Jaime and Ventura: individuations for an aesthetics of immanence (in António Reis and Pedro Costa’s cinema)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Artefilosofia |
Texto Completo: | https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/1887 |
Resumo: | The present paper aims to problematize the concept of immanence as proposed by Gilles Deleuze from Espinosa, within an aesthetical approach, considering its possibility in two cinematographic works. For this purpose, first, we will do an etymological approach to the concept of immanence; in a second moment, we will try to map the constitutive elements of a plan of composition, according to Deleuze and Guattari, that leads to an “expressive immanence” or “aesthetical immanence”. Finally, in a third moment, we will explore two possibilities for an aesthetical immanence in cinema, through two Portuguese films, “Jaime”, by António Reis, and “Cavalo Dinheiro”, by Pedro Costa. In the first case, the film will be taken as a whole; in the second, we will dwell on a specific shot of the film, establishing connections between them a posteriori. |
id |
UFOP-1_c40e2dd5d8a3583c03285d23d1071306 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/1887 |
network_acronym_str |
UFOP-1 |
network_name_str |
Artefilosofia |
repository_id_str |
|
spelling |
Jaime and Ventura: individuations for an aesthetics of immanence (in António Reis and Pedro Costa’s cinema)Jaime e Ventura: : individuações para uma estética da imanência (no cinema de António Reis e de Pedro Costa).ImmanenceAestheticsCinemaPedro CostaAntónio Reis.CinemaImanênciaPedro CostaAntónio ReisThe present paper aims to problematize the concept of immanence as proposed by Gilles Deleuze from Espinosa, within an aesthetical approach, considering its possibility in two cinematographic works. For this purpose, first, we will do an etymological approach to the concept of immanence; in a second moment, we will try to map the constitutive elements of a plan of composition, according to Deleuze and Guattari, that leads to an “expressive immanence” or “aesthetical immanence”. Finally, in a third moment, we will explore two possibilities for an aesthetical immanence in cinema, through two Portuguese films, “Jaime”, by António Reis, and “Cavalo Dinheiro”, by Pedro Costa. In the first case, the film will be taken as a whole; in the second, we will dwell on a specific shot of the film, establishing connections between them a posteriori.O presente trabalho visa problematizar o conceito de imanência como proposto por Gilles Deleuze a partir de Espinosa, numa abordagem estética, equacionando a sua possibilidade em duas obras cinematográficas. Para tal, num primeiro momento, será levada a cabo uma aproximação etimológica ao conceito de imanência; num segundo momento, tentar-se-á mapear os elementos constitutivos de um plano de composição, nos termos de Deleuze e Guattari, por via do qual se manifestará uma «imanência expressiva» (Deleuze, 1968) ou uma «imanência estética» (Didi-Huberman, 2003). Por fim, num terceiro momento, explorar-se-ão duas possibilidades para uma imanência estética, a partir dos filmes Jaime, de António Reis, e Cavalo Dinheiro, de Pedro Costa. No primeiro caso, o filme será tido como um todo, no segundo, deter-nos-emos num único plano do filme estabelecendo, assim, relações entre ambos a posteriori.Universidade Federal de Ouro Preto2019-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufop.br/raf/article/view/1887Artefilosofia; v. 14 n. 27 (2019): Para além do funcionamento pleno: o fracasso também é um modo de ir.; 27-41Artefilosofia; Vol. 14 No. 27 (2019): Para além do funcionamento pleno: o fracasso também é um modo de ir.; 27-412526-78921809-8274reponame:Artefilosofiainstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOPporhttps://periodicos.ufop.br/raf/article/view/1887/3063Copyright (c) 2019 Artefilosofiahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMartins, Alexandra Joao Ramos2020-11-02T01:22:26Zoai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/1887Revistahttps://periodicos.ufop.br/raf/PUBhttps://periodicos.ufop.br/raf/oaiartefilosofia.defil@ufop.edu.br || periodicos.sisbin@ufop.edu.br1809-82742526-7892opendoar:2020-11-02T01:22:26Artefilosofia - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Jaime and Ventura: individuations for an aesthetics of immanence (in António Reis and Pedro Costa’s cinema) Jaime e Ventura: : individuações para uma estética da imanência (no cinema de António Reis e de Pedro Costa). |
title |
Jaime and Ventura: individuations for an aesthetics of immanence (in António Reis and Pedro Costa’s cinema) |
spellingShingle |
Jaime and Ventura: individuations for an aesthetics of immanence (in António Reis and Pedro Costa’s cinema) Martins, Alexandra Joao Ramos Immanence Aesthetics Cinema Pedro Costa António Reis. Cinema Imanência Pedro Costa António Reis |
title_short |
Jaime and Ventura: individuations for an aesthetics of immanence (in António Reis and Pedro Costa’s cinema) |
title_full |
Jaime and Ventura: individuations for an aesthetics of immanence (in António Reis and Pedro Costa’s cinema) |
title_fullStr |
Jaime and Ventura: individuations for an aesthetics of immanence (in António Reis and Pedro Costa’s cinema) |
title_full_unstemmed |
Jaime and Ventura: individuations for an aesthetics of immanence (in António Reis and Pedro Costa’s cinema) |
title_sort |
Jaime and Ventura: individuations for an aesthetics of immanence (in António Reis and Pedro Costa’s cinema) |
author |
Martins, Alexandra Joao Ramos |
author_facet |
Martins, Alexandra Joao Ramos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins, Alexandra Joao Ramos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Immanence Aesthetics Cinema Pedro Costa António Reis. Cinema Imanência Pedro Costa António Reis |
topic |
Immanence Aesthetics Cinema Pedro Costa António Reis. Cinema Imanência Pedro Costa António Reis |
description |
The present paper aims to problematize the concept of immanence as proposed by Gilles Deleuze from Espinosa, within an aesthetical approach, considering its possibility in two cinematographic works. For this purpose, first, we will do an etymological approach to the concept of immanence; in a second moment, we will try to map the constitutive elements of a plan of composition, according to Deleuze and Guattari, that leads to an “expressive immanence” or “aesthetical immanence”. Finally, in a third moment, we will explore two possibilities for an aesthetical immanence in cinema, through two Portuguese films, “Jaime”, by António Reis, and “Cavalo Dinheiro”, by Pedro Costa. In the first case, the film will be taken as a whole; in the second, we will dwell on a specific shot of the film, establishing connections between them a posteriori. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/1887 |
url |
https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/1887 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/1887/3063 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Artefilosofia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Artefilosofia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Ouro Preto |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Ouro Preto |
dc.source.none.fl_str_mv |
Artefilosofia; v. 14 n. 27 (2019): Para além do funcionamento pleno: o fracasso também é um modo de ir.; 27-41 Artefilosofia; Vol. 14 No. 27 (2019): Para além do funcionamento pleno: o fracasso também é um modo de ir.; 27-41 2526-7892 1809-8274 reponame:Artefilosofia instname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) instacron:UFOP |
instname_str |
Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) |
instacron_str |
UFOP |
institution |
UFOP |
reponame_str |
Artefilosofia |
collection |
Artefilosofia |
repository.name.fl_str_mv |
Artefilosofia - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) |
repository.mail.fl_str_mv |
artefilosofia.defil@ufop.edu.br || periodicos.sisbin@ufop.edu.br |
_version_ |
1798313558561259520 |