Ceilândia/DF : histórias, afetos e (re)significações a partir da educação patrimonial
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMT |
Texto Completo: | http://ri.ufmt.br/handle/1/4902 |
Resumo: | The present research starts from the study of the history of women from Heritage Education, using as a tool the participatory inventories of cultural heritage and female memories about the construction of the then satellite city of Ceilândia, peripheral zone of the Federal District, and its cultural heritage, linked, for the most part, to the construction of the dignity and citizenship of its residents, made available by the Public Archives of the Federal District - APDF. In addition to previously selected female memories, the actions developed in a 2nd year high school class at the public educational institution Centro Educational Incra 09, located in the rural area of the Ceilândia administrative region, aim to promote knowledge and appreciation of cultural heritage and history local analyzing the role played by women as transmitters of values, knowledge, and stories in the administrative region of Ceilândia - DF. In classes-workshops, the local history of Ceilândia was worked on, which is selected from an Invaders Eradication Campaign - CEI, concepts of the axes and structuring of the project, as well as the analyzes and reflections of the students, elaborated in Contribute to the Vision of the memories and stories of women and their views on Ceilândia and its inhabitants as producers of culture. |
id |
UFMT_fab89e95d0a52f9046faaf20968300f0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/4902 |
network_acronym_str |
UFMT |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMT |
repository_id_str |
|
spelling |
Ceilândia/DF : histórias, afetos e (re)significações a partir da educação patrimonialCeilândia - DFPatrimônio afetivoEducação patrimonialHistória das mulheresCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIACeilândia - DFAffective heritageHeritage educationWomen's historyThe present research starts from the study of the history of women from Heritage Education, using as a tool the participatory inventories of cultural heritage and female memories about the construction of the then satellite city of Ceilândia, peripheral zone of the Federal District, and its cultural heritage, linked, for the most part, to the construction of the dignity and citizenship of its residents, made available by the Public Archives of the Federal District - APDF. In addition to previously selected female memories, the actions developed in a 2nd year high school class at the public educational institution Centro Educational Incra 09, located in the rural area of the Ceilândia administrative region, aim to promote knowledge and appreciation of cultural heritage and history local analyzing the role played by women as transmitters of values, knowledge, and stories in the administrative region of Ceilândia - DF. In classes-workshops, the local history of Ceilândia was worked on, which is selected from an Invaders Eradication Campaign - CEI, concepts of the axes and structuring of the project, as well as the analyzes and reflections of the students, elaborated in Contribute to the Vision of the memories and stories of women and their views on Ceilândia and its inhabitants as producers of culture.CAPESA presente pesquisa parte do estudo da história das mulheres a partir da Educação Patrimonial e utilizando como ferramenta os inventários participativos do patrimônio cultural e memórias femininas sobre a construção da então cidade-satélite de Ceilândia, zona periférica do Distrito Federal, e de seus patrimônios culturais, ligados, em sua maioria, à construção da dignidade e cidadania de seus moradores, disponibilizadas pelo Arquivo Público do Distrito Federal - APDF. Além das memórias femininas selecionadas previamente, as ações desenvolvidas em uma turma de 2º ano do ensino médio da instituição pública de ensino Centro Educacional Incra 09, localizada na zona rural da Região administrativa de Ceilândia visa promover o conhecimento e a valorização do patrimônio cultural e história local analisando o papel desempenhado pelas mulheres como transmissoras de valores, conhecimentos e histórias na região administrativa de Ceilândia – DF. Em aulas-oficinas foram trabalhadas a história local de Ceilândia, que se estabeleceu a partir de uma Campanha de Erradicação dos Invasores – CEI, e conceitos dos eixos estruturantes do projeto, assim como as análises e reflexões dos alunos, visando em contribuir com a visibilidade das memórias e histórias das mulheres e suas respectivas visões sobre a Ceilândia e seus habitantes como produtores de cultura.Universidade Federal de Mato GrossoBrasilInstituto de Geografia, História e Documentação (IGHD)UFMT CUC - CuiabáPrograma de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de História - PROFHISTÓRIAZarbato, Jaqueline Aparecida Martinshttp://lattes.cnpq.br/1215217319481353Zarbato, Jaqueline Aparecida Martins016.425.869-86http://lattes.cnpq.br/1215217319481353Soares, Ana Carolina Eiras Coelho024.049.337-01http://lattes.cnpq.br/6593268782293837016.425.869-86Rodrigues, Sandra Maria2023-11-27T12:16:13Z2021-08-092023-11-27T12:16:13Z2021-06-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisRODRIGUES, Sandra Maria. Ceilândia/DF: histórias, afetos e (re)significações a partir da educação patrimonial. 2021. 212 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Geografia, História e Documentação, Cuiabá, 2021.http://ri.ufmt.br/handle/1/4902porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMTinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMT2023-12-01T06:01:26Zoai:localhost:1/4902Repositório InstitucionalPUBhttp://ri.ufmt.br/oai/requestjordanbiblio@gmail.comopendoar:2023-12-01T06:01:26Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ceilândia/DF : histórias, afetos e (re)significações a partir da educação patrimonial |
