A física das radiações ionizantes no ensino médio utilizando o contador Geiger-Müller

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Cleber Alves da
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/5309
Resumo: There are many students who are unaware of the relationships between ionizing radiation, be they alpha, beta and gamma radiation in energy generation, in the treatment and diagnosis of diseases, in food conservation and also involvement in radioactive accidents. The Physics of Ionizing Radiations is a part of the content of Modern and Contemporary Physics (FMC), becoming part of the implementation of the new proposal of the National Common Curricular Base (BNCC) of 2018. A didactic proposal was developed to teach the concepts of Physics of ionizing radiation through application in the classroom, seeking to provide the student with the acquisition of new knowledge, so that the individual can understand the importance of ionizing radiation for the community and its applications, both in health, in terms of food, as well as in energy generation. In the last ten years, there has been an increase in the number of published works dealing with ionizing radiation with different approaches. The general objective of the application of this educational product was to develop a didactic sequence on the teaching of Physics of ionizing radiation using the historical context, computer simulations and to present the Geiger-Müller Counter empirically through experiments. The educational product was presented as an excellent instrument to work on methodologies in the cognitive process and the development of this proposal becomes evident the improvement in the learning of the concepts involved, so that the students understood that ionizing radiations are present in diagnostic exams. , in the treatment of diseases such as cancer, in the generation of electric energy and even in the conservation of perishable foods.
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A didactic proposal was developed to teach the concepts of Physics of ionizing radiation through application in the classroom, seeking to provide the student with the acquisition of new knowledge, so that the individual can understand the importance of ionizing radiation for the community and its applications, both in health, in terms of food, as well as in energy generation. In the last ten years, there has been an increase in the number of published works dealing with ionizing radiation with different approaches. The general objective of the application of this educational product was to develop a didactic sequence on the teaching of Physics of ionizing radiation using the historical context, computer simulations and to present the Geiger-Müller Counter empirically through experiments. The educational product was presented as an excellent instrument to work on methodologies in the cognitive process and the development of this proposal becomes evident the improvement in the learning of the concepts involved, so that the students understood that ionizing radiations are present in diagnostic exams. , in the treatment of diseases such as cancer, in the generation of electric energy and even in the conservation of perishable foods.Diversos são os estudantes que desconhecem as relações das radiações ionizantes, sejam elas as radiações alfa, beta e gama na geração de energia, no tratamento e diagnósticos de doenças, na conservação de alimentos e também o envolvimento em acidentes radioativos. A Física das radiações ionizantes é uma parte do conteúdo da Física Moderna e Contemporânea (FMC), tornandose parte da implementação da nova proposta da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) de 2018. Foi desenvolvido uma proposta didática para ensinar os conceitos da Física das radiações ionizantes através da aplicação em sala de aula, procurando proporcionar ao estudante a aquisição de novos conhecimentos, de forma que o indivíduo possa compreender a importância das radiações ionizantes para a comunidade e suas aplicações, tanto na saúde, tanto na questão alimentar, quanto na geração de energia. Nos últimos dez anos, aumentou-se a quantidade de trabalhos publicados que tratam das radiações ionizantes com diferentes abordagens. O objetivo geral da aplicação deste produto educacional foi de desenvolver uma sequência didática sobre o ensino de Física das radiações ionizantes utilizando o contexto histórico, as simulações computacionais e apresentar de forma empírica através de experimentos o Contador Geiger-Müller. O produto educacional se apresentou como um excelente instrumento para se trabalhar as metodologias no processo cognitivo e o desenvolvimento dessa proposta se torna evidente a melhora na aprendizagem dos conceitos envolvidos, de forma que, os estudantes compreenderam que as radiações ionizantes se fazem presentes em exames diagnósticos, no tratamento de doenças como o câncer, na geração de energia elétrica e até na conservação de alimentos perecíveis.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) – AraguaiaUFMT CUA - AraguaiaPrograma de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEFSousa, Adellane Araujohttp://lattes.cnpq.br/7546186491963065Sousa, Adellane Araujo370.162.451-87http://lattes.cnpq.br/7546186491963065Verde, Ediron Lima371.012.421-20http://lattes.cnpq.br/8125060759755006370.162.451-87Mello, Geison Jader283.851.558-64http://lattes.cnpq.br/9794369843997713Silva, Cleber Alves da2024-03-05T16:06:51Z2022-11-222024-03-05T16:06:51Z2022-08-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisSILVA, Cleber Alves da. A física das radiações ionizantes no ensino médio utilizando o contador Geiger-Müller. 2022. 168 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Barra do Garças, 2022.http://ri.ufmt.br/handle/1/5309porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2024-03-11T07:01:28Zoai:localhost:1/5309Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2024-03-11T07:01:28Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
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