Comunicação e cultura digital na educação escolar : a relação dos professores do ensino básico com as tecnologias digitais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/4441 |
Resumo: | Currently the majority of the experiences young people have with the new technologies happen outside the school. They learn how to use digital media by exploring, experimenting, playing, cooperating with others and from tutorials. Seizing, in a spontaneous manner, the technology using the same strategies they apply to learn other elements from their universe of socialization. Faced with this scenario, it is important to identify how the teachers use digital technologies considering this new perspective of the world, what is the frequency of use of these devices in the school environment and in what way they affect the teacher-student relation. Based on quantitative and qualitative studies led during this research, the objective is to know and comprehend the reality of the teachers from two urban schools and two rural ones, the procedures adopted by them to connect with the students, what are the impacts in teaching and learning, and the relation with the school community. Moreover, in what manner educommunicative concepts aided by the project of Educommunication, put in practice in these four state schools, help the teachers find and point to paths that stimulate the development of the critical spirit and the creative use by the youngsters in the usage of digital technologies. |
id |
UFMT_7c1091746a7f6751031a5e65d0610be6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/4441 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Comunicação e cultura digital na educação escolar : a relação dos professores do ensino básico com as tecnologias digitaisTecnologiaEducaçãoComunicaçãoEducomunicaçãoCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESTechnologyEducationCommunicationEducommunicationCurrently the majority of the experiences young people have with the new technologies happen outside the school. They learn how to use digital media by exploring, experimenting, playing, cooperating with others and from tutorials. Seizing, in a spontaneous manner, the technology using the same strategies they apply to learn other elements from their universe of socialization. Faced with this scenario, it is important to identify how the teachers use digital technologies considering this new perspective of the world, what is the frequency of use of these devices in the school environment and in what way they affect the teacher-student relation. Based on quantitative and qualitative studies led during this research, the objective is to know and comprehend the reality of the teachers from two urban schools and two rural ones, the procedures adopted by them to connect with the students, what are the impacts in teaching and learning, and the relation with the school community. Moreover, in what manner educommunicative concepts aided by the project of Educommunication, put in practice in these four state schools, help the teachers find and point to paths that stimulate the development of the critical spirit and the creative use by the youngsters in the usage of digital technologies.Atualmente, a maioria das experiências dos jovens com as novas tecnologias acontece fora da escola. Eles aprendem a usar a mídia digital por meio da exploração, da experimentação, do jogo, da colaboração com os outros, dos tutoriais. Apropriam-se, de forma espontânea, da tecnologia a partir das mesmas estratégias que lançam mão para apreender outros elementos de seus universos de socialização. Diante desse cenário, é importante identificar como os professores utilizam as tecnologias digitais ante essa nova percepção de mundo, quais os hábitos de uso desses dispositivos no ambiente escolar e de que modo isso afeta a relação dos professores com os alunos. A partir de estudo de caráter quantitativo e qualitativo, o objetivo é conhecer e compreender a realidade dos professores de duas escolas urbanas e duas do meio rural, os procedimentos adotados por eles para se conectar com seus alunos, quais os reflexos no ensino e aprendizagem e no relacionamento com a comunidade escolar. E, de que maneira conceitos educomunicativos oportunizados pelo projeto de Educomunicação, executado nessas quatro escolas estaduais, auxiliam os professores a encontrar e apontar caminhos que estimulem o desenvolvimento do espírito crítico e de utilizações criativas dos jovens no uso das tecnologias digitais.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilFaculdade de Comunicação e Artes (FCA)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Estudos de Cultura ContemporâneaMoreira, Benedito Dielciohttp://lattes.cnpq.br/2398425538697885Moreira, Benedito Dielcio695.511.978-87http://lattes.cnpq.br/2398425538697885Mattos, Aclyse de205.808.351-20http://lattes.cnpq.br/2249143507808968695.511.978-87Viana, Claudemir Edson124.644.808-43http://lattes.cnpq.br/0273058696373186Alves, Maria Selma2023-07-04T16:47:44Z2018-08-202023-07-04T16:47:44Z2018-07-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisALVES, Maria Selma. Comunicação e cultura digital na educação escolar: a relação dos professores do ensino básico com as tecnologias digitais. 2018. 146 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Cultura Contemporânea) - Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Comunicação e Artes, Cuiabá, 2018.http://ri.ufmt.br/handle/1/4441porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-07-07T07:04:41Zoai:localhost:1/4441Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-07-07T07:04:41Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Comunicação e cultura digital na educação escolar : a relação dos professores do ensino básico com as tecnologias digitais |
