Edição e [des]alinhamento na circularidade do fenômeno cultural

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Alessandro Flaviano de
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/3236
Resumo: Editing and [des]alignment in the circularity of the cultural phenomenon is a doctoral thesis within the interdisciplinary field of contemporary cultural studies, with emphasis on the creative process. It discusses the structural plasticity of editing in narratives serials at video-ondemand services (SVOD) on the Internet. As a social justification is the importance of audiovisual editing as a result of human development and the pertinence of editing as a process of multiple origin, when the audiovisual is culturally treated as the main means of communication. Therefore, the audiovisual editing is the organization and mit-methodological structurality of the qualitative-explanatory approach. The universe observed within Netflix is formed by the series 3%, Edha and Sempre Bruxa – a Brazilian production, an Argentine and a Colombia, respectively – because in the period from 2016 to 2020 were the first original series sponsored by SVOD in these respective countries. The edition in the analyzed series presents structural couplings with the life form of modernity-world driven by exchange relationships and capitalist production models, but opens space to illuminate another perception about the edition as circularity of an interdependent and originating process in the audiovisual, based on a self-conscious, self-referenced and self-poetic reflection.
id UFMT_c677fcf7d6c4f83bea1c3b056b3749c8
oai_identifier_str oai:localhost:1/3236
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling Edição e [des]alinhamento na circularidade do fenômeno culturalEdição audiovisualCircularidadePlasticidade estruturalDecolonialSéries latinasCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESAudiovisual editingCircularityStructural plasticityDecolonialLatin novelsEditing and [des]alignment in the circularity of the cultural phenomenon is a doctoral thesis within the interdisciplinary field of contemporary cultural studies, with emphasis on the creative process. It discusses the structural plasticity of editing in narratives serials at video-ondemand services (SVOD) on the Internet. As a social justification is the importance of audiovisual editing as a result of human development and the pertinence of editing as a process of multiple origin, when the audiovisual is culturally treated as the main means of communication. Therefore, the audiovisual editing is the organization and mit-methodological structurality of the qualitative-explanatory approach. The universe observed within Netflix is formed by the series 3%, Edha and Sempre Bruxa – a Brazilian production, an Argentine and a Colombia, respectively – because in the period from 2016 to 2020 were the first original series sponsored by SVOD in these respective countries. The edition in the analyzed series presents structural couplings with the life form of modernity-world driven by exchange relationships and capitalist production models, but opens space to illuminate another perception about the edition as circularity of an interdependent and originating process in the audiovisual, based on a self-conscious, self-referenced and self-poetic reflection.Edição e [des]alinhamento na circularidade do fenômeno cultural é uma tese doutoral dentro do campo interdisciplinar dos estudos culturais contemporâneos, com ênfase no processo criativo. Discute-se a plasticidade estrutural da edição em narrativas seriadas nos serviços de vídeo sob demanda (SVOD) na internet. Como justificativa social, tem-se a importância da edição audiovisual enquanto resultado do desenvolvimento humano e a pertinência da edição enquanto processo de origem múltipla, quando o audiovisual é culturalmente tratado como principal meio de comunicação. Para tanto, a edição audiovisual é a organização e a estruturalidade mit-metodológica da abordagem qualitativa-explicativa. Os universos observados, dentro de Netflix, são formados pelas séries 3%, Edha e Sempre Bruxa, – uma produção brasileira, argentina e colombiana, respectivamente – uma vez que no período de 2016 a 2020 foram as primeiras séries originais patrocinadas pelo SVOD nos respectivos países. A edição das séries analisadas apresenta acoplamentos estruturais com a forma de vida da modernidade-mundo, movida por relações de trocas e modelos de produção capitalista, porém se abre espaço para iluminar uma outra percepção sobre a edição enquanto circularidade de um processo interdependente e originário no audiovisual, com base numa reflexão autoconsciente, autorreferenciada e autopoiética.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilFaculdade de Comunicação e Artes (FCA)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Estudos de Cultura ContemporâneaFernandez, Andréa Ferrazhttp://lattes.cnpq.br/3187083520316584Fernandez, Andréa Ferraz135.477.408-60http://lattes.cnpq.br/3187083520316584Capanema, Letícia Xavier de Lemos050.802.916-30http://lattes.cnpq.br/7534595274780129135.477.408-60Siqueira, Aline Wendpap Nunes de992.147.841-91http://lattes.cnpq.br/0511934507163474Jesus, Naine Terena de941.492.081-15http://lattes.cnpq.br/9166774663920965Constantino, Paulo Roberto Prado298.439.928-57http://lattes.cnpq.br/8435853599892598Costa, Gilson Moraes da631.985.681-53http://lattes.cnpq.br/1581854172114136Souza, Alessandro Flaviano de2022-03-30T15:29:25Z2021-05-312022-03-30T15:29:25Z2021-04-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisSOUZA, Alessandro Flaviano de. Edição e [des]alinhamento na circularidade do fenômeno cultural. 2021. 120 f. Tese (Doutorado em Estudos de Cultura Contemporânea) - Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Comunicação e Artes, Cuiabá, 2021.http://ri.ufmt.br/handle/1/3236porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2022-03-31T07:02:47Zoai:localhost:1/3236Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2022-03-31T07:02:47Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Edição e [des]alinhamento na circularidade do fenômeno cultural
