Sala de aula, um sistema autopoiético para a educação em saúde com uso do aplicativo SAMBI
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/4180 |
Resumo: | This work aimed to create application software (application) as an educational product, with the purpose of inserting pedagogically the cell phone in the classroom. The creation of this product and its insertion in the school consists of a formative process for the authors and the researched school community, seeking improvement in the management of the TDIC that results in an increase of competences for the emancipation of the school collective. The application has the purpose of addressing in contexts, diseases and health problems of regional scope, associated to the Five Realms of living beings. Health, an essential condition for the maintenance of life, is a multidisciplinary theme, advocated by the World Health Organization (WHO) as intersectoral because it advocates collective and political articulations capable of mobilizing diverse sectors of society, including schools. A research with elements of action research was accomplished, through a pedagogical proposal based on health education to insert the pedagogically the cell phone in the classroom. Observation, content analysis of activities and data obtained in product evaluation within a teaching-learning process showed emerging possibilities, based on alternative modes of team work based on cooperation. And the classroom as a research scenario, is presented as an autopoietic social system responsive, from the epistemological point of view, in a search for appropriation of the theoretical assumptions of Maturana and Varela, Luhmann and Bertalanffy. |
id |
UFMT_b137d496ee2ac1e3988e6ce87b4825b9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/4180 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Sala de aula, um sistema autopoiético para a educação em saúde com uso do aplicativo SAMBIBiologiaSaúdeBYODSistemas autopoiéticosCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRABiologyHealthBYODAutopoiesis systemThis work aimed to create application software (application) as an educational product, with the purpose of inserting pedagogically the cell phone in the classroom. The creation of this product and its insertion in the school consists of a formative process for the authors and the researched school community, seeking improvement in the management of the TDIC that results in an increase of competences for the emancipation of the school collective. The application has the purpose of addressing in contexts, diseases and health problems of regional scope, associated to the Five Realms of living beings. Health, an essential condition for the maintenance of life, is a multidisciplinary theme, advocated by the World Health Organization (WHO) as intersectoral because it advocates collective and political articulations capable of mobilizing diverse sectors of society, including schools. A research with elements of action research was accomplished, through a pedagogical proposal based on health education to insert the pedagogically the cell phone in the classroom. Observation, content analysis of activities and data obtained in product evaluation within a teaching-learning process showed emerging possibilities, based on alternative modes of team work based on cooperation. And the classroom as a research scenario, is presented as an autopoietic social system responsive, from the epistemological point of view, in a search for appropriation of the theoretical assumptions of Maturana and Varela, Luhmann and Bertalanffy.Este trabalho teve como objetivo a criação de um software de aplicação (aplicativo), enquanto produto educacional, com o propósito de inserir pedagogicamente o celular na sala de aula. A criação deste produto e sua inserção na escola consistem em um processo formativo para as autoras e comunidade escolar pesquisada, buscando melhoria no manejo das TDIC que redunde em um aumento de competências para a emancipação do coletivo escolar. O aplicativo tem a finalidade de abordar em contextos, doenças e agravos à saúde de âmbito regional, associados aos Cinco Reinos de seres vivos. A saúde, condição essencial para a manutenção da vida, é um tema multidisciplinar, preconizado pela Organização Mundial da Saúde (OMS) como intersetorial porque preconiza articulações coletivas e políticas capazes de mobilizar diversos setores da sociedade, incluindo a escola. Uma pesquisa com elementos de pesquisa-ação foi realizada, por meio de proposta pedagógica baseada em educação em saúde para inserir o pedagogicamente o celular na sala de aula. Observação, análise de conteúdos das atividades e dados obtidos em avaliação do produto dentro de um processo de ensino-aprendizagem mostraram possibilidades emergentes, baseadas em modos alternativos de trabalho equipe pautados em cooperação. E a sala de aula como cenário da pesquisa, é apresentada como um sistema social autopoiético responsivo, do ponto de vista epistemológico, em uma busca de apropriação dos pressupostos teóricos de Maturana e Varela, Luhmann e Bertalanffy.