The rules behind the game: Michel de Certeau’s historiographical operation in Wlamyra R. Albuquerque’s work
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | História da Historiografia |
Texto Completo: | https://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/1127 |
Resumo: | This paper proposes to apply Michel de Certeau’s matrix to a historiographic work, O jogo da dissimulação: abolição e cidadania negra no Brasil, written by Wlamyra Ribeiro Albuquerque, in such a way as to map the three components of historiographical operation: social place, practices, and writing. Through the analysis of elements which the discourse does not speak of it will be shown the level of participation of the historian in the process of the research realization. From this procedure results the possibility of monitoring in the fullest extent the historical speech produced, ratifying the scientific character of historical knowledge, in addition to promoting current reflection on historical issues. |
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The rules behind the game: Michel de Certeau’s historiographical operation in Wlamyra R. Albuquerque’s workAs regras por detrás do jogo: a operação historiográfica de Michel de Certeau na obra de Wlamyra R. AlbuquerqueHistorical narrativeMichel de CerteauDiscourseNarrativa historiográficaMichel de CerteauDiscursoNarrativa historiográficaMichel de CerteauDiscursoThis paper proposes to apply Michel de Certeau’s matrix to a historiographic work, O jogo da dissimulação: abolição e cidadania negra no Brasil, written by Wlamyra Ribeiro Albuquerque, in such a way as to map the three components of historiographical operation: social place, practices, and writing. Through the analysis of elements which the discourse does not speak of it will be shown the level of participation of the historian in the process of the research realization. From this procedure results the possibility of monitoring in the fullest extent the historical speech produced, ratifying the scientific character of historical knowledge, in addition to promoting current reflection on historical issues. O presente artigo se propõe a aplicar a matriz de Michel de Certeau a uma obra historiográfica, O jogo da dissimulação: abolição e cidadania negra no Brasil, de Wlamyra Ribeiro de Albuquerque, de modo a mapear os três elementos componentes da operação historiográfica: lugar social, as práticas e a escrita. Através da análise dos elementos sobre os quais o discurso não fala será demonstrado o nível de participação do historiador no processo de efetivação da pesquisa acadêmica. Desse procedimento resulta a possibilidade de controlar em toda extensão o discurso histórico produzido, ratificando o caráter cientifico do conhecimento histórico, além de promover reflexões atuais sobre questões históricas. Sociedade Brasileira de Teoria e História da Historiografia, Universidade Federal de Ouro Preto, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro2017-07-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/112710.15848/hh.v0i23.1127História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography; Vol. 10 No. 23 (2017)História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography; Vol. 10 Núm. 23 (2017)História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography; v. 10 n. 23 (2017)1983-9928reponame:História da Historiografiainstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOPporhttps://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/article/view/1127/672Bittencourt, Rômulo Gonçalvesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-05-02T02:37:15Zoai:ojs.www.historiadahistoriografia.com.br:article/1127Revistahttps://www.historiadahistoriografia.com.br/revistaPUBhttps://www.historiadahistoriografia.com.br/revista/oaivaldei354@gmail.com || historiadahistoriografia@hotmail.com1983-99281983-9928opendoar:2020-05-02T02:37:15História da Historiografia - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false |
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