Ações identitárias e práticas pedagógicas dos professores Manoki : vivências na Escola Indígena Lino Araxi Irantxe : Aldeia Caititu

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Gonçalina Maria de Jesus
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/5454
Resumo: In this dissertation, our main objective is to investigate the actions that guide the pedagogical practices and, especially, to document the education and language strengthening policies adopted by the teachers of the Lino Araxi Irantxe Indigenous School, located in the Caititu village, in the Tirecatinga Indigenous Land, in Sapezal, in the state of Mato Grosso. Currently, the Irantxe language occupies only the school space and, thus, we saw the need to promote a reflection on the situation experienced by the teachers and students of the community. Methodologically, our investigation is framed as a qualitative research, in which we conducted a bibliographical survey about distinct aspects of the Irantxe people, such as: cultural, historical, linguistic, and social. Besides the theoretical and documental survey, we did a field research, with the purpose of collecting data through interviews and free observations in the village. For the presentation of the results, we established a dialogue between some legal aspects of indigenous school education, the teachers' training path, the school's Political Pedagogical Project, and the data obtained through the interviews. At the end, we have, as a result, a portrait of the indigenous school education policy adopted in the Caititu village; furthermore, we comment on the impact of the pandemic caused by covid-19 on current pedagogical practices.
id UFMT_9e06e8bf9f08e56c5b25d3ed80e425c7
oai_identifier_str oai:localhost:1/5454
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling Ações identitárias e práticas pedagógicas dos professores Manoki : vivências na Escola Indígena Lino Araxi Irantxe : Aldeia CaitituPráticas pedagógicasRevitalização linguísticaEducação escolar indígenaFormação de professoresCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESPedagogical practicesLinguistic revitalizationIndigenous school educationTeacher trainingIn this dissertation, our main objective is to investigate the actions that guide the pedagogical practices and, especially, to document the education and language strengthening policies adopted by the teachers of the Lino Araxi Irantxe Indigenous School, located in the Caititu village, in the Tirecatinga Indigenous Land, in Sapezal, in the state of Mato Grosso. Currently, the Irantxe language occupies only the school space and, thus, we saw the need to promote a reflection on the situation experienced by the teachers and students of the community. Methodologically, our investigation is framed as a qualitative research, in which we conducted a bibliographical survey about distinct aspects of the Irantxe people, such as: cultural, historical, linguistic, and social. Besides the theoretical and documental survey, we did a field research, with the purpose of collecting data through interviews and free observations in the village. For the presentation of the results, we established a dialogue between some legal aspects of indigenous school education, the teachers' training path, the school's Political Pedagogical Project, and the data obtained through the interviews. At the end, we have, as a result, a portrait of the indigenous school education policy adopted in the Caititu village; furthermore, we comment on the impact of the pandemic caused by covid-19 on current pedagogical practices.CAPESNesta dissertação, temos como objetivo principal investigar as ações que norteiam as práticas pedagógicas e, especialmente, documentar as políticas de educação e de fortalecimento linguístico adotadas pelos professores da Escola Indígena Lino Araxi Irantxe, situada na aldeia Caititu, da Terra Indígena Tirecatinga, em Sapezal, no estado de Mato Grosso. Atualmente, a língua Irantxe ocupa apenas o espaço escolar e, com isso, vimos a necessidade de promover uma reflexão sobre a situação vivenciada pelos professores e alunos da comunidade. Metodologicamente, a nossa investigação enquadra-se como uma pesquisa qualitativa, em que realizamos um levantamento bibliográfico acerca de diferentes aspectos do povo Irantxe, tais como: culturais, históricos, linguísticos e sociais. Além do levantamento teórico e documental, fizemos pesquisa de campo, com o intuito de coletar dados por meio de entrevistas e das observações livres na aldeia. Para a apresentação dos resultados, estabelecemos um diálogo entre alguns aspectos legais da educação escolar indígena, do percurso de formação dos professores, do Projeto Político Pedagógico da escola e dos dados obtidos por meio das entrevistas. Ao final, temos, como resultado, um retrato da política de educação escolar indígena adotada na aldeia Caititu, além disso, comentamos o impacto da Pandemia provocada pela covid-19 nas práticas pedagógicas atuais.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Linguagens (IL)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Estudos de LinguagemSantana, Áurea Cavalcantehttp://lattes.cnpq.br/3297258962839120Cintra, Ema Marta Dunck111.156.881-20http://lattes.cnpq.br/7476759989129278Santana, Áurea Cavalcante295.851.981-34http://lattes.cnpq.br/3297258962839120295.851.981-34Borges, Flávia Girardo Botelho776.447.941-15http://lattes.cnpq.br/1362958462280901Santos, Gonçalina Maria de Jesus2024-03-21T18:10:50Z2022-02-212024-03-21T18:10:50Z2021-09-21info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisSANTOS, Gonçalina Maria de Jesus. Ações identitárias e práticas pedagógicas dos professores Manoki: vivências na Escola Indígena Lino Araxi Irantxe: Aldeia Caititu. 2021. 127 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagem) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Linguagens, Cuiabá, 2021.http://ri.ufmt.br/handle/1/5454porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2024-03-27T07:01:12Zoai:localhost:1/5454Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2024-03-27T07:01:12Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Ações identitárias e práticas pedagógicas dos professores Manoki : vivências na Escola Indígena Lino Araxi Irantxe : Aldeia Caititu
