A beleza da geometria das estações do ano
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/398 |
Resumo: | To present alternatives that can contribute to the teaching of mathematics, especially when it is about to Geometry, it is very important for students can relate their everyday life with mathematical concepts. In this way, this work seeks to address in an interdisciplinary way mathematical concepts and their meanings, which precede and which are necessary for a significant learning of the content of the Seasons in a view of Geography and Natural Sciences. For this, it was designed a support teaching material, with the aim of helping teachers who work with this theme. The purpose of this material is anchored in the realization of direct meetings to present the concepts providing opportunities for negotiation of meaning, essential condition for significative learning. Thus, there were five meetings with students of the first year of high school of Environment Integrated Technical Course, of Federal Institute of Mato Grosso, Campus Cuiabá - Bela Vista, seeking an integration between the disciplines Mathematics, Geography and Sciences. From the activities carried out during these meetings it was possible to confirm that the proposed interdisciplinarity between these disciplines contributed significantly with the learning of concepts, until then unknown by most students. |
id |
UFMT_a08901d995032c2f21ae5c5511b8ef3c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/398 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
A beleza da geometria das estações do anoGeometriaEstações do anoInterdisciplinaridadeAprendizagem significativaCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRAGeometrySeasonsInterdisciplinaritySignificative learningTo present alternatives that can contribute to the teaching of mathematics, especially when it is about to Geometry, it is very important for students can relate their everyday life with mathematical concepts. In this way, this work seeks to address in an interdisciplinary way mathematical concepts and their meanings, which precede and which are necessary for a significant learning of the content of the Seasons in a view of Geography and Natural Sciences. For this, it was designed a support teaching material, with the aim of helping teachers who work with this theme. The purpose of this material is anchored in the realization of direct meetings to present the concepts providing opportunities for negotiation of meaning, essential condition for significative learning. Thus, there were five meetings with students of the first year of high school of Environment Integrated Technical Course, of Federal Institute of Mato Grosso, Campus Cuiabá - Bela Vista, seeking an integration between the disciplines Mathematics, Geography and Sciences. From the activities carried out during these meetings it was possible to confirm that the proposed interdisciplinarity between these disciplines contributed significantly with the learning of concepts, until then unknown by most students.Apresentar alternativas que possam contribuir com o ensino da Matemática, principalmente quando se trata da Geometria, é de suma importância para os alunos conseguirem relacionar o seu cotidiano com conceitos matemáticos. Dessa forma, esse trabalho procura abordar de forma interdisciplinar termos ou conceitos matemáticos, e seus significados, que antecedem e que são necessários para uma aprendizagem significativa do conteúdo Estações do Ano numa visão da Geografia e das Ciências Naturais. Para isso, foi elaborado um material didático de apoio, com o objetivo de auxiliar os professores que trabalham com esse tema e a proposta desse material está ancorada na realização de encontros presenciais para discussão dos conteúdos. Assim, foram realizados cinco encontros com alunos do primeiro ano do ensino médio do Curso Técnico Integrado em Meio Ambiente, do Instituto Federal de Mato Grosso, Campus Cuiabá – Bela Vista, buscando uma integração entre as disciplinas Matemática, Geografia e Ciências. A partir das atividades realizadas ao longo desses encontros foi possível observar que a interdisciplinaridade proposta entre essas disciplinas contribuiu significativamente com a aprendizagem de conceitos, até então desconhecidos pela maioria dos alunos.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Física (IF)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Ensino de Ciências NaturaisPaulo, Iramaia Jorge Cabral deBarros, Marcelo Paes dehttp://lattes.cnpq.br/0322922106383445http://lattes.cnpq.br/4357894521892427Paulo, Iramaia Jorge Cabral de378.612.551-15http://lattes.cnpq.br/4357894521892427Barros, Marcelo Paes de594.274.341-04http://lattes.cnpq.br/0322922106383445378.612.551-15594.274.341-04Nascimento, Edgar461.040.031.68http://lattes.cnpq.br/3299432221690921Atanásio, Maurino2017-07-26T16:50:12Z2015-12-142017-07-26T16:50:12Z2014-09-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisATANÁSIO, Maurino. A beleza da geometria das estações do ano. 2014. 191 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2014.http://ri.ufmt.br/handle/1/398porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2017-08-06T07:00:53Zoai:localhost:1/398Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2017-08-06T07:00:53Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A beleza da geometria das estações do ano |
title |
A beleza da geometria das estações do ano |
spellingShingle |
A beleza da geometria das estações do ano Atanásio, Maurino Geometria Estações do ano Interdisciplinaridade Aprendizagem significativa CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA Geometry Seasons Interdisciplinarity Significative learning |
title_short |
A beleza da geometria das estações do ano |
title_full |
A beleza da geometria das estações do ano |
title_fullStr |
A beleza da geometria das estações do ano |
title_full_unstemmed |
A beleza da geometria das estações do ano |
title_sort |
A beleza da geometria das estações do ano |
author |
Atanásio, Maurino |
author_facet |
Atanásio, Maurino |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Paulo, Iramaia Jorge Cabral de Barros, Marcelo Paes de http://lattes.cnpq.br/0322922106383445 http://lattes.cnpq.br/4357894521892427 Paulo, Iramaia Jorge Cabral de 378.612.551-15 http://lattes.cnpq.br/4357894521892427 Barros, Marcelo Paes de 594.274.341-04 http://lattes.cnpq.br/0322922106383445 378.612.551-15 594.274.341-04 Nascimento, Edgar 461.040.031.68 http://lattes.cnpq.br/3299432221690921 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Atanásio, Maurino |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Geometria Estações do ano Interdisciplinaridade Aprendizagem significativa CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA Geometry Seasons Interdisciplinarity Significative learning |
topic |
Geometria Estações do ano Interdisciplinaridade Aprendizagem significativa CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA Geometry Seasons Interdisciplinarity Significative learning |
description |
To present alternatives that can contribute to the teaching of mathematics, especially when it is about to Geometry, it is very important for students can relate their everyday life with mathematical concepts. In this way, this work seeks to address in an interdisciplinary way mathematical concepts and their meanings, which precede and which are necessary for a significant learning of the content of the Seasons in a view of Geography and Natural Sciences. For this, it was designed a support teaching material, with the aim of helping teachers who work with this theme. The purpose of this material is anchored in the realization of direct meetings to present the concepts providing opportunities for negotiation of meaning, essential condition for significative learning. Thus, there were five meetings with students of the first year of high school of Environment Integrated Technical Course, of Federal Institute of Mato Grosso, Campus Cuiabá - Bela Vista, seeking an integration between the disciplines Mathematics, Geography and Sciences. From the activities carried out during these meetings it was possible to confirm that the proposed interdisciplinarity between these disciplines contributed significantly with the learning of concepts, until then unknown by most students. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-09-29 2015-12-14 2017-07-26T16:50:12Z 2017-07-26T16:50:12Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ATANÁSIO, Maurino. A beleza da geometria das estações do ano. 2014. 191 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2014. http://ri.ufmt.br/handle/1/398 |
identifier_str_mv |
ATANÁSIO, Maurino. A beleza da geometria das estações do ano. 2014. 191 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2014. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/398 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Física (IF) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Física (IF) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1804648489708158976 |