Conceitos matemáticos na escala de cordas do Sector de Thomas Hood: possibilidades para Educação Matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alencar, Lívia Bezerra de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Pereira, Ana Carolina Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revemop
Texto Completo: https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/6938
Resumo: During the 16th and 17th centuries, several English scholars focused on studies that made it possible to remedy difficulties in astronomy, navigation and surveying, through the development of works that addressed these areas. Among these authors, Thomas Hood (1556-1620) stands out, who wrote the treatise entitled The making and use of the geometrical instrument, called a Sector, presenting the construction and use of the Sector. In this instrument, three scales are described for its operation, one of which is the Chords scale, which had the purpose of solving problems involving circular regions. The methodology adopted for this work is based on a qualitative documentary research. In addition, this research aims to explore mathematical aspects related to the scale of chords created in this instrument, as well as to explain possible potentialities from the Sector.
id UFOP-3_0291b732b7ab35d88dac6d951d62a877
oai_identifier_str oai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/6938
network_acronym_str UFOP-3
network_name_str Revemop
repository_id_str
spelling Conceitos matemáticos na escala de cordas do Sector de Thomas Hood: possibilidades para Educação MatemáticaMathematical Concepts in the Thomas Hood Sector Chord Scale: possibilities for Mathematics EducationConceptos matemáticos en la escala de cuerdas del Sector Thomas Hood: posibilidades para la educación matemáticaSectorThe making and use of the geometricall instrument, called a SectorMathematical practitionerMathematical instrumentsSectorThe making and use of the geometricall instrument, called a SectorPracticante de las matemáticasInstrumentos matemáticosSectorThe making and use of the geometricall instrument, called a SectorPraticante de matemáticaInstrumentos matemáticosDuring the 16th and 17th centuries, several English scholars focused on studies that made it possible to remedy difficulties in astronomy, navigation and surveying, through the development of works that addressed these areas. Among these authors, Thomas Hood (1556-1620) stands out, who wrote the treatise entitled The making and use of the geometrical instrument, called a Sector, presenting the construction and use of the Sector. In this instrument, three scales are described for its operation, one of which is the Chords scale, which had the purpose of solving problems involving circular regions. The methodology adopted for this work is based on a qualitative documentary research. In addition, this research aims to explore mathematical aspects related to the scale of chords created in this instrument, as well as to explain possible potentialities from the Sector.Durante os séculos XVI e XVII, diversos estudiosos ingleses debruçaram-se sobre estudos que possibilitassem sanar dificuldades na astronomia, navegação e agrimensura, por meio do desenvolvimento de obras que abordassem essas áreas. Dentre esses autores, destaca-se Thomas Hood (1556-1620), que escreveu o tratado intitulado The making and use of the geometricall instrument, called a Sector, apresentando a construção e o uso do Sector. Nesse instrumento são descritas três escalas para o seu funcionamento, sendo uma delas a escala de Cordas, que possuía fins para a resolução de problemas envolvendo regiões circulares. A metodologia adotada para esse trabalho tem como base uma pesquisa qualitativa de cunho documental. Ademais, essa pesquisa objetiva explorar aspectos matemáticos referentes à escala de Cordas incorporadas nesse instrumento, assim como explanar possíveis potencialidades a partir do Sector.Durante los siglos XVI y XVII, varios estudiosos ingleses se centraron en estudios que permitieran remediar dificultades en astronomía, navegación y topografía, mediante el desarrollo de obras que abordaran estas áreas. Entre estos autores destaca Thomas Hood (1556-1620), quien escribió el tratado titulado The making and use of the geometricall instrument, called a Sector, presentando la construcción y uso del Sector. En este instrumento se describen tres escalas para su funcionamiento, una de ellas es la escala de Cuerda, la cual tuvo como finalidad la resolución de problemas que involucran regiones circulares. La metodología adoptada para este trabajo se basa en una investigación documental cualitativa. Además, esta investigación pretende explorar aspectos matemáticos relacionados con la escala de cuerdas que incorpora este instrumento, así como explicar posibles potencialidades del Sector.Editora da UFOP2023-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/693810.33532/revemop.e202310Revemop; v. 5 (2023): Rolling Pass; e2023102596-0245reponame:Revemopinstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOPporhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/6938/5413Alencar, Lívia Bezerra dePereira, Ana Carolina Costainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-12T13:19:15Zoai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/6938Revistahttps://periodicos.ufop.br/revemop/indexPUBhttps://periodicos.ufop.br/revemop/oairevemop@ufop.edu.br||2596-02452596-0245opendoar:2023-12-12T13:19:15Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false
