Escritura, vida e constituição de si a arte do estilo
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/912 |
Resumo: | The art of style takes from the body of the author his writing. It refers to the diversity of its internal states and, consequently, the possibility to express them verbatim. The writing is characterized by exceeding what is understood so far as language. The continuous variation present in the writing and style is what allows us to think philosophical projects and experiences as a formation of oneself, and therefore as constituting subjective and plural ways of cultivating and asserting one’s own life. This is called, in this work, the constitution of self, that is, an action that, through the writing and the elements that surround it, with all its banalities and its selfishness, is the constitutive power of the becoming what one is. As a result, this text develops these conceptual elements, experimenting with the theme of the constitution itself, pursuing the ideas of writing, (auto)biography, (self)formation, adopting the perspective of suspicion and deconstruction. Similarly, we approached the meeting with the life-death margin, the rupture of the distinction between philosophical and literary discourses, as well as the verbal and imagery speeches. In this context, examines and explains the meaning of gesture otobiographical as methodlabyrinth. |
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Escritura, vida e constituição de si a arte do estiloEscrituraConstituição de siEstiloOtobiografiaNietzscheDerridaBarthesCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOWritingConstitution of selfOtobiographyStyleNietzscheDerridaBarthesThe art of style takes from the body of the author his writing. It refers to the diversity of its internal states and, consequently, the possibility to express them verbatim. The writing is characterized by exceeding what is understood so far as language. The continuous variation present in the writing and style is what allows us to think philosophical projects and experiences as a formation of oneself, and therefore as constituting subjective and plural ways of cultivating and asserting one’s own life. This is called, in this work, the constitution of self, that is, an action that, through the writing and the elements that surround it, with all its banalities and its selfishness, is the constitutive power of the becoming what one is. As a result, this text develops these conceptual elements, experimenting with the theme of the constitution itself, pursuing the ideas of writing, (auto)biography, (self)formation, adopting the perspective of suspicion and deconstruction. Similarly, we approached the meeting with the life-death margin, the rupture of the distinction between philosophical and literary discourses, as well as the verbal and imagery speeches. In this context, examines and explains the meaning of gesture otobiographical as methodlabyrinth.CAPESA arte do estilo toma do corpo do autor sua escritura. Refere-se à diversidade de seus estados internos e, consequentemente, às possibilidades de expressá-los textualmente. A escritura se caracteriza por exceder aquilo que se entendia até então como linguagem. A variação contínua presente na escritura e no estilo é o que permite pensar aqui os projetos filosóficos e as vivências como formação de si mesmo, e portanto como constituintes de maneiras subjetivas e plurais de cultivar e de afirmar a própria vida. A isso se chama, neste trabalho, constituição de si, isto é, ação que, por meio da escritura e dos elementos que a circundam, com todas as suas banalidades e seus egoísmos, é força constitutiva do vir a ser o que se é. Em vista disso, este texto, desenvolve tais elementos conceituais, experimentando o tema da constituição de si, perseguindo as ideias de escritura, (auto)biografia, (auto)formação, adotando as perspectivas da suspeita e da desconstrução. Do mesmo modo, é abordado o encontro com a margem vida-morte, a ruptura da distinção entre os discursos filosóficos e literários, bem como os discursos verbais e imagéticos. Nesse contexto, examina e explicita o sentido de gesto otobiográfico como método-labirinto.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Educação (IE)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoMonteiro, Silas Borgeshttp://lattes.cnpq.br/1235153651563231Monteiro, Silas Borges028.944.928-63http://lattes.cnpq.br/1235153651563231Sato, Michele Tomoko034.563.248-63http://lattes.cnpq.br/9264997837722900028.944.928-63Tomaz, Vera Lúcia Blum010.390.298-84http://lattes.cnpq.br/8746489476411526Corazza, Sandra Mara121.474.860-00http://lattes.cnpq.br/5125809962363078Olini, Polyana Cindia2019-03-08T15:38:38Z2012-05-252019-03-08T15:38:38Z2012-04-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisOLINI, Polyana Cindia. Escritura, vida e constituição de si a arte do estilo. 2012. 99 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Cuiabá, 2012.http://ri.ufmt.br/handle/1/912porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2019-03-11T07:10:06Zoai:localhost:1/912Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2019-03-11T07:10:06Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
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