Princípios fundamentais da luz software educativo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/4898 |
Resumo: | It is believed that the school is an institution that plays a determining role within the social structure, whether conscious or not, where its function and capacity are seen as an important factor of social change in intellectual formation. With the perspective of social changes in intellectual formation, the educational product wishes to contribute to the teaching of Physics in educational institutions, especially in high school, in the understanding of the fundamental principles of the behavior of the light seen and studied in optics. Thus, developing and applying the educational software “Fundamental Principles of Light”, in a qualitative, quantitative and observant approach, at school, is one of the means of fostering intellectual knowledge. This educational product is intended to assist not only students but teachers in explaining the content of physics in the field of optics about the concepts of light and its propagation. As students, nowadays, are increasingly interacting with existing technologies, an educational software can be an additional tool that the teacher instigates the student's curiosity and the learning of the content. The process of construction and application of software (simulators) in schools occurred according to the proposed objectives, aroused the interest and taste of students, managing to improve their knowledge of this content. |
id |
UFMT_f4f1df85541d1415dc21bc3610c1683a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/4898 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Princípios fundamentais da luz software educativoPrincípio da luzReflexão e refraçãoSoftware educativoCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICAPrinciple of lightReflection and refractionEducational softwareIt is believed that the school is an institution that plays a determining role within the social structure, whether conscious or not, where its function and capacity are seen as an important factor of social change in intellectual formation. With the perspective of social changes in intellectual formation, the educational product wishes to contribute to the teaching of Physics in educational institutions, especially in high school, in the understanding of the fundamental principles of the behavior of the light seen and studied in optics. Thus, developing and applying the educational software “Fundamental Principles of Light”, in a qualitative, quantitative and observant approach, at school, is one of the means of fostering intellectual knowledge. This educational product is intended to assist not only students but teachers in explaining the content of physics in the field of optics about the concepts of light and its propagation. As students, nowadays, are increasingly interacting with existing technologies, an educational software can be an additional tool that the teacher instigates the student's curiosity and the learning of the content. The process of construction and application of software (simulators) in schools occurred according to the proposed objectives, aroused the interest and taste of students, managing to improve their knowledge of this content.CAPESAcredita-se ser a escola uma instituição que cumpre um papel determinante dentro da estrutura social, consciente ou não, onde sua função e capacidade são observadas como um importante fator de mudança social na formação intelectual. Com perspectiva de mudanças sociais na formação intelectual, o produto educacional deseja contribuir ao ensino de Física nas instituições educacionais, sobretudo no ensino médio, na compreensão dos princípios fundamentais do comportamento da luz vista e estudada na óptica. Assim desenvolver e aplicar o software educativo “Princípios Fundamentais da Luz”, numa abordagem qualitativa, quantitativa e observadora, na escola, é um dos meios de fomentar o conhecimento intelectual. Este produto educacional tem como intuito auxiliar não só os alunos como os professores na explicação de conteúdo de física na área da óptica sobre os conceitos da luz e sua propagação. Como os alunos, na atualidade, estão cada vez mais interagindo com as tecnologias existentes, um software educativo pode ser uma ferramenta a mais que o professor instigue a curiosidade do aluno e o aprendizado do conteúdo. O processo de construção e aplicação dos softwares (simuladores) nas escolas ocorreu conforme os objetivos propostos, despertou o interesse e gosto dos alunos conseguindo aprimorar seu conhecimento nesse conteúdo.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Física (IF)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEFFaria, Jorge Luiz Brito dehttp://lattes.cnpq.br/2516125498547643Faria, Jorge Luiz Brito de568.174.601-15http://lattes.cnpq.br/2516125498547643Arruda, Alberto Sebastião de275.038.011-15http://lattes.cnpq.br/7710288371318569568.174.601-15Moraes, Milena Borges de876.948.241-15http://lattes.cnpq.br/9079797912339030Obana, Fernando Yoiti095.441.328-80http://lattes.cnpq.br/1633968449319130Rezende, Laura Cristina Ferreira2023-11-24T13:35:18Z2020-06-082023-11-24T13:35:18Z2020-03-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisREZENDE, Laura Cristina Ferreira. Princípios fundamentais da luz software educativo. 2020. 118 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2020.http://ri.ufmt.br/handle/1/4898porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-12-02T06:01:35Zoai:localhost:1/4898Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-12-02T06:01:35Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Princípios fundamentais da luz software educativo |
title |
Princípios fundamentais da luz software educativo |
spellingShingle |
Princípios fundamentais da luz software educativo Rezende, Laura Cristina Ferreira Princípio da luz Reflexão e refração Software educativo CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA Principle of light Reflection and refraction Educational software |
title_short |
Princípios fundamentais da luz software educativo |
title_full |
Princípios fundamentais da luz software educativo |
title_fullStr |
Princípios fundamentais da luz software educativo |
title_full_unstemmed |
Princípios fundamentais da luz software educativo |
title_sort |
Princípios fundamentais da luz software educativo |
author |
Rezende, Laura Cristina Ferreira |
author_facet |
Rezende, Laura Cristina Ferreira |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Faria, Jorge Luiz Brito de http://lattes.cnpq.br/2516125498547643 Faria, Jorge Luiz Brito de 568.174.601-15 http://lattes.cnpq.br/2516125498547643 Arruda, Alberto Sebastião de 275.038.011-15 http://lattes.cnpq.br/7710288371318569 568.174.601-15 Moraes, Milena Borges de 876.948.241-15 http://lattes.cnpq.br/9079797912339030 Obana, Fernando Yoiti 095.441.328-80 http://lattes.cnpq.br/1633968449319130 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rezende, Laura Cristina Ferreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Princípio da luz Reflexão e refração Software educativo CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA Principle of light Reflection and refraction Educational software |
topic |
Princípio da luz Reflexão e refração Software educativo CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::FISICA Principle of light Reflection and refraction Educational software |
description |
It is believed that the school is an institution that plays a determining role within the social structure, whether conscious or not, where its function and capacity are seen as an important factor of social change in intellectual formation. With the perspective of social changes in intellectual formation, the educational product wishes to contribute to the teaching of Physics in educational institutions, especially in high school, in the understanding of the fundamental principles of the behavior of the light seen and studied in optics. Thus, developing and applying the educational software “Fundamental Principles of Light”, in a qualitative, quantitative and observant approach, at school, is one of the means of fostering intellectual knowledge. This educational product is intended to assist not only students but teachers in explaining the content of physics in the field of optics about the concepts of light and its propagation. As students, nowadays, are increasingly interacting with existing technologies, an educational software can be an additional tool that the teacher instigates the student's curiosity and the learning of the content. The process of construction and application of software (simulators) in schools occurred according to the proposed objectives, aroused the interest and taste of students, managing to improve their knowledge of this content. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-08 2020-03-27 2023-11-24T13:35:18Z 2023-11-24T13:35:18Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
REZENDE, Laura Cristina Ferreira. Princípios fundamentais da luz software educativo. 2020. 118 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2020. http://ri.ufmt.br/handle/1/4898 |
identifier_str_mv |
REZENDE, Laura Cristina Ferreira. Princípios fundamentais da luz software educativo. 2020. 118 f. Dissertação (Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Cuiabá, 2020. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/4898 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Física (IF) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEF |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Física (IF) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - MNPEF |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1804648525166804992 |