirect observations, interviews, questionnaires, stories, audio and video records, letters, maps, documents, and more. Interviews were conducted during the months of March and April 2015 with the purpose of collecting data to get the results proposed in the goals. We noticed that the National Law on Urban Mobility is not applied in the city, for the collective transport by bus and non-motorized is not a priority in the city. It can make the city accessible from the point of view of urban mobility. It's a matter of planning and respect for the universal rights of accessibility and urban mobility.Essa pesquisa, em seu objetivo geral, tem como proposta, fazer a analise e consequentemente ter a compreensão da mobilidade urbana e da acessibilidade e seus impactos na cidade de Rondonópolis/MT. Para isso, foi observado se a Lei Federal n° 12.587(Estatuto da Mobilidade Urbana) está sendo colocada em prática na cidade no que diz respeito ao transporte coletivo e o não motorizado. Analisou através do traçado das linhas do transporte coletivo, se os mesmos atendem as necessidades da população que faz uso delas. Procuramos sintetizar todos os aspectos apresentados na pesquisa através do estudo de caso. Recorremos a fontes múltiplas de dados e a métodos de recolha diversificados: observações diretas e indiretas, entrevistas, questionários, narrativas, registro de áudio e vídeo, cartas, mapas documentos, entre outros. Entrevistas foram realizadas durante os meses de março e abril de 2015 com a finalidade de coletar dados para chegarmos aos resultados propostos nos objetivos. Percebemos que a Lei Nacional de Mobilidade Urbana não é aplicada na cidade, por que o transporte coletivo por ônibus e o não motorizado não é prioridade na cidade. É possível tornar a cidade acessível do ponto de vista da mobilidade urbana. É uma questão de planejamento e respeito aos direitos universais de acessibilidade e mobilidade urbana.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Humanas e Sociais (ICHS) – RondonópolisUFMT CUR - RondonopólisPrograma de Pós-Graduação em Geografia – RondonópolisNegri, Silvio Moiséshttp://lattes.cnpq.br/1106288907071464Negri, Silvio Moisés014.345.919-80http://lattes.cnpq.br/1106288907071464Negri, Sergio Sebastião588.490.259-04http://lattes.cnpq.br/6001779064054984014.345.919-80Monteiro, Jorge Luiz Gomes114.559.261-91http://lattes.cnpq.br/4146350720534521Rodrigues, Oziel Milton2021-01-22T17:34:46Z2017-07-202021-01-22T17:34:46Z2015-09-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisRODRIGUES, Oziel Milton. Mobilidade urbana: análise, compreensão e perspectivas para Rondonópolis/MT. 2015. 187 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Rondonópolis, 2015.http://ri.ufmt.br/handle/1/2295porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-04-27T13:53:45Zoai:localhost:1/2295Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-04-27T13:53:45Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
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