ANÁLISE DE ERROS NA DIVISÃO DE NÚMEROS DECIMAIS POR ALUNOS DO 6º ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional Universidade Franciscana |
Texto Completo: | http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/152 http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/444 |
Resumo: | This study had as its theme the operation of division in the set Q, focusing on decimal numbers. The analysis focused on the errors in division that students make when they resolve issues using the usual division algorithm with decimal results. This study was based in authors who write about error analysis in mathematics and also in David Ausubel Meaningful Learning Theory. The work developed throughout 2013 aimed to analyze the errors presented by the students of 6th grade of elementary school to solve exercises of division of decimal numbers and evaluate teaching strategies to construct meaning for the operation of division of decimals. The study followed a quantitative-qualitative approach and after analyzing the errors, we developed a workshop employing teaching techniques with the support of learning objects and manipulatives as Golden Material and Table of Value Place. The results showed that, from the analysis of the errors made by students in diagnostic testing, the application of a didactic teaching sequence to help reduce the errors made by the students, allowed for overcoming these errors, at least in part. |
id |
UFN-1_62e04a083486958ab148c618293dc4ed |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede.universidadefranciscana.edu.br:UFN-BDTD/444 |
network_acronym_str |
UFN-1 |
network_name_str |
Repositório Institucional Universidade Franciscana |
repository_id_str |
http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/oai/request |
spelling |
Cury, Helena NoronhaCPF:09196498072CPF:00224651030http://lattes.cnpq.br/3962863874283847Rossato, Sabrina Londero da Silva2018-06-27T19:13:42Z2014-01-08ROSSATO, Sabrina Londero da Silva. Análise de erros na divisão de números decimais por alunos do 6º ano do ensino fundamental. 2014. 111 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) - Universidade Franciscana, Santa Maria, 2014.http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/152http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/444This study had as its theme the operation of division in the set Q, focusing on decimal numbers. The analysis focused on the errors in division that students make when they resolve issues using the usual division algorithm with decimal results. This study was based in authors who write about error analysis in mathematics and also in David Ausubel Meaningful Learning Theory. The work developed throughout 2013 aimed to analyze the errors presented by the students of 6th grade of elementary school to solve exercises of division of decimal numbers and evaluate teaching strategies to construct meaning for the operation of division of decimals. The study followed a quantitative-qualitative approach and after analyzing the errors, we developed a workshop employing teaching techniques with the support of learning objects and manipulatives as Golden Material and Table of Value Place. The results showed that, from the analysis of the errors made by students in diagnostic testing, the application of a didactic teaching sequence to help reduce the errors made by the students, allowed for overcoming these errors, at least in part.Este estudo teve como tema a operação divisão no conjunto, com foco nos números decimais. A análise concentrou-se nos erros de divisão que os alunos cometem ao resolver questões utilizando o algoritmo usual da divisão com resultados decimais. O estudo foi embasado nos autores que escrevem sobre análise de erros na Matemática e também na Teoria da Aprendizagem Significativa de David Ausubel. O trabalho, desenvolvido ao longo de 2013, teve como objetivo analisar os erros apresentados pelos alunos de 6º ano do Ensino Fundamental ao resolverem exercícios de divisão de números decimais e avaliar uma estratégia de ensino para construção de significados para a operação de divisão de decimais. A pesquisa seguiu uma abordagem quanti-qualitativa e, após a análise dos erros, foi desenvolvida uma oficina empregando técnicas de ensino com apoio de Objetos de Aprendizagem e Materiais Manipuláveis como Material Dourado e Quadro Valor de Lugar. Os resultados mostraram que, a partir da análise dos erros cometidos pelos alunos no teste diagnóstico, a aplicação de uma sequência didática de ensino para ajudar a reduzir os erros cometidos pelos alunos permitiu uma superação desses erros, pelo menos em parte.Made available in DSpace on 2018-06-27T19:13:42Z (GMT). No. of bitstreams: 3 Sabrina Londero da Silva Rossato.pdf: 3438965 bytes, checksum: eb7c9a323abe55da5adcc7c931cb8283 (MD5) Sabrina Londero da Silva Rossato.pdf.txt: 171609 bytes, checksum: 150c6ac91c113bde2652f66413567bf5 (MD5) Sabrina Londero da Silva Rossato.pdf.jpg: 3639 bytes, checksum: 60022a5df896a5e3c59566e0ad171aa3 (MD5) Previous issue date: 2014-01-08Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/retrieve/291/Sabrina%20Londero%20da%20Silva%20Rossato.pdf.jpgporUniversidade FranciscanaMestrado Profissionalizante em Ensino de Física e MatemáticaUFNBREnsino de MatemáticaDivisão de decimaisanálise de errosaprendizagem significativaDivision of decimalserror analysismeaningful learningCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAANÁLISE DE ERROS NA DIVISÃO DE NÚMEROS DECIMAIS POR ALUNOS DO 6º ANO DO ENSINO FUNDAMENTALinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional Universidade Franciscanainstname:Universidade Franciscana (UFN)instacron:UFNORIGINALSabrina Londero da Silva Rossato.pdfapplication/pdf3438965http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/bitstream/UFN-BDTD/444/1/Sabrina+Londero+da+Silva+Rossato.pdfeb7c9a323abe55da5adcc7c931cb8283MD51TEXTSabrina Londero da Silva Rossato.pdf.txttext/plain171609http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/bitstream/UFN-BDTD/444/2/Sabrina+Londero+da+Silva+Rossato.pdf.txt150c6ac91c113bde2652f66413567bf5MD52THUMBNAILSabrina Londero da Silva Rossato.pdf.jpgimage/jpeg3639http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/bitstream/UFN-BDTD/444/3/Sabrina+Londero+da+Silva+Rossato.pdf.jpg60022a5df896a5e3c59566e0ad171aa3MD53UFN-BDTD/4442018-07-31 16:20:11.598oai:tede.universidadefranciscana.edu.br:UFN-BDTD/444Repositório de Publicaçõeshttp://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/oai/requestopendoar:2018-07-31T19:20:11Repositório Institucional Universidade Franciscana - Universidade Franciscana (UFN)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
