Ações identitárias e práticas pedagógicas dos professores Manoki : vivências na Escola Indígena Lino Araxi Irantxe : Aldeia Caititu
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/5454 |
Resumo: | In this dissertation, our main objective is to investigate the actions that guide the pedagogical practices and, especially, to document the education and language strengthening policies adopted by the teachers of the Lino Araxi Irantxe Indigenous School, located in the Caititu village, in the Tirecatinga Indigenous Land, in Sapezal, in the state of Mato Grosso. Currently, the Irantxe language occupies only the school space and, thus, we saw the need to promote a reflection on the situation experienced by the teachers and students of the community. Methodologically, our investigation is framed as a qualitative research, in which we conducted a bibliographical survey about distinct aspects of the Irantxe people, such as: cultural, historical, linguistic, and social. Besides the theoretical and documental survey, we did a field research, with the purpose of collecting data through interviews and free observations in the village. For the presentation of the results, we established a dialogue between some legal aspects of indigenous school education, the teachers' training path, the school's Political Pedagogical Project, and the data obtained through the interviews. At the end, we have, as a result, a portrait of the indigenous school education policy adopted in the Caititu village; furthermore, we comment on the impact of the pandemic caused by covid-19 on current pedagogical practices. |
id |
UFMT_9e06e8bf9f08e56c5b25d3ed80e425c7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/5454 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Ações identitárias e práticas pedagógicas dos professores Manoki : vivências na Escola Indígena Lino Araxi Irantxe : Aldeia CaitituPráticas pedagógicasRevitalização linguísticaEducação escolar indígenaFormação de professoresCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESPedagogical practicesLinguistic revitalizationIndigenous school educationTeacher trainingIn this dissertation, our main objective is to investigate the actions that guide the pedagogical practices and, especially, to document the education and language strengthening policies adopted by the teachers of the Lino Araxi Irantxe Indigenous School, located in the Caititu village, in the Tirecatinga Indigenous Land, in Sapezal, in the state of Mato Grosso. Currently, the Irantxe language occupies only the school space and, thus, we saw the need to promote a reflection on the situation experienced by the teachers and students of the community. Methodologically, our investigation is framed as a qualitative research, in which we conducted a bibliographical survey about distinct aspects of the Irantxe people, such as: cultural, historical, linguistic, and social. Besides the theoretical and documental survey, we did a field research, with the purpose of collecting data through interviews and free observations in the village. For the presentation of the results, we established a dialogue between some legal aspects of indigenous school education, the teachers' training path, the school's Political Pedagogical Project, and the data obtained through the interviews. At the end, we have, as a result, a portrait of the indigenous school education policy adopted in the Caititu village; furthermore, we comment on the impact of the pandemic caused by covid-19 on current pedagogical practices.CAPESNesta dissertação, temos como objetivo principal investigar as ações que norteiam as práticas pedagógicas e, especialmente, documentar as políticas de educação e de fortalecimento linguístico adotadas pelos professores da Escola Indígena Lino Araxi Irantxe, situada na aldeia Caititu, da Terra Indígena Tirecatinga, em Sapezal, no estado de Mato Grosso. Atualmente, a língua Irantxe ocupa apenas o espaço escolar e, com isso, vimos a necessidade de promover uma reflexão sobre a situação vivenciada pelos professores e alunos da comunidade. Metodologicamente, a nossa investigação enquadra-se como uma pesquisa qualitativa, em que realizamos um levantamento bibliográfico acerca de diferentes aspectos do povo Irantxe, tais como: culturais, históricos, linguísticos e sociais. Além do levantamento teórico e documental, fizemos pesquisa de campo, com o intuito de coletar dados por meio de entrevistas e das observações livres na aldeia. Para a apresentação dos resultados, estabelecemos um diálogo entre alguns aspectos legais da educação escolar indígena, do percurso de formação dos professores, do Projeto Político Pedagógico da escola e dos dados obtidos por meio das entrevistas. Ao final, temos, como resultado, um retrato da política de educação escolar indígena adotada na aldeia Caititu, além disso, comentamos o impacto da Pandemia provocada pela covid-19 nas práticas pedagógicas atuais.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Linguagens (IL)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Estudos de LinguagemSantana, Áurea Cavalcantehttp://lattes.cnpq.br/3297258962839120Cintra, Ema Marta Dunck111.156.881-20http://lattes.cnpq.br/7476759989129278Santana, Áurea Cavalcante295.851.981-34http://lattes.cnpq.br/3297258962839120295.851.981-34Borges, Flávia Girardo Botelho776.447.941-15http://lattes.cnpq.br/1362958462280901Santos, Gonçalina Maria de Jesus2024-03-21T18:10:50Z2022-02-212024-03-21T18:10:50Z2021-09-21info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisSANTOS, Gonçalina Maria de Jesus. Ações identitárias e práticas pedagógicas dos professores Manoki: vivências na Escola Indígena Lino Araxi Irantxe: Aldeia Caititu. 2021. 127 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagem) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Linguagens, Cuiabá, 2021.http://ri.ufmt.br/handle/1/5454porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2024-03-27T07:01:12Zoai:localhost:1/5454Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2024-03-27T07:01:12Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ações identitárias e práticas pedagógicas dos professores Manoki : vivências na Escola Indígena Lino Araxi Irantxe : Aldeia Caititu |
