A docência como obra de arte : um estudo com professores da educação superior
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/3271 |
Resumo: | This work is about a doctoral research on Culture, Memory and Theories in education. The research is of a philosophic-educational perspective about the formation of teachers of higher education, conceived here as the constitution of teaching styles. The question that moves the work is: how does someone become a what is, it’s born of the philosophical thought of Friedrich Nietzsche, especially the concept of life-experience. To approach of the object, is done in dialogue with the production of Selma Garrido Pimenta to understand the formation of teachers of higher education. The thesis defended in this work is that the teaching is made of unique styles, although we find common elements to be of the teacher. Logic underpins this procedure: the implications of life for reflection, or, in this case, for the constitution of the teaching style. Thus, this work seeks to operate an inversion of perspective: look at the formation of teachers of higher education from the teachers, their life, that is, teaching as an art style. To do this, whether it is the concept of otobiography created by Jacques Derrida, redesigned by Silas Borges Monteiro, as the operator element analysis of interviews with teachers, collaborators of this work. |
id |
UFMT_80bf7cdcca71798fe6b3021ffd60a517 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/3271 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
A docência como obra de arte : um estudo com professores da educação superiorFormação de professoresEducação superiorVivênciasEstilosCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOFormation of teacherHigher educationLife-experiencesStylesThis work is about a doctoral research on Culture, Memory and Theories in education. The research is of a philosophic-educational perspective about the formation of teachers of higher education, conceived here as the constitution of teaching styles. The question that moves the work is: how does someone become a what is, it’s born of the philosophical thought of Friedrich Nietzsche, especially the concept of life-experience. To approach of the object, is done in dialogue with the production of Selma Garrido Pimenta to understand the formation of teachers of higher education. The thesis defended in this work is that the teaching is made of unique styles, although we find common elements to be of the teacher. Logic underpins this procedure: the implications of life for reflection, or, in this case, for the constitution of the teaching style. Thus, this work seeks to operate an inversion of perspective: look at the formation of teachers of higher education from the teachers, their life, that is, teaching as an art style. To do this, whether it is the concept of otobiography created by Jacques Derrida, redesigned by Silas Borges Monteiro, as the operator element analysis of interviews with teachers, collaborators of this work.O presente trabalho trata de uma pesquisa de doutorado, na linha de pesquisa Cultura, Memória e Teorias em Educação. A pesquisa é de cunho filosófico-educacional e tem como tema a formação dos professores da educação superior, vista aqui como constituição de estilos de docência. A questão que movimenta o trabalho é: como alguém se torna o que é, nascida do pensamento filosófico de Friedrich Nietzsche, especialmente do conceito de vivência. Para aproximar-se de seu objeto, é feito diálogo com a produção de Selma Garrido Pimenta visando compreender o cenário formativo dos professores da educação superior. A tese defendida neste trabalho é que a docência é feita de estilos singulares, embora encontremos elementos comuns ao modo de ser do professor. Uma lógica sustenta este procedimento: as implicações da vida para a reflexão, ou, neste caso, para a constituição do estilo da docência. Assim, este trabalho procura operar uma inversão de perspectiva: olhar a formação dos professores da educação superior a partir do próprio professor, da sua vida, ou seja, a docência como arte do estilo. Para isso, se vale do conceito de otobiografia criado por Jacques Derrida, reconcebido por Silas Borges Monteiro, como elemento operador da análise das entrevistas feitas com os professores, colaboradores deste trabalho.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Educação (IE)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoMonteiro, Silas Borgeshttp://lattes.cnpq.br/1235153651563231Monteiro, Silas Borges028.944.928-63http://lattes.cnpq.br/1235153651563231Passos, Luiz Augusto011.741.408-52http://lattes.cnpq.br/5248678282985273028.944.928-63Oliveira, Ozerina Victor de406.219.521-68http://lattes.cnpq.br/1863707315885015Conciani, Wilson207.427.541-20http://lattes.cnpq.br/7963414625844731Fusari, José Cerchi048.720.618-53http://lattes.cnpq.br/3878466446274223Caetano, Edson047.024.288-45http://lattes.cnpq.br/0586786960992214Santana, Lilian Rose Aguiar Nascimento Garcia de2022-05-13T20:22:19Z2013-06-222022-05-13T20:22:19Z2013-04-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisSANTANA, Lilian Rose Aguiar Nascimento Garcia de. A docência como obra de arte: um estudo com professores da educação superior. 2013. 161 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Cuiabá, 2013.http://ri.ufmt.br/handle/1/3271porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2022-05-17T07:02:44Zoai:localhost:1/3271Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2022-05-17T07:02:44Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A docência como obra de arte : um estudo com professores da educação superior |
