Aprendendo a física do oscilador harmônico utilizando o ambiente 3D VPython
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/4893 |
Resumo: | This project aims to suggest a strategy for teaching physics, which can be applied at any time in high school, using an operational 3D interaction environment. In our case, it was applied to the 3rd year class of the Technical Course in Informatics Integrated to High School, from the Federal Institute of Mato Grosso - Campus Barra do Garças. In this sense, the idealization of the work took place through computational animations, developed using the Python language, on the Vpython platform. Where, we explore the following physical concepts: force, acceleration, speed, mechanical energy, potential energy, kinetic energy, damping cases, pendulum, period, frequency, Newton's and Hooke's laws. We use Tics, as an aid tool in the teaching-learning process. Thus, the execution of the proposal started with the application of the pre-test (verification of what the student is aware of), discussion of the themes (review of the concepts that will be addressed in the animations), application of practical class scripts (manipulation codes) and post-test (student evaluation). We realized that we achieved satisfactory results since, we contemplate the connection of the common curricular grid with the specific grid of the computer course, so that the students when manipulating the codes as proposed in the scripts felt motivated and consequently contributed to the acquisition and understanding of the concepts physicists. |
id |
UFMT_c84a675eb7faf19d336ed0bae11663c6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/4893 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Aprendendo a física do oscilador harmônico utilizando o ambiente 3D VPythonOscilação harmônicaSistema massa-molaTICs na educaçãoSimuladoresVpythonCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICAHarmonic oscillationMass-spring systemTICs in educationSimulatorsVpythonThis project aims to suggest a strategy for teaching physics, which can be applied at any time in high school, using an operational 3D interaction environment. In our case, it was applied to the 3rd year class of the Technical Course in Informatics Integrated to High School, from the Federal Institute of Mato Grosso - Campus Barra do Garças. In this sense, the idealization of the work took place through computational animations, developed using the Python language, on the Vpython platform. Where, we explore the following physical concepts: force, acceleration, speed, mechanical energy, potential energy, kinetic energy, damping cases, pendulum, period, frequency, Newton's and Hooke's laws. We use Tics, as an aid tool in the teaching-learning process. Thus, the execution of the proposal started with the application of the pre-test (verification of what the student is aware of), discussion of the themes (review of the concepts that will be addressed in the animations), application of practical class scripts (manipulation codes) and post-test (student evaluation). We realized that we achieved satisfactory results since, we contemplate the connection of the common curricular grid with the specific grid of the computer course, so that the students when manipulating the codes as proposed in the scripts felt motivated and consequently contributed to the acquisition and understanding of the concepts physicists.Esse trabalho tem como objetivo sugerir uma estratégia para o ensino de Física, o qual pode ser aplicado na turma do 3º ano do Ensino Médio, utilizando um ambiente operacional de interação 3D. No nosso caso, foi aplicado na turma do 3º ano do Curso Técnico em Informática Integrado ao Ensino Médio, do Instituto Federal do Mato Grosso – Campus Barra do Garças. Nesse sentido, a idealização do trabalho se deu por meio de animações computacionais, desenvolvidas utilizando a linguagem Python, na plataforma Vpython. Exploramos os seguintes conceitos físicos: força, aceleração, velocidade, energia mecânica, energia potencial, energia cinética, casos de amortecimentos, pêndulo, período, frequência, as leis de Newton e de Hooke. Usamos as TICs, como ferramenta auxiliadora no processo de Ensino Aprendizagem. Dessa forma, a execução da proposta iniciou com a aplicação do pré-teste (verificação do que o aluno tem noção), discussão sobre os temas (revisão dos conceitos que vão ser abordados nas animações), aplicação dos roteiros de aula prática (manipulação dos códigos) e pós-teste (avaliação dos discentes). Percebemos que conseguimos resultados satisfatórios uma vez que contemplamos a ligação da grade curricular comum com a grade específica do curso de informática, sendo assim os alunos, ao manipularem os códigos, como proposta nos roteiros se sentiram motivados e consequentemente isso contribuiu para a aquisição e compreensão dos conceitos físicos.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) – AraguaiaUFMT CUA - AraguaiaPrograma de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEFAlves, Fabrizio Myakihttp://lattes.cnpq.br/1295431850007087Alves, Fabrizio Myaki609.320.401-34http://lattes.cnpq.br/1295431850007087Paulo, Sérgio Roberto de102.103.168-29http://lattes.cnpq.br/4267460859773462609.320.401-34Moraes, Arian Paulo de Almeida856.378.231-20http://lattes.cnpq.br/6973588010435092Jesus, Amanda de Oliveira de2023-11-24T13:22:40Z2021-03-032023-11-24T13:22:40Z2020-12-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisJESUS, Amanda de Oliveira de. Aprendendo a física do oscilador harmônico utilizando o ambiente 3D VPython. 2020. 133 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Campus Universitário do Araguaia, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Barra do Garças, 2020.http://ri.ufmt.br/handle/1/4893porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-11-28T06:01:36Zoai:localhost:1/4893Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-11-28T06:01:36Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aprendendo a física do oscilador harmônico utilizando o ambiente 3D VPython |
