Documentário e cibercultura : conjunção contemporânea

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Camargo, Aliana França
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/547
Resumo: Some aspects of contemporaneity have allowed art segments to vary. This work intends to build a dialog on the audiovisual – especially the documentary – by thinking of these transformations in relation to a new type of culture – which is called Cyberculture. Through simulation, which exists in other times – though its particularity is in the virtual sphere, we can understand some issues on the languages that expanded from the documentary to the web (internet) in the second decade of the 21st century. The diversity of public and format as well as the change of the cultural basis of the documentary (exhibition, distribution and production) caused us to have a new perspective on the creation of the genre on the internet. The theoretical basis ranges from culture, cyberculture, concepts of interaction and sociality, to the conceptions of the documentary in order to support my descriptions. The methodology is of a qualitative approach, because I am interested in the sense production in the following documentaries: O som do tempo (The sound of time), Cidades Visíveis (Visible Cities), Restos e Webdoc Verdade (Remains and Webdoc Truth). Thus, the descriptions aim at their formation inserted in the Cyberculture.
id UFMT_4fb54c993eac52dc3575cd08b48bdded
oai_identifier_str oai:localhost:1/547
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling Documentário e cibercultura : conjunção contemporâneaWebdocumentárioCiberculturaInteraçãoCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESWebdocumentaryCybercultureInteractionSome aspects of contemporaneity have allowed art segments to vary. This work intends to build a dialog on the audiovisual – especially the documentary – by thinking of these transformations in relation to a new type of culture – which is called Cyberculture. Through simulation, which exists in other times – though its particularity is in the virtual sphere, we can understand some issues on the languages that expanded from the documentary to the web (internet) in the second decade of the 21st century. The diversity of public and format as well as the change of the cultural basis of the documentary (exhibition, distribution and production) caused us to have a new perspective on the creation of the genre on the internet. The theoretical basis ranges from culture, cyberculture, concepts of interaction and sociality, to the conceptions of the documentary in order to support my descriptions. The methodology is of a qualitative approach, because I am interested in the sense production in the following documentaries: O som do tempo (The sound of time), Cidades Visíveis (Visible Cities), Restos e Webdoc Verdade (Remains and Webdoc Truth). Thus, the descriptions aim at their formation inserted in the Cyberculture.Alguns aspectos da contemporaneidade ofereceram variações aos segmentos das artes, e é pensando nestas transformações que este trabalho tem a pretensão de construir um diálogo sobre o audiovisual, especificamente o documentário, em relação à nova forma de cultura – chamada Cibercultura. Através da simulação, existente em outros tempos, mas que tem sua particularidade na esfera virtual, compreendem-se algumas questões sobre as linguagens expandidas do documentário para a Web nesta segunda década do século XXI. A diversificação de público, de formato e mudança na base cultural do documentário (produção, distribuição e exibição) faz com que um novo olhar seja lançado para a criação do gênero para a internet. A base teórica passa pela cultura, Cibercultura, pelos conceitos de interação e de socialidade, e pelas concepções de documentário, a fim de embasar minhas descrições. A metodologia é de abordagem qualitativa, pois busco a construção de sentidos desses documentários: O Som do Tempo, Cidades Visíveis, Restos e Webdoc Verdade. Assim, a descrição visa à constituição deles, inseridos na Cibercultura.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Linguagens (IL)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Estudos de Cultura ContemporâneaPossari, Lúcia Helena Vendrúsculohttp://lattes.cnpq.br/6385055872621365Possari, Lúcia Helena Vendrúsculo747.762.588-20http://lattes.cnpq.br/6385055872621365Gushiken, Yuji667.836.741-34http://lattes.cnpq.br/4697447223916653747.762.588-20Campos, Maria Cristina de Aguiar340.042.971-68http://lattes.cnpq.br/6693838874699664Camargo, Aliana França2017-11-09T15:45:23Z2012-10-262017-11-09T15:45:23Z2012-09-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisCAMARGO, Aliana França. Documentário e Cibercultura: conjunção contemporânea. 2012. 97 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Cultura Contemporânea) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Linguagens, Cuiabá, 2012.http://ri.ufmt.br/handle/1/547porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2024-07-25T13:41:58Zoai:localhost:1/547Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2024-07-25T13:41:58Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Documentário e cibercultura : conjunção contemporânea
title Documentário e cibercultura : conjunção contemporânea
spellingShingle Documentário e cibercultura : conjunção contemporânea
Camargo, Aliana França
Webdocumentário
Cibercultura
Interação
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Webdocumentary
Cyberculture
Interaction
title_short Documentário e cibercultura : conjunção contemporânea
title_full Documentário e cibercultura : conjunção contemporânea
title_fullStr Documentário e cibercultura : conjunção contemporânea
title_full_unstemmed Documentário e cibercultura : conjunção contemporânea
title_sort Documentário e cibercultura : conjunção contemporânea
author Camargo, Aliana França
author_facet Camargo, Aliana França
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Possari, Lúcia Helena Vendrúsculo
http://lattes.cnpq.br/6385055872621365
Possari, Lúcia Helena Vendrúsculo
747.762.588-20
http://lattes.cnpq.br/6385055872621365
Gushiken, Yuji
667.836.741-34
http://lattes.cnpq.br/4697447223916653
747.762.588-20
Campos, Maria Cristina de Aguiar
340.042.971-68
http://lattes.cnpq.br/6693838874699664
dc.contributor.author.fl_str_mv Camargo, Aliana França
dc.subject.por.fl_str_mv Webdocumentário
Cibercultura
Interação
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Webdocumentary
Cyberculture
Interaction
topic Webdocumentário
Cibercultura
Interação
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Webdocumentary
Cyberculture
Interaction
description Some aspects of contemporaneity have allowed art segments to vary. This work intends to build a dialog on the audiovisual – especially the documentary – by thinking of these transformations in relation to a new type of culture – which is called Cyberculture. Through simulation, which exists in other times – though its particularity is in the virtual sphere, we can understand some issues on the languages that expanded from the documentary to the web (internet) in the second decade of the 21st century. The diversity of public and format as well as the change of the cultural basis of the documentary (exhibition, distribution and production) caused us to have a new perspective on the creation of the genre on the internet. The theoretical basis ranges from culture, cyberculture, concepts of interaction and sociality, to the conceptions of the documentary in order to support my descriptions. The methodology is of a qualitative approach, because I am interested in the sense production in the following documentaries: O som do tempo (The sound of time), Cidades Visíveis (Visible Cities), Restos e Webdoc Verdade (Remains and Webdoc Truth). Thus, the descriptions aim at their formation inserted in the Cyberculture.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-10-26
2012-09-28
2017-11-09T15:45:23Z
2017-11-09T15:45:23Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CAMARGO, Aliana França. Documentário e Cibercultura: conjunção contemporânea. 2012. 97 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Cultura Contemporânea) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Linguagens, Cuiabá, 2012.
http://ri.ufmt.br/handle/1/547
identifier_str_mv CAMARGO, Aliana França. Documentário e Cibercultura: conjunção contemporânea. 2012. 97 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Cultura Contemporânea) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Linguagens, Cuiabá, 2012.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/547
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Linguagens (IL)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Estudos de Cultura Contemporânea
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Linguagens (IL)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Estudos de Cultura Contemporânea
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1813550368143966208