A docência como obra de arte : um estudo com professores da educação superior

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santana, Lilian Rose Aguiar Nascimento Garcia de
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/3271
Resumo: This work is about a doctoral research on Culture, Memory and Theories in education. The research is of a philosophic-educational perspective about the formation of teachers of higher education, conceived here as the constitution of teaching styles. The question that moves the work is: how does someone become a what is, it’s born of the philosophical thought of Friedrich Nietzsche, especially the concept of life-experience. To approach of the object, is done in dialogue with the production of Selma Garrido Pimenta to understand the formation of teachers of higher education. The thesis defended in this work is that the teaching is made of unique styles, although we find common elements to be of the teacher. Logic underpins this procedure: the implications of life for reflection, or, in this case, for the constitution of the teaching style. Thus, this work seeks to operate an inversion of perspective: look at the formation of teachers of higher education from the teachers, their life, that is, teaching as an art style. To do this, whether it is the concept of otobiography created by Jacques Derrida, redesigned by Silas Borges Monteiro, as the operator element analysis of interviews with teachers, collaborators of this work.
id UFMT_80bf7cdcca71798fe6b3021ffd60a517
oai_identifier_str oai:localhost:1/3271
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling A docência como obra de arte : um estudo com professores da educação superiorFormação de professoresEducação superiorVivênciasEstilosCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOFormation of teacherHigher educationLife-experiencesStylesThis work is about a doctoral research on Culture, Memory and Theories in education. The research is of a philosophic-educational perspective about the formation of teachers of higher education, conceived here as the constitution of teaching styles. The question that moves the work is: how does someone become a what is, it’s born of the philosophical thought of Friedrich Nietzsche, especially the concept of life-experience. To approach of the object, is done in dialogue with the production of Selma Garrido Pimenta to understand the formation of teachers of higher education. The thesis defended in this work is that the teaching is made of unique styles, although we find common elements to be of the teacher. Logic underpins this procedure: the implications of life for reflection, or, in this case, for the constitution of the teaching style. Thus, this work seeks to operate an inversion of perspective: look at the formation of teachers of higher education from the teachers, their life, that is, teaching as an art style. To do this, whether it is the concept of otobiography created by Jacques Derrida, redesigned by Silas Borges Monteiro, as the operator element analysis of interviews with teachers, collaborators of this work.O presente trabalho trata de uma pesquisa de doutorado, na linha de pesquisa Cultura, Memória e Teorias em Educação. A pesquisa é de cunho filosófico-educacional e tem como tema a formação dos professores da educação superior, vista aqui como constituição de estilos de docência. A questão que movimenta o trabalho é: como alguém se torna o que é, nascida do pensamento filosófico de Friedrich Nietzsche, especialmente do conceito de vivência. Para aproximar-se de seu objeto, é feito diálogo com a produção de Selma Garrido Pimenta visando compreender o cenário formativo dos professores da educação superior. A tese defendida neste trabalho é que a docência é feita de estilos singulares, embora encontremos elementos comuns ao modo de ser do professor. Uma lógica sustenta este procedimento: as implicações da vida para a reflexão, ou, neste caso, para a constituição do estilo da docência. Assim, este trabalho procura operar uma inversão de perspectiva: olhar a formação dos professores da educação superior a partir do próprio professor, da sua vida, ou seja, a docência como arte do estilo. Para isso, se vale do conceito de otobiografia criado por Jacques Derrida, reconcebido por Silas Borges Monteiro, como elemento operador da análise das entrevistas feitas com os professores, colaboradores deste trabalho.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Educação (IE)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoMonteiro, Silas Borgeshttp://lattes.cnpq.br/1235153651563231Monteiro, Silas Borges028.944.928-63http://lattes.cnpq.br/1235153651563231Passos, Luiz Augusto011.741.408-52http://lattes.cnpq.br/5248678282985273028.944.928-63Oliveira, Ozerina Victor de406.219.521-68http://lattes.cnpq.br/1863707315885015Conciani, Wilson207.427.541-20http://lattes.cnpq.br/7963414625844731Fusari, José Cerchi048.720.618-53http://lattes.cnpq.br/3878466446274223Caetano, Edson047.024.288-45http://lattes.cnpq.br/0586786960992214Santana, Lilian Rose Aguiar Nascimento Garcia de2022-05-13T20:22:19Z2013-06-222022-05-13T20:22:19Z2013-04-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisSANTANA, Lilian Rose Aguiar Nascimento Garcia de. A docência como obra de arte: um estudo com professores da educação superior. 