ANÁLISE DE ERROS NA DIVISÃO DE NÚMEROS DECIMAIS POR ALUNOS DO 6º ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rossato, Sabrina Londero da Silva
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional Universidade Franciscana
Texto Completo: http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/152
http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/444
Resumo: This study had as its theme the operation of division in the set Q, focusing on decimal numbers. The analysis focused on the errors in division that students make when they resolve issues using the usual division algorithm with decimal results. This study was based in authors who write about error analysis in mathematics and also in David Ausubel Meaningful Learning Theory. The work developed throughout 2013 aimed to analyze the errors presented by the students of 6th grade of elementary school to solve exercises of division of decimal numbers and evaluate teaching strategies to construct meaning for the operation of division of decimals. The study followed a quantitative-qualitative approach and after analyzing the errors, we developed a workshop employing teaching techniques with the support of learning objects and manipulatives as Golden Material and Table of Value Place. The results showed that, from the analysis of the errors made by students in diagnostic testing, the application of a didactic teaching sequence to help reduce the errors made by the students, allowed for overcoming these errors, at least in part.
id UFN-1_62e04a083486958ab148c618293dc4ed
oai_identifier_str oai:tede.universidadefranciscana.edu.br:UFN-BDTD/444
network_acronym_str UFN-1
network_name_str Repositório Institucional Universidade Franciscana
repository_id_str http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/oai/request
spelling Cury, Helena NoronhaCPF:09196498072CPF:00224651030http://lattes.cnpq.br/3962863874283847Rossato, Sabrina Londero da Silva2018-06-27T19:13:42Z2014-01-08ROSSATO, Sabrina Londero da Silva. Análise de erros na divisão de números decimais por alunos do 6º ano do ensino fundamental. 2014. 111 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) - Universidade Franciscana, Santa Maria, 2014.http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/152http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/444This study had as its theme the operation of division in the set Q, focusing on decimal numbers. The analysis focused on the errors in division that students make when they resolve issues using the usual division algorithm with decimal results. This study was based in authors who write about error analysis in mathematics and also in David Ausubel Meaningful Learning Theory. The work developed throughout 2013 aimed to analyze the errors presented by the students of 6th grade of elementary school to solve exercises of division of decimal numbers and evaluate teaching strategies to construct meaning for the operation of division of decimals. The study followed a quantitative-qualitative approach and after analyzing the errors, we developed a workshop employing teaching techniques with the support of learning objects and manipulatives as Golden Material and Table of Value Place. The results showed that, from the analysis of the errors made by students in diagnostic testing, the application of a didactic teaching sequence to help reduce the errors made by the students, allowed for overcoming these errors, at least in part.Este estudo teve como tema a operação divisão no conjunto, com foco nos números decimais. A análise concentrou-se nos erros de divisão que os alunos cometem ao resolver questões utilizando o algoritmo usual da divisão com resultados decimais. O estudo foi embasado nos autores que escrevem sobre análise de erros na Matemática e também na Teoria da Aprendizagem Significativa de David Ausubel. O trabalho, desenvolvido ao longo de 2013, teve como objetivo analisar os erros apresentados pelos alunos de 6º ano do Ensino Fundamental ao resolverem exercícios de divisão de números decimais e avaliar uma estratégia de ensino para construção de significados para a operação de divisão de decimais. A pesquisa seguiu uma abordagem quanti-qualitativa e, após a análise dos erros, foi desenvolvida uma oficina empregando técnicas de ensino com apoio de Objetos de Aprendizagem e Materiais Manipuláveis como Material Dourado e Quadro Valor de Lugar. Os resultados mostraram que, a partir da análise dos erros cometidos pelos alunos no teste diagnóstico, a aplicação de uma sequência didática de ensino para ajudar a reduzir os erros cometidos pelos alunos permitiu uma superação desses erros, pelo menos em parte.Made available in DSpace on 2018-06-27T19:13:42Z (GMT). No. of bitstreams: 3 Sabrina Londero da Silva Rossato.pdf: 3438965 bytes, checksum: eb7c9a323abe55da5adcc7c931cb8283 (MD5) Sabrina Londero da Silva Rossato.pdf.txt: 171609 bytes, checksum: 150c6ac91c113bde2652f66413567bf5 (MD5) Sabrina Londero da Silva Rossato.pdf.jpg: 3639 bytes, checksum: 60022a5df896a5e3c59566e0ad171aa3 (MD5) Previous issue date: 2014-01-08Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/retrieve/291/Sabrina%20Londero%20da%20Silva%20Rossato.pdf.jpgporUniversidade FranciscanaMestrado Profissionalizante em Ensino de Física e MatemáticaUFNBREnsino de MatemáticaDivisão de decimaisanálise de errosaprendizagem significativaDivision of decimalserror analysismeaningful learningCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAANÁLISE DE ERROS NA DIVISÃO DE NÚMEROS DECIMAIS POR ALUNOS DO 6º ANO DO ENSINO FUNDAMENTALinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional Universidade Franciscanainstname:Universidade Franciscana (UFN)instacron:UFNORIGINALSabrina Londero da Silva Rossato.pdfapplication/pdf3438965http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/bitstream/UFN-BDTD/444/1/Sabrina+Londero+da+Silva+Rossato.pdfeb7c9a323abe55da5adcc7c931cb8283MD51TEXTSabrina Londero da Silva Rossato.pdf.txttext/plain171609http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/bitstream/UFN-BDTD/444/2/Sabrina+Londero+da+Silva+Rossato.pdf.txt150c6ac91c113bde2652f66413567bf5MD52THUMBNAILSabrina Londero da Silva Rossato.pdf.jpgimage/jpeg3639http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/bitstream/UFN-BDTD/444/3/Sabrina+Londero+da+Silva+Rossato.pdf.jpg60022a5df896a5e3c59566e0ad171aa3MD53UFN-BDTD/4442018-07-31 16:20:11.598oai:tede.universidadefranciscana.edu.br:UFN-BDTD/444Repositório de Publicaçõeshttp://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/oai/requestopendoar:2018-07-31T19:20:11Repositório Institucional Universidade Franciscana - Universidade Franciscana (UFN)false
