A beleza da geometria das estações do ano

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Atanásio, Maurino
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/398
Resumo: To present alternatives that can contribute to the teaching of mathematics, especially when it is about to Geometry, it is very important for students can relate their everyday life with mathematical concepts. In this way, this work seeks to address in an interdisciplinary way mathematical concepts and their meanings, which precede and which are necessary for a significant learning of the content of the Seasons in a view of Geography and Natural Sciences. For this, it was designed a support teaching material, with the aim of helping teachers who work with this theme. The purpose of this material is anchored in the realization of direct meetings to present the concepts providing opportunities for negotiation of meaning, essential condition for significative learning. Thus, there were five meetings with students of the first year of high school of Environment Integrated Technical Course, of Federal Institute of Mato Grosso, Campus Cuiabá - Bela Vista, seeking an integration between the disciplines Mathematics, Geography and Sciences. From the activities carried out during these meetings it was possible to confirm that the proposed interdisciplinarity between these disciplines contributed significantly with the learning of concepts, until then unknown by most students.
id UFMT_a08901d995032c2f21ae5c5511b8ef3c
oai_identifier_str oai:localhost:1/398
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling A beleza da geometria das estações do anoGeometriaEstações do anoInterdisciplinaridadeAprendizagem significativaCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRAGeometrySeasonsInterdisciplinaritySignificative learningTo present alternatives that can contribute to the teaching of mathematics, especially when it is about to Geometry, it is very important for students can relate their everyday life with mathematical concepts. In this way, this work seeks to address in an interdisciplinary way mathematical concepts and their meanings, which precede and which are necessary for a significant learning of the content of the Seasons in a view of Geography and Natural Sciences. For this, it was designed a support teaching material, with the aim of helping teachers who work with this theme. The purpose of this material is anchored in the realization of direct meetings to present the concepts providing opportunities for negotiation of meaning, essential condition for significative learning. Thus, there were five meetings with students of the first year of high school of Environment Integrated Technical Course, of Federal Institute of Mato Grosso, Campus Cuiabá - Bela Vista, seeking an integration between the disciplines Mathematics, Geography and Sciences. From the activities carried out during these meetings it was possible to confirm that the proposed interdisciplinarity between these disciplines contributed significantly with the learning of concepts, until then unknown by most students.Apresentar alternativas que possam contribuir com o ensino da Matemática, principalmente quando se trata da Geometria, é de suma importância para os alunos conseguirem relacionar o seu cotidiano com conceitos matemáticos. Dessa forma, esse trabalho procura abordar de forma interdisciplinar termos ou conceitos matemáticos, e seus significados, que antecedem e que são necessários para uma aprendizagem significativa do conteúdo Estações do Ano numa visão da Geografia e das Ciências Naturais. Para isso, foi elaborado um material didático de apoio, com o objetivo de auxiliar os professores que trabalham com esse tema e a proposta desse material está ancorada na realização de encontros presenciais para discussão dos conteúdos. Assim, foram realizados cinco encontros com alunos do primeiro ano do ensino médio do Curso Técnico Integrado em Meio Ambiente, do Instituto Federal de Mato Grosso, Campus Cuiabá – Bela Vista, buscando uma integração entre as disciplinas Matemática, Geografia e Ciências. A partir das atividades realizadas ao longo desses encontros foi possível observar que a interdisciplinaridade proposta entre essas disciplinas contribuiu significativamente com a aprendizagem de conceitos, até então desconhecidos pela maioria dos alunos.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Física (IF)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Ensino de Ciências NaturaisPaulo, Iramaia Jorge Cabral deBarros, Marcelo Paes dehttp://lattes.cnpq.br/0322922106383445http://lattes.cnpq.br/4357894521892427Paulo, Iramaia Jorge Cabral de378.612.551-15http://lattes.cnpq.br/4357894521892427Barros, Marcelo Paes de594.274.341-04http://lattes.cnpq.br/0322922106383445378.612.551-15594.274.341-04Nascimento, Edgar461.040.031.68http://lattes.cnpq.br/3299432221690921Atanásio, Maurino2017-07-26T16:50:12Z2015-12-142017-07-26T16:50:12Z2014-09-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisATANÁSIO, Maurino. A beleza da geometria das estações do ano. 2014. 191 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2014.http://ri.ufmt.br/handle/1/398porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2017-08-06T07:00:53Zoai:localhost:1/398Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2017-08-06T07:00:53Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv A beleza da geometria das estações do ano
title A beleza da geometria das estações do ano
spellingShingle A beleza da geometria das estações do ano
Atanásio, Maurino
Geometria
Estações do ano
Interdisciplinaridade
Aprendizagem significativa
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
Geometry
Seasons
Interdisciplinarity
Significative learning
title_short A beleza da geometria das estações do ano
title_full A beleza da geometria das estações do ano
title_fullStr A beleza da geometria das estações do ano
title_full_unstemmed A beleza da geometria das estações do ano
title_sort A beleza da geometria das estações do ano
author Atanásio, Maurino
author_facet Atanásio, Maurino
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Paulo, Iramaia Jorge Cabral de
Barros, Marcelo Paes de
http://lattes.cnpq.br/0322922106383445
http://lattes.cnpq.br/4357894521892427
Paulo, Iramaia Jorge Cabral de
378.612.551-15
http://lattes.cnpq.br/4357894521892427
Barros, Marcelo Paes de
594.274.341-04
http://lattes.cnpq.br/0322922106383445
378.612.551-15
594.274.341-04
Nascimento, Edgar
461.040.031.68
http://lattes.cnpq.br/3299432221690921
dc.contributor.author.fl_str_mv Atanásio, Maurino
dc.subject.por.fl_str_mv Geometria
Estações do ano
Interdisciplinaridade
Aprendizagem significativa
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
Geometry
Seasons
Interdisciplinarity
Significative learning
topic Geometria
Estações do ano
Interdisciplinaridade
Aprendizagem significativa
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
Geometry
Seasons
Interdisciplinarity
Significative learning
description To present alternatives that can contribute to the teaching of mathematics, especially when it is about to Geometry, it is very important for students can relate their everyday life with mathematical concepts. In this way, this work seeks to address in an interdisciplinary way mathematical concepts and their meanings, which precede and which are necessary for a significant learning of the content of the Seasons in a view of Geography and Natural Sciences. For this, it was designed a support teaching material, with the aim of helping teachers who work with this theme. The purpose of this material is anchored in the realization of direct meetings to present the concepts providing opportunities for negotiation of meaning, essential condition for significative learning. Thus, there were five meetings with students of the first year of high school of Environment Integrated Technical Course, of Federal Institute of Mato Grosso, Campus Cuiabá - Bela Vista, seeking an integration between the disciplines Mathematics, Geography and Sciences. From the activities carried out during these meetings it was possible to confirm that the proposed interdisciplinarity between these disciplines contributed significantly with the learning of concepts, until then unknown by most students.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-09-29
2015-12-14
2017-07-26T16:50:12Z
2017-07-26T16:50:12Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ATANÁSIO, Maurino. A beleza da geometria das estações do ano. 2014. 191 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2014.
http://ri.ufmt.br/handle/1/398
identifier_str_mv ATANÁSIO, Maurino. A beleza da geometria das estações do ano. 2014. 191 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2014.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/398
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Física (IF)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Física (IF)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1804648489708158976