Princípios fundamentais da luz software educativo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rezende, Laura Cristina Ferreira
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/4898
Resumo: It is believed that the school is an institution that plays a determining role within the social structure, whether conscious or not, where its function and capacity are seen as an important factor of social change in intellectual formation. With the perspective of social changes in intellectual formation, the educational product wishes to contribute to the teaching of Physics in educational institutions, especially in high school, in the understanding of the fundamental principles of the behavior of the light seen and studied in optics. Thus, developing and applying the educational software “Fundamental Principles of Light”, in a qualitative, quantitative and observant approach, at school, is one of the means of fostering intellectual knowledge. This educational product is intended to assist not only students but teachers in explaining the content of physics in the field of optics about the concepts of light and its propagation. As students, nowadays, are increasingly interacting with existing technologies, an educational software can be an additional tool that the teacher instigates the student's curiosity and the learning of the content. The process of construction and application of software (simulators) in schools occurred according to the proposed objectives, aroused the interest and taste of students, managing to improve their knowledge of this content.
id UFMT_f4f1df85541d1415dc21bc3610c1683a
oai_identifier_str oai:localhost:1/4898
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling Princípios fundamentais da luz software educativoPrincípio da luzReflexão e refraçãoSoftware educativoCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICAPrinciple of lightReflection and refractionEducational softwareIt is believed that the school is an institution that plays a determining role within the social structure, whether conscious or not, where its function and capacity are seen as an important factor of social change in intellectual formation. With the perspective of social changes in intellectual formation, the educational product wishes to contribute to the teaching of Physics in educational institutions, especially in high school, in the understanding of the fundamental principles of the behavior of the light seen and studied in optics. Thus, developing and applying the educational software “Fundamental Principles of Light”, in a qualitative, quantitative and observant approach, at school, is one of the means of fostering intellectual knowledge. This educational product is intended to assist not only students but teachers in explaining the content of physics in the field of optics about the concepts of light and its propagation. As students, nowadays, are increasingly interacting with existing technologies, an educational software can be an additional tool that the teacher instigates the student's curiosity and the learning of the content. The process of construction and application of software (simulators) in schools occurred according to the proposed objectives, aroused the interest and taste of students, managing to improve their knowledge of this content.CAPESAcredita-se ser a escola uma instituição que cumpre um papel determinante dentro da estrutura social, consciente ou não, onde sua função e capacidade são observadas como um importante fator de mudança social na formação intelectual. Com perspectiva de mudanças sociais na formação intelectual, o produto educacional deseja contribuir ao ensino de Física nas instituições educacionais, sobretudo no ensino médio, na compreensão dos princípios fundamentais do comportamento da luz vista e estudada na óptica. Assim desenvolver e aplicar o software educativo “Princípios Fundamentais da Luz”, numa abordagem qualitativa, quantitativa e observadora, na escola, é um dos meios de fomentar o conhecimento intelectual. Este produto educacional tem como intuito auxiliar não só os alunos como os professores na explicação de conteúdo de física na área da óptica sobre os conceitos da luz e sua propagação. Como os alunos, na atualidade, estão cada vez mais interagindo com as tecnologias existentes, um software educativo pode ser uma ferramenta a mais que o professor instigue a curiosidade do aluno e o aprendizado do conteúdo. O processo de construção e aplicação dos softwares (simuladores) nas escolas ocorreu conforme os objetivos propostos, despertou o interesse e gosto dos alunos conseguindo aprimorar seu conhecimento nesse conteúdo.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Física (IF)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEFFaria, Jorge Luiz Brito dehttp://lattes.cnpq.br/2516125498547643Faria, Jorge Luiz Brito de568.174.601-15http://lattes.cnpq.br/2516125498547643Arruda, Alberto Sebastião de275.038.011-15http://lattes.cnpq.br/7710288371318569568.174.601-15Moraes, Milena Borges de876.948.241-15http://lattes.cnpq.br/9079797912339030Obana, Fernando Yoiti095.441.328-80http://lattes.cnpq.br/1633968449319130Rezende, Laura Cristina Ferreira2023-11-24T13:35:18Z2020-06-082023-11-24T13:35:18Z2020-03-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisREZENDE, Laura Cristina Ferreira. Princípios fundamentais da luz software educativo. 2020. 118 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2020.http://ri.ufmt.br/handle/1/4898porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-12-02T06:01:35Zoai:localhost:1/4898Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-12-02T06:01:35Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Princípios fundamentais da luz software educativo
title Princípios fundamentais da luz software educativo
spellingShingle Princípios fundamentais da luz software educativo
Rezende, Laura Cristina Ferreira
Princípio da luz
Reflexão e refração
Software educativo
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
Principle of light
Reflection and refraction
Educational software
title_short Princípios fundamentais da luz software educativo
title_full Princípios fundamentais da luz software educativo
title_fullStr Princípios fundamentais da luz software educativo
title_full_unstemmed Princípios fundamentais da luz software educativo
title_sort Princípios fundamentais da luz software educativo
author Rezende, Laura Cristina Ferreira
author_facet Rezende, Laura Cristina Ferreira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Faria, Jorge Luiz Brito de
http://lattes.cnpq.br/2516125498547643
Faria, Jorge Luiz Brito de
568.174.601-15
http://lattes.cnpq.br/2516125498547643
Arruda, Alberto Sebastião de
275.038.011-15
http://lattes.cnpq.br/7710288371318569
568.174.601-15
Moraes, Milena Borges de
876.948.241-15
http://lattes.cnpq.br/9079797912339030
Obana, Fernando Yoiti
095.441.328-80
http://lattes.cnpq.br/1633968449319130
dc.contributor.author.fl_str_mv Rezende, Laura Cristina Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv Princípio da luz
Reflexão e refração
Software educativo
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
Principle of light
Reflection and refraction
Educational software
topic Princípio da luz
Reflexão e refração
Software educativo
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA
Principle of light
Reflection and refraction
Educational software
description It is believed that the school is an institution that plays a determining role within the social structure, whether conscious or not, where its function and capacity are seen as an important factor of social change in intellectual formation. With the perspective of social changes in intellectual formation, the educational product wishes to contribute to the teaching of Physics in educational institutions, especially in high school, in the understanding of the fundamental principles of the behavior of the light seen and studied in optics. Thus, developing and applying the educational software “Fundamental Principles of Light”, in a qualitative, quantitative and observant approach, at school, is one of the means of fostering intellectual knowledge. This educational product is intended to assist not only students but teachers in explaining the content of physics in the field of optics about the concepts of light and its propagation. As students, nowadays, are increasingly interacting with existing technologies, an educational software can be an additional tool that the teacher instigates the student's curiosity and the learning of the content. The process of construction and application of software (simulators) in schools occurred according to the proposed objectives, aroused the interest and taste of students, managing to improve their knowledge of this content.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-08
2020-03-27
2023-11-24T13:35:18Z
2023-11-24T13:35:18Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv REZENDE, Laura Cristina Ferreira. Princípios fundamentais da luz software educativo. 2020. 118 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2020.
http://ri.ufmt.br/handle/1/4898
identifier_str_mv REZENDE, Laura Cristina Ferreira. Princípios fundamentais da luz software educativo. 2020. 118 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2020.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/4898
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Física (IF)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEF
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Física (IF)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEF
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1804648525166804992