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Física (IF)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de Ciências NaturaisHardoim, Edna Lopeshttp://lattes.cnpq.br/7813077353342953Hardoim, Edna Lopes663.553.117-34http://lattes.cnpq.br/7813077353342953Mansilla, Débora Eriléia Pedrotti569.620.701-44http://lattes.cnpq.br/7018286591963865663.553.117-34Kalhil, Josefina Diosdada Barrera533.810.172-68http://lattes.cnpq.br/3175179523669781Steinert, Monica Érika Pardin2023-06-19T12:32:10Z2017-04-262023-06-19T12:32:10Z2017-03-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisSTEINERT, Monica Érika Pardin. Sala de aula, um sistema autopoiético para a educação em saúde com uso do aplicativo SAMBI. 2017. 145 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2017.http://ri.ufmt.br/handle/1/4180porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-06-27T09:35:37Zoai:localhost:1/4180Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-06-27T09:35:37Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Sala de aula, um sistema autopoiético para a educação em saúde com uso do aplicativo SAMBI |
title |
Sala de aula, um sistema autopoiético para a educação em saúde com uso do aplicativo SAMBI |
spellingShingle |
Sala de aula, um sistema autopoiético para a educação em saúde com uso do aplicativo SAMBI Steinert, Monica Érika Pardin Biologia Saúde BYOD Sistemas autopoiéticos CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA Biology Health BYOD Autopoiesis system |
title_short |
Sala de aula, um sistema autopoiético para a educação em saúde com uso do aplicativo SAMBI |
title_full |
Sala de aula, um sistema autopoiético para a educação em saúde com uso do aplicativo SAMBI |
title_fullStr |
Sala de aula, um sistema autopoiético para a educação em saúde com uso do aplicativo SAMBI |
title_full_unstemmed |
Sala de aula, um sistema autopoiético para a educação em saúde com uso do aplicativo SAMBI |
title_sort |
Sala de aula, um sistema autopoiético para a educação em saúde com uso do aplicativo SAMBI |
author |
Steinert, Monica Érika Pardin |
author_facet |
Steinert, Monica Érika Pardin |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Hardoim, Edna Lopes http://lattes.cnpq.br/7813077353342953 Hardoim, Edna Lopes 663.553.117-34 http://lattes.cnpq.br/7813077353342953 Mansilla, Débora Eriléia Pedrotti 569.620.701-44 http://lattes.cnpq.br/7018286591963865 663.553.117-34 Kalhil, Josefina Diosdada Barrera 533.810.172-68 http://lattes.cnpq.br/3175179523669781 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Steinert, Monica Érika Pardin |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Biologia Saúde BYOD Sistemas autopoiéticos CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA Biology Health BYOD Autopoiesis system |
topic |
Biologia Saúde BYOD Sistemas autopoiéticos CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA Biology Health BYOD Autopoiesis system |
description |
This work aimed to create application software (application) as an educational product, with the purpose of inserting pedagogically the cell phone in the classroom. The creation of this product and its insertion in the school consists of a formative process for the authors and the researched school community, seeking improvement in the management of the TDIC that results in an increase of competences for the emancipation of the school collective. The application has the purpose of addressing in contexts, diseases and health problems of regional scope, associated to the Five Realms of living beings. Health, an essential condition for the maintenance of life, is a multidisciplinary theme, advocated by the World Health Organization (WHO) as intersectoral because it advocates collective and political articulations capable of mobilizing diverse sectors of society, including schools. A research with elements of action research was accomplished, through a pedagogical proposal based on health education to insert the pedagogically the cell phone in the classroom. Observation, content analysis of activities and data obtained in product evaluation within a teaching-learning process showed emerging possibilities, based on alternative modes of team work based on cooperation. And the classroom as a research scenario, is presented as an autopoietic social system responsive, from the epistemological point of view, in a search for appropriation of the theoretical assumptions of Maturana and Varela, Luhmann and Bertalanffy. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-04-26 2017-03-22 2023-06-19T12:32:10Z 2023-06-19T12:32:10Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
STEINERT, Monica Érika Pardin. Sala de aula, um sistema autopoiético para a educação em saúde com uso do aplicativo SAMBI. 2017. 145 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2017. http://ri.ufmt.br/handle/1/4180 |
identifier_str_mv |
STEINERT, Monica Érika Pardin. Sala de aula, um sistema autopoiético para a educação em saúde com uso do aplicativo SAMBI. 2017. 145 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2017. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/4180 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Física (IF) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Naturais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Física (IF) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de Ciências Naturais |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1804648515585966080 |