Dimensionamento dos elementos da superestrutura de uma ponte em arco triarticulado de madeira sob a ótica do projeto de revisão da NBR 7190 de 2011

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brito, Eder Leite de
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/1649
Resumo: Of great importance to the development of municipalities in the State of Mato Grosso, from economic and social point of view, the roads must ensure the entry of inputs in agricultural properties, the output of the production and the free movement of rural populations. However, it should be noted that, over the years, incorrect processes of construction and maintenance were employed in these ways, mainly by absence of technical information from State and Municipal Administrations. On this reality, the work has as its main objective to verify if the sections of elements of the superstructure of a glulam arch bridge, with up road deck, are usual, both of lumber, as Glulam, and if it is possible to establish a simplified roadmap to design the superstructure elements of this bridge, considering the criteria set out by the NBR 7190 project review, from ABNT (2011). As a parameter to the bridge design, was adopted, as a reference, the geometrical characteristics of the bridge over the Rio Claro in the city of Cuiabá – MT. As a conclusion it was found that the design can be simplified, because the curves of maximum efforts obtained define the format and the position of the maximum values, providing directly the design maximum values. It was concluded too that all elements of the bridge, built of lumber, have commercial dimensions easily found in sawmills of Mato Grosso. In addition, it was noted that the dimensions obtained for the laminated arch of this bridge, as well as its metallic elements, are easy to manufacture by the Brazilian industry, what makes this bridge model quite feasible under the technical point of view.
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On this reality, the work has as its main objective to verify if the sections of elements of the superstructure of a glulam arch bridge, with up road deck, are usual, both of lumber, as Glulam, and if it is possible to establish a simplified roadmap to design the superstructure elements of this bridge, considering the criteria set out by the NBR 7190 project review, from ABNT (2011). As a parameter to the bridge design, was adopted, as a reference, the geometrical characteristics of the bridge over the Rio Claro in the city of Cuiabá – MT. As a conclusion it was found that the design can be simplified, because the curves of maximum efforts obtained define the format and the position of the maximum values, providing directly the design maximum values. It was concluded too that all elements of the bridge, built of lumber, have commercial dimensions easily found in sawmills of Mato Grosso. In addition, it was noted that the dimensions obtained for the laminated arch of this bridge, as well as its metallic elements, are easy to manufacture by the Brazilian industry, what makes this bridge model quite feasible under the technical point of view.De suma importância ao desenvolvimento dos municípios do Estado de Mato Grosso, do ponto de vista econômico e social, as estradas devem assegurar a entrada de insumos nas propriedades agrícolas, o escoamento da produção e o livre deslocamento das populações do meio rural. Entretanto, nota-se que, ao longo dos anos, processos incorretos de construção e de manutenção foram empregados nestas vias, principalmente pela carência de informações técnicas por parte das Administrações Estaduais e Municipais. Diante dessa realidade, o trabalho tem como objetivo principal verificar se o dimensionamento dos elementos da superestrutura de uma ponte em arco de MLC, com tabuleiro superior, conduz a seções usuais, tanto de madeira serrada, como de MLC, e se é possível estabelecer um roteiro para simplificação nos cálculos do dimensionamento das peças da superestrutura da ponte, considerando os critérios estabelecidos pelo projeto de revisão da NBR 7190, da ABNT (2011). Como parâmetro para o desenvolvimento do projeto da ponte a ser calculada foi adotado como referência as características geométricas da ponte sobre o Rio Claro no Município de Cuiabá – MT. Como conclusão verificou-se que o cálculo pode ser simplificado, pois as envoltórias dos esforços solicitantes obtidas definem um formato e a posição dos valores máximos, permitindo obter diretamente os valores máximos para dimensionamento e que todos os elementos da ponte, construídos de madeira serrada, possuem dimensões comerciais facilmente encontradas nas serrarias de Mato Grosso. Além disso, constatou-se ainda que as dimensões obtidas para o arco laminado dessa ponte, bem como seus elementos metálicos, são de fácil fabricação pela indústria brasileira, o que torna esse modelo de ponte bastante viável sob o ponto de vista técnico.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilFaculdade de Arquitetura, Engenharia e Tecnologia (FAET)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Engenharia de Edificações e AmbientalLogsdon, Norman Barroshttp://lattes.cnpq.br/9823850442412826Logsdon, Norman Barros932.359.508-00http://lattes.cnpq.br/9823850442412826Rodrigues Júnior, Manoel Santinho171.904.871-15http://lattes.cnpq.br/1188482326945151932.359.508-00Jesus, José Manoel Henriques de081.059.011-53http://lattes.cnpq.br/2529175198085161Daltro, Adnauer Tarquínio209.168.681-68http://lattes.cnpq.br/3181697735110316Brito, Eder Leite de2019-12-03T11:48:04Z2014-01-202019-12-03T11:48:04Z2013-08-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisBRITO, Eder Leite de. 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