AS CONTRIBUIÇÕES DA ETNOMODELAGEM MATEMÁTICA NO ESTUDO DA GEOMETRIA ESPACIAL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional Universidade Franciscana |
Texto Completo: | http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/182 http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/439 |
Resumo: | This paper presents the results of a survey of students in the 3rd year of high school, Escola Estadual de Educação Básica João XXIII, the city of São João do Polêsine, RS, in order to analyze the contributions of Mathematical Modeling in Study Space Geometry, while the theme is explored planting rice. We tried to make a connection between the modeling and Ethnomathematics, because the mathematical content to be worked by using our knowledge of economic activities and cultural community where students are placed. The research was a qualitative approach and the development of the activities we used steps of Mathematical Modeling as described in Bassanezi (2002). The instruments chosen for data collection were participant observation, through records and recordings, observation forms and notes made by the teacher and two questionnaires to students participating in the survey with open questions. From the analysis of data was possible to infer that when the math concepts arise from their realities, arouses greater interest and motivation for learning. Regarding the acquisition of knowledge, the primary research evidence was that the pedagogical work, guided by the basic assumptions described in the theoretical framework, promoted effectively pupils' learning. It can be concluded that pedagogical practice showed positive results when used in the classroom. |
id |
UFN-1_5eb43bc8861bb741df364398db59901d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede.universidadefranciscana.edu.br:UFN-BDTD/439 |
network_acronym_str |
UFN-1 |
network_name_str |
Repositório Institucional Universidade Franciscana |
repository_id_str |
http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/oai/request |
spelling |
Bisognin, EleniCPF:13244833004CPF:49038516053http://lattes.cnpq.br/5596450398099723Sonego, Giseli Verginia2018-06-27T19:13:39Z2009-12-17SONEGO, Giseli Verginia. AS CONTRIBUIÇÕES DA ETNOMODELAGEM MATEMÁTICA NO ESTUDO DA GEOMETRIA ESPACIAL. 2009. 143 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) - Universidade Franciscana, Santa Maria, 2009.http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/182http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/439This paper presents the results of a survey of students in the 3rd year of high school, Escola Estadual de Educação Básica João XXIII, the city of São João do Polêsine, RS, in order to analyze the contributions of Mathematical Modeling in Study Space Geometry, while the theme is explored planting rice. We tried to make a connection between the modeling and Ethnomathematics, because the mathematical content to be worked by using our knowledge of economic activities and cultural community where students are placed. The research was a qualitative approach and the development of the activities we used steps of Mathematical Modeling as described in Bassanezi (2002). The instruments chosen for data collection were participant observation, through records and recordings, observation forms and notes made by the teacher and two questionnaires to students participating in the survey with open questions. From the analysis of data was possible to infer that when the math concepts arise from their realities, arouses greater interest and motivation for learning. Regarding the acquisition of knowledge, the primary research evidence was that the pedagogical work, guided by the basic assumptions described in the theoretical framework, promoted effectively pupils' learning. It can be concluded that pedagogical practice showed positive results when used in the classroom.Nesta dissertação são apresentados resultados de uma pesquisa realizada com alunos de uma 3ª série do Ensino Médio, da Escola Estadual de Educação Básica João XXIII, na cidade de São João do Polêsine, RS, com o propósito de analisar as contribuições da Modelagem Matemática, no estudo de Geometria Espacial, enquanto é explorado o tema plantação do arroz. Procurou-se fazer uma conexão entre a Modelagem e a Etnomatemática, pelo fato do conteúdo matemático ser trabalhado utilizando conhecimentos próprios das atividades econômicas e culturais da comunidade onde os alunos estão inseridos. A pesquisa teve uma abordagem qualitativa e para o desenvolvimento das atividades utilizou-se etapas da Modelagem Matemática conforme descritas em Bassanezi (2002). Os instrumentos escolhidos para a coleta de dados foram a observação participante, por meio de registros como gravações, fichas de observação e anotações feitas pela professora e por dois questionários aplicados aos alunos participantes da pesquisa, com questões abertas. A partir da análise dos dados obtidos foi possível inferir que quando os conteúdos matemáticos surgem de suas realidades, desperta maior interesse e motivação para a aprendizagem. No que concerne à aquisição do conhecimento, a principal evidência da pesquisa foi a de que o trabalho pedagógico, orientado pelos pressupostos básicos descritos no referencial teórico, favoreceu efetivamente, a aprendizagem dos alunos. Pode-se concluir que essa prática pedagógica apresentou resultados positivos, quando utilizada em sala de aula.Made available in DSpace on 2018-06-27T19:13:39Z (GMT). No. of bitstreams: 2 Giseli_Verginia_Sonego.pdf: 3758210 bytes, checksum: e3b51e4836e61654d4ab0475fa0e971d (MD5) Giseli_Verginia_Sonego.pdf.jpg: 3530 bytes, checksum: 25a43a91ce1b1dadee8e914d2f9fca20 (MD5) Previous issue date: 2009-12-17Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/retrieve/405/Giseli_Verginia_Sonego.pdf.jpgporUniversidade FranciscanaMestrado Profissionalizante em Ensino de Física e MatemáticaUFNBREnsino de MatemáticaModelagem MatemáticaGeometria EspacialEnsino e Aprendizagem de MatemáticaMathematical ModelingSpace GeometryTeaching and Learning of MathematicsCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAAS CONTRIBUIÇÕES DA ETNOMODELAGEM MATEMÁTICA NO ESTUDO DA GEOMETRIA ESPACIALinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional Universidade Franciscanainstname:Universidade Franciscana (UFN)instacron:UFNORIGINALGiseli_Verginia_Sonego.pdfapplication/pdf3758210http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/bitstream/UFN-BDTD/439/1/Giseli_Verginia_Sonego.pdfe3b51e4836e61654d4ab0475fa0e971dMD51THUMBNAILGiseli_Verginia_Sonego.pdf.jpgimage/jpeg3530http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/bitstream/UFN-BDTD/439/2/Giseli_Verginia_Sonego.pdf.jpg25a43a91ce1b1dadee8e914d2f9fca20MD52UFN-BDTD/4392018-07-31 16:22:23.328oai:tede.universidadefranciscana.edu.br:UFN-BDTD/439Repositório de Publicaçõeshttp://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/oai/requestopendoar:2018-07-31T19:22:23Repositório Institucional Universidade Franciscana - Universidade Franciscana (UFN)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
