Do cárcere à cena : corpos atravessados na dança performativa Para Menores
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/3169 |
Resumo: | Is it possible to construct a poetic dance / performance from the encounter between a ballerina's body and the bodies of imprisoned youth? Considering that the body, in contemporary dance and performance is the place where actions are engendered for the scene, this study discusses the issues that involved the performative dance creation process. Reflects on the memories of a conflict experience as a dance teacher at the Cuiabá Socio-Educational Center (CASE-MT), which triggered the process of creating the scenic event and writing. Cartography as thought by Deleuze and Guattari and expanded by Sueli Rolnik was adopted as a methodological resource, as it is closer to contemporary artistic poetics. Reality and fiction, art and life, theory and practice intertwinedwith each other. Theorists like Michel Foucault, docile bodies; José Gil, paradoxical body; Larrosa, experience; Doubrovsy, self-fiction and Halbwachs, memory supported the construction of a map of perceptions, movements, scenes gestures, intensities of the record of this work. After traversing countless paths to the spelling of text and dance, it is clear that a poetics in contemporary dance can be built from the memories of a relationship of affection between bodies that, at the same time, were strangely recognized and recognized within each other. a system called "socioeducation". |
id |
UFMT_a7c8b219ad5267fc7fe226f5dae70e3e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/3169 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Do cárcere à cena : corpos atravessados na dança performativa Para MenoresDança performativaCorpoAutoficçãoSocioeducaçãoPara MenoresCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESPerformative danceBodyAutofictionSocioeducationPara MenoresIs it possible to construct a poetic dance / performance from the encounter between a ballerina's body and the bodies of imprisoned youth? Considering that the body, in contemporary dance and performance is the place where actions are engendered for the scene, this study discusses the issues that involved the performative dance creation process. Reflects on the memories of a conflict experience as a dance teacher at the Cuiabá Socio-Educational Center (CASE-MT), which triggered the process of creating the scenic event and writing. Cartography as thought by Deleuze and Guattari and expanded by Sueli Rolnik was adopted as a methodological resource, as it is closer to contemporary artistic poetics. Reality and fiction, art and life, theory and practice intertwinedwith each other. Theorists like Michel Foucault, docile bodies; José Gil, paradoxical body; Larrosa, experience; Doubrovsy, self-fiction and Halbwachs, memory supported the construction of a map of perceptions, movements, scenes gestures, intensities of the record of this work. After traversing countless paths to the spelling of text and dance, it is clear that a poetics in contemporary dance can be built from the memories of a relationship of affection between bodies that, at the same time, were strangely recognized and recognized within each other. a system called "socioeducation".É possível criar uma poética em dança/performance a partir do encontro entre um corpo de bailarina e os corpos de jovens encarcerados? Tendo em vista que o corpo, na dança contemporânea e na performance é o lugar de engendramento das ações para a cena, este estudo discute as questões que envolveram o processo de criação dança performativa Para Menores. Faz uma reflexão sobre as memórias de uma experiência de conflitos na condição de professora de dança no Centro de Atendimento Socioeducativo de Cuiabá (CASE-MT), que disparou o processo de criação do evento cênico e desta escrita. A cartografia como pensada por Deleuze e Guattari e ampliada por Sueli Rolnik foi adotada como recurso metodológico, por estar mais próximo das poéticas artísticas contemporâneas. Realidade e ficção, arte e vida, teoria e prática imbricadas umas nas outras. Teóricos como Michel Foucault, corpos dóceis; José Gil, corpo paradoxal; Larrosa, experiência; Doubrovsy, autoficção e Halbwachs, memória apoiaram na construção de um mapa de percepções, movimentos, gestos cenas, intensidades do registro deste trabalho. Após percorrer inúmeros trajetos para a grafia do texto e da dança, percebe-se que uma poética em dança contemporânea pode ser construída a partir das memórias de uma relação de afectos entre corpos que, ao mesmo tempo se estranharam e se reconheceram, dentro de um sistema chamado de "socioeducação".Universidade Federal de Mato GrossoBrasilFaculdade de Comunicação e Artes (FCA)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Estudos de Cultura ContemporâneaAzevedo, Maria Thereza de Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/8345268053922687Azevedo, Maria Thereza de Oliveira546.410.717-72http://lattes.cnpq.br/8345268053922687Gushiken, Yuji667.836.741-34http://lattes.cnpq.br/4697447223916653546.410.717-72Grando, Beleni Salete274.549.751-00http://lattes.cnpq.br/2322323427528838Leal, Mara Lucia100.023.538-65http://lattes.cnpq.br/9710632359254853Oliveira, Erika Carolina Cunha Rizza de278.391.938-97http://lattes.cnpq.br/9043452286622557Victorino, Elka Moura2022-02-07T18:59:23Z2021-03-232022-02-07T18:59:23Z2019-12-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisVICTORINO, Elka Moura. Do cárcere à cena: corpos atravessados na dança performativa Para Menores. 2019. 161 f. Tese (Doutorado em Estudos de Cultura Contemporânea) - Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Comunicação e Artes, Cuiabá, 2019.http://ri.ufmt.br/handle/1/3169porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2022-02-18T06:05:55Zoai:localhost:1/3169Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2022-02-18T06:05:55Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Do cárcere à cena : corpos atravessados na dança performativa Para Menores |
