Grupo Musical Sarã : a canção cuiabana como documento histórico (1971-2001)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/1395 |
Resumo: | This dissertation is the result of a research that investigated the musical trajectory of the Grupo Musical Sarã, from Cuiabá-MT, active since 1971 and developed a work of creation and dissemination of the music from Mato Grosso. Led by the artists Zuleica Arruda and Vera Baggetti, composers and singers that participated the life and the cultural movements in Cuiabá. The possess a fairly significant productions of songs, having one LP and two CDs recorded, plus countless concerts, shows and tours performed over the 45 years of existence of the group. Through the analysis of the recorded songs, we sought to investigate how it relates to the social and cultural context and thus reveal important references in building regional representations contained in their songs. Understanding the songs as documentmonument, the analysis was elaborated from an interdisciplinary approach between History and Music, in order to discuss the popular song as historical document which articulates the musical text and the verbal text inserted in a creation, production and performance context. |
id |
UFMT_887ea2eb36b2ab639f99050c7e9295de |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/1395 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Grupo Musical Sarã : a canção cuiabana como documento histórico (1971-2001)Canção cuiabanaGrupo Musical SarãHistóriaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIASong from CuiabáSarã Musical GroupHistoryThis dissertation is the result of a research that investigated the musical trajectory of the Grupo Musical Sarã, from Cuiabá-MT, active since 1971 and developed a work of creation and dissemination of the music from Mato Grosso. Led by the artists Zuleica Arruda and Vera Baggetti, composers and singers that participated the life and the cultural movements in Cuiabá. The possess a fairly significant productions of songs, having one LP and two CDs recorded, plus countless concerts, shows and tours performed over the 45 years of existence of the group. Through the analysis of the recorded songs, we sought to investigate how it relates to the social and cultural context and thus reveal important references in building regional representations contained in their songs. Understanding the songs as documentmonument, the analysis was elaborated from an interdisciplinary approach between History and Music, in order to discuss the popular song as historical document which articulates the musical text and the verbal text inserted in a creation, production and performance context.A presente dissertação resulta de pesquisa que investigou a trajetória musical do Grupo Musical Sarã, de Cuiabá-MT, em atividade desde 1971 e que desenvolve um trabalho de criação e divulgação da música mato-grossense, lideradas pelas artistas Zuleica Arruda e Vera Baggetti, compositoras e cantoras que participam da vida e dos movimentos culturais de Cuiabá. Elas possuem uma produção bastante significativa de canções, entre outros trabalhos, contam com um LP e dois CDs gravados, além de inúmeros shows, viagens artísticas e espetáculos realizados ao longo dos 45 anos de existência do grupo. Por meio da análise das canções gravadas, buscou-se investigar o como elas se articulam com o contexto social e cultural e, assim, revelam importantes referências na construção de representações regionais contidas nas suas canções. Entendendo as canções como documento-monumento, a análise foi elaborada a partir de uma abordagem interdisciplinar entre História e Música, no sentido de discutir a canção popular enquanto documento histórico que articula o texto musical e o texto verbal, inseridos num contexto de criação, produção e performance.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Humanas e Sociais (ICHS)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em HistóriaMarques, Ana Mariahttp://lattes.cnpq.br/3982340840178047Marques, Ana Maria637.683.309-82http://lattes.cnpq.br/3982340840178047Vieira, Thaís Leão036.233.826-47http://lattes.cnpq.br/4604071943987756637.683.309-82Matos, Maria Izilda Santos de881.277.968-91http://lattes.cnpq.br/3818957885297532Petroni, Maria Rosa209.326.931-72http://lattes.cnpq.br/5376263419595115Oliveira, Dorit Kolling de2019-09-04T08:59:50Z2016-08-082019-09-04T08:59:50Z2016-05-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisOLIVEIRA, Dorit Kolling de. Grupo Musical Sarã: a canção cuiabana como documento histórico (1971-2001). 2016. 218 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Cuiabá, 2016.http://ri.ufmt.br/handle/1/1395porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2019-09-05T07:03:23Zoai:localhost:1/1395Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2019-09-05T07:03:23Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Grupo Musical Sarã : a canção cuiabana como documento histórico (1971-2001) |
title |
Grupo Musical Sarã : a canção cuiabana como documento histórico (1971-2001) |
spellingShingle |
Grupo Musical Sarã : a canção cuiabana como documento histórico (1971-2001) Oliveira, Dorit Kolling de Canção cuiabana Grupo Musical Sarã História CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA Song from Cuiabá Sarã Musical Group History |
title_short |
Grupo Musical Sarã : a canção cuiabana como documento histórico (1971-2001) |
title_full |
Grupo Musical Sarã : a canção cuiabana como documento histórico (1971-2001) |
title_fullStr |
Grupo Musical Sarã : a canção cuiabana como documento histórico (1971-2001) |
title_full_unstemmed |
Grupo Musical Sarã : a canção cuiabana como documento histórico (1971-2001) |
title_sort |
Grupo Musical Sarã : a canção cuiabana como documento histórico (1971-2001) |
author |
Oliveira, Dorit Kolling de |
author_facet |
Oliveira, Dorit Kolling de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Marques, Ana Maria http://lattes.cnpq.br/3982340840178047 Marques, Ana Maria 637.683.309-82 http://lattes.cnpq.br/3982340840178047 Vieira, Thaís Leão 036.233.826-47 http://lattes.cnpq.br/4604071943987756 637.683.309-82 Matos, Maria Izilda Santos de 881.277.968-91 http://lattes.cnpq.br/3818957885297532 Petroni, Maria Rosa 209.326.931-72 http://lattes.cnpq.br/5376263419595115 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Dorit Kolling de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Canção cuiabana Grupo Musical Sarã História CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA Song from Cuiabá Sarã Musical Group History |
topic |
Canção cuiabana Grupo Musical Sarã História CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA Song from Cuiabá Sarã Musical Group History |
description |
This dissertation is the result of a research that investigated the musical trajectory of the Grupo Musical Sarã, from Cuiabá-MT, active since 1971 and developed a work of creation and dissemination of the music from Mato Grosso. Led by the artists Zuleica Arruda and Vera Baggetti, composers and singers that participated the life and the cultural movements in Cuiabá. The possess a fairly significant productions of songs, having one LP and two CDs recorded, plus countless concerts, shows and tours performed over the 45 years of existence of the group. Through the analysis of the recorded songs, we sought to investigate how it relates to the social and cultural context and thus reveal important references in building regional representations contained in their songs. Understanding the songs as documentmonument, the analysis was elaborated from an interdisciplinary approach between History and Music, in order to discuss the popular song as historical document which articulates the musical text and the verbal text inserted in a creation, production and performance context. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-08-08 2016-05-06 2019-09-04T08:59:50Z 2019-09-04T08:59:50Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
OLIVEIRA, Dorit Kolling de. Grupo Musical Sarã: a canção cuiabana como documento histórico (1971-2001). 2016. 218 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Cuiabá, 2016. http://ri.ufmt.br/handle/1/1395 |
identifier_str_mv |
OLIVEIRA, Dorit Kolling de. Grupo Musical Sarã: a canção cuiabana como documento histórico (1971-2001). 2016. 218 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Cuiabá, 2016. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/1395 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Humanas e Sociais (ICHS) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em História |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Humanas e Sociais (ICHS) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em História |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1804648497230643200 |