Criptografia RSA : uma abordagem para o ensino médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Queiroz, Fabricia Auxiliadora
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/2761
Resumo: The communication by internet demands security in order that information that circulates over the networks does not be in the domain of unauthorized people. The cryptography has the function of protecting this information. Therefore, it is important to comprehend the RSA cryptography, proposing a study in high school. A type of asymmetrical cryptography used in electronic commerce and financial transactions that demand the mathematics, especially the theory of numbers has been studied since elementary school, for its development. Two experiences were performed, one of them with elementary school students approaching some basic contents of theory of numbers, and the other with high school students with the RSA cryptography content. It was perceived interest from the students by the subject and instead teaching the coding and decoding calculations with modular arithmetic, was taught using Euclidean division algorithm.
id UFMT_9ada838a1cd00a08812eff7a986abdd3
oai_identifier_str oai:localhost:1/2761
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling Criptografia RSA : uma abordagem para o ensino médioCriptografiaProposta de ensinoAlgoritmo da divisãoCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICACryptographyTeaching proposalDivision algorithmThe communication by internet demands security in order that information that circulates over the networks does not be in the domain of unauthorized people. The cryptography has the function of protecting this information. Therefore, it is important to comprehend the RSA cryptography, proposing a study in high school. A type of asymmetrical cryptography used in electronic commerce and financial transactions that demand the mathematics, especially the theory of numbers has been studied since elementary school, for its development. Two experiences were performed, one of them with elementary school students approaching some basic contents of theory of numbers, and the other with high school students with the RSA cryptography content. It was perceived interest from the students by the subject and instead teaching the coding and decoding calculations with modular arithmetic, was taught using Euclidean division algorithm.CAPESA comunicação pela internet necessita de segurança para que as informações que circulam pela rede não estejam no domínio de pessoas não autorizadas. A criptografia tem a função de proteger essas informações. Sendo assim, ´e importante compreender a criptografia RSA, propondo um estudo no ensino médio da educação básica. Um tipo de criptografia assimétrica utilizada no comércio eletrônico e transações financeiras que necessita da matemática, especificamente da teoria dos números estudada desde o ensino fundamental, para o seu desenvolvimento. Duas experiências foram realizadas, sendo uma delas com alunos do ensino fundamental abordando alguns conteúdos básicos de teoria dos números, e outra com alunos do ensino médio com o conteúdo de criptografia RSA. Percebeu-se interesse dos alunos pelo assunto e ao invés de ensinar os cálculos de codificação e decodificação com aritmética modular, foi ensinado utilizando algoritmo da divisão de Euclides.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Matemática - PROFMATSouza, Aldi Nestor dehttp://lattes.cnpq.br/3567566431082998Souza, Aldi Nestor de575.792.094-91http://lattes.cnpq.br/3567566431082998Marchi, Reinaldo de194.486.548-98http://lattes.cnpq.br/2175330810250485575.792.094-91Soares, Junior Cesar Alves015.723.741-95http://lattes.cnpq.br/4163232137521462Queiroz, Fabricia Auxiliadora2021-08-16T15:06:17Z2018-05-222021-08-16T15:06:17Z2018-04-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisQUEIROZ, Fabricia Auxiliadora. Criptografia RSA: uma abordagem para o ensino médio. 2018. 90 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática - PROFMAT) - Universidade Federal de Mato Grosso, Campus Universitário do Araguaia, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Barra do Garças, 2018.http://ri.ufmt.br/handle/1/2761porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2021-08-21T07:02:37Zoai:localhost:1/2761Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2021-08-21T07:02:37Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Criptografia RSA : uma abordagem para o ensino médio
title Criptografia RSA : uma abordagem para o ensino médio
spellingShingle Criptografia RSA : uma abordagem para o ensino médio
Queiroz, Fabricia Auxiliadora
Criptografia
Proposta de ensino
Algoritmo da divisão
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Cryptography
Teaching proposal
Division algorithm
title_short Criptografia RSA : uma abordagem para o ensino médio
title_full Criptografia RSA : uma abordagem para o ensino médio
title_fullStr Criptografia RSA : uma abordagem para o ensino médio
title_full_unstemmed Criptografia RSA : uma abordagem para o ensino médio
title_sort Criptografia RSA : uma abordagem para o ensino médio
author Queiroz, Fabricia Auxiliadora
author_facet Queiroz, Fabricia Auxiliadora
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Souza, Aldi Nestor de
http://lattes.cnpq.br/3567566431082998
Souza, Aldi Nestor de
575.792.094-91
http://lattes.cnpq.br/3567566431082998
Marchi, Reinaldo de
194.486.548-98
http://lattes.cnpq.br/2175330810250485
575.792.094-91
Soares, Junior Cesar Alves
015.723.741-95
http://lattes.cnpq.br/4163232137521462
dc.contributor.author.fl_str_mv Queiroz, Fabricia Auxiliadora
dc.subject.por.fl_str_mv Criptografia
Proposta de ensino
Algoritmo da divisão
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Cryptography
Teaching proposal
Division algorithm
topic Criptografia
Proposta de ensino
Algoritmo da divisão
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
Cryptography
Teaching proposal
Division algorithm
description The communication by internet demands security in order that information that circulates over the networks does not be in the domain of unauthorized people. The cryptography has the function of protecting this information. Therefore, it is important to comprehend the RSA cryptography, proposing a study in high school. A type of asymmetrical cryptography used in electronic commerce and financial transactions that demand the mathematics, especially the theory of numbers has been studied since elementary school, for its development. Two experiences were performed, one of them with elementary school students approaching some basic contents of theory of numbers, and the other with high school students with the RSA cryptography content. It was perceived interest from the students by the subject and instead teaching the coding and decoding calculations with modular arithmetic, was taught using Euclidean division algorithm.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-05-22
2018-04-30
2021-08-16T15:06:17Z
2021-08-16T15:06:17Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv QUEIROZ, Fabricia Auxiliadora. Criptografia RSA: uma abordagem para o ensino médio. 2018. 90 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática - PROFMAT) - Universidade Federal de Mato Grosso, Campus Universitário do Araguaia, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Barra do Garças, 2018.
http://ri.ufmt.br/handle/1/2761
identifier_str_mv QUEIROZ, Fabricia Auxiliadora. Criptografia RSA: uma abordagem para o ensino médio. 2018. 90 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática - PROFMAT) - Universidade Federal de Mato Grosso, Campus Universitário do Araguaia, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Barra do Garças, 2018.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/2761
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Matemática - PROFMAT
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Matemática - PROFMAT
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1800846271978668032