title |
Do cárcere à cena : corpos atravessados na dança performativa Para Menores |
spellingShingle |
Do cárcere à cena : corpos atravessados na dança performativa Para Menores Victorino, Elka Moura Dança performativa Corpo Autoficção Socioeducação Para Menores CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Performative dance Body Autofiction Socioeducation Para Menores |
title_short |
Do cárcere à cena : corpos atravessados na dança performativa Para Menores |
title_full |
Do cárcere à cena : corpos atravessados na dança performativa Para Menores |
title_fullStr |
Do cárcere à cena : corpos atravessados na dança performativa Para Menores |
title_full_unstemmed |
Do cárcere à cena : corpos atravessados na dança performativa Para Menores |
title_sort |
Do cárcere à cena : corpos atravessados na dança performativa Para Menores |
author |
Victorino, Elka Moura |
author_facet |
Victorino, Elka Moura |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Azevedo, Maria Thereza de Oliveira http://lattes.cnpq.br/8345268053922687 Azevedo, Maria Thereza de Oliveira 546.410.717-72 http://lattes.cnpq.br/8345268053922687 Gushiken, Yuji 667.836.741-34 http://lattes.cnpq.br/4697447223916653 546.410.717-72 Grando, Beleni Salete 274.549.751-00 http://lattes.cnpq.br/2322323427528838 Leal, Mara Lucia 100.023.538-65 http://lattes.cnpq.br/9710632359254853 Oliveira, Erika Carolina Cunha Rizza de 278.391.938-97 http://lattes.cnpq.br/9043452286622557 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Victorino, Elka Moura |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Dança performativa Corpo Autoficção Socioeducação Para Menores CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Performative dance Body Autofiction Socioeducation Para Menores |
topic |
Dança performativa Corpo Autoficção Socioeducação Para Menores CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Performative dance Body Autofiction Socioeducation Para Menores |
description |
Is it possible to construct a poetic dance / performance from the encounter between a ballerina's body and the bodies of imprisoned youth? Considering that the body, in contemporary dance and performance is the place where actions are engendered for the scene, this study discusses the issues that involved the performative dance creation process. Reflects on the memories of a conflict experience as a dance teacher at the Cuiabá Socio-Educational Center (CASE-MT), which triggered the process of creating the scenic event and writing. Cartography as thought by Deleuze and Guattari and expanded by Sueli Rolnik was adopted as a methodological resource, as it is closer to contemporary artistic poetics. Reality and fiction, art and life, theory and practice intertwinedwith each other. Theorists like Michel Foucault, docile bodies; José Gil, paradoxical body; Larrosa, experience; Doubrovsy, self-fiction and Halbwachs, memory supported the construction of a map of perceptions, movements, scenes gestures, intensities of the record of this work. After traversing countless paths to the spelling of text and dance, it is clear that a poetics in contemporary dance can be built from the memories of a relationship of affection between bodies that, at the same time, were strangely recognized and recognized within each other. a system called "socioeducation". |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-05 2021-03-23 2022-02-07T18:59:23Z 2022-02-07T18:59:23Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
VICTORINO, Elka Moura. Do cárcere à cena: corpos atravessados na dança performativa Para Menores. 2019. 161 f. Tese (Doutorado em Estudos de Cultura Contemporânea) - Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Comunicação e Artes, Cuiabá, 2019. http://ri.ufmt.br/handle/1/3169 |
identifier_str_mv |
VICTORINO, Elka Moura. Do cárcere à cena: corpos atravessados na dança performativa Para Menores. 2019. 161 f. Tese (Doutorado em Estudos de Cultura Contemporânea) - Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Comunicação e Artes, Cuiabá, 2019. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/3169 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Faculdade de Comunicação e Artes (FCA) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Estudos de Cultura Contemporânea |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Faculdade de Comunicação e Artes (FCA) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Estudos de Cultura Contemporânea |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1804648511624445952 |