AS CONTRIBUIÇÕES DA ETNOMODELAGEM MATEMÁTICA NO ESTUDO DA GEOMETRIA ESPACIAL |
title |
AS CONTRIBUIÇÕES DA ETNOMODELAGEM MATEMÁTICA NO ESTUDO DA GEOMETRIA ESPACIAL |
spellingShingle |
AS CONTRIBUIÇÕES DA ETNOMODELAGEM MATEMÁTICA NO ESTUDO DA GEOMETRIA ESPACIAL Sonego, Giseli Verginia Modelagem Matemática Geometria Espacial Ensino e Aprendizagem de Matemática Mathematical Modeling Space Geometry Teaching and Learning of Mathematics CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
AS CONTRIBUIÇÕES DA ETNOMODELAGEM MATEMÁTICA NO ESTUDO DA GEOMETRIA ESPACIAL |
title_full |
AS CONTRIBUIÇÕES DA ETNOMODELAGEM MATEMÁTICA NO ESTUDO DA GEOMETRIA ESPACIAL |
title_fullStr |
AS CONTRIBUIÇÕES DA ETNOMODELAGEM MATEMÁTICA NO ESTUDO DA GEOMETRIA ESPACIAL |
title_full_unstemmed |
AS CONTRIBUIÇÕES DA ETNOMODELAGEM MATEMÁTICA NO ESTUDO DA GEOMETRIA ESPACIAL |
title_sort |
AS CONTRIBUIÇÕES DA ETNOMODELAGEM MATEMÁTICA NO ESTUDO DA GEOMETRIA ESPACIAL |
author |
Sonego, Giseli Verginia |
author_facet |
Sonego, Giseli Verginia |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Bisognin, Eleni |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:13244833004 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:49038516053 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5596450398099723 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sonego, Giseli Verginia |
contributor_str_mv |
Bisognin, Eleni |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Modelagem Matemática Geometria Espacial Ensino e Aprendizagem de Matemática |
topic |
Modelagem Matemática Geometria Espacial Ensino e Aprendizagem de Matemática Mathematical Modeling Space Geometry Teaching and Learning of Mathematics CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Mathematical Modeling Space Geometry Teaching and Learning of Mathematics |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This paper presents the results of a survey of students in the 3rd year of high school, Escola Estadual de Educação Básica João XXIII, the city of São João do Polêsine, RS, in order to analyze the contributions of Mathematical Modeling in Study Space Geometry, while the theme is explored planting rice. We tried to make a connection between the modeling and Ethnomathematics, because the mathematical content to be worked by using our knowledge of economic activities and cultural community where students are placed. The research was a qualitative approach and the development of the activities we used steps of Mathematical Modeling as described in Bassanezi (2002). The instruments chosen for data collection were participant observation, through records and recordings, observation forms and notes made by the teacher and two questionnaires to students participating in the survey with open questions. From the analysis of data was possible to infer that when the math concepts arise from their realities, arouses greater interest and motivation for learning. Regarding the acquisition of knowledge, the primary research evidence was that the pedagogical work, guided by the basic assumptions described in the theoretical framework, promoted effectively pupils' learning. It can be concluded that pedagogical practice showed positive results when used in the classroom. |
publishDate |
2009 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-12-17 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2018-06-27T19:13:39Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SONEGO, Giseli Verginia. AS CONTRIBUIÇÕES DA ETNOMODELAGEM MATEMÁTICA NO ESTUDO DA GEOMETRIA ESPACIAL. 2009. 143 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) - Universidade Franciscana, Santa Maria, 2009. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/182 http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/439 |
identifier_str_mv |
SONEGO, Giseli Verginia. AS CONTRIBUIÇÕES DA ETNOMODELAGEM MATEMÁTICA NO ESTUDO DA GEOMETRIA ESPACIAL. 2009. 143 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) - Universidade Franciscana, Santa Maria, 2009. |
url |
http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/182 http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/439 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Franciscana |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Mestrado Profissionalizante em Ensino de Física e Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFN |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ensino de Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Franciscana |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional Universidade Franciscana instname:Universidade Franciscana (UFN) instacron:UFN |
instname_str |
Universidade Franciscana (UFN) |
instacron_str |
UFN |
institution |
UFN |
reponame_str |
Repositório Institucional Universidade Franciscana |
collection |
Repositório Institucional Universidade Franciscana |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/bitstream/UFN-BDTD/439/1/Giseli_Verginia_Sonego.pdf http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/bitstream/UFN-BDTD/439/2/Giseli_Verginia_Sonego.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
e3b51e4836e61654d4ab0475fa0e971d 25a43a91ce1b1dadee8e914d2f9fca20 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional Universidade Franciscana - Universidade Franciscana (UFN) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1809269397484732416 |