Atividades experimentais no ensino de óptica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Amposta, Alexandre
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/4399
Resumo: Among the many difficulties in teaching physics, the lack of laboratory structure in schools and the mechanism of teaching are two major factors. This study aimed to develop a didactic sequence that helps physics teachers to implement, at low cost, an experimental teaching in high schools. For this purpose, it was used the Meaningful Learning of David P. Ausubel through the UEPS - Potentially Significant Teaching Units, proposed by Marco Antônio Moreira. The educational product presented here was designed to favor a differentiated assessment of teaching and learning and participation in activities that encourage students to develop the pleasure of learning. Thus, acting in two central problems of the Brazilian education: the lack of physical structure of the schools and the lack of interest of the students for the learning in the area of sciences. In most cases, physics teaching is mechanically handled by teachers which leads students to perceive this subject as an abstract set of unintelligible formulas and numbers. The manual produced here deals with the scattering of white light through a DVD, the production and use of a Newton disc, the use of monochrome lamps to demonstrate their effect when applied to colored objects and the properties of flat and spherical mirrors. The application of this manual yielded satisfactory results and profoundly stimulated student participation.
id UFMT_719cd10a2a1d1a3dd8a06b894ce106da
oai_identifier_str oai:localhost:1/4399
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling Atividades experimentais no ensino de ópticaEnsino de físicaCoresEspelhos planosEspelhos esféricosCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICAPhysics teachingColorsFlat mirrorsSpherical mirrorsAmong the many difficulties in teaching physics, the lack of laboratory structure in schools and the mechanism of teaching are two major factors. This study aimed to develop a didactic sequence that helps physics teachers to implement, at low cost, an experimental teaching in high schools. For this purpose, it was used the Meaningful Learning of David P. Ausubel through the UEPS - Potentially Significant Teaching Units, proposed by Marco Antônio Moreira. The educational product presented here was designed to favor a differentiated assessment of teaching and learning and participation in activities that encourage students to develop the pleasure of learning. Thus, acting in two central problems of the Brazilian education: the lack of physical structure of the schools and the lack of interest of the students for the learning in the area of sciences. In most cases, physics teaching is mechanically handled by teachers which leads students to perceive this subject as an abstract set of unintelligible formulas and numbers. The manual produced here deals with the scattering of white light through a DVD, the production and use of a Newton disc, the use of monochrome lamps to demonstrate their effect when applied to colored objects and the properties of flat and spherical mirrors. The application of this manual yielded satisfactory results and profoundly stimulated student participation.CAPESDentre as diversas dificuldades em se ensinar Física, a falta de estrutura laboratorial das escolas e o mecanicismo do ensino são dois fatores preponderantes. Este estudo objetivou o desenvolvimento de uma sequência didática que auxilie professores de Física a implementar, a baixo custo, um ensino experimental em escolas de ensino médio. Com este intuito foi utilizada a Aprendizagem Significativa de David P. Ausubel através das UEPS – Unidades de Ensino Potencialmente Significativas, propostas por Marco Antônio Moreira. O produto educacional aqui apresentado foi projetado para favorecer uma avaliação diferenciada do ensino-aprendizagem e uma participação nas atividades que estimule os alunos a desenvolverem o prazer pelo aprendizado. Atuando assim em dois problemas centrais da educação brasileira: a falta de estrutura física das escolas e o desinteresse dos alunos pelo aprendizado na área de ciências. Na maioria dos casos, o ensino de Física é tratado mecanicamente por professores o que leva os alunos a perceber esta disciplina como um conjunto abstrato de fórmulas e números ininteligíveis. O manual produzido aqui trata da dispersão da luz branca através de um DVD, da produção e utilização de um disco de Newton, do uso de lâmpadas monocromáticas para demonstrar o seu efeito quando aplicado a objetos coloridos e nas propriedades dos espelhos planos e esféricos. A aplicação deste manual obteve resultados satisfatórios e estimulou profundamente a participação dos alunos.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEFCarara, Sabrina Silvahttp://lattes.cnpq.br/0332844927349554Carara, Sabrina Silva000.518.130-50http://lattes.cnpq.br/0332844927349554Silva, Elvis Lira da911.800.151-34http://lattes.cnpq.br/5079537490443444000.518.130-50Mello, Geison Jader283.851.558-64http://lattes.cnpq.br/9794369843997713Amposta, Alexandre2023-06-27T16:00:52Z2020-01-212023-06-27T16:00:52Z2019-06-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisAMPOSTA, Alexandre. Atividades experimentais no ensino de óptica. 2019. 103 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2019.http://ri.ufmt.br/handle/1/4399porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-07-16T07:05:48Zoai:localhost:1/4399Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-07-16T07:05:48Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Atividades experimentais no ensino de óptica
title Atividades experimentais no ensino de óptica
spellingShingle Atividades experimentais no ensino de óptica
Amposta, Alexandre
Ensino de física
Cores
Espelhos planos
Espelhos esféricos
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
Physics teaching
Colors
Flat mirrors
Spherical mirrors
title_short Atividades experimentais no ensino de óptica
title_full Atividades experimentais no ensino de óptica
title_fullStr Atividades experimentais no ensino de óptica
title_full_unstemmed Atividades experimentais no ensino de óptica
title_sort Atividades experimentais no ensino de óptica
author Amposta, Alexandre
author_facet Amposta, Alexandre
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Carara, Sabrina Silva
http://lattes.cnpq.br/0332844927349554
Carara, Sabrina Silva
000.518.130-50
http://lattes.cnpq.br/0332844927349554
Silva, Elvis Lira da
911.800.151-34
http://lattes.cnpq.br/5079537490443444
000.518.130-50
Mello, Geison Jader
283.851.558-64
http://lattes.cnpq.br/9794369843997713
dc.contributor.author.fl_str_mv Amposta, Alexandre
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de física
Cores
Espelhos planos
Espelhos esféricos
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
Physics teaching
Colors
Flat mirrors
Spherical mirrors
topic Ensino de física
Cores
Espelhos planos
Espelhos esféricos
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
Physics teaching
Colors
Flat mirrors
Spherical mirrors
description Among the many difficulties in teaching physics, the lack of laboratory structure in schools and the mechanism of teaching are two major factors. This study aimed to develop a didactic sequence that helps physics teachers to implement, at low cost, an experimental teaching in high schools. For this purpose, it was used the Meaningful Learning of David P. Ausubel through the UEPS - Potentially Significant Teaching Units, proposed by Marco Antônio Moreira. The educational product presented here was designed to favor a differentiated assessment of teaching and learning and participation in activities that encourage students to develop the pleasure of learning. Thus, acting in two central problems of the Brazilian education: the lack of physical structure of the schools and the lack of interest of the students for the learning in the area of sciences. In most cases, physics teaching is mechanically handled by teachers which leads students to perceive this subject as an abstract set of unintelligible formulas and numbers. The manual produced here deals with the scattering of white light through a DVD, the production and use of a Newton disc, the use of monochrome lamps to demonstrate their effect when applied to colored objects and the properties of flat and spherical mirrors. The application of this manual yielded satisfactory results and profoundly stimulated student participation.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-06-06
2020-01-21
2023-06-27T16:00:52Z
2023-06-27T16:00:52Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv AMPOSTA, Alexandre. Atividades experimentais no ensino de óptica. 2019. 103 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2019.
http://ri.ufmt.br/handle/1/4399
identifier_str_mv AMPOSTA, Alexandre. Atividades experimentais no ensino de óptica. 2019. 103 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2019.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/4399
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEF
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEF
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1804648518639419392