Digoreste : um jogo para aprendizagem de física ambiental na educação básica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Luiz, Acabias Marques
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/2402
Resumo: Digoreste is an application that supports the classes of the disciplines of Natural Sciences, in particular the Physics, dealing with the Transversal Theme "Environment". Students of Ensino Regular and Educação de Jovens e Adultos, for the most part, interact and always want to be part of the connected world. The devices they carry have the advantage of internet access and playback of audio, video, text and images, but they are also capable of running programs, such as games. Teaching in a traditional way, the physics classes are the ones that nd more di culty in the interdisciplinarity proposed by the Parâmetros Curriculares Nacionais. In the State of Mato Grosso, which has representation of three biomes in its territory and is the engine of national agribusiness, Environmental Education becomes urgent. In order to understand and study the possibilities, it is the objective of this study to develop a serious game with the concepts of Environmental Physics that is aligned with the Educação Básica curriculum, so that it can be used as a support tool for the classes of the Physics discipline. For this, we have analyzed the relations between the curriculum and environmental themes, as well as verifying how current information technology is used in the context of environmental education. It presents a game for mobile devices, an artifact that can serve as a means of intervention in school classes. One of the main points of the research is also the analysis of the impacts and consequences, in the teachers and the students, of the proposal described in the methodology.
id UFMT_d0d6b207bfcd47f805217754c3487cf2
oai_identifier_str oai:localhost:1/2402
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling Digoreste : um jogo para aprendizagem de física ambiental na educação básicaEducaçãoTecnologiaMeio ambienteCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICAEducationTechnologyEnvironmentDigoreste is an application that supports the classes of the disciplines of Natural Sciences, in particular the Physics, dealing with the Transversal Theme "Environment". Students of Ensino Regular and Educação de Jovens e Adultos, for the most part, interact and always want to be part of the connected world. The devices they carry have the advantage of internet access and playback of audio, video, text and images, but they are also capable of running programs, such as games. Teaching in a traditional way, the physics classes are the ones that nd more di culty in the interdisciplinarity proposed by the Parâmetros Curriculares Nacionais. In the State of Mato Grosso, which has representation of three biomes in its territory and is the engine of national agribusiness, Environmental Education becomes urgent. In order to understand and study the possibilities, it is the objective of this study to develop a serious game with the concepts of Environmental Physics that is aligned with the Educação Básica curriculum, so that it can be used as a support tool for the classes of the Physics discipline. For this, we have analyzed the relations between the curriculum and environmental themes, as well as verifying how current information technology is used in the context of environmental education. It presents a game for mobile devices, an artifact that can serve as a means of intervention in school classes. One of the main points of the research is also the analysis of the impacts and consequences, in the teachers and the students, of the proposal described in the methodology.Digoreste é um aplicativo que apoia as aulas das disciplinas de Ciências Naturais, em especial a Física, tratando do Tema Transversal Meio Ambiente. Os estudantes do Ensino Regular e da Educação de Jovens e Adultos, em sua maioria, interagem e querem sempre mais fazer parte do mundo conectado. Os aparelhos que possuem carregam consigo a vantagem de acesso à internet e reprodução de áudios, vídeos, textos e imagens, mas também são capazes de executar programas, como são os jogos. Ensinadas de forma tradicional, as aulas de Física são as que mais encontram dificuldade na interdisciplinaridade proposta pelos Parâmetros Curriculares Nacionais. No Estado de Mato Grosso, que possui representação de três biomas em seu território e é o motor do agronegócio nacional, a Educação Ambiental se faz urgente. A fim de compreender e estudar as possibilidades, é objetivo desse trabalho o desenvolvimento de um jogo sério com os conceitos da Física Ambiental que esteja alinhado ao currículo da Educação Básica para, assim, poder ser utilizado como ferramenta de apoio às aulas da disciplina de Física. Para isso, tem-se analisadas as relações entre o currículo da e as temáticas ambientais, também verificação de como atualmente a informática é utilizada no contexto de educação ambiental. Apresenta-se um jogo para dispositivos móveis, um artefato que possa servir como meio de intervenção nas turmas escolares. Um dos principais pontos da pesquisa também é a análise dos impactos e consequências, por parte de professores e alunos, da proposta descrita na metodologia.