A ciência das bolhas de sabão no ensino médio : uma abordagem multidisciplinar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Magda Melo Borges
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/3338
Resumo: This work aims the inclusion of multidisciplinary approach in high school physics classes, through the study of soap bubble. The multidisciplinary approach proportioned from studies of soap bubbles is justified, because for unravel the science behind these bubbles is necessary treat simultaneously physical phenomena, chemical and biological that explain its production, thickness and coloration, as well as the mathematics that explains why the bubbles are always spherical. The choice of soap bubble is also justified by provide motivation to students who usually are enchanted by its beauty, and by scientifically explain something seemingly trivial however is part of their lives at an early age. The work consists of the development of teaching materials theoretical and experimental that should be used in the classroom, in addition the story of this application and considerations about how the multidisciplinary experience may have contributed to the teaching learning process in physics. The project was developed in one class of third year high school, in Colégio Estadual Professora Olga Mansur, Goiânia/GO. Based on the application of the teaching material we can conclude that we have achieved improvements in the teaching process in physics, the material prepared aroused the students' interest in topics related to science and it provided to teachers and students more dynamic physics classes, attractive and meaningful.
id UFMT_881bb9f10a03f609bc3c166ae88517df
oai_identifier_str oai:localhost:1/3338
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling A ciência das bolhas de sabão no ensino médio : uma abordagem multidisciplinarBolhas de sabãoFilmes de sabãoEnsino de físicaTensão superficialProblema de SteinerCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICASoap bubblesSoap filmsPhysical educationSurface tensionSteiner ́s problemThis work aims the inclusion of multidisciplinary approach in high school physics classes, through the study of soap bubble. The multidisciplinary approach proportioned from studies of soap bubbles is justified, because for unravel the science behind these bubbles is necessary treat simultaneously physical phenomena, chemical and biological that explain its production, thickness and coloration, as well as the mathematics that explains why the bubbles are always spherical. The choice of soap bubble is also justified by provide motivation to students who usually are enchanted by its beauty, and by scientifically explain something seemingly trivial however is part of their lives at an early age. The work consists of the development of teaching materials theoretical and experimental that should be used in the classroom, in addition the story of this application and considerations about how the multidisciplinary experience may have contributed to the teaching learning process in physics. The project was developed in one class of third year high school, in Colégio Estadual Professora Olga Mansur, Goiânia/GO. Based on the application of the teaching material we can conclude that we have achieved improvements in the teaching process in physics, the material prepared aroused the students' interest in topics related to science and it provided to teachers and students more dynamic physics classes, attractive and meaningful.CAPESEsta dissertação de mestrado objetivou o tratamento formal das ciências dos filmes e bolhas de sabão em aulas de física do ensino médio. Para este tratamento foi necessário extrapolarmos os conteúdos regulamentares das disciplinas de física e adentrarmos em fenômenos e conceitos que tradicionalmente pertencem à química, biologia ou produção das bolhas, suas cores e forma esférica, entre outras características que tanto encantam a todos, estudantes ou não. O trabalho consistiu na elaboração de um texto didático e sua implementação em uma turma do ensino médio. O texto, fortemente baseado em experimentações, intitula-se a Ciência das Bolhas de Sabão e foi construído em torno de 05 perguntas motivadoras: 1) Como se formam as bolhas de sabão, 2) Por que as bolhas de sabão são coloridas? 3) A energia armazenada nos filmes de sabão, 4) Por que as bolhas de sabão são esféricas? 5) Onde se aplicam as teorias que explicam as bolhas de sabão? Além das explicações teóricas são descritos 24 (vinte e quatro) experimentos todos executados em sala de aula, permeando as aulas teóricas. O projeto foi desenvolvido em uma turma de terceiro ano do ensino médio do Colégio Estadual professora Olga Mansur, Goiânia/GO. Pudemos observar que a estratégia implementada em nossas aulas despertou o interesse dos estudantes por temas relacionados às ciências e proporcionou ao professor e alunos aulas de Física mais dinâmicas, atrativas e com significado.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) – AraguaiaUFMT CUA - AraguaiaPrograma de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEFPereira, Rosângela Borgeshttp://lattes.cnpq.br/3583736132239115Pereira, Rosângela Borges394.560.301-30http://lattes.cnpq.br/3583736132239115Pereira, Ana Rita397.726.161-49http://lattes.cnpq.br/4903176252676303394.560.301-30Alves, Fabrizio Myaki609.320.401-34http://lattes.cnpq.br/1295431850007087Martins, Magda Melo Borges2022-06-29T13:22:42Z2017-03-232022-06-29T13:22:42Z2016-11-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisMARTINS, Magda Melo Borges. A ciência das bolhas de sabão no ensino médio: uma abordagem multidisciplinar. 