title |
A docência como obra de arte : um estudo com professores da educação superior |
spellingShingle |
A docência como obra de arte : um estudo com professores da educação superior Santana, Lilian Rose Aguiar Nascimento Garcia de Formação de professores Educação superior Vivências Estilos CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Formation of teacher Higher education Life-experiences Styles |
title_short |
A docência como obra de arte : um estudo com professores da educação superior |
title_full |
A docência como obra de arte : um estudo com professores da educação superior |
title_fullStr |
A docência como obra de arte : um estudo com professores da educação superior |
title_full_unstemmed |
A docência como obra de arte : um estudo com professores da educação superior |
title_sort |
A docência como obra de arte : um estudo com professores da educação superior |
author |
Santana, Lilian Rose Aguiar Nascimento Garcia de |
author_facet |
Santana, Lilian Rose Aguiar Nascimento Garcia de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Monteiro, Silas Borges http://lattes.cnpq.br/1235153651563231 Monteiro, Silas Borges 028.944.928-63 http://lattes.cnpq.br/1235153651563231 Passos, Luiz Augusto 011.741.408-52 http://lattes.cnpq.br/5248678282985273 028.944.928-63 Oliveira, Ozerina Victor de 406.219.521-68 http://lattes.cnpq.br/1863707315885015 Conciani, Wilson 207.427.541-20 http://lattes.cnpq.br/7963414625844731 Fusari, José Cerchi 048.720.618-53 http://lattes.cnpq.br/3878466446274223 Caetano, Edson 047.024.288-45 http://lattes.cnpq.br/0586786960992214 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santana, Lilian Rose Aguiar Nascimento Garcia de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de professores Educação superior Vivências Estilos CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Formation of teacher Higher education Life-experiences Styles |
topic |
Formação de professores Educação superior Vivências Estilos CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Formation of teacher Higher education Life-experiences Styles |
description |
This work is about a doctoral research on Culture, Memory and Theories in education. The research is of a philosophic-educational perspective about the formation of teachers of higher education, conceived here as the constitution of teaching styles. The question that moves the work is: how does someone become a what is, it’s born of the philosophical thought of Friedrich Nietzsche, especially the concept of life-experience. To approach of the object, is done in dialogue with the production of Selma Garrido Pimenta to understand the formation of teachers of higher education. The thesis defended in this work is that the teaching is made of unique styles, although we find common elements to be of the teacher. Logic underpins this procedure: the implications of life for reflection, or, in this case, for the constitution of the teaching style. Thus, this work seeks to operate an inversion of perspective: look at the formation of teachers of higher education from the teachers, their life, that is, teaching as an art style. To do this, whether it is the concept of otobiography created by Jacques Derrida, redesigned by Silas Borges Monteiro, as the operator element analysis of interviews with teachers, collaborators of this work. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-06-22 2013-04-22 2022-05-13T20:22:19Z 2022-05-13T20:22:19Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SANTANA, Lilian Rose Aguiar Nascimento Garcia de. A docência como obra de arte: um estudo com professores da educação superior. 2013. 161 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Cuiabá, 2013. http://ri.ufmt.br/handle/1/3271 |
identifier_str_mv |
SANTANA, Lilian Rose Aguiar Nascimento Garcia de. A docência como obra de arte: um estudo com professores da educação superior. 2013. 161 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Cuiabá, 2013. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/3271 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Educação (IE) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Educação (IE) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1804648512645758976 |