Da adesão à assinatura, a política do nome próprio no Plano de Ações Articuladas – PAR – em Mato Grosso
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/2228 |
Resumo: | This study deals with the investigation of unfolding in Mato Grosso, an education policy implementation of the Federal Government, starting in 2007. The Education Development Plan (PDE) and the Target Plan Commitment All for Education (Decree N° 6094 of April 24, 2007) brought the Articulated Actions Plan (PAR), as a strategic planning tool, used by the Ministry of Education for mapping the education’s reality in the states and counties, and invested in the execution of a collaborative system, constitutionally proposed for federal entities searching for improvement of basic education’s qualitative results. In order to discuss the management of public education policy, the Municipal Secretaries as interlocutors were elected to address two philosophical concepts indicated by the FrenchAlgerian philosopher Jacques Derrida; proper noun policy, and signature. The longitudinal monitoring of these actions implemented between 2007 and 2014 opens the way for discussions on the National Education System’s construction, determined by the National Education Plan 2014-2024. The view is that the different methods of signature, in the accession process of managers to the national policy impacted the conduction of joint, required in the collaboration scheme for federal entities, independent and autonomous in relation to education. The limits of geographic space, the boundaries of political space and the public-private relationship in public administration, are the issues discussed from the research results. |
id |
UFMT_4d1c5d826ae8e91e68e8d766d4fd2b8e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/2228 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Da adesão à assinatura, a política do nome próprio no Plano de Ações Articuladas – PAR – em Mato GrossoPlano de ações articuladasPolíticas de educaçãoGestão educacionalPolítica do nome próprioAssinaturaMato GrossoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOArticulated actions planEducation policiesEducation managementProper noun policySignatureThis study deals with the investigation of unfolding in Mato Grosso, an education policy implementation of the Federal Government, starting in 2007. The Education Development Plan (PDE) and the Target Plan Commitment All for Education (Decree N° 6094 of April 24, 2007) brought the Articulated Actions Plan (PAR), as a strategic planning tool, used by the Ministry of Education for mapping the education’s reality in the states and counties, and invested in the execution of a collaborative system, constitutionally proposed for federal entities searching for improvement of basic education’s qualitative results. In order to discuss the management of public education policy, the Municipal Secretaries as interlocutors were elected to address two philosophical concepts indicated by the FrenchAlgerian philosopher Jacques Derrida; proper noun policy, and signature. The longitudinal monitoring of these actions implemented between 2007 and 2014 opens the way for discussions on the National Education System’s construction, determined by the National Education Plan 2014-2024. The view is that the different methods of signature, in the accession process of managers to the national policy impacted the conduction of joint, required in the collaboration scheme for federal entities, independent and autonomous in relation to education. The limits of geographic space, the boundaries of political space and the public-private relationship in public administration, are the issues discussed from the research results.CAPESFAPEMATO texto refere-se à investigação dos desdobramentos, em Mato Grosso, da implantação da política de educação do Governo Federal, a partir de 2007. O Plano de Desenvolvimento da Educação - PDE e o Plano de Metas Compromisso Todos pela Educação (Decreto N° 6.094 de 24 de abril de 2007), trouxeram o Plano de Ações Articuladas - PAR, como ferramenta de planejamento estratégico, adotada pelo Ministério da Educação para o mapeamento da realidade da educação nos estados e municípios, e investiu na efetivação do regime de colaboração proposto constitucionalmente para os entes federados, na busca pela melhoria dos resultados qualitativos da Educação Básica. Para discutir a gestão da política pública educacional, foram eleitos os Secretários Municipais como interlocutores, no tratamento de dois conceitos filosóficos indicados pelo filósofo franco-argelino Jacques Derrida; política do nome próprio e assinatura. O acompanhamento longitudinal das ações implementadas no período de 2007 a 2014 abre caminho para as discussões da construção do Sistema Nacional de Educação, determinado pelo Plano Nacional de Educação 2014-2024. A tese é a de que os diferentes modos de assinatura, no processo de adesão dos gestores à política nacional, impactaram a condução da articulação requerida no regime de colaboração para os entes federados, independentes e autônomos em relação à educação. Os limites do espaço geográfico, as fronteiras do espaço político, a relação público-privado na gestão pública são questões tratadas a partir dos achados da pesquisa.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Educação (IE)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoMonteiro, Silas BorgesCarvalho, Adalberto Dias dehttp://lattes.cnpq.br/1235153651563231Monteiro, Silas Borges028.944.928-63http://lattes.cnpq.br/1235153651563231Speller, Paulo244.242.691-91http://lattes.cnpq.br/1036626657064589028.944.928-63Ferreira, Márcia dos Santos108.355.108-67http://lattes.cnpq.br/1823864094040331Rios, Terezinha Azerêdo646.415.548-20http://lattes.cnpq.br/4833207223427050Carvalho, Adalberto Dias dePinto, Umberto de Andrade651.935.718-91http://lattes.cnpq.br/2255702986791645Souza, Márcia Helena de Moraes2021-01-05T14:44:39Z2015-03-302021-01-05T14:44:39Z2015-03-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisSOUZA, Márcia Helena de Moraes. Da adesão à assinatura, a política do nome próprio no Plano de Ações Articuladas – PAR – em Mato Grosso. 2015. 139 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Cuiabá, 2015.http://ri.ufmt.br/handle/1/2228porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2021-01-25T06:01:35Zoai:localhost:1/2228Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2021-01-25T06:01:35Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Da adesão à assinatura, a política do nome próprio no Plano de Ações Articuladas – PAR – em Mato Grosso |
