Da adesão à assinatura, a política do nome próprio no Plano de Ações Articuladas – PAR – em Mato Grosso

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Márcia Helena de Moraes
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/2228
Resumo: This study deals with the investigation of unfolding in Mato Grosso, an education policy implementation of the Federal Government, starting in 2007. The Education Development Plan (PDE) and the Target Plan Commitment All for Education (Decree N° 6094 of April 24, 2007) brought the Articulated Actions Plan (PAR), as a strategic planning tool, used by the Ministry of Education for mapping the education’s reality in the states and counties, and invested in the execution of a collaborative system, constitutionally proposed for federal entities searching for improvement of basic education’s qualitative results. In order to discuss the management of public education policy, the Municipal Secretaries as interlocutors were elected to address two philosophical concepts indicated by the FrenchAlgerian philosopher Jacques Derrida; proper noun policy, and signature. The longitudinal monitoring of these actions implemented between 2007 and 2014 opens the way for discussions on the National Education System’s construction, determined by the National Education Plan 2014-2024. The view is that the different methods of signature, in the accession process of managers to the national policy impacted the conduction of joint, required in the collaboration scheme for federal entities, independent and autonomous in relation to education. The limits of geographic space, the boundaries of political space and the public-private relationship in public administration, are the issues discussed from the research results.
id UFMT_4d1c5d826ae8e91e68e8d766d4fd2b8e
oai_identifier_str oai:localhost:1/2228
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling Da adesão à assinatura, a política do nome próprio no Plano de Ações Articuladas – PAR – em Mato GrossoPlano de ações articuladasPolíticas de educaçãoGestão educacionalPolítica do nome próprioAssinaturaMato GrossoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOArticulated actions planEducation policiesEducation managementProper noun policySignatureThis study deals with the investigation of unfolding in Mato Grosso, an education policy implementation of the Federal Government, starting in 2007. The Education Development Plan (PDE) and the Target Plan Commitment All for Education (Decree N° 6094 of April 24, 2007) brought the Articulated Actions Plan (PAR), as a strategic planning tool, used by the Ministry of Education for mapping the education’s reality in the states and counties, and invested in the execution of a collaborative system, constitutionally proposed for federal entities searching for improvement of basic education’s qualitative results. In order to discuss the management of public education policy, the Municipal Secretaries as interlocutors were elected to address two philosophical concepts indicated by the FrenchAlgerian philosopher Jacques Derrida; proper noun policy, and signature. The longitudinal monitoring of these actions implemented between 2007 and 2014 opens the way for discussions on the National Education System’s construction, determined by the National Education Plan 2014-2024. The view is that the different methods of signature, in the accession process of managers to the national policy impacted the conduction of joint, required in the collaboration scheme for federal entities, independent and autonomous in relation to education. The limits of geographic space, the boundaries of political space and the public-private relationship in public administration, are the issues discussed from the research results.CAPESFAPEMATO texto refere-se à investigação dos desdobramentos, em Mato Grosso, da implantação da política de educação do Governo Federal, a partir de 2007. O Plano de Desenvolvimento da Educação - PDE e o Plano de Metas Compromisso Todos pela Educação (Decreto N° 6.094 de 24 de abril de 2007), trouxeram o Plano de Ações Articuladas - PAR, como ferramenta de planejamento estratégico, adotada pelo Ministério da Educação para o mapeamento da realidade da educação nos estados e municípios, e investiu na efetivação do regime de colaboração proposto constitucionalmente para os entes federados, na busca pela melhoria dos resultados qualitativos da Educação Básica. Para discutir a gestão da política pública educacional, foram eleitos os Secretários Municipais como interlocutores, no tratamento de dois conceitos filosóficos indicados pelo filósofo franco-argelino Jacques Derrida; política do nome próprio e assinatura. O acompanhamento longitudinal das ações implementadas no período de 2007 a 2014 abre caminho para as discussões da construção do Sistema Nacional de Educação, determinado pelo Plano Nacional de Educação 2014-2024. A tese é a de que os diferentes modos de assinatura, no processo de adesão dos gestores à política nacional, impactaram a condução da articulação requerida no regime de colaboração para os entes federados, independentes e autônomos em relação à educação. Os limites do espaço geográfico, as fronteiras do espaço político, a relação público-privado na gestão pública são questões tratadas a partir dos achados da pesquisa.