title Ações identitárias e práticas pedagógicas dos professores Manoki : vivências na Escola Indígena Lino Araxi Irantxe : Aldeia Caititu
spellingShingle Ações identitárias e práticas pedagógicas dos professores Manoki : vivências na Escola Indígena Lino Araxi Irantxe : Aldeia Caititu
Santos, Gonçalina Maria de Jesus
Práticas pedagógicas
Revitalização linguística
Educação escolar indígena
Formação de professores
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Pedagogical practices
Linguistic revitalization
Indigenous school education
Teacher training
title_short Ações identitárias e práticas pedagógicas dos professores Manoki : vivências na Escola Indígena Lino Araxi Irantxe : Aldeia Caititu
title_full Ações identitárias e práticas pedagógicas dos professores Manoki : vivências na Escola Indígena Lino Araxi Irantxe : Aldeia Caititu
title_fullStr Ações identitárias e práticas pedagógicas dos professores Manoki : vivências na Escola Indígena Lino Araxi Irantxe : Aldeia Caititu
title_full_unstemmed Ações identitárias e práticas pedagógicas dos professores Manoki : vivências na Escola Indígena Lino Araxi Irantxe : Aldeia Caititu
title_sort Ações identitárias e práticas pedagógicas dos professores Manoki : vivências na Escola Indígena Lino Araxi Irantxe : Aldeia Caititu
author Santos, Gonçalina Maria de Jesus
author_facet Santos, Gonçalina Maria de Jesus
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Santana, Áurea Cavalcante
http://lattes.cnpq.br/3297258962839120
Cintra, Ema Marta Dunck
111.156.881-20
http://lattes.cnpq.br/7476759989129278
Santana, Áurea Cavalcante
295.851.981-34
http://lattes.cnpq.br/3297258962839120
295.851.981-34
Borges, Flávia Girardo Botelho
776.447.941-15
http://lattes.cnpq.br/1362958462280901
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Gonçalina Maria de Jesus
dc.subject.por.fl_str_mv Práticas pedagógicas
Revitalização linguística
Educação escolar indígena
Formação de professores
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Pedagogical practices
Linguistic revitalization
Indigenous school education
Teacher training
topic Práticas pedagógicas
Revitalização linguística
Educação escolar indígena
Formação de professores
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Pedagogical practices
Linguistic revitalization
Indigenous school education
Teacher training
description In this dissertation, our main objective is to investigate the actions that guide the pedagogical practices and, especially, to document the education and language strengthening policies adopted by the teachers of the Lino Araxi Irantxe Indigenous School, located in the Caititu village, in the Tirecatinga Indigenous Land, in Sapezal, in the state of Mato Grosso. Currently, the Irantxe language occupies only the school space and, thus, we saw the need to promote a reflection on the situation experienced by the teachers and students of the community. Methodologically, our investigation is framed as a qualitative research, in which we conducted a bibliographical survey about distinct aspects of the Irantxe people, such as: cultural, historical, linguistic, and social. Besides the theoretical and documental survey, we did a field research, with the purpose of collecting data through interviews and free observations in the village. For the presentation of the results, we established a dialogue between some legal aspects of indigenous school education, the teachers' training path, the school's Political Pedagogical Project, and the data obtained through the interviews. At the end, we have, as a result, a portrait of the indigenous school education policy adopted in the Caititu village; furthermore, we comment on the impact of the pandemic caused by covid-19 on current pedagogical practices.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-21
2022-02-21
2024-03-21T18:10:50Z
2024-03-21T18:10:50Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SANTOS, Gonçalina Maria de Jesus. Ações identitárias e práticas pedagógicas dos professores Manoki: vivências na Escola Indígena Lino Araxi Irantxe: Aldeia Caititu. 2021. 127 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagem) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Linguagens, Cuiabá, 2021.
http://ri.ufmt.br/handle/1/5454
identifier_str_mv SANTOS, Gonçalina Maria de Jesus. Ações identitárias e práticas pedagógicas dos professores Manoki: vivências na Escola Indígena Lino Araxi Irantxe: Aldeia Caititu. 2021. 127 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagem) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Linguagens, Cuiabá, 2021.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/5454
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Linguagens (IL)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Linguagens (IL)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagem
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1804648531839942656