title |
Aprendendo a física do oscilador harmônico utilizando o ambiente 3D VPython |
spellingShingle |
Aprendendo a física do oscilador harmônico utilizando o ambiente 3D VPython Jesus, Amanda de Oliveira de Oscilação harmônica Sistema massa-mola TICs na educação Simuladores Vpython CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA Harmonic oscillation Mass-spring system TICs in education Simulators Vpython |
title_short |
Aprendendo a física do oscilador harmônico utilizando o ambiente 3D VPython |
title_full |
Aprendendo a física do oscilador harmônico utilizando o ambiente 3D VPython |
title_fullStr |
Aprendendo a física do oscilador harmônico utilizando o ambiente 3D VPython |
title_full_unstemmed |
Aprendendo a física do oscilador harmônico utilizando o ambiente 3D VPython |
title_sort |
Aprendendo a física do oscilador harmônico utilizando o ambiente 3D VPython |
author |
Jesus, Amanda de Oliveira de |
author_facet |
Jesus, Amanda de Oliveira de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Alves, Fabrizio Myaki http://lattes.cnpq.br/1295431850007087 Alves, Fabrizio Myaki 609.320.401-34 http://lattes.cnpq.br/1295431850007087 Paulo, Sérgio Roberto de 102.103.168-29 http://lattes.cnpq.br/4267460859773462 609.320.401-34 Moraes, Arian Paulo de Almeida 856.378.231-20 http://lattes.cnpq.br/6973588010435092 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Jesus, Amanda de Oliveira de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Oscilação harmônica Sistema massa-mola TICs na educação Simuladores Vpython CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA Harmonic oscillation Mass-spring system TICs in education Simulators Vpython |
topic |
Oscilação harmônica Sistema massa-mola TICs na educação Simuladores Vpython CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA Harmonic oscillation Mass-spring system TICs in education Simulators Vpython |
description |
This project aims to suggest a strategy for teaching physics, which can be applied at any time in high school, using an operational 3D interaction environment. In our case, it was applied to the 3rd year class of the Technical Course in Informatics Integrated to High School, from the Federal Institute of Mato Grosso - Campus Barra do Garças. In this sense, the idealization of the work took place through computational animations, developed using the Python language, on the Vpython platform. Where, we explore the following physical concepts: force, acceleration, speed, mechanical energy, potential energy, kinetic energy, damping cases, pendulum, period, frequency, Newton's and Hooke's laws. We use Tics, as an aid tool in the teaching-learning process. Thus, the execution of the proposal started with the application of the pre-test (verification of what the student is aware of), discussion of the themes (review of the concepts that will be addressed in the animations), application of practical class scripts (manipulation codes) and post-test (student evaluation). We realized that we achieved satisfactory results since, we contemplate the connection of the common curricular grid with the specific grid of the computer course, so that the students when manipulating the codes as proposed in the scripts felt motivated and consequently contributed to the acquisition and understanding of the concepts physicists. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-15 2021-03-03 2023-11-24T13:22:40Z 2023-11-24T13:22:40Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
JESUS, Amanda de Oliveira de. Aprendendo a física do oscilador harmônico utilizando o ambiente 3D VPython. 2020. 133 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Campus Universitário do Araguaia, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Barra do Garças, 2020. http://ri.ufmt.br/handle/1/4893 |
identifier_str_mv |
JESUS, Amanda de Oliveira de. Aprendendo a física do oscilador harmônico utilizando o ambiente 3D VPython. 2020. 133 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Campus Universitário do Araguaia, Instituto de Ciências Exatas e da Terra, Barra do Garças, 2020. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/4893 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) – Araguaia UFMT CUA - Araguaia Programa de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEF |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Ciências Exatas e da Terra (ICET) – Araguaia UFMT CUA - Araguaia Programa de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEF |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1804648525133250560 |