Arte e Revolução: a forma estética e alienação artística como possibilidade de emancipação em Herbert Marcuse
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Artefilosofia |
Texto Completo: | https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/6916 |
Resumo: | In this article, we will analyze marcuse´s position in a debate that places the author in some degree of collision with the Living Art movement and the New Left. Based in his formulations on the function of art in the one-dimensional society, highlighted in the works Society as a Work of Art (1967), Art in the One-Dimensional Society (1967) and the chapter Art and revolution, from the Counterrevolution and Revolt (1972), we will highlight issues to the political role of art, its relationship with society and its emancipatory potential, especially in the author’s defense of aesthetic form and artistic alienation. |
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Arte e Revolução: a forma estética e alienação artística como possibilidade de emancipação em Herbert Marcuse In this article, we will analyze marcuse´s position in a debate that places the author in some degree of collision with the Living Art movement and the New Left. Based in his formulations on the function of art in the one-dimensional society, highlighted in the works Society as a Work of Art (1967), Art in the One-Dimensional Society (1967) and the chapter Art and revolution, from the Counterrevolution and Revolt (1972), we will highlight issues to the political role of art, its relationship with society and its emancipatory potential, especially in the author’s defense of aesthetic form and artistic alienation.Neste artigo, analisaremos a posição de Marcuse num debate que coloca o autor em algum grau de colisão com o movimento da Living Art e com a New Left. A partir das suas formulações sobre a função da arte na sociedade unidimensional, destacadas nas obras A sociedade como obra de arte (1967), Arte na sociedade unidimensional (1967) e o capítulo Arte e Revolução, do livro Contra-Revolução e Revolta (1972), evidenciaremos as questões relativas ao papel político da arte, sua relação com a sociedade e seu potencial emancipatório, sobretudo na defesa que o autor faz da forma estética e da alienação artística.Universidade Federal de Ouro Preto2023-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufop.br/raf/article/view/6916Artefilosofia; v. 19 n. 34 (2024): Fluxo contínuo; 22Artefilosofia; Vol. 19 No. 34 (2024): Fluxo contínuo; 222526-78921809-8274reponame:Artefilosofiainstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOPporhttps://periodicos.ufop.br/raf/article/view/6916/5430Copyright (c) 2023 Ciro Augustohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCiro Augusto2023-12-13T23:50:02Zoai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/6916Revistahttps://periodicos.ufop.br/raf/PUBhttps://periodicos.ufop.br/raf/oaiartefilosofia.defil@ufop.edu.br || periodicos.sisbin@ufop.edu.br1809-82742526-7892opendoar:2023-12-13T23:50:02Artefilosofia - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false |
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