Aprendendo a física do oscilador harmônico utilizando o ambiente 3D VPython

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jesus, Amanda de Oliveira de
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/4893
Resumo: This project aims to suggest a strategy for teaching physics, which can be applied at any time in high school, using an operational 3D interaction environment. In our case, it was applied to the 3rd year class of the Technical Course in Informatics Integrated to High School, from the Federal Institute of Mato Grosso - Campus Barra do Garças. In this sense, the idealization of the work took place through computational animations, developed using the Python language, on the Vpython platform. Where, we explore the following physical concepts: force, acceleration, speed, mechanical energy, potential energy, kinetic energy, damping cases, pendulum, period, frequency, Newton's and Hooke's laws. We use Tics, as an aid tool in the teaching-learning process. Thus, the execution of the proposal started with the application of the pre-test (verification of what the student is aware of), discussion of the themes (review of the concepts that will be addressed in the animations), application of practical class scripts (manipulation codes) and post-test (student evaluation). We realized that we achieved satisfactory results since, we contemplate the connection of the common curricular grid with the specific grid of the computer course, so that the students when manipulating the codes as proposed in the scripts felt motivated and consequently contributed to the acquisition and understanding of the concepts physicists.
id UFMT_c84a675eb7faf19d336ed0bae11663c6
oai_identifier_str oai:localhost:1/4893
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling Aprendendo a física do oscilador harmônico utilizando o ambiente 3D VPythonOscilação harmônicaSistema massa-molaTICs na educaçãoSimuladoresVpythonCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICAHarmonic oscillationMass-spring systemTICs in educationSimulatorsVpythonThis project aims to suggest a strategy for teaching physics, which can be applied at any time in high school, using an operational 3D interaction environment. In our case, it was applied to the 3rd year class of the Technical Course in Informatics Integrated to High School, from the Federal Institute of Mato Grosso - Campus Barra do Garças. In this sense, the idealization of the work took place through computational animations, developed using the Python language, on the Vpython platform. Where, we explore the following physical concepts: force, acceleration, speed, mechanical energy, potential energy, kinetic energy, damping cases, pendulum, period, frequency, Newton's and Hooke's laws. We use Tics, as an aid tool in the teaching-learning process. Thus, the execution of the proposal started with the application of the pre-test (verification of what the student is aware of), discussion of the themes (review of the concepts that will be addressed in the animations), application of practical class scripts (manipulation codes) and post-test (student evaluation). We realized that we achieved satisfactory results since, we contemplate the connection of the common curricular grid with the specific grid of the computer course, so that the students when manipulating the codes as proposed in the scripts felt motivated and consequently contributed to the acquisition and understanding of the concepts physicists.Esse trabalho tem como objetivo sugerir uma estratégia para o ensino de Física, o qual pode ser aplicado na turma do 3º ano do Ensino Médio, utilizando um ambiente operacional de interação 3D. No nosso caso, foi aplicado na turma do 3º ano do Curso Técnico em Informática Integrado ao Ensino Médio, do Instituto Federal do Mato Grosso – Campus Barra do Garças. Nesse sentido, a idealização do trabalho se deu por meio de animações computacionais, desenvolvidas utilizando a linguagem Python, na plataforma Vpython. Exploramos os seguintes conceitos físicos: força, aceleração, velocidade, energia mecânica, energia potencial, energia cinética, casos de amortecimentos, pêndulo, período, frequência, as leis de Newton e de Hooke. Usamos as TICs, como ferramenta auxiliadora no processo de Ensino Aprendizagem. Dessa forma, a execução da proposta iniciou com a aplicação do pré-teste (verificação do que o aluno tem noção), discussão sobre os temas (revisão dos conceitos que vão ser abordados nas animações), aplicação dos roteiros de aula prática (manipulação dos códigos) e pós-teste (avaliação dos discentes). Percebemos que conseguimos resultados satisfatórios uma vez que contemplamos a ligação da grade curricular comum com a grade específica do curso de informática, sendo assim os alunos, ao manipularem os códigos, como proposta nos roteiros se sentiram motivados e consequentemente isso contribuiu para a aquisição e compreensão dos conceitos físicos.