Motivação e educação para as relações étnico-raciais : paradigmas e desafios em uma escola de Cuiabá-MT
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/317 |
Resumo: | This research was focused analysis of teacher motivation to undertake actions in favor of a anti-racist education in the context of public school, in order to understand the reasons why teachers undertake teaching practices for education for ethnic-racial relations and include in teaching projects content of History and Afro-Brazilian Culture and African. The obligation of African history content and contributions of african-Brazilian population in the Brazilian curriculum gave in 2003, after struggles and demands, however, its implementation happens gradually conforme o progress of curricular policies. For the study, realizamos discussões about public policy, especially regarding the implementation of law n.10.639 / 03. The approach used by the research was qualitative, and the data collection instruments were due to observation, analysis of educational documents, questionnaire, which aimed to raise the profile of school teachers, as well as interviews. The information analyzed indicate that the school has elements that indicate that their teachers develop practice in line with the requirements of Law no. 10.639 / 03 and its Guidelines, however, the evidence does not indicate in a single motivation that comes from the subjective or the external field and leading teachers to implement the Law n.10.639 / 03. There are indeed in the school context, a field of possibilities negotiated whichis and, from there, elected objectives and goals of a project to converge trabalho capaz collective interests and individuais promotores of actions that lead to motivated behavior for the education of ethnic-racial relations . |
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Motivação e educação para as relações étnico-raciais : paradigmas e desafios em uma escola de Cuiabá-MTEducaçãoLei n. 10.639/03Relações étnico-raciaisCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOEducationLaw n. 10.639/03Ethnic-racial relationsThis research was focused analysis of teacher motivation to undertake actions in favor of a anti-racist education in the context of public school, in order to understand the reasons why teachers undertake teaching practices for education for ethnic-racial relations and include in teaching projects content of History and Afro-Brazilian Culture and African. The obligation of African history content and contributions of african-Brazilian population in the Brazilian curriculum gave in 2003, after struggles and demands, however, its implementation happens gradually conforme o progress of curricular policies. For the study, realizamos discussões about public policy, especially regarding the implementation of law n.10.639 / 03. The approach used by the research was qualitative, and the data collection instruments were due to observation, analysis of educational documents, questionnaire, which aimed to raise the profile of school teachers, as well as interviews. The information analyzed indicate that the school has elements that indicate that their teachers develop practice in line with the requirements of Law no. 10.639 / 03 and its Guidelines, however, the evidence does not indicate in a single motivation that comes from the subjective or the external field and leading teachers to implement the Law n.10.639 / 03. There are indeed in the school context, a field of possibilities negotiated whichis and, from there, elected objectives and goals of a project to converge trabalho capaz collective interests and individuais promotores of actions that lead to motivated behavior for the education of ethnic-racial relations .A presente pesquisa tem como objeto a análise da motivação docente em empreender ações em prol de uma educação antirracista no contexto da escola pública, com o objetivo de compreender os motivos porquê professores empreendem práticas pedagógicas em prol da educação para as relações étnico-raciais e incluem em seus projetos pedagógicos conteúdos de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. A obrigatoriedade de conteúdos de história da África e as contribuições da população afro-brasileira no currículo brasileiro se deram no ano de 2003, após lutas e reivindicações, contudo, sua implementação acontece aos poucos, conformeo andamento das políticas públicas curriculares. Para o estudo, realizamos discussões acerca das políticas públicas, particularmente no que diz respeito à implementação da Lei n.10.639/03. A abordagem utilizada pela pesquisa foi qualitativa, e os instrumentos de coleta de dados se deram por observação, análise de documentos pedagógicos, questionário, que objetivaram levantar o perfil dos professores da escola, e também entrevistas. As informações analisadas sinalizam que a escola tem elementos que indicam que seus professores desenvolvem prática em consonância as exigências da Lei n. 10.639/03 e suas Diretrizes, contudo, as evidências não nos indicaram uma motivação única que venha do subjetivo ou do campo externo e que levam as professoras a implementar a Lei n.10.639/03. Há, sim, no contexto escolar, um campo de possibilidades que é negociado e, a partir daí, eleitos objetivos e metas de um projeto de trabalhocapaz de convergir interesses coletivos e individuais promotores de ações que levam ao comportamento motivado para a educação das relações étnico-raciais.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Educação (IE)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoCosta, Candida Soares dahttp://lattes.cnpq.br/4333588038026474Costa, Candida Soares da229.417.031-87http://lattes.cnpq.br/4333588038026474Müller, Maria Lúcia Rodrigues474.318.221-20http://lattes.cnpq.br/7282537478159035229.417.031-87Oliveira, Iolanda de107.778.737-53http://lattes.cnpq.br/0320659276314345Secchi, Darci654.962.138-00http://lattes.cnpq.br/7107862599307776Arruda, Rosana Fátima de2017-05-29T11:58:05Z2014-07-092017-05-29T11:58:05Z2014-05-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisARRUDA, Rosana Fátima de. Motivação e educação para as relações étnico-raciais: paradigmas e desafios em uma escola de Cuiabá-MT. 2014. 100 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Educação, Cuiabá, 2014.http://ri.ufmt.br/handle/1/317porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2017-05-31T07:01:02Zoai:localhost:1/317Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2017-05-31T07:01:02Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
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