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Física (IF)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em Física AmbientalGomes, Raphael de Souza Rosahttp://lattes.cnpq.br/7352154839166198Gomes, Raphael de Souza Rosa011.912.491-23http://lattes.cnpq.br/7352154839166198Neves, Geraldo Aparecido Rodrigues868.998.568-91http://lattes.cnpq.br/8408464911407947011.912.491-23Azevedo, Lívia Lopes304.981.121-87http://lattes.cnpq.br/4755403257040903Luiz, Acabias Marques2021-04-09T15:04:33Z2019-01-072021-04-09T15:04:33Z2018-12-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisLUIZ, Acabias Marques. Digoreste: um jogo para aprendizagem de física ambiental na educação básica. 2018. 82 f. Dissertação (Mestrado em Física Ambiental) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2018.http://ri.ufmt.br/handle/1/2402porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2021-04-14T07:02:09Zoai:localhost:1/2402Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2021-04-14T07:02:09Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Digoreste : um jogo para aprendizagem de física ambiental na educação básica
title Digoreste : um jogo para aprendizagem de física ambiental na educação básica
spellingShingle Digoreste : um jogo para aprendizagem de física ambiental na educação básica
Luiz, Acabias Marques
Educação
Tecnologia
Meio ambiente
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
Education
Technology
Environment
title_short Digoreste : um jogo para aprendizagem de física ambiental na educação básica
title_full Digoreste : um jogo para aprendizagem de física ambiental na educação básica
title_fullStr Digoreste : um jogo para aprendizagem de física ambiental na educação básica
title_full_unstemmed Digoreste : um jogo para aprendizagem de física ambiental na educação básica
title_sort Digoreste : um jogo para aprendizagem de física ambiental na educação básica
author Luiz, Acabias Marques
author_facet Luiz, Acabias Marques
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Gomes, Raphael de Souza Rosa
http://lattes.cnpq.br/7352154839166198
Gomes, Raphael de Souza Rosa
011.912.491-23
http://lattes.cnpq.br/7352154839166198
Neves, Geraldo Aparecido Rodrigues
868.998.568-91
http://lattes.cnpq.br/8408464911407947
011.912.491-23
Azevedo, Lívia Lopes
304.981.121-87
http://lattes.cnpq.br/4755403257040903
dc.contributor.author.fl_str_mv Luiz, Acabias Marques
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Tecnologia
Meio ambiente
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
Education
Technology
Environment
topic Educação
Tecnologia
Meio ambiente
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
Education
Technology
Environment
description Digoreste is an application that supports the classes of the disciplines of Natural Sciences, in particular the Physics, dealing with the Transversal Theme "Environment". Students of Ensino Regular and Educação de Jovens e Adultos, for the most part, interact and always want to be part of the connected world. The devices they carry have the advantage of internet access and playback of audio, video, text and images, but they are also capable of running programs, such as games. Teaching in a traditional way, the physics classes are the ones that nd more di culty in the interdisciplinarity proposed by the Parâmetros Curriculares Nacionais. In the State of Mato Grosso, which has representation of three biomes in its territory and is the engine of national agribusiness, Environmental Education becomes urgent. In order to understand and study the possibilities, it is the objective of this study to develop a serious game with the concepts of Environmental Physics that is aligned with the Educação Básica curriculum, so that it can be used as a support tool for the classes of the Physics discipline. For this, we have analyzed the relations between the curriculum and environmental themes, as well as verifying how current information technology is used in the context of environmental education. It presents a game for mobile devices, an artifact that can serve as a means of intervention in school classes. One of the main points of the research is also the analysis of the impacts and consequences, in the teachers and the students, of the proposal described in the methodology.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-20
2019-01-07
2021-04-09T15:04:33Z
2021-04-09T15:04:33Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LUIZ, Acabias Marques. Digoreste: um jogo para aprendizagem de física ambiental na educação básica. 2018. 82 f. Dissertação (Mestrado em Física Ambiental) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2018.
http://ri.ufmt.br/handle/1/2402
identifier_str_mv LUIZ, Acabias Marques. Digoreste: um jogo para aprendizagem de física ambiental na educação básica. 2018. 82 f. Dissertação (Mestrado em Física Ambiental) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2018.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/2402
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Física (IF)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Física Ambiental
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Física (IF)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação em Física Ambiental
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1804648505776537600