2013. 161 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Cuiabá, 2013.http://ri.ufmt.br/handle/1/3271porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2022-05-17T07:02:44Zoai:localhost:1/3271Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2022-05-17T07:02:44Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv A docência como obra de arte : um estudo com professores da educação superior
title A docência como obra de arte : um estudo com professores da educação superior
spellingShingle A docência como obra de arte : um estudo com professores da educação superior
Santana, Lilian Rose Aguiar Nascimento Garcia de
Formação de professores
Educação superior
Vivências
Estilos
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Formation of teacher
Higher education
Life-experiences
Styles
title_short A docência como obra de arte : um estudo com professores da educação superior
title_full A docência como obra de arte : um estudo com professores da educação superior
title_fullStr A docência como obra de arte : um estudo com professores da educação superior
title_full_unstemmed A docência como obra de arte : um estudo com professores da educação superior
title_sort A docência como obra de arte : um estudo com professores da educação superior
author Santana, Lilian Rose Aguiar Nascimento Garcia de
author_facet Santana, Lilian Rose Aguiar Nascimento Garcia de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Monteiro, Silas Borges
http://lattes.cnpq.br/1235153651563231
Monteiro, Silas Borges
028.944.928-63
http://lattes.cnpq.br/1235153651563231
Passos, Luiz Augusto
011.741.408-52
http://lattes.cnpq.br/5248678282985273
028.944.928-63
Oliveira, Ozerina Victor de
406.219.521-68
http://lattes.cnpq.br/1863707315885015
Conciani, Wilson
207.427.541-20
http://lattes.cnpq.br/7963414625844731
Fusari, José Cerchi
048.720.618-53
http://lattes.cnpq.br/3878466446274223
Caetano, Edson
047.024.288-45
http://lattes.cnpq.br/0586786960992214
dc.contributor.author.fl_str_mv Santana, Lilian Rose Aguiar Nascimento Garcia de
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores
Educação superior
Vivências
Estilos
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Formation of teacher
Higher education
Life-experiences
Styles
topic Formação de professores
Educação superior
Vivências
Estilos
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Formation of teacher
Higher education
Life-experiences
Styles
description This work is about a doctoral research on Culture, Memory and Theories in education. The research is of a philosophic-educational perspective about the formation of teachers of higher education, conceived here as the constitution of teaching styles. The question that moves the work is: how does someone become a what is, it’s born of the philosophical thought of Friedrich Nietzsche, especially the concept of life-experience. To approach of the object, is done in dialogue with the production of Selma Garrido Pimenta to understand the formation of teachers of higher education. The thesis defended in this work is that the teaching is made of unique styles, although we find common elements to be of the teacher. Logic underpins this procedure: the implications of life for reflection, or, in this case, for the constitution of the teaching style. Thus, this work seeks to operate an inversion of perspective: look at the formation of teachers of higher education from the teachers, their life, that is, teaching as an art style. To do this, whether it is the concept of otobiography created by Jacques Derrida, redesigned by Silas Borges Monteiro, as the operator element analysis of interviews with teachers, collaborators of this work.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-06-22
2013-04-22
2022-05-13T20:22:19Z
2022-05-13T20:22:19Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SANTANA, Lilian Rose Aguiar Nascimento Garcia de. A docência como obra de arte: um estudo com professores da educação superior. 2013. 161 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Cuiabá, 2013.
http://ri.ufmt.br/handle/1/3271
identifier_str_mv SANTANA, Lilian Rose Aguiar Nascimento Garcia de. A docência como obra de arte: um estudo com professores da educação superior. 2013. 161 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Cuiabá, 2013.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/3271
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Educação (IE)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Educação (IE)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1804648512645758976