A música de Lillian Fuchs para viola de arco no enfrentamento de hegemonias
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/3187 |
Resumo: | The domain of Cultural Studies approaches artistic manifestations in connection with the society where those arise from. Music is one of the founding elements of culture, and therefore it can be said that society is affected by music in its production of sense and meanings. Lilian Fuchs (1902 1995) was a musician, violist, interpret, teacher and composer, she faced two hegemo nic realities in he r work: the hegemony of the violin instrument that gained focus because of its high and bright pitch, that gave away the cultural impression that the viola was a second level instrument, and the hegemony of men as for the social invisibility that her wor k received in an acting space that still doesn't acknowledges thoroughly the production of women like Fuchs. From the deep dive into the life and work of Lilian Fuchs, with emphasis on the language of her compositions for viola in the XXth century and the exemplification drawn from her three didactic study books, this paper intends to build further knowledge into how the artist transferred to her work the necessities of the musical acting and sociocultural environments, besides the goal of disseminating and acknowledging the contribution of her work to the literature of viola modern pedagogy which justifies finally the academic and social relevance of this research. |
id |
UFMT_67cf27cae42f2524188c5df7e1f2ae1a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/3187 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
A música de Lillian Fuchs para viola de arco no enfrentamento de hegemoniasEstudos culturais e músicaLillian FuchsViola de arcoLivros de estudos didáticosMulheres compositorasCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESCultural studies and musicLillian FuchsViolaDidactic study booksWomen composersThe domain of Cultural Studies approaches artistic manifestations in connection with the society where those arise from. Music is one of the founding elements of culture, and therefore it can be said that society is affected by music in its production of sense and meanings. Lilian Fuchs (1902 1995) was a musician, violist, interpret, teacher and composer, she faced two hegemo nic realities in he r work: the hegemony of the violin instrument that gained focus because of its high and bright pitch, that gave away the cultural impression that the viola was a second level instrument, and the hegemony of men as for the social invisibility that her wor k received in an acting space that still doesn't acknowledges thoroughly the production of women like Fuchs. From the deep dive into the life and work of Lilian Fuchs, with emphasis on the language of her compositions for viola in the XXth century and the exemplification drawn from her three didactic study books, this paper intends to build further knowledge into how the artist transferred to her work the necessities of the musical acting and sociocultural environments, besides the goal of disseminating and acknowledging the contribution of her work to the literature of viola modern pedagogy which justifies finally the academic and social relevance of this research.Os Estudos Culturais abordam as manifestações artísticas em conexão com a sociedade da qual estas surgem. A música é um dos elementos formadores da cultura, e diante disso podemos refletir sobre como a sociedade é afetada por ela na produção de sentidos e significados. Lillian Fuchs (19 02 1995), musicista, violista, intérprete, professora e compositora, enfrentou duas hegemonias durante sua atuação: a hegemonia do violino instrumento que foi destacado por seu timbre mais agudo e brilhante, dando a impressão cultural de que a viola de a rco ficava em segundo plano e a hegemonia do homem por conta da invisibilidade social de sua obra num escopo de atuação que ainda não reconhece de maneira ideal a produção de mulheres como Fuchs. A partir do aprofundamento sobre a vida e obra de Lillian Fuchs, com foco na linguagem de suas composições para viola de arco no século XX e exemplificação a partir de seus três livros de estudo s didáticos , pretendemos entender mais profundamente como a artista transferiu para sua obra as necessidades de seu contexto de atuação musical e sociocultural, além da divulgação e reconhecimento da contribuição de suas obras para a literatura da pedagogia moderna da viola, justificando a relevância acadêmica e social desta pesquisa.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilFaculdade de Comunicação e Artes (FCA)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Estudos de Cultura ContemporâneaSoares, Teresinha Rodrigues Pradahttp://lattes.cnpq.br/5500175848640333Soares, Teresinha Rodrigues Prada058.228.658-10http://lattes.cnpq.br/5500175848640333Santos, Rita de Cássia Domingues dos152.155.598-21http://lattes.cnpq.br/1183331916028444058.228.658-10Kubala, Ricardo Lobo090.288.798-03http://lattes.cnpq.br/6383460526446942Pavan, Fernanda Cristina2022-02-14T20:01:59Z2020-12-102022-02-14T20:01:59Z2020-12-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisPAVAN, Fernanda Cristina. A música de Lillian Fuchs para viola de arco no enfrentamento de hegemonias. 2020. 147 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Cultura Contemporânea) - Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Comunicação e Artes, Cuiabá, 2020.http://ri.ufmt.br/handle/1/3187porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2022-02-18T06:01:38Zoai:localhost:1/3187Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2022-02-18T06:01:38Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A música de Lillian Fuchs para viola de arco no enfrentamento de hegemonias |
