Ceilândia/DF : histórias, afetos e (re)significações a partir da educação patrimonial

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Sandra Maria
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMT
Texto Completo: http://ri.ufmt.br/handle/1/4902
Resumo: The present research starts from the study of the history of women from Heritage Education, using as a tool the participatory inventories of cultural heritage and female memories about the construction of the then satellite city of Ceilândia, peripheral zone of the Federal District, and its cultural heritage, linked, for the most part, to the construction of the dignity and citizenship of its residents, made available by the Public Archives of the Federal District - APDF. In addition to previously selected female memories, the actions developed in a 2nd year high school class at the public educational institution Centro Educational Incra 09, located in the rural area of the Ceilândia administrative region, aim to promote knowledge and appreciation of cultural heritage and history local analyzing the role played by women as transmitters of values, knowledge, and stories in the administrative region of Ceilândia - DF. In classes-workshops, the local history of Ceilândia was worked on, which is selected from an Invaders Eradication Campaign - CEI, concepts of the axes and structuring of the project, as well as the analyzes and reflections of the students, elaborated in Contribute to the Vision of the memories and stories of women and their views on Ceilândia and its inhabitants as producers of culture.
id UFMT_fab89e95d0a52f9046faaf20968300f0
oai_identifier_str oai:localhost:1/4902
network_acronym_str UFMT
network_name_str Repositório Institucional da UFMT
repository_id_str
spelling Ceilândia/DF : histórias, afetos e (re)significações a partir da educação patrimonialCeilândia - DFPatrimônio afetivoEducação patrimonialHistória das mulheresCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIACeilândia - DFAffective heritageHeritage educationWomen's historyThe present research starts from the study of the history of women from Heritage Education, using as a tool the participatory inventories of cultural heritage and female memories about the construction of the then satellite city of Ceilândia, peripheral zone of the Federal District, and its cultural heritage, linked, for the most part, to the construction of the dignity and citizenship of its residents, made available by the Public Archives of the Federal District - APDF. In addition to previously selected female memories, the actions developed in a 2nd year high school class at the public educational institution Centro Educational Incra 09, located in the rural area of the Ceilândia administrative region, aim to promote knowledge and appreciation of cultural heritage and history local analyzing the role played by women as transmitters of values, knowledge, and stories in the administrative region of Ceilândia - DF. In classes-workshops, the local history of Ceilândia was worked on, which is selected from an Invaders Eradication Campaign - CEI, concepts of the axes and structuring of the project, as well as the analyzes and reflections of the students, elaborated in Contribute to the Vision of the memories and stories of women and their views on Ceilândia and its inhabitants as producers of culture.CAPESA presente pesquisa parte do estudo da história das mulheres a partir da Educação Patrimonial e utilizando como ferramenta os inventários participativos do patrimônio cultural e memórias femininas sobre a construção da então cidade-satélite de Ceilândia, zona periférica do Distrito Federal, e de seus patrimônios culturais, ligados, em sua maioria, à construção da dignidade e cidadania de seus moradores, disponibilizadas pelo Arquivo Público do Distrito Federal - APDF. Além das memórias femininas selecionadas previamente, as ações desenvolvidas em uma turma de 2º ano do ensino médio da instituição pública de ensino Centro Educacional Incra 09, localizada na zona rural da Região administrativa de Ceilândia visa promover o conhecimento e a valorização do patrimônio cultural e história local analisando o papel desempenhado pelas mulheres como transmissoras de valores, conhecimentos e histórias na região administrativa de Ceilândia – DF. Em aulas-oficinas foram trabalhadas a história local de Ceilândia, que se estabeleceu a partir de uma Campanha de Erradicação dos Invasores – CEI, e conceitos dos eixos estruturantes do projeto, assim como as análises e reflexões dos alunos, visando em contribuir com a visibilidade das memórias e histórias das mulheres e suas respectivas visões sobre a Ceilândia e seus habitantes como produtores de cultura.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Geografia, História e Documentação (IGHD)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de História - PROFHISTÓRIAZarbato, Jaqueline Aparecida Martinshttp://lattes.cnpq.br/1215217319481353Zarbato, Jaqueline Aparecida Martins016.425.869-86http://lattes.cnpq.br/1215217319481353Soares, Ana Carolina Eiras Coelho024.049.337-01http://lattes.cnpq.br/6593268782293837016.425.869-86Rodrigues, Sandra Maria2023-11-27T12:16:13Z2021-08-092023-11-27T12:16:13Z2021-06-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisRODRIGUES, Sandra Maria. Ceilândia/DF: histórias, afetos e (re)significações a partir da educação patrimonial. 2021. 212 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Geografia, História e Documentação, Cuiabá, 2021.http://ri.ufmt.br/handle/1/4902porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-12-01T06:01:26Zoai:localhost:1/4902Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-12-01T06:01:26Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Ceilândia/DF : histórias, afetos e (re)significações a partir da educação patrimonial