2016. 105 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Campus Universitário do Araguaia, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Barra do Garças, 2016.http://ri.ufmt.br/handle/1/3338porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2022-07-11T07:01:49Zoai:localhost:1/3338Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2022-07-11T07:01:49Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv A ciência das bolhas de sabão no ensino médio : uma abordagem multidisciplinar
title A ciência das bolhas de sabão no ensino médio : uma abordagem multidisciplinar
spellingShingle A ciência das bolhas de sabão no ensino médio : uma abordagem multidisciplinar
Martins, Magda Melo Borges
Bolhas de sabão
Filmes de sabão
Ensino de física
Tensão superficial
Problema de Steiner
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
Soap bubbles
Soap films
Physical education
Surface tension
Steiner ́s problem
title_short A ciência das bolhas de sabão no ensino médio : uma abordagem multidisciplinar
title_full A ciência das bolhas de sabão no ensino médio : uma abordagem multidisciplinar
title_fullStr A ciência das bolhas de sabão no ensino médio : uma abordagem multidisciplinar
title_full_unstemmed A ciência das bolhas de sabão no ensino médio : uma abordagem multidisciplinar
title_sort A ciência das bolhas de sabão no ensino médio : uma abordagem multidisciplinar
author Martins, Magda Melo Borges
author_facet Martins, Magda Melo Borges
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Pereira, Rosângela Borges
http://lattes.cnpq.br/3583736132239115
Pereira, Rosângela Borges
394.560.301-30
http://lattes.cnpq.br/3583736132239115
Pereira, Ana Rita
397.726.161-49
http://lattes.cnpq.br/4903176252676303
394.560.301-30
Alves, Fabrizio Myaki
609.320.401-34
http://lattes.cnpq.br/1295431850007087
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Magda Melo Borges
dc.subject.por.fl_str_mv Bolhas de sabão
Filmes de sabão
Ensino de física
Tensão superficial
Problema de Steiner
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
Soap bubbles
Soap films
Physical education
Surface tension
Steiner ́s problem
topic Bolhas de sabão
Filmes de sabão
Ensino de física
Tensão superficial
Problema de Steiner
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
Soap bubbles
Soap films
Physical education
Surface tension
Steiner ́s problem
description This work aims the inclusion of multidisciplinary approach in high school physics classes, through the study of soap bubble. The multidisciplinary approach proportioned from studies of soap bubbles is justified, because for unravel the science behind these bubbles is necessary treat simultaneously physical phenomena, chemical and biological that explain its production, thickness and coloration, as well as the mathematics that explains why the bubbles are always spherical. The choice of soap bubble is also justified by provide motivation to students who usually are enchanted by its beauty, and by scientifically explain something seemingly trivial however is part of their lives at an early age. The work consists of the development of teaching materials theoretical and experimental that should be used in the classroom, in addition the story of this application and considerations about how the multidisciplinary experience may have contributed to the teaching learning process in physics. The project was developed in one class of third year high school, in Colégio Estadual Professora Olga Mansur, Goiânia/GO. Based on the application of the teaching material we can conclude that we have achieved improvements in the teaching process in physics, the material prepared aroused the students' interest in topics related to science and it provided to teachers and students more dynamic physics classes, attractive and meaningful.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-11-28
2017-03-23
2022-06-29T13:22:42Z
2022-06-29T13:22:42Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MARTINS, Magda Melo Borges. A ciência das bolhas de sabão no ensino médio: uma abordagem multidisciplinar. 2016. 105 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Campus Universitário do Araguaia, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Barra do Garças, 2016.
http://ri.ufmt.br/handle/1/3338
identifier_str_mv MARTINS, Magda Melo Borges. A ciência das bolhas de sabão no ensino médio: uma abordagem multidisciplinar. 2016. 105 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Campus Universitário do Araguaia, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Barra do Garças, 2016.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/3338
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) – Araguaia
UFMT CUA - Araguaia
Programa de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEF
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) – Araguaia
UFMT CUA - Araguaia
Programa de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEF
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1804648507465793536