title |
Ações identitárias e práticas pedagógicas dos professores Manoki : vivências na Escola Indígena Lino Araxi Irantxe : Aldeia Caititu |
spellingShingle |
Ações identitárias e práticas pedagógicas dos professores Manoki : vivências na Escola Indígena Lino Araxi Irantxe : Aldeia Caititu Santos, Gonçalina Maria de Jesus Práticas pedagógicas Revitalização linguística Educação escolar indígena Formação de professores CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Pedagogical practices Linguistic revitalization Indigenous school education Teacher training |
title_short |
Ações identitárias e práticas pedagógicas dos professores Manoki : vivências na Escola Indígena Lino Araxi Irantxe : Aldeia Caititu |
title_full |
Ações identitárias e práticas pedagógicas dos professores Manoki : vivências na Escola Indígena Lino Araxi Irantxe : Aldeia Caititu |
title_fullStr |
Ações identitárias e práticas pedagógicas dos professores Manoki : vivências na Escola Indígena Lino Araxi Irantxe : Aldeia Caititu |
title_full_unstemmed |
Ações identitárias e práticas pedagógicas dos professores Manoki : vivências na Escola Indígena Lino Araxi Irantxe : Aldeia Caititu |
title_sort |
Ações identitárias e práticas pedagógicas dos professores Manoki : vivências na Escola Indígena Lino Araxi Irantxe : Aldeia Caititu |
author |
Santos, Gonçalina Maria de Jesus |
author_facet |
Santos, Gonçalina Maria de Jesus |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Santana, Áurea Cavalcante http://lattes.cnpq.br/3297258962839120 Cintra, Ema Marta Dunck 111.156.881-20 http://lattes.cnpq.br/7476759989129278 Santana, Áurea Cavalcante 295.851.981-34 http://lattes.cnpq.br/3297258962839120 295.851.981-34 Borges, Flávia Girardo Botelho 776.447.941-15 http://lattes.cnpq.br/1362958462280901 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Gonçalina Maria de Jesus |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Práticas pedagógicas Revitalização linguística Educação escolar indígena Formação de professores CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Pedagogical practices Linguistic revitalization Indigenous school education Teacher training |
topic |
Práticas pedagógicas Revitalização linguística Educação escolar indígena Formação de professores CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Pedagogical practices Linguistic revitalization Indigenous school education Teacher training |
description |
In this dissertation, our main objective is to investigate the actions that guide the pedagogical practices and, especially, to document the education and language strengthening policies adopted by the teachers of the Lino Araxi Irantxe Indigenous School, located in the Caititu village, in the Tirecatinga Indigenous Land, in Sapezal, in the state of Mato Grosso. Currently, the Irantxe language occupies only the school space and, thus, we saw the need to promote a reflection on the situation experienced by the teachers and students of the community. Methodologically, our investigation is framed as a qualitative research, in which we conducted a bibliographical survey about distinct aspects of the Irantxe people, such as: cultural, historical, linguistic, and social. Besides the theoretical and documental survey, we did a field research, with the purpose of collecting data through interviews and free observations in the village. For the presentation of the results, we established a dialogue between some legal aspects of indigenous school education, the teachers' training path, the school's Political Pedagogical Project, and the data obtained through the interviews. At the end, we have, as a result, a portrait of the indigenous school education policy adopted in the Caititu village; furthermore, we comment on the impact of the pandemic caused by covid-19 on current pedagogical practices. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-21 2022-02-21 2024-03-21T18:10:50Z 2024-03-21T18:10:50Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SANTOS, Gonçalina Maria de Jesus. Ações identitárias e práticas pedagógicas dos professores Manoki: vivências na Escola Indígena Lino Araxi Irantxe: Aldeia Caititu. 2021. 127 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagem) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Linguagens, Cuiabá, 2021. http://ri.ufmt.br/handle/1/5454 |
identifier_str_mv |
SANTOS, Gonçalina Maria de Jesus. Ações identitárias e práticas pedagógicas dos professores Manoki: vivências na Escola Indígena Lino Araxi Irantxe: Aldeia Caititu. 2021. 127 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Linguagem) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Linguagens, Cuiabá, 2021. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/5454 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Linguagens (IL) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Linguagens (IL) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1804648531839942656 |