title |
Da adesão à assinatura, a política do nome próprio no Plano de Ações Articuladas – PAR – em Mato Grosso |
spellingShingle |
Da adesão à assinatura, a política do nome próprio no Plano de Ações Articuladas – PAR – em Mato Grosso Souza, Márcia Helena de Moraes Plano de ações articuladas Políticas de educação Gestão educacional Política do nome próprio Assinatura Mato Grosso CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Articulated actions plan Education policies Education management Proper noun policy Signature |
title_short |
Da adesão à assinatura, a política do nome próprio no Plano de Ações Articuladas – PAR – em Mato Grosso |
title_full |
Da adesão à assinatura, a política do nome próprio no Plano de Ações Articuladas – PAR – em Mato Grosso |
title_fullStr |
Da adesão à assinatura, a política do nome próprio no Plano de Ações Articuladas – PAR – em Mato Grosso |
title_full_unstemmed |
Da adesão à assinatura, a política do nome próprio no Plano de Ações Articuladas – PAR – em Mato Grosso |
title_sort |
Da adesão à assinatura, a política do nome próprio no Plano de Ações Articuladas – PAR – em Mato Grosso |
author |
Souza, Márcia Helena de Moraes |
author_facet |
Souza, Márcia Helena de Moraes |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Monteiro, Silas Borges Carvalho, Adalberto Dias de http://lattes.cnpq.br/1235153651563231 Monteiro, Silas Borges 028.944.928-63 http://lattes.cnpq.br/1235153651563231 Speller, Paulo 244.242.691-91 http://lattes.cnpq.br/1036626657064589 028.944.928-63 Ferreira, Márcia dos Santos 108.355.108-67 http://lattes.cnpq.br/1823864094040331 Rios, Terezinha Azerêdo 646.415.548-20 http://lattes.cnpq.br/4833207223427050 Carvalho, Adalberto Dias de Pinto, Umberto de Andrade 651.935.718-91 http://lattes.cnpq.br/2255702986791645 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Márcia Helena de Moraes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Plano de ações articuladas Políticas de educação Gestão educacional Política do nome próprio Assinatura Mato Grosso CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Articulated actions plan Education policies Education management Proper noun policy Signature |
topic |
Plano de ações articuladas Políticas de educação Gestão educacional Política do nome próprio Assinatura Mato Grosso CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Articulated actions plan Education policies Education management Proper noun policy Signature |
description |
This study deals with the investigation of unfolding in Mato Grosso, an education policy implementation of the Federal Government, starting in 2007. The Education Development Plan (PDE) and the Target Plan Commitment All for Education (Decree N° 6094 of April 24, 2007) brought the Articulated Actions Plan (PAR), as a strategic planning tool, used by the Ministry of Education for mapping the education’s reality in the states and counties, and invested in the execution of a collaborative system, constitutionally proposed for federal entities searching for improvement of basic education’s qualitative results. In order to discuss the management of public education policy, the Municipal Secretaries as interlocutors were elected to address two philosophical concepts indicated by the FrenchAlgerian philosopher Jacques Derrida; proper noun policy, and signature. The longitudinal monitoring of these actions implemented between 2007 and 2014 opens the way for discussions on the National Education System’s construction, determined by the National Education Plan 2014-2024. The view is that the different methods of signature, in the accession process of managers to the national policy impacted the conduction of joint, required in the collaboration scheme for federal entities, independent and autonomous in relation to education. The limits of geographic space, the boundaries of political space and the public-private relationship in public administration, are the issues discussed from the research results. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-03-30 2015-03-27 2021-01-05T14:44:39Z 2021-01-05T14:44:39Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SOUZA, Márcia Helena de Moraes. Da adesão à assinatura, a política do nome próprio no Plano de Ações Articuladas – PAR – em Mato Grosso. 2015. 139 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Cuiabá, 2015. http://ri.ufmt.br/handle/1/2228 |
identifier_str_mv |
SOUZA, Márcia Helena de Moraes. Da adesão à assinatura, a política do nome próprio no Plano de Ações Articuladas – PAR – em Mato Grosso. 2015. 139 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Cuiabá, 2015. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/2228 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Educação (IE) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Educação (IE) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1804648504475254784 |