ANÁLISE DE ERROS NA DIVISÃO DE NÚMEROS DECIMAIS POR ALUNOS DO 6º ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL |
title |
ANÁLISE DE ERROS NA DIVISÃO DE NÚMEROS DECIMAIS POR ALUNOS DO 6º ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL |
spellingShingle |
ANÁLISE DE ERROS NA DIVISÃO DE NÚMEROS DECIMAIS POR ALUNOS DO 6º ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL Rossato, Sabrina Londero da Silva Divisão de decimais análise de erros aprendizagem significativa Division of decimals error analysis meaningful learning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
ANÁLISE DE ERROS NA DIVISÃO DE NÚMEROS DECIMAIS POR ALUNOS DO 6º ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL |
title_full |
ANÁLISE DE ERROS NA DIVISÃO DE NÚMEROS DECIMAIS POR ALUNOS DO 6º ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL |
title_fullStr |
ANÁLISE DE ERROS NA DIVISÃO DE NÚMEROS DECIMAIS POR ALUNOS DO 6º ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL |
title_full_unstemmed |
ANÁLISE DE ERROS NA DIVISÃO DE NÚMEROS DECIMAIS POR ALUNOS DO 6º ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL |
title_sort |
ANÁLISE DE ERROS NA DIVISÃO DE NÚMEROS DECIMAIS POR ALUNOS DO 6º ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL |
author |
Rossato, Sabrina Londero da Silva |
author_facet |
Rossato, Sabrina Londero da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Cury, Helena Noronha |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:09196498072 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:00224651030 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3962863874283847 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rossato, Sabrina Londero da Silva |
contributor_str_mv |
Cury, Helena Noronha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Divisão de decimais análise de erros aprendizagem significativa |
topic |
Divisão de decimais análise de erros aprendizagem significativa Division of decimals error analysis meaningful learning CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Division of decimals error analysis meaningful learning |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This study had as its theme the operation of division in the set Q, focusing on decimal numbers. The analysis focused on the errors in division that students make when they resolve issues using the usual division algorithm with decimal results. This study was based in authors who write about error analysis in mathematics and also in David Ausubel Meaningful Learning Theory. The work developed throughout 2013 aimed to analyze the errors presented by the students of 6th grade of elementary school to solve exercises of division of decimal numbers and evaluate teaching strategies to construct meaning for the operation of division of decimals. The study followed a quantitative-qualitative approach and after analyzing the errors, we developed a workshop employing teaching techniques with the support of learning objects and manipulatives as Golden Material and Table of Value Place. The results showed that, from the analysis of the errors made by students in diagnostic testing, the application of a didactic teaching sequence to help reduce the errors made by the students, allowed for overcoming these errors, at least in part. |
publishDate |
2014 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-01-08 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2018-06-27T19:13:42Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
ROSSATO, Sabrina Londero da Silva. Análise de erros na divisão de números decimais por alunos do 6º ano do ensino fundamental. 2014. 111 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) - Universidade Franciscana, Santa Maria, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/152 http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/444 |
identifier_str_mv |
ROSSATO, Sabrina Londero da Silva. Análise de erros na divisão de números decimais por alunos do 6º ano do ensino fundamental. 2014. 111 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) - Universidade Franciscana, Santa Maria, 2014. |
url |
http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/152 http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/444 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Franciscana |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Mestrado Profissionalizante em Ensino de Física e Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFN |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ensino de Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Franciscana |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional Universidade Franciscana instname:Universidade Franciscana (UFN) instacron:UFN |
instname_str |
Universidade Franciscana (UFN) |
instacron_str |
UFN |
institution |
UFN |
reponame_str |
Repositório Institucional Universidade Franciscana |
collection |
Repositório Institucional Universidade Franciscana |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/bitstream/UFN-BDTD/444/1/Sabrina+Londero+da+Silva+Rossato.pdf http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/bitstream/UFN-BDTD/444/2/Sabrina+Londero+da+Silva+Rossato.pdf.txt http://tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/bitstream/UFN-BDTD/444/3/Sabrina+Londero+da+Silva+Rossato.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
eb7c9a323abe55da5adcc7c931cb8283 150c6ac91c113bde2652f66413567bf5 60022a5df896a5e3c59566e0ad171aa3 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional Universidade Franciscana - Universidade Franciscana (UFN) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1809269397499412480 |