Atividades experimentais no ensino de óptica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/4399 |
Resumo: | Among the many difficulties in teaching physics, the lack of laboratory structure in schools and the mechanism of teaching are two major factors. This study aimed to develop a didactic sequence that helps physics teachers to implement, at low cost, an experimental teaching in high schools. For this purpose, it was used the Meaningful Learning of David P. Ausubel through the UEPS - Potentially Significant Teaching Units, proposed by Marco Antônio Moreira. The educational product presented here was designed to favor a differentiated assessment of teaching and learning and participation in activities that encourage students to develop the pleasure of learning. Thus, acting in two central problems of the Brazilian education: the lack of physical structure of the schools and the lack of interest of the students for the learning in the area of sciences. In most cases, physics teaching is mechanically handled by teachers which leads students to perceive this subject as an abstract set of unintelligible formulas and numbers. The manual produced here deals with the scattering of white light through a DVD, the production and use of a Newton disc, the use of monochrome lamps to demonstrate their effect when applied to colored objects and the properties of flat and spherical mirrors. The application of this manual yielded satisfactory results and profoundly stimulated student participation. |
id |
UFMT_719cd10a2a1d1a3dd8a06b894ce106da |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/4399 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Atividades experimentais no ensino de ópticaEnsino de físicaCoresEspelhos planosEspelhos esféricosCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICAPhysics teachingColorsFlat mirrorsSpherical mirrorsAmong the many difficulties in teaching physics, the lack of laboratory structure in schools and the mechanism of teaching are two major factors. This study aimed to develop a didactic sequence that helps physics teachers to implement, at low cost, an experimental teaching in high schools. For this purpose, it was used the Meaningful Learning of David P. Ausubel through the UEPS - Potentially Significant Teaching Units, proposed by Marco Antônio Moreira. The educational product presented here was designed to favor a differentiated assessment of teaching and learning and participation in activities that encourage students to develop the pleasure of learning. Thus, acting in two central problems of the Brazilian education: the lack of physical structure of the schools and the lack of interest of the students for the learning in the area of sciences. In most cases, physics teaching is mechanically handled by teachers which leads students to perceive this subject as an abstract set of unintelligible formulas and numbers. The manual produced here deals with the scattering of white light through a DVD, the production and use of a Newton disc, the use of monochrome lamps to demonstrate their effect when applied to colored objects and the properties of flat and spherical mirrors. The application of this manual yielded satisfactory results and profoundly stimulated student participation.CAPESDentre as diversas dificuldades em se ensinar Física, a falta de estrutura laboratorial das escolas e o mecanicismo do ensino são dois fatores preponderantes. Este estudo objetivou o desenvolvimento de uma sequência didática que auxilie professores de Física a implementar, a baixo custo, um ensino experimental em escolas de ensino médio. Com este intuito foi utilizada a Aprendizagem Significativa de David P. Ausubel através das UEPS – Unidades de Ensino Potencialmente Significativas, propostas por Marco Antônio Moreira. O produto educacional aqui apresentado foi projetado para favorecer uma avaliação diferenciada do ensino-aprendizagem e uma participação nas atividades que estimule os alunos a desenvolverem o prazer pelo aprendizado. Atuando assim em dois problemas centrais da educação brasileira: a falta de estrutura física das escolas e o desinteresse dos alunos pelo aprendizado na área de ciências. Na maioria dos casos, o ensino de Física é tratado mecanicamente por professores o que leva os alunos a perceber esta disciplina como um conjunto abstrato de fórmulas e números ininteligíveis. O manual produzido aqui trata da dispersão da luz branca através de um DVD, da produção e utilização de um disco de Newton, do uso de lâmpadas monocromáticas para demonstrar o seu efeito quando aplicado a objetos coloridos e nas propriedades dos espelhos planos e esféricos. A aplicação deste manual obteve resultados satisfatórios e estimulou profundamente a participação dos alunos.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEFCarara, Sabrina Silvahttp://lattes.cnpq.br/0332844927349554Carara, Sabrina Silva000.518.130-50http://lattes.cnpq.br/0332844927349554Silva, Elvis Lira da911.800.151-34http://lattes.cnpq.br/5079537490443444000.518.130-50Mello, Geison Jader283.851.558-64http://lattes.cnpq.br/9794369843997713Amposta, Alexandre2023-06-27T16:00:52Z2020-01-212023-06-27T16:00:52Z2019-06-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisAMPOSTA, Alexandre. Atividades experimentais no ensino de óptica. 2019. 103 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2019.http://ri.ufmt.br/handle/1/4399porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-07-16T07:05:48Zoai:localhost:1/4399Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-07-16T07:05:48Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Atividades experimentais no ensino de óptica |
title |
Atividades experimentais no ensino de óptica |
spellingShingle |
Atividades experimentais no ensino de óptica Amposta, Alexandre Ensino de física Cores Espelhos planos Espelhos esféricos CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA Physics teaching Colors Flat mirrors Spherical mirrors |
title_short |
Atividades experimentais no ensino de óptica |
title_full |
Atividades experimentais no ensino de óptica |
title_fullStr |
Atividades experimentais no ensino de óptica |
title_full_unstemmed |
Atividades experimentais no ensino de óptica |
title_sort |
Atividades experimentais no ensino de óptica |
author |
Amposta, Alexandre |
author_facet |
Amposta, Alexandre |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Carara, Sabrina Silva http://lattes.cnpq.br/0332844927349554 Carara, Sabrina Silva 000.518.130-50 http://lattes.cnpq.br/0332844927349554 Silva, Elvis Lira da 911.800.151-34 http://lattes.cnpq.br/5079537490443444 000.518.130-50 Mello, Geison Jader 283.851.558-64 http://lattes.cnpq.br/9794369843997713 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Amposta, Alexandre |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de física Cores Espelhos planos Espelhos esféricos CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA Physics teaching Colors Flat mirrors Spherical mirrors |
topic |
Ensino de física Cores Espelhos planos Espelhos esféricos CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA Physics teaching Colors Flat mirrors Spherical mirrors |
description |
Among the many difficulties in teaching physics, the lack of laboratory structure in schools and the mechanism of teaching are two major factors. This study aimed to develop a didactic sequence that helps physics teachers to implement, at low cost, an experimental teaching in high schools. For this purpose, it was used the Meaningful Learning of David P. Ausubel through the UEPS - Potentially Significant Teaching Units, proposed by Marco Antônio Moreira. The educational product presented here was designed to favor a differentiated assessment of teaching and learning and participation in activities that encourage students to develop the pleasure of learning. Thus, acting in two central problems of the Brazilian education: the lack of physical structure of the schools and the lack of interest of the students for the learning in the area of sciences. In most cases, physics teaching is mechanically handled by teachers which leads students to perceive this subject as an abstract set of unintelligible formulas and numbers. The manual produced here deals with the scattering of white light through a DVD, the production and use of a Newton disc, the use of monochrome lamps to demonstrate their effect when applied to colored objects and the properties of flat and spherical mirrors. The application of this manual yielded satisfactory results and profoundly stimulated student participation. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-06-06 2020-01-21 2023-06-27T16:00:52Z 2023-06-27T16:00:52Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
AMPOSTA, Alexandre. Atividades experimentais no ensino de óptica. 2019. 103 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2019. http://ri.ufmt.br/handle/1/4399 |
identifier_str_mv |
AMPOSTA, Alexandre. Atividades experimentais no ensino de óptica. 2019. 103 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2019. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/4399 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEF |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEF |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1804648518639419392 |