dc.title.por.fl_str_mv ANÁLISE DE ERROS NA DIVISÃO DE NÚMEROS DECIMAIS POR ALUNOS DO 6º ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL
title ANÁLISE DE ERROS NA DIVISÃO DE NÚMEROS DECIMAIS POR ALUNOS DO 6º ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL
spellingShingle ANÁLISE DE ERROS NA DIVISÃO DE NÚMEROS DECIMAIS POR ALUNOS DO 6º ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL
Rossato, Sabrina Londero da Silva
Divisão de decimais
análise de erros
aprendizagem significativa
Division of decimals
error analysis
meaningful learning
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short ANÁLISE DE ERROS NA DIVISÃO DE NÚMEROS DECIMAIS POR ALUNOS DO 6º ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL
title_full ANÁLISE DE ERROS NA DIVISÃO DE NÚMEROS DECIMAIS POR ALUNOS DO 6º ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL
title_fullStr ANÁLISE DE ERROS NA DIVISÃO DE NÚMEROS DECIMAIS POR ALUNOS DO 6º ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL
title_full_unstemmed ANÁLISE DE ERROS NA DIVISÃO DE NÚMEROS DECIMAIS POR ALUNOS DO 6º ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL
title_sort ANÁLISE DE ERROS NA DIVISÃO DE NÚMEROS DECIMAIS POR ALUNOS DO 6º ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL
author Rossato, Sabrina Londero da Silva
author_facet Rossato, Sabrina Londero da Silva
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Cury, Helena Noronha
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:09196498072
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:00224651030
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3962863874283847
dc.contributor.author.fl_str_mv Rossato, Sabrina Londero da Silva
contributor_str_mv Cury, Helena Noronha
dc.subject.por.fl_str_mv Divisão de decimais
análise de erros
aprendizagem significativa
topic Divisão de decimais
análise de erros
aprendizagem significativa
Division of decimals
error analysis
meaningful learning
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Division of decimals
error analysis
meaningful learning
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description This study had as its theme the operation of division in the set Q, focusing on decimal numbers. The analysis focused on the errors in division that students make when they resolve issues using the usual division algorithm with decimal results. This study was based in authors who write about error analysis in mathematics and also in David Ausubel Meaningful Learning Theory. The work developed throughout 2013 aimed to analyze the errors presented by the students of 6th grade of elementary school to solve exercises of division of decimal numbers and evaluate teaching strategies to construct meaning for the operation of division of decimals. The study followed a quantitative-qualitative approach and after analyzing the errors, we developed a workshop employing teaching techniques with the support of learning objects and manipulatives as Golden Material and Table of Value Place. The results showed that, from the analysis of the errors made by students in diagnostic testing, the application of a didactic teaching sequence to help reduce the errors made by the students, allowed for overcoming these errors, at least in part.
publishDate 2014
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-01-08
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2018-06-27T19:13:42Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv ROSSATO, Sabrina Londero da Silva. Análise de erros na divisão de números decimais por alunos do 6º ano do ensino fundamental. 2014. 111 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) - Universidade Franciscana, Santa Maria, 2014.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/152
http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/444
identifier_str_mv ROSSATO, Sabrina Londero da Silva. Análise de erros na divisão de números decimais por alunos do 6º ano do ensino fundamental. 2014. 111 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) - Universidade Franciscana, Santa Maria, 2014.
url http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/152
http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/444
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Franciscana
dc.publisher.program.fl_str_mv Mestrado Profissionalizante em Ensino de Física e Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFN
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Ensino de Matemática
publisher.none.fl_str_mv Universidade Franciscana
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional Universidade Franciscana
instname:Universidade Franciscana (UFN)
instacron:UFN
instname_str Universidade Franciscana (UFN)
instacron_str UFN
institution UFN
reponame_str Repositório Institucional Universidade Franciscana
collection Repositório Institucional Universidade Franciscana
bitstream.url.fl_str_mv http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/bitstream/UFN-BDTD/444/1/Sabrina+Londero+da+Silva+Rossato.pdf
http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/bitstream/UFN-BDTD/444/2/Sabrina+Londero+da+Silva+Rossato.pdf.txt
http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/bitstream/UFN-BDTD/444/3/Sabrina+Londero+da+Silva+Rossato.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv eb7c9a323abe55da5adcc7c931cb8283
150c6ac91c113bde2652f66413567bf5
60022a5df896a5e3c59566e0ad171aa3
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional Universidade Franciscana - Universidade Franciscana (UFN)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1809269397499412480