Sala de aula, um sistema autopoiético para a educação em saúde com uso do aplicativo SAMBI

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Steinert, Monica Érika Pardin
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/4180
Resumo: This work aimed to create application software (application) as an educational product, with the purpose of inserting pedagogically the cell phone in the classroom. The creation of this product and its insertion in the school consists of a formative process for the authors and the researched school community, seeking improvement in the management of the TDIC that results in an increase of competences for the emancipation of the school collective. The application has the purpose of addressing in contexts, diseases and health problems of regional scope, associated to the Five Realms of living beings. Health, an essential condition for the maintenance of life, is a multidisciplinary theme, advocated by the World Health Organization (WHO) as intersectoral because it advocates collective and political articulations capable of mobilizing diverse sectors of society, including schools. A research with elements of action research was accomplished, through a pedagogical proposal based on health education to insert the pedagogically the cell phone in the classroom. Observation, content analysis of activities and data obtained in product evaluation within a teaching-learning process showed emerging possibilities, based on alternative modes of team work based on cooperation. And the classroom as a research scenario, is presented as an autopoietic social system responsive, from the epistemological point of view, in a search for appropriation of the theoretical assumptions of Maturana and Varela, Luhmann and Bertalanffy.
id UFMT_b137d496ee2ac1e3988e6ce87b4825b9
oai_identifier_str oai:localhost:1/4180
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling Sala de aula, um sistema autopoiético para a educação em saúde com uso do aplicativo SAMBIBiologiaSaúdeBYODSistemas autopoiéticosCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRABiologyHealthBYODAutopoiesis systemThis work aimed to create application software (application) as an educational product, with the purpose of inserting pedagogically the cell phone in the classroom. The creation of this product and its insertion in the school consists of a formative process for the authors and the researched school community, seeking improvement in the management of the TDIC that results in an increase of competences for the emancipation of the school collective. The application has the purpose of addressing in contexts, diseases and health problems of regional scope, associated to the Five Realms of living beings. Health, an essential condition for the maintenance of life, is a multidisciplinary theme, advocated by the World Health Organization (WHO) as intersectoral because it advocates collective and political articulations capable of mobilizing diverse sectors of society, including schools. A research with elements of action research was accomplished, through a pedagogical proposal based on health education to insert the pedagogically the cell phone in the classroom. Observation, content analysis of activities and data obtained in product evaluation within a teaching-learning process showed emerging possibilities, based on alternative modes of team work based on cooperation. And the classroom as a research scenario, is presented as an autopoietic social system responsive, from the epistemological point of view, in a search for appropriation of the theoretical assumptions of Maturana and Varela, Luhmann and Bertalanffy.Este trabalho teve como objetivo a criação de um software de aplicação (aplicativo), enquanto produto educacional, com o propósito de inserir pedagogicamente o celular na sala de aula. A criação deste produto e sua inserção na escola consistem em um processo formativo para as autoras e comunidade escolar pesquisada, buscando melhoria no manejo das TDIC que redunde em um aumento de competências para a emancipação do coletivo escolar. O aplicativo tem a finalidade de abordar em contextos, doenças e agravos à saúde de âmbito regional, associados aos Cinco Reinos de seres vivos. A saúde, condição essencial para a manutenção da vida, é um tema multidisciplinar, preconizado pela Organização Mundial da Saúde (OMS) como intersetorial porque preconiza articulações coletivas e políticas capazes de mobilizar diversos setores da sociedade, incluindo a escola. Uma pesquisa com elementos de pesquisa-ação foi realizada, por meio de proposta pedagógica baseada em educação em saúde para inserir o pedagogicamente o celular na sala de aula. Observação, análise de conteúdos das atividades e dados obtidos em avaliação do produto dentro de um processo de ensino-aprendizagem mostraram possibilidades emergentes, baseadas em modos alternativos de trabalho equipe pautados em cooperação. E a sala de aula como cenário da pesquisa, é apresentada como um sistema social autopoiético responsivo, do ponto de vista epistemológico, em uma busca de apropriação dos pressupostos teóricos de Maturana e Varela, Luhmann e Bertalanffy.