Jaime and Ventura: individuations for an aesthetics of immanence (in António Reis and Pedro Costa’s cinema)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Alexandra Joao Ramos
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Artefilosofia
Texto Completo: https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/1887
Resumo: The present paper aims to problematize the concept of immanence as proposed by Gilles Deleuze from Espinosa, within an aesthetical approach, considering its possibility in two cinematographic works. For this purpose, first, we will do an etymological approach to the concept of immanence; in a second moment, we will try to map the constitutive elements of a plan of composition, according to Deleuze and Guattari, that leads to an “expressive immanence” or “aesthetical immanence”. Finally, in a third moment, we will explore two possibilities for an aesthetical immanence in cinema, through two Portuguese films, “Jaime”, by António Reis, and “Cavalo Dinheiro”, by Pedro Costa. In the first case, the film will be taken as a whole; in the second, we will dwell on a specific shot of the film, establishing connections between them a posteriori.
id UFOP-1_c40e2dd5d8a3583c03285d23d1071306
oai_identifier_str oai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/1887
network_acronym_str UFOP-1
network_name_str Artefilosofia
repository_id_str
spelling Jaime and Ventura: individuations for an aesthetics of immanence (in António Reis and Pedro Costa’s cinema)Jaime e Ventura: : individuações para uma estética da imanência (no cinema de António Reis e de Pedro Costa).ImmanenceAestheticsCinemaPedro CostaAntónio Reis.CinemaImanênciaPedro CostaAntónio ReisThe present paper aims to problematize the concept of immanence as proposed by Gilles Deleuze from Espinosa, within an aesthetical approach, considering its possibility in two cinematographic works. For this purpose, first, we will do an etymological approach to the concept of immanence; in a second moment, we will try to map the constitutive elements of a plan of composition, according to Deleuze and Guattari, that leads to an “expressive immanence” or “aesthetical immanence”. Finally, in a third moment, we will explore two possibilities for an aesthetical immanence in cinema, through two Portuguese films, “Jaime”, by António Reis, and “Cavalo Dinheiro”, by Pedro Costa. In the first case, the film will be taken as a whole; in the second, we will dwell on a specific shot of the film, establishing connections between them a posteriori.O presente trabalho visa problematizar o conceito de imanência como proposto por Gilles Deleuze a partir de Espinosa, numa abordagem estética, equacionando a sua possibilidade em duas obras cinematográficas. Para tal, num primeiro momento, será levada a cabo uma aproximação etimológica ao conceito de imanência; num segundo momento, tentar-se-á mapear os elementos constitutivos de um plano de composição, nos termos de Deleuze e Guattari, por via do qual se manifestará uma «imanência expressiva» (Deleuze, 1968) ou uma «imanência estética» (Didi-Huberman, 2003). Por fim, num terceiro momento, explorar-se-ão duas possibilidades para uma imanência estética, a partir dos filmes Jaime, de António Reis, e Cavalo Dinheiro, de Pedro Costa. No primeiro caso, o filme será tido como um todo, no segundo, deter-nos-emos num único plano do filme estabelecendo, assim, relações entre ambos a posteriori.Universidade Federal de Ouro Preto2019-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufop.br/raf/article/view/1887Artefilosofia; v. 14 n. 27 (2019): Para além do funcionamento pleno: o fracasso também é um modo de ir.; 27-41Artefilosofia; Vol. 14 No. 27 (2019): Para além do funcionamento pleno: o fracasso também é um modo de ir.; 27-412526-78921809-8274reponame:Artefilosofiainstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOPporhttps://periodicos.ufop.br/raf/article/view/1887/3063Copyright (c) 2019 Artefilosofiahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMartins, Alexandra Joao Ramos2020-11-02T01:22:26Zoai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/1887Revistahttps://periodicos.ufop.br/raf/PUBhttps://periodicos.ufop.br/raf/oaiartefilosofia.defil@ufop.edu.br || periodicos.sisbin@ufop.edu.br1809-82742526-7892opendoar:2020-11-02T01:22:26Artefilosofia - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false
dc.title.none.fl_str_mv Jaime and Ventura: individuations for an aesthetics of immanence (in António Reis and Pedro Costa’s cinema)
Jaime e Ventura: : individuações para uma estética da imanência (no cinema de António Reis e de Pedro Costa).
title Jaime and Ventura: individuations for an aesthetics of immanence (in António Reis and Pedro Costa’s cinema)
spellingShingle Jaime and Ventura: individuations for an aesthetics of immanence (in António Reis and Pedro Costa’s cinema)
Martins, Alexandra Joao Ramos
Immanence
Aesthetics
Cinema
Pedro Costa
António Reis.
Cinema
Imanência
Pedro Costa
António Reis
title_short Jaime and Ventura: individuations for an aesthetics of immanence (in António Reis and Pedro Costa’s cinema)
title_full Jaime and Ventura: individuations for an aesthetics of immanence (in António Reis and Pedro Costa’s cinema)
title_fullStr Jaime and Ventura: individuations for an aesthetics of immanence (in António Reis and Pedro Costa’s cinema)
title_full_unstemmed Jaime and Ventura: individuations for an aesthetics of immanence (in António Reis and Pedro Costa’s cinema)
title_sort Jaime and Ventura: individuations for an aesthetics of immanence (in António Reis and Pedro Costa’s cinema)
author Martins, Alexandra Joao Ramos
author_facet Martins, Alexandra Joao Ramos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Alexandra Joao Ramos
dc.subject.por.fl_str_mv Immanence
Aesthetics
Cinema
Pedro Costa
António Reis.
Cinema
Imanência
Pedro Costa
António Reis
topic Immanence
Aesthetics
Cinema
Pedro Costa
António Reis.
Cinema
Imanência
Pedro Costa
António Reis
description The present paper aims to problematize the concept of immanence as proposed by Gilles Deleuze from Espinosa, within an aesthetical approach, considering its possibility in two cinematographic works. For this purpose, first, we will do an etymological approach to the concept of immanence; in a second moment, we will try to map the constitutive elements of a plan of composition, according to Deleuze and Guattari, that leads to an “expressive immanence” or “aesthetical immanence”. Finally, in a third moment, we will explore two possibilities for an aesthetical immanence in cinema, through two Portuguese films, “Jaime”, by António Reis, and “Cavalo Dinheiro”, by Pedro Costa. In the first case, the film will be taken as a whole; in the second, we will dwell on a specific shot of the film, establishing connections between them a posteriori.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/1887
url https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/1887
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufop.br/raf/article/view/1887/3063
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Artefilosofia
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Artefilosofia
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Ouro Preto
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Ouro Preto
dc.source.none.fl_str_mv Artefilosofia; v. 14 n. 27 (2019): Para além do funcionamento pleno: o fracasso também é um modo de ir.; 27-41
Artefilosofia; Vol. 14 No. 27 (2019): Para além do funcionamento pleno: o fracasso também é um modo de ir.; 27-41
2526-7892
1809-8274
reponame:Artefilosofia
instname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron:UFOP
instname_str Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron_str UFOP
institution UFOP
reponame_str Artefilosofia
collection Artefilosofia
repository.name.fl_str_mv Artefilosofia - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
repository.mail.fl_str_mv artefilosofia.defil@ufop.edu.br || periodicos.sisbin@ufop.edu.br
_version_ 1798313558561259520