ÉTICA, ALTERIDADE E ENSINO: A RELAÇÃO INTER-HUMANA COMO MOTIVAÇÃO DO SABER EM LÉVINAS
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Data de Publicação: | 2019 |
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Resumo: | The aim of this study is to investigate the contribution of the thinking of Emmanuel Lévinas to rethink teaching (pedagogical relationship), from the ethical perspective, based on the embrace of otherness, as an inter-human encounter and necessary condition for the development of motivation of knowing; through the approach of notions such as contemporary anti-humanism, ethical rationality, cultures and interculturality and the meaning of the face. This research is characterized by being a theoretical research of bibliographic nature, which proposes the discussion and critique of studies and thoughts already existing and presented by the philosopher Emmanuel Lévinas and through this, the philosophers Husserl and Heidegger, and thus investigate, how one can think the motivation of knowledge, from the postulate of human interrelation and the articulation of concepts of ethics, alterity and teaching present in the philosophical reflection of Emmanuel Lévinas. Before becoming a process or a technical element, teaching is a space of inter-human encounter and it will be through him and in him that dialogue and peaceful coexistence with otherness will develop; Above all, it will be effected through the establishment of an environment conducive to the establishment of effectively inter-human relations. |
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Alves, Marcos AlexandreCavalheiri, AlceuCenci, Márcio PauloChaves, Nery Charlon Ribeiro2019-11-01T14:29:17Z2019-08-29Chaves, Nery Charlon Ribeiro. ÉTICA, ALTERIDADE E ENSINO: A RELAÇÃO INTER-HUMANA COMO MOTIVAÇÃO DO SABER EM LÉVINAS. 2019. 88f. Dissertação( Mestrado Acadêmico em Ensino de Humanidades e Linguagens) - Universidade Franciscana, Santa Maria - RS .http://www.tede.universidadefranciscana.edu.br:8080/handle/UFN-BDTD/831The aim of this study is to investigate the contribution of the thinking of Emmanuel Lévinas to rethink teaching (pedagogical relationship), from the ethical perspective, based on the embrace of otherness, as an inter-human encounter and necessary condition for the development of motivation of knowing; through the approach of notions such as contemporary anti-humanism, ethical rationality, cultures and interculturality and the meaning of the face. This research is characterized by being a theoretical research of bibliographic nature, which proposes the discussion and critique of studies and thoughts already existing and presented by the philosopher Emmanuel Lévinas and through this, the philosophers Husserl and Heidegger, and thus investigate, how one can think the motivation of knowledge, from the postulate of human interrelation and the articulation of concepts of ethics, alterity and teaching present in the philosophical reflection of Emmanuel Lévinas. Before becoming a process or a technical element, teaching is a space of inter-human encounter and it will be through him and in him that dialogue and peaceful coexistence with otherness will develop; Above all, it will be effected through the establishment of an environment conducive to the establishment of effectively inter-human relations.Pretende-se com este estudo, investigar a contribuição do pensamento de Emmanuel Lévinas para se repensar o ensino (relação pedagógica), a partir da perspectiva ética, fundada no acolhimento da alteridade, enquanto encontro inter-humano e condição necessária para o desenvolvimento da motivação do saber; por meio da abordagem de noções como o anti-humanismo contemporâneo, a racionalidade ética, culturas e interculturalidade e o significado do rosto Esta investigação caracteriza-se por ser uma pesquisa teórica, de cunho bibliográfico, onde se propõe a discussão e crítica de estudos e pensamentos já existentes e apresentados pelo filósofo Emmanuel Lévinas e por meio deste, os filósofos Husserl e Heidegger, e assim investigar, de que maneira pode-se pensar a motivação do saber, a partir do postulado da inter-relação humana e da articulação dos conceitos de ética, alteridade e ensino presentes na reflexão filosófica de Lévinas. Antes de se efetivar como um processo ou um elemento técnico, o ensino é um espaço de encontro inter-humano e será por meio dele e nele que se desenvolverá o diálogo e a convivência pacífica com a alteridade; ele será, sobretudo e antes de qualquer condição, realizado mediante a instauração de um ambiente propício à instauração de relações efetivamente inter-humanas.Submitted by MARCIA ROVADOSCHI (marciar@unifra.br) on 2019-11-01T14:29:16Z No. of bitstreams: 2 Dissertacao_NeryCharlonRibeiroChaves.pdf: 1131183 bytes, checksum: b62b9c9fdf0b2e187e2fadcbd01d10e6 (MD5) license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5)Made available in DSpace on 2019-11-01T14:29:17Z (GMT). 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The aim of this study is to investigate the contribution of the thinking of Emmanuel Lévinas to rethink teaching (pedagogical relationship), from the ethical perspective, based on the embrace of otherness, as an inter-human encounter and necessary condition for the development of motivation of knowing; through the approach of notions such as contemporary anti-humanism, ethical rationality, cultures and interculturality and the meaning of the face. This research is characterized by being a theoretical research of bibliographic nature, which proposes the discussion and critique of studies and thoughts already existing and presented by the philosopher Emmanuel Lévinas and through this, the philosophers Husserl and Heidegger, and thus investigate, how one can think the motivation of knowledge, from the postulate of human interrelation and the articulation of concepts of ethics, alterity and teaching present in the philosophical reflection of Emmanuel Lévinas. Before becoming a process or a technical element, teaching is a space of inter-human encounter and it will be through him and in him that dialogue and peaceful coexistence with otherness will develop; Above all, it will be effected through the establishment of an environment conducive to the establishment of effectively inter-human relations. |
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