dc.title.none.fl_str_mv Conceitos matemáticos na escala de cordas do Sector de Thomas Hood: possibilidades para Educação Matemática
Mathematical Concepts in the Thomas Hood Sector Chord Scale: possibilities for Mathematics Education
Conceptos matemáticos en la escala de cuerdas del Sector Thomas Hood: posibilidades para la educación matemática
title Conceitos matemáticos na escala de cordas do Sector de Thomas Hood: possibilidades para Educação Matemática
spellingShingle Conceitos matemáticos na escala de cordas do Sector de Thomas Hood: possibilidades para Educação Matemática
Alencar, Lívia Bezerra de
Sector
The making and use of the geometricall instrument, called a Sector
Mathematical practitioner
Mathematical instruments
Sector
The making and use of the geometricall instrument, called a Sector
Practicante de las matemáticas
Instrumentos matemáticos
Sector
The making and use of the geometricall instrument, called a Sector
Praticante de matemática
Instrumentos matemáticos
title_short Conceitos matemáticos na escala de cordas do Sector de Thomas Hood: possibilidades para Educação Matemática
title_full Conceitos matemáticos na escala de cordas do Sector de Thomas Hood: possibilidades para Educação Matemática
title_fullStr Conceitos matemáticos na escala de cordas do Sector de Thomas Hood: possibilidades para Educação Matemática
title_full_unstemmed Conceitos matemáticos na escala de cordas do Sector de Thomas Hood: possibilidades para Educação Matemática
title_sort Conceitos matemáticos na escala de cordas do Sector de Thomas Hood: possibilidades para Educação Matemática
author Alencar, Lívia Bezerra de
author_facet Alencar, Lívia Bezerra de
Pereira, Ana Carolina Costa
author_role author
author2 Pereira, Ana Carolina Costa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alencar, Lívia Bezerra de
Pereira, Ana Carolina Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Sector
The making and use of the geometricall instrument, called a Sector
Mathematical practitioner
Mathematical instruments
Sector
The making and use of the geometricall instrument, called a Sector
Practicante de las matemáticas
Instrumentos matemáticos
Sector
The making and use of the geometricall instrument, called a Sector
Praticante de matemática
Instrumentos matemáticos
topic Sector
The making and use of the geometricall instrument, called a Sector
Mathematical practitioner
Mathematical instruments
Sector
The making and use of the geometricall instrument, called a Sector
Practicante de las matemáticas
Instrumentos matemáticos
Sector
The making and use of the geometricall instrument, called a Sector
Praticante de matemática
Instrumentos matemáticos
description During the 16th and 17th centuries, several English scholars focused on studies that made it possible to remedy difficulties in astronomy, navigation and surveying, through the development of works that addressed these areas. Among these authors, Thomas Hood (1556-1620) stands out, who wrote the treatise entitled The making and use of the geometrical instrument, called a Sector, presenting the construction and use of the Sector. In this instrument, three scales are described for its operation, one of which is the Chords scale, which had the purpose of solving problems involving circular regions. The methodology adopted for this work is based on a qualitative documentary research. In addition, this research aims to explore mathematical aspects related to the scale of chords created in this instrument, as well as to explain possible potentialities from the Sector.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/6938
10.33532/revemop.e202310
url https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/6938
identifier_str_mv 10.33532/revemop.e202310
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/6938/5413
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da UFOP
publisher.none.fl_str_mv Editora da UFOP
dc.source.none.fl_str_mv Revemop; v. 5 (2023): Rolling Pass; e202310
2596-0245
reponame:Revemop
instname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron:UFOP
instname_str Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron_str UFOP
institution UFOP
reponame_str Revemop
collection Revemop
repository.name.fl_str_mv Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
repository.mail.fl_str_mv revemop@ufop.edu.br||
_version_ 1797068970802544640