Mangá em Cuiabá : processo de mundialização e consumo
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/4436 |
Resumo: | This work analyzes the process of mundialization and consumption of manga (Japanese comics) as seen from its process of actualization in the city of Cuiabá, Mato Grosso State, Brazil – based on these main concepts: late capitalism, as defined by Ernest Mandel (1982); the hybridity and consumption as a category for thought, by Néstor García Canclini (2003; 2008); the mundialization, proposed by Renato Ortiz (1994; 2000) and media convergence, as thought by Henry Jenkins (2009). The trajectory of manga is shown as being a mediatic product, from stories in scrolls of 12th Century to the usage of modern Western techniques of editing. The complexity attributed to Japanese writing favors the prevailing of a image-based communication, alongside with adoption of another aesthetical ways such as the language of the cinema. The configuration of manga as a global product has occurred due to its aesthetical distinction, with the narratives which bring up human dramas, hypothetically universal, and alongside a convergence process which is unique to Japan. It also contains the ways manga has traced in Brazil, through Japanese immigrants. The scene within Cuiabá, on the other hand, is narrated through its spaces – physical (newspaper stands, second-hand shops, specialized shops and the Japanese Language School) and temporal (events). The characters of this scene (64 respondents of the questionnaire) help to contextualize and actualize (Pierre Lévy) the mundialization process, seen from the perspective of Cuiabá, Mato Grosso State’s capital city |
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Mangá em Cuiabá : processo de mundialização e consumoMangá (quadrinhos japoneses)MundializaçãoConsumoCuiabáCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESManga (Japanese comics)MundializationConsumptionCuiabáThis work analyzes the process of mundialization and consumption of manga (Japanese comics) as seen from its process of actualization in the city of Cuiabá, Mato Grosso State, Brazil – based on these main concepts: late capitalism, as defined by Ernest Mandel (1982); the hybridity and consumption as a category for thought, by Néstor García Canclini (2003; 2008); the mundialization, proposed by Renato Ortiz (1994; 2000) and media convergence, as thought by Henry Jenkins (2009). The trajectory of manga is shown as being a mediatic product, from stories in scrolls of 12th Century to the usage of modern Western techniques of editing. The complexity attributed to Japanese writing favors the prevailing of a image-based communication, alongside with adoption of another aesthetical ways such as the language of the cinema. The configuration of manga as a global product has occurred due to its aesthetical distinction, with the narratives which bring up human dramas, hypothetically universal, and alongside a convergence process which is unique to Japan. It also contains the ways manga has traced in Brazil, through Japanese immigrants. The scene within Cuiabá, on the other hand, is narrated through its spaces – physical (newspaper stands, second-hand shops, specialized shops and the Japanese Language School) and temporal (events). The characters of this scene (64 respondents of the questionnaire) help to contextualize and actualize (Pierre Lévy) the mundialization process, seen from the perspective of Cuiabá, Mato Grosso State’s capital cityCAPESEste trabalho analisa o processo de mundialização e consumo do mangá (quadrinhos japoneses) observado em seu processo de atualização na cidade de Cuiabá-MT, alicerçado nestes principais conceitos: capitalismo tardio, definido por Ernest Mandel (1982); a hibridação e o consumo como categoria para se pensar, por Néstor García Canclini (2003; 2008); a mundialização, proposta por Renato Ortiz (1994; 2000); e a convergência midiática, preconizada por Henry Jenkins (2009). Apresenta-se a trajetória do mangá como um produto midiático, das narrativas em pergaminhos do século XII à adoção de modernas técnicas ocidentais de editoração. A complexidade da escrita japonesa faz com que se preze a comunicação por imagens, conjugada com a adoção de outras poéticas como a linguagem do cinema. A configuração do mangá como produto global ocorreu por conta de sua diferenciação estética, aliada às narrativas que trazem dramas humanos hipoteticamente universais, e com um processo de convergência peculiar ao Japão. Também é narrado como o mangá chegou ao Brasil, por meio dos imigrantes japoneses, auxiliando no desenvolvimento dos quadrinhos nacionais, e a mobilização dos fãs brasileiros. A cena cuiabana, por sua vez, é narrada por seus espaços – fixos (bancas, sebo, lojas especializadas e Escola de Língua Japonesa) e temporais (eventos). Os personagens da cena (64 respondentes do questionário) ajudam a contextualizar e atualizar (Pierre Lévy) o processo de mundialização, observado a partir da cidade de Cuiabá.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilFaculdade de Comunicação e Artes (FCA)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Estudos de Cultura ContemporâneaGushiken, Yujihttp://lattes.cnpq.br/4697447223916653Gushiken, Yuji667.836.741-34http://lattes.cnpq.br/4697447223916653Gomes, Icléia Rodrigues de Lima e020.373.351-72http://lattes.cnpq.br/2886792012300754667.836.741-34Portéro, Cristina Schmidt Silva069.422.338-70http://lattes.cnpq.br/3658556378253903Ueta, Taís Marie2023-07-03T16:34:50Z2013-06-072023-07-03T16:34:50Z2013-04-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisUETA, Taís Marie. Mangá em Cuiabá: processo de mundialização e consumo. 2013. 148 f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Cultura Contemporânea) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Linguagens, Cuiabá, 2013.http://ri.ufmt.br/handle/1/4436porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-07-07T07:04:40Zoai:localhost:1/4436Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-07-07T07:04:40Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
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