title Edição e [des]alinhamento na circularidade do fenômeno cultural
spellingShingle Edição e [des]alinhamento na circularidade do fenômeno cultural
Souza, Alessandro Flaviano de
Edição audiovisual
Circularidade
Plasticidade estrutural
Decolonial
Séries latinas
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Audiovisual editing
Circularity
Structural plasticity
Decolonial
Latin novels
title_short Edição e [des]alinhamento na circularidade do fenômeno cultural
title_full Edição e [des]alinhamento na circularidade do fenômeno cultural
title_fullStr Edição e [des]alinhamento na circularidade do fenômeno cultural
title_full_unstemmed Edição e [des]alinhamento na circularidade do fenômeno cultural
title_sort Edição e [des]alinhamento na circularidade do fenômeno cultural
author Souza, Alessandro Flaviano de
author_facet Souza, Alessandro Flaviano de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Fernandez, Andréa Ferraz
http://lattes.cnpq.br/3187083520316584
Fernandez, Andréa Ferraz
135.477.408-60
http://lattes.cnpq.br/3187083520316584
Capanema, Letícia Xavier de Lemos
050.802.916-30
http://lattes.cnpq.br/7534595274780129
135.477.408-60
Siqueira, Aline Wendpap Nunes de
992.147.841-91
http://lattes.cnpq.br/0511934507163474
Jesus, Naine Terena de
941.492.081-15
http://lattes.cnpq.br/9166774663920965
Constantino, Paulo Roberto Prado
298.439.928-57
http://lattes.cnpq.br/8435853599892598
Costa, Gilson Moraes da
631.985.681-53
http://lattes.cnpq.br/1581854172114136
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Alessandro Flaviano de
dc.subject.por.fl_str_mv Edição audiovisual
Circularidade
Plasticidade estrutural
Decolonial
Séries latinas
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Audiovisual editing
Circularity
Structural plasticity
Decolonial
Latin novels
topic Edição audiovisual
Circularidade
Plasticidade estrutural
Decolonial
Séries latinas
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES
Audiovisual editing
Circularity
Structural plasticity
Decolonial
Latin novels
description Editing and [des]alignment in the circularity of the cultural phenomenon is a doctoral thesis within the interdisciplinary field of contemporary cultural studies, with emphasis on the creative process. It discusses the structural plasticity of editing in narratives serials at video-ondemand services (SVOD) on the Internet. As a social justification is the importance of audiovisual editing as a result of human development and the pertinence of editing as a process of multiple origin, when the audiovisual is culturally treated as the main means of communication. Therefore, the audiovisual editing is the organization and mit-methodological structurality of the qualitative-explanatory approach. The universe observed within Netflix is formed by the series 3%, Edha and Sempre Bruxa – a Brazilian production, an Argentine and a Colombia, respectively – because in the period from 2016 to 2020 were the first original series sponsored by SVOD in these respective countries. The edition in the analyzed series presents structural couplings with the life form of modernity-world driven by exchange relationships and capitalist production models, but opens space to illuminate another perception about the edition as circularity of an interdependent and originating process in the audiovisual, based on a self-conscious, self-referenced and self-poetic reflection.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-31
2021-04-01
2022-03-30T15:29:25Z
2022-03-30T15:29:25Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SOUZA, Alessandro Flaviano de. Edição e [des]alinhamento na circularidade do fenômeno cultural. 2021. 120 f. Tese (Doutorado em Estudos de Cultura Contemporânea) - Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Comunicação e Artes, Cuiabá, 2021.
http://ri.ufmt.br/handle/1/3236
identifier_str_mv SOUZA, Alessandro Flaviano de. Edição e [des]alinhamento na circularidade do fenômeno cultural. 2021. 120 f. Tese (Doutorado em Estudos de Cultura Contemporânea) - Universidade Federal de Mato Grosso, Faculdade de Comunicação e Artes, Cuiabá, 2021.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/3236
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Faculdade de Comunicação e Artes (FCA)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Estudos de Cultura Contemporânea
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Faculdade de Comunicação e Artes (FCA)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Estudos de Cultura Contemporânea
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1804648513277001728