title Ceilândia/DF : histórias, afetos e (re)significações a partir da educação patrimonial
spellingShingle Ceilândia/DF : histórias, afetos e (re)significações a partir da educação patrimonial
Rodrigues, Sandra Maria
Ceilândia - DF
Patrimônio afetivo
Educação patrimonial
História das mulheres
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
Ceilândia - DF
Affective heritage
Heritage education
Women's history
title_short Ceilândia/DF : histórias, afetos e (re)significações a partir da educação patrimonial
title_full Ceilândia/DF : histórias, afetos e (re)significações a partir da educação patrimonial
title_fullStr Ceilândia/DF : histórias, afetos e (re)significações a partir da educação patrimonial
title_full_unstemmed Ceilândia/DF : histórias, afetos e (re)significações a partir da educação patrimonial
title_sort Ceilândia/DF : histórias, afetos e (re)significações a partir da educação patrimonial
author Rodrigues, Sandra Maria
author_facet Rodrigues, Sandra Maria
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Zarbato, Jaqueline Aparecida Martins
http://lattes.cnpq.br/1215217319481353
Zarbato, Jaqueline Aparecida Martins
016.425.869-86
http://lattes.cnpq.br/1215217319481353
Soares, Ana Carolina Eiras Coelho
024.049.337-01
http://lattes.cnpq.br/6593268782293837
016.425.869-86
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Sandra Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Ceilândia - DF
Patrimônio afetivo
Educação patrimonial
História das mulheres
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
Ceilândia - DF
Affective heritage
Heritage education
Women's history
topic Ceilândia - DF
Patrimônio afetivo
Educação patrimonial
História das mulheres
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
Ceilândia - DF
Affective heritage
Heritage education
Women's history
description The present research starts from the study of the history of women from Heritage Education, using as a tool the participatory inventories of cultural heritage and female memories about the construction of the then satellite city of Ceilândia, peripheral zone of the Federal District, and its cultural heritage, linked, for the most part, to the construction of the dignity and citizenship of its residents, made available by the Public Archives of the Federal District - APDF. In addition to previously selected female memories, the actions developed in a 2nd year high school class at the public educational institution Centro Educational Incra 09, located in the rural area of the Ceilândia administrative region, aim to promote knowledge and appreciation of cultural heritage and history local analyzing the role played by women as transmitters of values, knowledge, and stories in the administrative region of Ceilândia - DF. In classes-workshops, the local history of Ceilândia was worked on, which is selected from an Invaders Eradication Campaign - CEI, concepts of the axes and structuring of the project, as well as the analyzes and reflections of the students, elaborated in Contribute to the Vision of the memories and stories of women and their views on Ceilândia and its inhabitants as producers of culture.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-09
2021-06-10
2023-11-27T12:16:13Z
2023-11-27T12:16:13Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv RODRIGUES, Sandra Maria. Ceilândia/DF: histórias, afetos e (re)significações a partir da educação patrimonial. 2021. 212 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Geografia, História e Documentação, Cuiabá, 2021.
http://ri.ufmt.br/handle/1/4902
identifier_str_mv RODRIGUES, Sandra Maria. Ceilândia/DF: histórias, afetos e (re)significações a partir da educação patrimonial. 2021. 212 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Geografia, História e Documentação, Cuiabá, 2021.
url http://ri.ufmt.br/handle/1/4902
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Geografia, História e Documentação (IGHD)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de História - PROFHISTÓRIA
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
Brasil
Instituto de Geografia, História e Documentação (IGHD)
UFMT CUC - Cuiabá
Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de História - PROFHISTÓRIA
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMT
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Repositório Institucional da UFMT
collection Repositório Institucional da UFMT
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv jordanbiblio@gmail.com
_version_ 1800846285937311744