title |
Comunicação e cultura digital na educação escolar : a relação dos professores do ensino básico com as tecnologias digitais |
spellingShingle |
Comunicação e cultura digital na educação escolar : a relação dos professores do ensino básico com as tecnologias digitais Alves, Maria Selma Tecnologia Educação Comunicação Educomunicação CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Technology Education Communication Educommunication |
title_short |
Comunicação e cultura digital na educação escolar : a relação dos professores do ensino básico com as tecnologias digitais |
title_full |
Comunicação e cultura digital na educação escolar : a relação dos professores do ensino básico com as tecnologias digitais |
title_fullStr |
Comunicação e cultura digital na educação escolar : a relação dos professores do ensino básico com as tecnologias digitais |
title_full_unstemmed |
Comunicação e cultura digital na educação escolar : a relação dos professores do ensino básico com as tecnologias digitais |
title_sort |
Comunicação e cultura digital na educação escolar : a relação dos professores do ensino básico com as tecnologias digitais |
author |
Alves, Maria Selma |
author_facet |
Alves, Maria Selma |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Moreira, Benedito Dielcio http://lattes.cnpq.br/2398425538697885 Moreira, Benedito Dielcio 695.511.978-87 http://lattes.cnpq.br/2398425538697885 Mattos, Aclyse de 205.808.351-20 http://lattes.cnpq.br/2249143507808968 695.511.978-87 Viana, Claudemir Edson 124.644.808-43 http://lattes.cnpq.br/0273058696373186 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Maria Selma |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tecnologia Educação Comunicação Educomunicação CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Technology Education Communication Educommunication |
topic |
Tecnologia Educação Comunicação Educomunicação CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Technology Education Communication Educommunication |
description |
Currently the majority of the experiences young people have with the new technologies happen outside the school. They learn how to use digital media by exploring, experimenting, playing, cooperating with others and from tutorials. Seizing, in a spontaneous manner, the technology using the same strategies they apply to learn other elements from their universe of socialization. Faced with this scenario, it is important to identify how the teachers use digital technologies considering this new perspective of the world, what is the frequency of use of these devices in the school environment and in what way they affect the teacher-student relation. Based on quantitative and qualitative studies led during this research, the objective is to know and comprehend the reality of the teachers from two urban schools and two rural ones, the procedures adopted by them to connect with the students, what are the impacts in teaching and learning, and the relation with the school community. Moreover, in what manner educommunicative concepts aided by the project of Educommunication, put in practice in these four state schools, help the teachers find and point to paths that stimulate the development of the critical spirit and the creative use by the youngsters in the usage of digital technologies. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-08-20 2018-07-31 2023-07-04T16:47:44Z 2023-07-04T16:47:44Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ALVES, Maria Selma. Comunicação e cultura digital na educação escolar: a relação dos professores do ensino básico com as tecnologias digitais. 2018. 146 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Cultura Contemporânea) - Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Comunicação e Artes, Cuiabá, 2018. http://ri.ufmt.br/handle/1/4441 |
identifier_str_mv |
ALVES, Maria Selma. Comunicação e cultura digital na educação escolar: a relação dos professores do ensino básico com as tecnologias digitais. 2018. 146 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Cultura Contemporânea) - Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Comunicação e Artes, Cuiabá, 2018. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/4441 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Faculdade de Comunicação e Artes (FCA) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Estudos de Cultura Contemporânea |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Faculdade de Comunicação e Artes (FCA) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Estudos de Cultura Contemporânea |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1804648531835748352 |