title |
A música de Lillian Fuchs para viola de arco no enfrentamento de hegemonias |
spellingShingle |
A música de Lillian Fuchs para viola de arco no enfrentamento de hegemonias Pavan, Fernanda Cristina Estudos culturais e música Lillian Fuchs Viola de arco Livros de estudos didáticos Mulheres compositoras CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Cultural studies and music Lillian Fuchs Viola Didactic study books Women composers |
title_short |
A música de Lillian Fuchs para viola de arco no enfrentamento de hegemonias |
title_full |
A música de Lillian Fuchs para viola de arco no enfrentamento de hegemonias |
title_fullStr |
A música de Lillian Fuchs para viola de arco no enfrentamento de hegemonias |
title_full_unstemmed |
A música de Lillian Fuchs para viola de arco no enfrentamento de hegemonias |
title_sort |
A música de Lillian Fuchs para viola de arco no enfrentamento de hegemonias |
author |
Pavan, Fernanda Cristina |
author_facet |
Pavan, Fernanda Cristina |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Soares, Teresinha Rodrigues Prada http://lattes.cnpq.br/5500175848640333 Soares, Teresinha Rodrigues Prada 058.228.658-10 http://lattes.cnpq.br/5500175848640333 Santos, Rita de Cássia Domingues dos 152.155.598-21 http://lattes.cnpq.br/1183331916028444 058.228.658-10 Kubala, Ricardo Lobo 090.288.798-03 http://lattes.cnpq.br/6383460526446942 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pavan, Fernanda Cristina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estudos culturais e música Lillian Fuchs Viola de arco Livros de estudos didáticos Mulheres compositoras CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Cultural studies and music Lillian Fuchs Viola Didactic study books Women composers |
topic |
Estudos culturais e música Lillian Fuchs Viola de arco Livros de estudos didáticos Mulheres compositoras CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Cultural studies and music Lillian Fuchs Viola Didactic study books Women composers |
description |
The domain of Cultural Studies approaches artistic manifestations in connection with the society where those arise from. Music is one of the founding elements of culture, and therefore it can be said that society is affected by music in its production of sense and meanings. Lilian Fuchs (1902 1995) was a musician, violist, interpret, teacher and composer, she faced two hegemo nic realities in he r work: the hegemony of the violin instrument that gained focus because of its high and bright pitch, that gave away the cultural impression that the viola was a second level instrument, and the hegemony of men as for the social invisibility that her wor k received in an acting space that still doesn't acknowledges thoroughly the production of women like Fuchs. From the deep dive into the life and work of Lilian Fuchs, with emphasis on the language of her compositions for viola in the XXth century and the exemplification drawn from her three didactic study books, this paper intends to build further knowledge into how the artist transferred to her work the necessities of the musical acting and sociocultural environments, besides the goal of disseminating and acknowledging the contribution of her work to the literature of viola modern pedagogy which justifies finally the academic and social relevance of this research. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-10 2020-12-07 2022-02-14T20:01:59Z 2022-02-14T20:01:59Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
PAVAN, Fernanda Cristina. A música de Lillian Fuchs para viola de arco no enfrentamento de hegemonias. 2020. 147 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Cultura Contemporânea) - Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Comunicação e Artes, Cuiabá, 2020. http://ri.ufmt.br/handle/1/3187 |
identifier_str_mv |
PAVAN, Fernanda Cristina. A música de Lillian Fuchs para viola de arco no enfrentamento de hegemonias. 2020. 147 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Cultura Contemporânea) - Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Comunicação e Artes, Cuiabá, 2020. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/3187 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Faculdade de Comunicação e Artes (FCA) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Estudos de Cultura Contemporânea |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Faculdade de Comunicação e Artes (FCA) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Estudos de Cultura Contemporânea |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1804648511658000384 |