A música como apresentação simbólica da sapiência em Hugo de São Vitor
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/3827 |
Resumo: | In this work, music is presented in two aspects: as a way and symbol of the Creator. Through it, man sees himself in condition of contemplating the Creator, who is referred to by Hugh of Saint Victor as the Sapienza, the divine Logos, Whom man aspires in view of His nature and origin in the very Logos. Hugh of Saint Victor demonstrates, through his philosophical and theological line, a close connection with classical thought, bridging the gap between patristics and scholasticism; he presents us an itinerary of human formation that intends to lead the individual to encounter the Sapientia. In this context, music is considered one of the tools of conduction to the Logos, but it is important to emphasize that the definition of music referred to in the present work is of Greek origin, with a metaphysical character, capable of transcending man, a music that involves everything that exists. Starting from the understanding of the concept of music by Hugh of Saint Victor, the present work points out Gregorian chant as an effective instrument that contains great potential to lead and present the Logos/Sapienza. |
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A música como apresentação simbólica da sapiência em Hugo de São VitorHugo de São VitorSapiênciaMúsica e Canto GregorianoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIAHugh of Saint VictorSapienzaMusic and Gregorian ChantIn this work, music is presented in two aspects: as a way and symbol of the Creator. Through it, man sees himself in condition of contemplating the Creator, who is referred to by Hugh of Saint Victor as the Sapienza, the divine Logos, Whom man aspires in view of His nature and origin in the very Logos. Hugh of Saint Victor demonstrates, through his philosophical and theological line, a close connection with classical thought, bridging the gap between patristics and scholasticism; he presents us an itinerary of human formation that intends to lead the individual to encounter the Sapientia. In this context, music is considered one of the tools of conduction to the Logos, but it is important to emphasize that the definition of music referred to in the present work is of Greek origin, with a metaphysical character, capable of transcending man, a music that involves everything that exists. Starting from the understanding of the concept of music by Hugh of Saint Victor, the present work points out Gregorian chant as an effective instrument that contains great potential to lead and present the Logos/Sapienza.Nesse trabalho, a música é apresentada em dois aspectos: como via e símbolo do Criador. Por meio dela, o homem se vê na condição de contemplar o Criador, que é referido por Hugo de São Vitor como a Sapiência, o Logos divino, Aquele a que todo homem aspira em vista da sua natureza e origem no próprio Logos. Hugo de São Vitor demonstra, através de sua linha filosófica e teológica, uma estreita ligação com pensamento clássico, fazendo a ponte entre a patrística e a escolástica; ele nos apresenta um itinerário de formação humana que pretende conduzir o indivíduo ao encontro da Sapiência. Neste contexto, a música é considerada uma das ferramentas de condução ao Logos, mas é importante ressaltar que a definição de música referida no presente trabalho é de origem grega, com caráter metafisico, capaz de transcender o homem, uma música que envolve tudo o que existe. Partindo da compreensão do conceito de música de Hugo de São Vitor, o presente trabalho aponta o canto gregoriano como instrumento eficaz e que contém grande potencialidade de conduzir e apresentar o Logos/Sapiência.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Ciências Humanas e Sociais (ICHS)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em FilosofiaNascimento Junior, Walter Gomide dohttp://lattes.cnpq.br/8311495246895647Nascimento Junior, Walter Gomide do002.794.606-19http://lattes.cnpq.br/8311495246895647Kurle, Adriano Bueno008.701.510-29http://lattes.cnpq.br/7802838473979757002.794.606-19Paese, Joel616.504.470-00http://lattes.cnpq.br/4350900972417823Leão, Fagner da Silva Martins2023-03-08T17:40:15Z2019-10-072023-03-08T17:40:15Z2019-08-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisMARTINS, Fagner da Silva. A música como apresentação simbólica da sapiência em Hugo de São Vitor. 2019. 94 f. Dissertação (Mestrado em Filosofia) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Cuiabá, 2019.http://ri.ufmt.br/handle/1/3827porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-03-09T07:03:33Zoai:localhost:1/3827Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-03-09T07:03:33Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
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