Edição e [des]alinhamento na circularidade do fenômeno cultural
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/3236 |
Resumo: | Editing and [des]alignment in the circularity of the cultural phenomenon is a doctoral thesis within the interdisciplinary field of contemporary cultural studies, with emphasis on the creative process. It discusses the structural plasticity of editing in narratives serials at video-ondemand services (SVOD) on the Internet. As a social justification is the importance of audiovisual editing as a result of human development and the pertinence of editing as a process of multiple origin, when the audiovisual is culturally treated as the main means of communication. Therefore, the audiovisual editing is the organization and mit-methodological structurality of the qualitative-explanatory approach. The universe observed within Netflix is formed by the series 3%, Edha and Sempre Bruxa – a Brazilian production, an Argentine and a Colombia, respectively – because in the period from 2016 to 2020 were the first original series sponsored by SVOD in these respective countries. The edition in the analyzed series presents structural couplings with the life form of modernity-world driven by exchange relationships and capitalist production models, but opens space to illuminate another perception about the edition as circularity of an interdependent and originating process in the audiovisual, based on a self-conscious, self-referenced and self-poetic reflection. |
id |
UFMT_c677fcf7d6c4f83bea1c3b056b3749c8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/3236 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Edição e [des]alinhamento na circularidade do fenômeno culturalEdição audiovisualCircularidadePlasticidade estruturalDecolonialSéries latinasCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESAudiovisual editingCircularityStructural plasticityDecolonialLatin novelsEditing and [des]alignment in the circularity of the cultural phenomenon is a doctoral thesis within the interdisciplinary field of contemporary cultural studies, with emphasis on the creative process. It discusses the structural plasticity of editing in narratives serials at video-ondemand services (SVOD) on the Internet. As a social justification is the importance of audiovisual editing as a result of human development and the pertinence of editing as a process of multiple origin, when the audiovisual is culturally treated as the main means of communication. Therefore, the audiovisual editing is the organization and mit-methodological structurality of the qualitative-explanatory approach. The universe observed within Netflix is formed by the series 3%, Edha and Sempre Bruxa – a Brazilian production, an Argentine and a Colombia, respectively – because in the period from 2016 to 2020 were the first original series sponsored by SVOD in these respective countries. The edition in the analyzed series presents structural couplings with the life form of modernity-world driven by exchange relationships and capitalist production models, but opens space to illuminate another perception about the edition as circularity of an interdependent and originating process in the audiovisual, based on a self-conscious, self-referenced and self-poetic reflection.Edição e [des]alinhamento na circularidade do fenômeno cultural é uma tese doutoral dentro do campo interdisciplinar dos estudos culturais contemporâneos, com ênfase no processo criativo. Discute-se a plasticidade estrutural da edição em narrativas seriadas nos serviços de vídeo sob demanda (SVOD) na internet. Como justificativa social, tem-se a importância da edição audiovisual enquanto resultado do desenvolvimento humano e a pertinência da edição enquanto processo de origem múltipla, quando o audiovisual é culturalmente tratado como principal meio de comunicação. Para tanto, a edição audiovisual é a organização e a estruturalidade mit-metodológica da abordagem qualitativa-explicativa. Os universos observados, dentro de Netflix, são formados pelas séries 3%, Edha e Sempre Bruxa, – uma produção brasileira, argentina e colombiana, respectivamente – uma vez que no período de 2016 a 2020 foram as primeiras séries originais patrocinadas pelo SVOD nos respectivos países. A edição das séries analisadas apresenta acoplamentos estruturais com a forma de vida da modernidade-mundo, movida por relações de trocas e modelos de produção capitalista, porém se abre espaço para iluminar uma outra percepção sobre a edição enquanto circularidade de um processo interdependente e originário no audiovisual, com base numa reflexão autoconsciente, autorreferenciada e autopoiética.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilFaculdade de Comunicação e Artes (FCA)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Estudos de Cultura ContemporâneaFernandez, Andréa Ferrazhttp://lattes.cnpq.br/3187083520316584Fernandez, Andréa Ferraz135.477.408-60http://lattes.cnpq.br/3187083520316584Capanema, Letícia Xavier de Lemos050.802.916-30http://lattes.cnpq.br/7534595274780129135.477.408-60Siqueira, Aline Wendpap Nunes de992.147.841-91http://lattes.cnpq.br/0511934507163474Jesus, Naine Terena de941.492.081-15http://lattes.cnpq.br/9166774663920965Constantino, Paulo Roberto Prado298.439.928-57http://lattes.cnpq.br/8435853599892598Costa, Gilson Moraes da631.985.681-53http://lattes.cnpq.br/1581854172114136Souza, Alessandro Flaviano de2022-03-30T15:29:25Z2021-05-312022-03-30T15:29:25Z2021-04-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisSOUZA, Alessandro Flaviano de. Edição e [des]alinhamento na circularidade do fenômeno cultural. 2021. 120 f. Tese (Doutorado em Estudos de Cultura Contemporânea) - Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Comunicação e Artes, Cuiabá, 2021.http://ri.ufmt.br/handle/1/3236porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2022-03-31T07:02:47Zoai:localhost:1/3236Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2022-03-31T07:02:47Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Edição e [des]alinhamento na circularidade do fenômeno cultural |