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Física (IF)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de Ciências NaturaisHardoim, Edna Lopeshttp://lattes.cnpq.br/7813077353342953Hardoim, Edna Lopes663.553.117-34http://lattes.cnpq.br/7813077353342953Mansilla, Débora Eriléia Pedrotti569.620.701-44http://lattes.cnpq.br/7018286591963865663.553.117-34Kalhil, Josefina Diosdada Barrera533.810.172-68http://lattes.cnpq.br/3175179523669781Steinert, Monica Érika Pardin2023-06-19T12:32:10Z2017-04-262023-06-19T12:32:10Z2017-03-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisSTEINERT, Monica Érika Pardin. Sala de aula, um sistema autopoiético para a educação em saúde com uso do aplicativo SAMBI. 2017. 145 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2017.http://ri.ufmt.br/handle/1/4180porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-06-27T09:35:37Zoai:localhost:1/4180Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-06-27T09:35:37Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Sala de aula, um sistema autopoiético para a educação em saúde com uso do aplicativo SAMBI
title Sala de aula, um sistema autopoiético para a educação em saúde com uso do aplicativo SAMBI
spellingShingle Sala de aula, um sistema autopoiético para a educação em saúde com uso do aplicativo SAMBI
Steinert, Monica Érika Pardin
Biologia
Saúde
BYOD
Sistemas autopoiéticos
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
Biology
Health
BYOD
Autopoiesis system
title_short Sala de aula, um sistema autopoiético para a educação em saúde com uso do aplicativo SAMBI
title_full Sala de aula, um sistema autopoiético para a educação em saúde com uso do aplicativo SAMBI
title_fullStr Sala de aula, um sistema autopoiético para a educação em saúde com uso do aplicativo SAMBI
title_full_unstemmed Sala de aula, um sistema autopoiético para a educação em saúde com uso do aplicativo SAMBI
title_sort Sala de aula, um sistema autopoiético para a educação em saúde com uso do aplicativo SAMBI
author Steinert, Monica Érika Pardin
author_facet Steinert, Monica Érika Pardin
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Hardoim, Edna Lopes
http://lattes.cnpq.br/7813077353342953
Hardoim, Edna Lopes
663.553.117-34
http://lattes.cnpq.br/7813077353342953
Mansilla, Débora Eriléia Pedrotti
569.620.701-44
http://lattes.cnpq.br/7018286591963865
663.553.117-34
Kalhil, Josefina Diosdada Barrera
533.810.172-68
http://lattes.cnpq.br/3175179523669781
dc.contributor.author.fl_str_mv Steinert, Monica Érika Pardin
dc.subject.por.fl_str_mv Biologia
Saúde
BYOD
Sistemas autopoiéticos
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
Biology
Health
BYOD
Autopoiesis system
topic Biologia
Saúde
BYOD
Sistemas autopoiéticos
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA
Biology
Health
BYOD
Autopoiesis system
description This work aimed to create application software (application) as an educational product, with the purpose of inserting pedagogically the cell phone in the classroom. The creation of this product and its insertion in the school consists of a formative process for the authors and the researched school community, seeking improvement in the management of the TDIC that results in an increase of competences for the emancipation of the school collective. The application has the purpose of addressing in contexts, diseases and health problems of regional scope, associated to the Five Realms of living beings. Health, an essential condition for the maintenance of life, is a multidisciplinary theme, advocated by the World Health Organization (WHO) as intersectoral because it advocates collective and political articulations capable of mobilizing diverse sectors of society, including schools. A research with elements of action research was accomplished, through a pedagogical proposal based on health education to insert the pedagogically the cell phone in the classroom. Observation, content analysis of activities and data obtained in product evaluation within a teaching-learning process showed emerging possibilities, based on alternative modes of team work based on cooperation. And the classroom as a research scenario, is presented as an autopoietic social system responsive, from the epistemological point of view, in a search for appropriation of the theoretical assumptions of Maturana and Varela, Luhmann and Bertalanffy.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-04-26
2017-03-22
2023-06-19T12:32:10Z
2023-06-19T12:32:10Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv STEINERT, Monica Érika Pardin. Sala de aula, um sistema autopoiético para a educação em saúde com uso do aplicativo SAMBI. 2017. 145 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2017.
http://ri.ufmt.br/handle/1/4180
identifier_str_mv STEINERT, Monica Érika Pardin. Sala de aula, um sistema autopoiético para a educação em saúde com uso do aplicativo SAMBI. 2017. 145 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2017.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/4180
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Física (IF)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Naturais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Física (IF)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Naturais
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1804648515585966080