Gianna Pomata’s epistemic genre: what it is and how to use it, with a case study on historians’ theoretical manifestos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | História da Historiografia |
Texto Completo: | https://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/1972 |
Resumo: | This article begins with a conceptual and historiographical introduction to the notion of “epistemic genre” in the work of Gianna Pomata. It has gained considerable attention and interest over recent years, not only in relation to history of science and medicine but also among historians in the field of historiography and theory of history. Broadly speaking, the notion of epistemic genre is a tool for the cultural history of knowledge. For Pomata, the disappearance, emergence and transformation of an epistemic genre reveal profound changes in collective modes of thought. Specific attention in the paper is paid to the manifesto, now a socially recognized genre in contemporary debates in theory of history, and to what it reveals about historian’s moral economy. I argue that the transformation of the manifesto – which history we can trace back to modern revolutionary struggles and contemporary artistic avant-gardes – into an epistemic genre can be read as a sign of the introduction of its political-temporal dynamics into the production of historical knowledge. |
id |
UFOP-2_6390d7a7fb624e1f81fc15ede3c25366 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.historiadahistoriografia.com.br:article/1972 |
network_acronym_str |
UFOP-2 |
network_name_str |
História da Historiografia |
repository_id_str |
|
spelling |
Gianna Pomata’s epistemic genre: what it is and how to use it, with a case study on historians’ theoretical manifestos“Gênero epistêmico”, de Gianna Pomata: o que é e como usar, com um estudo de caso sobre os manifestos teóricos de historiadoresGêneroHistória CulturalHistória das CiênciasGenderCultural HistoryHistory of ScienceThis article begins with a conceptual and historiographical introduction to the notion of “epistemic genre” in the work of Gianna Pomata. It has gained considerable attention and interest over recent years, not only in relation to history of science and medicine but also among historians in the field of historiography and theory of history. Broadly speaking, the notion of epistemic genre is a tool for the cultural history of knowledge. For Pomata, the disappearance, emergence and transformation of an epistemic genre reveal profound changes in collective modes of thought. Specific attention in the paper is paid to the manifesto, now a socially recognized genre in contemporary debates in theory of history, and to what it reveals about historian’s moral economy. I argue that the transformation of the manifesto – which history we can trace back to modern revolutionary struggles and contemporary artistic avant-gardes – into an epistemic genre can be read as a sign of the introduction of its political-temporal dynamics into the production of historical knowledge.A primeira parte do artigo faz uma introdução conceitual e historiográfica à noção de “gênero epistêmico” na obra de Gianna Pomata. Essa noção ganhou considerável atenção e interesse nos últimos anos, não apenas em relação à história da ciência e da medicina, mas também entre os historiadores no campo da teoria da história e história da historiografia. Em linhas gerais, podemos dizer que a noção de gênero epistêmico é uma ferramenta para a história cultural do conhecimento. Para Pomata, o desaparecimento, a emergência e a transformação de um gênero epistêmico revelam profundas mudanças nos modos coletivos de pensamento. Atenção específica no artigo é dada ao manifesto, agora um gênero socialmente reconhecido nos debates contemporâneos em teoria da história, e ao que ele revela sobre a economia moral dos historiadores. Defendo que a transformação do manifesto – cuja história podemos retraçar às lutas revolucionárias modernas e às vanguardas artísticas contemporâneas – em um gênero epistêmico pode ser lida como um sinal da introdução da sua dinâmica político-temporal na produção do conhecimento histórico.Sociedade Brasileira de Teoria e História da Historiografia, Universidade Federal de Ouro Preto, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro2023-11-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo Originalapplication/pdfhttps://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/197210.15848/hh.v16i41.1972História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography; Vol. 16 No. 41 (2023); 1-29História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography; Vol. 16 Núm. 41 (2023); 1-29História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography; v. 16 n. 41 (2023); 1-291983-9928reponame:História da Historiografiainstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOPporhttps://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/1972/1033Copyright (c) 2023 Tiago Almeidahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Tiago2023-12-25T16:21:11Zoai:ojs.www.historiadahistoriografia.com.br:article/1972Revistahttps://www.historiadahistoriografia.com.br/revistaPUBhttps://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/oaivaldei354@gmail.com || historiadahistoriografia@hotmail.com1983-99281983-9928opendoar:2023-12-25T16:21:11História da Historiografia - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Gianna Pomata’s epistemic genre: what it is and how to use it, with a case study on historians’ theoretical manifestos “Gênero epistêmico”, de Gianna Pomata: o que é e como usar, com um estudo de caso sobre os manifestos teóricos de historiadores |
title |
Gianna Pomata’s epistemic genre: what it is and how to use it, with a case study on historians’ theoretical manifestos |
spellingShingle |
Gianna Pomata’s epistemic genre: what it is and how to use it, with a case study on historians’ theoretical manifestos Almeida, Tiago Gênero História Cultural História das Ciências Gender Cultural History History of Science |
title_short |
Gianna Pomata’s epistemic genre: what it is and how to use it, with a case study on historians’ theoretical manifestos |
title_full |
Gianna Pomata’s epistemic genre: what it is and how to use it, with a case study on historians’ theoretical manifestos |
title_fullStr |
Gianna Pomata’s epistemic genre: what it is and how to use it, with a case study on historians’ theoretical manifestos |
title_full_unstemmed |
Gianna Pomata’s epistemic genre: what it is and how to use it, with a case study on historians’ theoretical manifestos |
title_sort |
Gianna Pomata’s epistemic genre: what it is and how to use it, with a case study on historians’ theoretical manifestos |
author |
Almeida, Tiago |
author_facet |
Almeida, Tiago |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Tiago |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gênero História Cultural História das Ciências Gender Cultural History History of Science |
topic |
Gênero História Cultural História das Ciências Gender Cultural History History of Science |
description |
This article begins with a conceptual and historiographical introduction to the notion of “epistemic genre” in the work of Gianna Pomata. It has gained considerable attention and interest over recent years, not only in relation to history of science and medicine but also among historians in the field of historiography and theory of history. Broadly speaking, the notion of epistemic genre is a tool for the cultural history of knowledge. For Pomata, the disappearance, emergence and transformation of an epistemic genre reveal profound changes in collective modes of thought. Specific attention in the paper is paid to the manifesto, now a socially recognized genre in contemporary debates in theory of history, and to what it reveals about historian’s moral economy. I argue that the transformation of the manifesto – which history we can trace back to modern revolutionary struggles and contemporary artistic avant-gardes – into an epistemic genre can be read as a sign of the introduction of its political-temporal dynamics into the production of historical knowledge. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo Original |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/1972 10.15848/hh.v16i41.1972 |
url |
https://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/1972 |
identifier_str_mv |
10.15848/hh.v16i41.1972 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/1972/1033 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Tiago Almeida https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Tiago Almeida https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Teoria e História da Historiografia, Universidade Federal de Ouro Preto, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Sociedade Brasileira de Teoria e História da Historiografia, Universidade Federal de Ouro Preto, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography; Vol. 16 No. 41 (2023); 1-29 História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography; Vol. 16 Núm. 41 (2023); 1-29 História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography; v. 16 n. 41 (2023); 1-29 1983-9928 reponame:História da Historiografia instname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) instacron:UFOP |
instname_str |
Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) |
instacron_str |
UFOP |
institution |
UFOP |
reponame_str |
História da Historiografia |
collection |
História da Historiografia |
repository.name.fl_str_mv |
História da Historiografia - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) |
repository.mail.fl_str_mv |
valdei354@gmail.com || historiadahistoriografia@hotmail.com |
_version_ |
1797220360802795521 |