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Educação (IE)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoMonteiro, Silas BorgesCarvalho, Adalberto Dias dehttp://lattes.cnpq.br/1235153651563231Monteiro, Silas Borges028.944.928-63http://lattes.cnpq.br/1235153651563231Speller, Paulo244.242.691-91http://lattes.cnpq.br/1036626657064589028.944.928-63Ferreira, Márcia dos Santos108.355.108-67http://lattes.cnpq.br/1823864094040331Rios, Terezinha Azerêdo646.415.548-20http://lattes.cnpq.br/4833207223427050Carvalho, Adalberto Dias dePinto, Umberto de Andrade651.935.718-91http://lattes.cnpq.br/2255702986791645Souza, Márcia Helena de Moraes2021-01-05T14:44:39Z2015-03-302021-01-05T14:44:39Z2015-03-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisSOUZA, Márcia Helena de Moraes. Da adesão à assinatura, a política do nome próprio no Plano de Ações Articuladas – PAR – em Mato Grosso. 2015. 139 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Cuiabá, 2015.http://ri.ufmt.br/handle/1/2228porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2021-01-25T06:01:35Zoai:localhost:1/2228Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2021-01-25T06:01:35Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Da adesão à assinatura, a política do nome próprio no Plano de Ações Articuladas – PAR – em Mato Grosso
title Da adesão à assinatura, a política do nome próprio no Plano de Ações Articuladas – PAR – em Mato Grosso
spellingShingle Da adesão à assinatura, a política do nome próprio no Plano de Ações Articuladas – PAR – em Mato Grosso
Souza, Márcia Helena de Moraes
Plano de ações articuladas
Políticas de educação
Gestão educacional
Política do nome próprio
Assinatura
Mato Grosso
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Articulated actions plan
Education policies
Education management
Proper noun policy
Signature
title_short Da adesão à assinatura, a política do nome próprio no Plano de Ações Articuladas – PAR – em Mato Grosso
title_full Da adesão à assinatura, a política do nome próprio no Plano de Ações Articuladas – PAR – em Mato Grosso
title_fullStr Da adesão à assinatura, a política do nome próprio no Plano de Ações Articuladas – PAR – em Mato Grosso
title_full_unstemmed Da adesão à assinatura, a política do nome próprio no Plano de Ações Articuladas – PAR – em Mato Grosso
title_sort Da adesão à assinatura, a política do nome próprio no Plano de Ações Articuladas – PAR – em Mato Grosso
author Souza, Márcia Helena de Moraes
author_facet Souza, Márcia Helena de Moraes
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Monteiro, Silas Borges
Carvalho, Adalberto Dias de
http://lattes.cnpq.br/1235153651563231
Monteiro, Silas Borges
028.944.928-63
http://lattes.cnpq.br/1235153651563231
Speller, Paulo
244.242.691-91
http://lattes.cnpq.br/1036626657064589
028.944.928-63
Ferreira, Márcia dos Santos
108.355.108-67
http://lattes.cnpq.br/1823864094040331
Rios, Terezinha Azerêdo
646.415.548-20
http://lattes.cnpq.br/4833207223427050
Carvalho, Adalberto Dias de
Pinto, Umberto de Andrade
651.935.718-91
http://lattes.cnpq.br/2255702986791645
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Márcia Helena de Moraes
dc.subject.por.fl_str_mv Plano de ações articuladas
Políticas de educação
Gestão educacional
Política do nome próprio
Assinatura
Mato Grosso
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Articulated actions plan
Education policies
Education management
Proper noun policy
Signature
topic Plano de ações articuladas
Políticas de educação
Gestão educacional
Política do nome próprio
Assinatura
Mato Grosso
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Articulated actions plan
Education policies
Education management
Proper noun policy
Signature
description This study deals with the investigation of unfolding in Mato Grosso, an education policy implementation of the Federal Government, starting in 2007. The Education Development Plan (PDE) and the Target Plan Commitment All for Education (Decree N° 6094 of April 24, 2007) brought the Articulated Actions Plan (PAR), as a strategic planning tool, used by the Ministry of Education for mapping the education’s reality in the states and counties, and invested in the execution of a collaborative system, constitutionally proposed for federal entities searching for improvement of basic education’s qualitative results. In order to discuss the management of public education policy, the Municipal Secretaries as interlocutors were elected to address two philosophical concepts indicated by the FrenchAlgerian philosopher Jacques Derrida; proper noun policy, and signature. The longitudinal monitoring of these actions implemented between 2007 and 2014 opens the way for discussions on the National Education System’s construction, determined by the National Education Plan 2014-2024. The view is that the different methods of signature, in the accession process of managers to the national policy impacted the conduction of joint, required in the collaboration scheme for federal entities, independent and autonomous in relation to education. The limits of geographic space, the boundaries of political space and the public-private relationship in public administration, are the issues discussed from the research results.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-03-30
2015-03-27
2021-01-05T14:44:39Z
2021-01-05T14:44:39Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SOUZA, Márcia Helena de Moraes. Da adesão à assinatura, a política do nome próprio no Plano de Ações Articuladas – PAR – em Mato Grosso. 2015. 139 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Cuiabá, 2015.
http://ri.ufmt.br/handle/1/2228
identifier_str_mv SOUZA, Márcia Helena de Moraes. Da adesão à assinatura, a política do nome próprio no Plano de Ações Articuladas – PAR – em Mato Grosso. 2015. 139 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Cuiabá, 2015.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/2228
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Educação (IE)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Educação (IE)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1804648504475254784