title |
Ceilândia/DF : histórias, afetos e (re)significações a partir da educação patrimonial |
spellingShingle |
Ceilândia/DF : histórias, afetos e (re)significações a partir da educação patrimonial Rodrigues, Sandra Maria Ceilândia - DF Patrimônio afetivo Educação patrimonial História das mulheres CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA Ceilândia - DF Affective heritage Heritage education Women's history |
title_short |
Ceilândia/DF : histórias, afetos e (re)significações a partir da educação patrimonial |
title_full |
Ceilândia/DF : histórias, afetos e (re)significações a partir da educação patrimonial |
title_fullStr |
Ceilândia/DF : histórias, afetos e (re)significações a partir da educação patrimonial |
title_full_unstemmed |
Ceilândia/DF : histórias, afetos e (re)significações a partir da educação patrimonial |
title_sort |
Ceilândia/DF : histórias, afetos e (re)significações a partir da educação patrimonial |
author |
Rodrigues, Sandra Maria |
author_facet |
Rodrigues, Sandra Maria |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Zarbato, Jaqueline Aparecida Martins http://lattes.cnpq.br/1215217319481353 Zarbato, Jaqueline Aparecida Martins 016.425.869-86 http://lattes.cnpq.br/1215217319481353 Soares, Ana Carolina Eiras Coelho 024.049.337-01 http://lattes.cnpq.br/6593268782293837 016.425.869-86 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Sandra Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ceilândia - DF Patrimônio afetivo Educação patrimonial História das mulheres CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA Ceilândia - DF Affective heritage Heritage education Women's history |
topic |
Ceilândia - DF Patrimônio afetivo Educação patrimonial História das mulheres CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA Ceilândia - DF Affective heritage Heritage education Women's history |
description |
The present research starts from the study of the history of women from Heritage Education, using as a tool the participatory inventories of cultural heritage and female memories about the construction of the then satellite city of Ceilândia, peripheral zone of the Federal District, and its cultural heritage, linked, for the most part, to the construction of the dignity and citizenship of its residents, made available by the Public Archives of the Federal District - APDF. In addition to previously selected female memories, the actions developed in a 2nd year high school class at the public educational institution Centro Educational Incra 09, located in the rural area of the Ceilândia administrative region, aim to promote knowledge and appreciation of cultural heritage and history local analyzing the role played by women as transmitters of values, knowledge, and stories in the administrative region of Ceilândia - DF. In classes-workshops, the local history of Ceilândia was worked on, which is selected from an Invaders Eradication Campaign - CEI, concepts of the axes and structuring of the project, as well as the analyzes and reflections of the students, elaborated in Contribute to the Vision of the memories and stories of women and their views on Ceilândia and its inhabitants as producers of culture. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-09 2021-06-10 2023-11-27T12:16:13Z 2023-11-27T12:16:13Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
RODRIGUES, Sandra Maria. Ceilândia/DF: histórias, afetos e (re)significações a partir da educação patrimonial. 2021. 212 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Geografia, História e Documentação, Cuiabá, 2021. http://ri.ufmt.br/handle/1/4902 |
identifier_str_mv |
RODRIGUES, Sandra Maria. Ceilândia/DF: histórias, afetos e (re)significações a partir da educação patrimonial. 2021. 212 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) - Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Geografia, História e Documentação, Cuiabá, 2021. |
url |
http://ri.ufmt.br/handle/1/4902 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Geografia, História e Documentação (IGHD) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de História - PROFHISTÓRIA |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso Brasil Instituto de Geografia, História e Documentação (IGHD) UFMT CUC - Cuiabá Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de História - PROFHISTÓRIA |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMT instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMT |
collection |
Repositório Institucional da UFMT |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMT - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
jordanbiblio@gmail.com |
_version_ |
1804648525913391104 |