Time and History in the fi lmic decolonial aesthesis Mbyá-Guarani

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tombini Wittmann, Luisa
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: História da Historiografia
Texto Completo: https://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/1998
Resumo: This article analyzes films of the Coletivo Mbyá-Guarani de Cinema through the notions of time and history. The films denounce a violent past that remains in the present and strengthen their struggles for the territory and Bem Viver (nhanderekó). The focus of the analysis are the first films - Mokoi Tekoá, Petei Jeguatá (2008) and Bicicletas de Nhanderú (2011) -, when the group builds a collective filmmaking driven by the challenges of coloniality. To better understand this language, we make use of the concept of decolonial aesthesis, demonstrating that this indigenous narrative does not only combat Eurocentric discourse, but creates a singular storytelling anchored in the relations between orality, territory and ancestry.
id UFOP-2_8dd6e4bbb1ec131ef0f359d59e29d1bb
oai_identifier_str oai:ojs.www.historiadahistoriografia.com.br:article/1998
network_acronym_str UFOP-2
network_name_str História da Historiografia
repository_id_str
spelling Time and History in the fi lmic decolonial aesthesis Mbyá-GuaraniTempo e História na aesthesis decolonial fílmica Mbyá-GuaraniIndigenous historyCinemaTimeHistória IndígenaCinemaTempoThis article analyzes films of the Coletivo Mbyá-Guarani de Cinema through the notions of time and history. The films denounce a violent past that remains in the present and strengthen their struggles for the territory and Bem Viver (nhanderekó). The focus of the analysis are the first films - Mokoi Tekoá, Petei Jeguatá (2008) and Bicicletas de Nhanderú (2011) -, when the group builds a collective filmmaking driven by the challenges of coloniality. To better understand this language, we make use of the concept of decolonial aesthesis, demonstrating that this indigenous narrative does not only combat Eurocentric discourse, but creates a singular storytelling anchored in the relations between orality, territory and ancestry.Este artigo analisa parte da produção do Coletivo Mbyá-Guarani de Cinema a partir das noções de tempo e de história expressas em seus filmes (e filmagens) que, por um lado, denunciam um passado violento que se mantém no presente e, por outro, fortalecem suas lutas pelo território, pelo Bem Viver (nhanderekó). O foco da análise documental são os primeiros filmes do Coletivo - Mokoi Tekoá, Petei Jeguatá: Duas aldeias, uma caminhada (2008) e Bicicletas de Nhanderú (2011) -, quando o grupo constrói um fazer fílmico coletivo impulsionado pelos desafios da colonialidade. Para melhor compreender esta linguagem, fazemos uso do conceito de aesthesis decolonial, demonstrando que essa narrativa guarani não apenas combate o discurso eurocentrado, mas cria uma forma singular de filmar e de contar sua história ancorada nas relações entre oralidade, território e ancestralidade.Sociedade Brasileira de Teoria e História da Historiografia, Universidade Federal de Ouro Preto, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro2023-08-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo Originalapplication/pdfhttps://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/199810.15848/hh.v16i41.1998História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography; Vol. 16 No. 41 (2023); 1-25História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography; Vol. 16 Núm. 41 (2023); 1-25História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography; v. 16 n. 41 (2023); 1-251983-9928reponame:História da Historiografiainstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOPporhttps://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/1998/1027Copyright (c) 2023 Luisa Tombini Wittmannhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTombini Wittmann, Luisa2023-08-28T00:51:59Zoai:ojs.www.historiadahistoriografia.com.br:article/1998Revistahttps://www.historiadahistoriografia.com.br/revistaPUBhttps://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/oaivaldei354@gmail.com || historiadahistoriografia@hotmail.com1983-99281983-9928opendoar:2023-08-28T00:51:59História da Historiografia - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false
dc.title.none.fl_str_mv Time and History in the fi lmic decolonial aesthesis Mbyá-Guarani
Tempo e História na aesthesis decolonial fílmica Mbyá-Guarani
title Time and History in the fi lmic decolonial aesthesis Mbyá-Guarani
spellingShingle Time and History in the fi lmic decolonial aesthesis Mbyá-Guarani
Tombini Wittmann, Luisa
Indigenous history
Cinema
Time
História Indígena
Cinema
Tempo
title_short Time and History in the fi lmic decolonial aesthesis Mbyá-Guarani
title_full Time and History in the fi lmic decolonial aesthesis Mbyá-Guarani
title_fullStr Time and History in the fi lmic decolonial aesthesis Mbyá-Guarani
title_full_unstemmed Time and History in the fi lmic decolonial aesthesis Mbyá-Guarani
title_sort Time and History in the fi lmic decolonial aesthesis Mbyá-Guarani
author Tombini Wittmann, Luisa
author_facet Tombini Wittmann, Luisa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tombini Wittmann, Luisa
dc.subject.por.fl_str_mv Indigenous history
Cinema
Time
História Indígena
Cinema
Tempo
topic Indigenous history
Cinema
Time
História Indígena
Cinema
Tempo
description This article analyzes films of the Coletivo Mbyá-Guarani de Cinema through the notions of time and history. The films denounce a violent past that remains in the present and strengthen their struggles for the territory and Bem Viver (nhanderekó). The focus of the analysis are the first films - Mokoi Tekoá, Petei Jeguatá (2008) and Bicicletas de Nhanderú (2011) -, when the group builds a collective filmmaking driven by the challenges of coloniality. To better understand this language, we make use of the concept of decolonial aesthesis, demonstrating that this indigenous narrative does not only combat Eurocentric discourse, but creates a singular storytelling anchored in the relations between orality, territory and ancestry.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo Original
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/1998
10.15848/hh.v16i41.1998
url https://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/1998
identifier_str_mv 10.15848/hh.v16i41.1998
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/1998/1027
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Luisa Tombini Wittmann
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Luisa Tombini Wittmann
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Teoria e História da Historiografia, Universidade Federal de Ouro Preto, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro
publisher.none.fl_str_mv Sociedade Brasileira de Teoria e História da Historiografia, Universidade Federal de Ouro Preto, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography; Vol. 16 No. 41 (2023); 1-25
História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography; Vol. 16 Núm. 41 (2023); 1-25
História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography; v. 16 n. 41 (2023); 1-25
1983-9928
reponame:História da Historiografia
instname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron:UFOP
instname_str Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron_str UFOP
institution UFOP
reponame_str História da Historiografia
collection História da Historiografia
repository.name.fl_str_mv História da Historiografia - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
repository.mail.fl_str_mv valdei354@gmail.com || historiadahistoriografia@hotmail.com
_version_ 1797220360822718464