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) – AraguaiaUFMT CUA - AraguaiaPrograma de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEFAlves, Fabrizio Myakihttp://lattes.cnpq.br/1295431850007087Alves, Fabrizio Myaki609.320.401-34http://lattes.cnpq.br/1295431850007087Paulo, Sérgio Roberto de102.103.168-29http://lattes.cnpq.br/4267460859773462609.320.401-34Moraes, Arian Paulo de Almeida856.378.231-20http://lattes.cnpq.br/6973588010435092Jesus, Amanda de Oliveira de2023-11-24T13:22:40Z2021-03-032023-11-24T13:22:40Z2020-12-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisJESUS, Amanda de Oliveira de. Aprendendo a física do oscilador harmônico utilizando o ambiente 3D VPython. 2020. 133 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Campus Universitário do Araguaia, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Barra do Garças, 2020.http://ri.ufmt.br/handle/1/4893porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-11-28T06:01:36Zoai:localhost:1/4893Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-11-28T06:01:36Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Aprendendo a física do oscilador harmônico utilizando o ambiente 3D VPython
title Aprendendo a física do oscilador harmônico utilizando o ambiente 3D VPython
spellingShingle Aprendendo a física do oscilador harmônico utilizando o ambiente 3D VPython
Jesus, Amanda de Oliveira de
Oscilação harmônica
Sistema massa-mola
TICs na educação
Simuladores
Vpython
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
Harmonic oscillation
Mass-spring system
TICs in education
Simulators
Vpython
title_short Aprendendo a física do oscilador harmônico utilizando o ambiente 3D VPython
title_full Aprendendo a física do oscilador harmônico utilizando o ambiente 3D VPython
title_fullStr Aprendendo a física do oscilador harmônico utilizando o ambiente 3D VPython
title_full_unstemmed Aprendendo a física do oscilador harmônico utilizando o ambiente 3D VPython
title_sort Aprendendo a física do oscilador harmônico utilizando o ambiente 3D VPython
author Jesus, Amanda de Oliveira de
author_facet Jesus, Amanda de Oliveira de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Alves, Fabrizio Myaki
http://lattes.cnpq.br/1295431850007087
Alves, Fabrizio Myaki
609.320.401-34
http://lattes.cnpq.br/1295431850007087
Paulo, Sérgio Roberto de
102.103.168-29
http://lattes.cnpq.br/4267460859773462
609.320.401-34
Moraes, Arian Paulo de Almeida
856.378.231-20
http://lattes.cnpq.br/6973588010435092
dc.contributor.author.fl_str_mv Jesus, Amanda de Oliveira de
dc.subject.por.fl_str_mv Oscilação harmônica
Sistema massa-mola
TICs na educação
Simuladores
Vpython
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
Harmonic oscillation
Mass-spring system
TICs in education
Simulators
Vpython
topic Oscilação harmônica
Sistema massa-mola
TICs na educação
Simuladores
Vpython
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
Harmonic oscillation
Mass-spring system
TICs in education
Simulators
Vpython
description This project aims to suggest a strategy for teaching physics, which can be applied at any time in high school, using an operational 3D interaction environment. In our case, it was applied to the 3rd year class of the Technical Course in Informatics Integrated to High School, from the Federal Institute of Mato Grosso - Campus Barra do Garças. In this sense, the idealization of the work took place through computational animations, developed using the Python language, on the Vpython platform. Where, we explore the following physical concepts: force, acceleration, speed, mechanical energy, potential energy, kinetic energy, damping cases, pendulum, period, frequency, Newton's and Hooke's laws. We use Tics, as an aid tool in the teaching-learning process. Thus, the execution of the proposal started with the application of the pre-test (verification of what the student is aware of), discussion of the themes (review of the concepts that will be addressed in the animations), application of practical class scripts (manipulation codes) and post-test (student evaluation). We realized that we achieved satisfactory results since, we contemplate the connection of the common curricular grid with the specific grid of the computer course, so that the students when manipulating the codes as proposed in the scripts felt motivated and consequently contributed to the acquisition and understanding of the concepts physicists.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-15
2021-03-03
2023-11-24T13:22:40Z
2023-11-24T13:22:40Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv JESUS, Amanda de Oliveira de. Aprendendo a física do oscilador harmônico utilizando o ambiente 3D VPython. 2020. 133 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Campus Universitário do Araguaia, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Barra do Garças, 2020.
http://ri.ufmt.br/handle/1/4893
identifier_str_mv JESUS, Amanda de Oliveira de. Aprendendo a física do oscilador harmônico utilizando o ambiente 3D VPython. 2020. 133 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Campus Universitário do Araguaia, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Barra do Garças, 2020.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/4893
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) – Araguaia
UFMT CUA - Araguaia
Programa de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEF
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) – Araguaia
UFMT CUA - Araguaia
Programa de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEF
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1804648525133250560