Documentário e cibercultura : conjunção contemporânea
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/547 |
Resumo: | Some aspects of contemporaneity have allowed art segments to vary. This work intends to build a dialog on the audiovisual – especially the documentary – by thinking of these transformations in relation to a new type of culture – which is called Cyberculture. Through simulation, which exists in other times – though its particularity is in the virtual sphere, we can understand some issues on the languages that expanded from the documentary to the web (internet) in the second decade of the 21st century. The diversity of public and format as well as the change of the cultural basis of the documentary (exhibition, distribution and production) caused us to have a new perspective on the creation of the genre on the internet. The theoretical basis ranges from culture, cyberculture, concepts of interaction and sociality, to the conceptions of the documentary in order to support my descriptions. The methodology is of a qualitative approach, because I am interested in the sense production in the following documentaries: O som do tempo (The sound of time), Cidades Visíveis (Visible Cities), Restos e Webdoc Verdade (Remains and Webdoc Truth). Thus, the descriptions aim at their formation inserted in the Cyberculture. |
id |
UFMT_4fb54c993eac52dc3575cd08b48bdded |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/547 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Documentário e cibercultura : conjunção contemporâneaWebdocumentárioCiberculturaInteraçãoCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESWebdocumentaryCybercultureInteractionSome aspects of contemporaneity have allowed art segments to vary. This work intends to build a dialog on the audiovisual – especially the documentary – by thinking of these transformations in relation to a new type of culture – which is called Cyberculture. Through simulation, which exists in other times – though its particularity is in the virtual sphere, we can understand some issues on the languages that expanded from the documentary to the web (internet) in the second decade of the 21st century. The diversity of public and format as well as the change of the cultural basis of the documentary (exhibition, distribution and production) caused us to have a new perspective on the creation of the genre on the internet. The theoretical basis ranges from culture, cyberculture, concepts of interaction and sociality, to the conceptions of the documentary in order to support my descriptions. The methodology is of a qualitative approach, because I am interested in the sense production in the following documentaries: O som do tempo (The sound of time), Cidades Visíveis (Visible Cities), Restos e Webdoc Verdade (Remains and Webdoc Truth). Thus, the descriptions aim at their formation inserted in the Cyberculture.Alguns aspectos da contemporaneidade ofereceram variações aos segmentos das artes, e é pensando nestas transformações que este trabalho tem a pretensão de construir um diálogo sobre o audiovisual, especificamente o documentário, em relação à nova forma de cultura – chamada Cibercultura. Através da simulação, existente em outros tempos, mas que tem sua particularidade na esfera virtual, compreendem-se algumas questões sobre as linguagens expandidas do documentário para a Web nesta segunda década do século XXI. A diversificação de público, de formato e mudança na base cultural do documentário (produção, distribuição e exibição) faz com que um novo olhar seja lançado para a criação do gênero para a internet. A base teórica passa pela cultura, Cibercultura, pelos conceitos de interação e de socialidade, e pelas concepções de documentário, a fim de embasar minhas descrições. A metodologia é de abordagem qualitativa, pois busco a construção de sentidos desses documentários: O Som do Tempo, Cidades Visíveis, Restos e Webdoc Verdade. Assim, a descrição visa à constituição deles, inseridos na Cibercultura.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Linguagens (IL)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Estudos de Cultura ContemporâneaPossari, Lúcia Helena Vendrúsculohttp://lattes.cnpq.br/6385055872621365Possari, Lúcia Helena Vendrúsculo747.762.588-20http://lattes.cnpq.br/6385055872621365Gushiken, Yuji667.836.741-34http://lattes.cnpq.br/4697447223916653747.762.588-20Campos, Maria Cristina de Aguiar340.042.971-68http://lattes.cnpq.br/6693838874699664Camargo, Aliana França2017-11-09T15:45:23Z2012-10-262017-11-09T15:45:23Z2012-09-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisCAMARGO, Aliana França. Documentário e Cibercultura: conjunção contemporânea. 2012. 97 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Cultura Contemporânea) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Linguagens, Cuiabá, 2012.http://ri.ufmt.br/handle/1/547porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2024-07-25T13:41:58Zoai:localhost:1/547Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2024-07-25T13:41:58Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Documentário e cibercultura : conjunção contemporânea |
title |
Documentário e cibercultura : conjunção contemporânea |
spellingShingle |
Documentário e cibercultura : conjunção contemporânea Camargo, Aliana França Webdocumentário Cibercultura Interação CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Webdocumentary Cyberculture Interaction |
title_short |
Documentário e cibercultura : conjunção contemporânea |
title_full |
Documentário e cibercultura : conjunção contemporânea |
title_fullStr |
Documentário e cibercultura : conjunção contemporânea |
title_full_unstemmed |
Documentário e cibercultura : conjunção contemporânea |
title_sort |
Documentário e cibercultura : conjunção contemporânea |
author |
Camargo, Aliana França |
author_facet |
Camargo, Aliana França |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Possari, Lúcia Helena Vendrúsculo http://lattes.cnpq.br/6385055872621365 Possari, Lúcia Helena Vendrúsculo 747.762.588-20 http://lattes.cnpq.br/6385055872621365 Gushiken, Yuji 667.836.741-34 http://lattes.cnpq.br/4697447223916653 747.762.588-20 Campos, Maria Cristina de Aguiar 340.042.971-68 http://lattes.cnpq.br/6693838874699664 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Camargo, Aliana França |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Webdocumentário Cibercultura Interação CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Webdocumentary Cyberculture Interaction |
topic |
Webdocumentário Cibercultura Interação CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Webdocumentary Cyberculture Interaction |
description |
Some aspects of contemporaneity have allowed art segments to vary. This work intends to build a dialog on the audiovisual – especially the documentary – by thinking of these transformations in relation to a new type of culture – which is called Cyberculture. Through simulation, which exists in other times – though its particularity is in the virtual sphere, we can understand some issues on the languages that expanded from the documentary to the web (internet) in the second decade of the 21st century. The diversity of public and format as well as the change of the cultural basis of the documentary (exhibition, distribution and production) caused us to have a new perspective on the creation of the genre on the internet. The theoretical basis ranges from culture, cyberculture, concepts of interaction and sociality, to the conceptions of the documentary in order to support my descriptions. The methodology is of a qualitative approach, because I am interested in the sense production in the following documentaries: O som do tempo (The sound of time), Cidades Visíveis (Visible Cities), Restos e Webdoc Verdade (Remains and Webdoc Truth). Thus, the descriptions aim at their formation inserted in the Cyberculture. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-10-26 2012-09-28 2017-11-09T15:45:23Z 2017-11-09T15:45:23Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
CAMARGO, Aliana França. Documentário e Cibercultura: conjunção contemporânea. 2012. 97 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Cultura Contemporânea) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Linguagens, Cuiabá, 2012. http://ri.ufmt.br/handle/1/547 |
identifier_str_mv |
CAMARGO, Aliana França. Documentário e Cibercultura: conjunção contemporânea. 2012. 97 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Cultura Contemporânea) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Linguagens, Cuiabá, 2012. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/547 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Linguagens (IL) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Estudos de Cultura Contemporânea |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Linguagens (IL) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Estudos de Cultura Contemporânea |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1813550368143966208 |