title |
Edição e [des]alinhamento na circularidade do fenômeno cultural |
spellingShingle |
Edição e [des]alinhamento na circularidade do fenômeno cultural Souza, Alessandro Flaviano de Edição audiovisual Circularidade Plasticidade estrutural Decolonial Séries latinas CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Audiovisual editing Circularity Structural plasticity Decolonial Latin novels |
title_short |
Edição e [des]alinhamento na circularidade do fenômeno cultural |
title_full |
Edição e [des]alinhamento na circularidade do fenômeno cultural |
title_fullStr |
Edição e [des]alinhamento na circularidade do fenômeno cultural |
title_full_unstemmed |
Edição e [des]alinhamento na circularidade do fenômeno cultural |
title_sort |
Edição e [des]alinhamento na circularidade do fenômeno cultural |
author |
Souza, Alessandro Flaviano de |
author_facet |
Souza, Alessandro Flaviano de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Fernandez, Andréa Ferraz http://lattes.cnpq.br/3187083520316584 Fernandez, Andréa Ferraz 135.477.408-60 http://lattes.cnpq.br/3187083520316584 Capanema, Letícia Xavier de Lemos 050.802.916-30 http://lattes.cnpq.br/7534595274780129 135.477.408-60 Siqueira, Aline Wendpap Nunes de 992.147.841-91 http://lattes.cnpq.br/0511934507163474 Jesus, Naine Terena de 941.492.081-15 http://lattes.cnpq.br/9166774663920965 Constantino, Paulo Roberto Prado 298.439.928-57 http://lattes.cnpq.br/8435853599892598 Costa, Gilson Moraes da 631.985.681-53 http://lattes.cnpq.br/1581854172114136 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Alessandro Flaviano de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Edição audiovisual Circularidade Plasticidade estrutural Decolonial Séries latinas CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Audiovisual editing Circularity Structural plasticity Decolonial Latin novels |
topic |
Edição audiovisual Circularidade Plasticidade estrutural Decolonial Séries latinas CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Audiovisual editing Circularity Structural plasticity Decolonial Latin novels |
description |
Editing and [des]alignment in the circularity of the cultural phenomenon is a doctoral thesis within the interdisciplinary field of contemporary cultural studies, with emphasis on the creative process. It discusses the structural plasticity of editing in narratives serials at video-ondemand services (SVOD) on the Internet. As a social justification is the importance of audiovisual editing as a result of human development and the pertinence of editing as a process of multiple origin, when the audiovisual is culturally treated as the main means of communication. Therefore, the audiovisual editing is the organization and mit-methodological structurality of the qualitative-explanatory approach. The universe observed within Netflix is formed by the series 3%, Edha and Sempre Bruxa – a Brazilian production, an Argentine and a Colombia, respectively – because in the period from 2016 to 2020 were the first original series sponsored by SVOD in these respective countries. The edition in the analyzed series presents structural couplings with the life form of modernity-world driven by exchange relationships and capitalist production models, but opens space to illuminate another perception about the edition as circularity of an interdependent and originating process in the audiovisual, based on a self-conscious, self-referenced and self-poetic reflection. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-31 2021-04-01 2022-03-30T15:29:25Z 2022-03-30T15:29:25Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SOUZA, Alessandro Flaviano de. Edição e [des]alinhamento na circularidade do fenômeno cultural. 2021. 120 f. Tese (Doutorado em Estudos de Cultura Contemporânea) - Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Comunicação e Artes, Cuiabá, 2021. http://ri.ufmt.br/handle/1/3236 |
identifier_str_mv |
SOUZA, Alessandro Flaviano de. Edição e [des]alinhamento na circularidade do fenômeno cultural. 2021. 120 f. Tese (Doutorado em Estudos de Cultura Contemporânea) - Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Comunicação e Artes, Cuiabá, 2021. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/3236 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Faculdade de Comunicação e Artes (FCA) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Estudos de Cultura Contemporânea |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Faculdade de Comunicação e Artes (FCA) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação em Estudos de Cultura Contemporânea |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1804648513277001728 |